کد خبر: 123889 ، سرويس: گزارش و گفتگو
تاريخ انتشار: 20 بهمن 1398 - 11:03
گفت و گوی اختصاصی اتحاد خبر با رئیس سبک شوتوکان jks استان بوشهر و بانوی مربی رزمی کار در شهرستان دشتستان:
تنها باشگاه کاراته بانوان دشتستان را در دالکی تاسیس کردم/ هیچ‌ انتظاری از مسئولان نداریم/ شاگردانم همیشه برای مسابقات آماده هستند

اتحاد خبر-سرویس ورزشی: دختران کاراته کا شهر دالکی به مربی گری مریم رنجبر در مسابقات قهرمانی استان بوشهر اخیرا موفق به کسب 7 مدال طلا در این مسابقات شدند، به بهانه این موفقیت هفته گذشته مربی و دختران رزمی کار این باشگاه مهمان دفتر اتحاد جنوب و اتحاد خبر شدند تا با آن ها در مورد شرایط برگزاری مسابقات، سطح کیفی و نحوه عملکرد آن ها....

اتحاد خبر - مهشید شهنه مطلق: دختران کاراته کار شهر دالکی به مربی گری مریم رنجبر در مسابقات قهرمانی استان بوشهر که به مناسبت یادواره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار شد اخیرا موفق به کسب 7 مدال طلا در این مسابقات شدند، به بهانه این موفقیت هفته گذشته مربی و دختران رزمی کار این باشگاه مهمان دفتر هفته نامه اتحاد جنوب و پایگاه خبری اتحاد خبر شدند تا با آن ها در مورد شرایط برگزاری مسابقات، سطح کیفی و نحوه عملکرد آن ها در مسابقات کشوری و استانی گفت و گو کنیم.

 

لطفا خودتان را برای مخاطبان ما معرفی کنید.
- مریم رنجبر، ۲۹ ساله، متولد کازرون و اکنون 14 سال است ساکن شهر دالکی هستم.

کاراته را از چه زمانی شروع کردید؟

- از ۹ سالگی کاراته را در کازرون

 

چه شد که به کار مربی گری روی آوردید؟

- در سن ۱۵ سالگی ازدواج کردم و به دالکی آمدم. شرایط زندگی و ازدواج من را از شرایط مسابقه دور کرد ولی چون علاقه به ورزش داشتم سعی کردم ورزش را با مربی گری ادامه دهم.

حدود ۹ سال است که در شهر دالکی باشگاه ورزشی سان را دارم. پنج سال محل باشگاه را کرایه کرده بودم و الان چهار سال است که خودم باشگاه را احداث کرده ام. در باشگاه رشته ورزشی ایروبیک و کاراته کار میکنم.

 

الان راضی هستید؟ بچه ها پیشرفت خوبی دارند؟

- بچه های دالکی اوایل به طور منظم به باشگاه نمی آمدند و ورزش را خیلی جدی نمی گرفتند به دلیل اینکه هیچ آشنایی با ورزش کاراته و ورزش های رزمی نداشتند. حدود شش سال است که ورزش را جدی گرفته اند به طوری که ما توانستیم بچه ها را به جایی برسانیم که به مسابقه بروند و مدال بگیرند. کاراته هر سه ماهی یکبار ارتقا کمربند دارد؛ یعنی سه ماه طول می کشد که کمربندشان به درجه بالا برود تا بتوانند در مسابقات شرکت کنند.

دوره مربی گری گذراندید و مدرکش را دارید؟
- بله. ما به هیچ عنوان بدون مدرک مربی گری اجازه کار نداریم، باید حتما مدرک داشته باشیم تا اجازه کار دهند و باید حداقل کمربند مشکی دان دو داشته باشی که بتوانی مدرک مربی گری را بگیری. من مدرک مربی گری را گرفتم و در دالکی شروع به کار کردم از طرفی کلاس های داوری را می گذرانم.

 

از موفیقت های خودتان بگویید که در زمینه های ورزشی چه موفقیت هایی را بدست آورده اید؟
-  تنها داور خانم در رشته کاراته دشتستان هستم. حدود یک سال است نماینده و رئیس سبک شوتوکان jks استان بوشهر هستم. در دشتستان هیچ مربی جز من این ورزش را کار نمی کند و دوست دارم خودم و شاگردانم طوری دشتستان را پوشش دهیم که بتوانیم این ورزش را در این کل شهرستان پیشرفت بدیم. در برازجان کسی این ورزش را کار نمی کند و متاسفانه بعد از ده سال کار کردن در دالکی، کاراته را با نام تکواندو می شناسند.

بچه های باشگاهتان فقط از دالکی هستند یا از جاهای دیگر هم هستند؟
- از روستای راهدار هم هستند. از مرداد ماه ۹۸ تا الان به راهدار می روم و به آنها آموزش می دهم و خوشبختانه بعد از سه ماه آموزش توانستیم تعدادی از بچه ها را به مسابقه کشوری شیراز ببریم که توانستند برای اولین‌ بار در مسابقه کشوری مدال کسب کنند و بسیار خوب بود.

در برازجان کلاس آموزش تا حالا برگزار نکردی؟
- نه متاسفانه، موفق نشده ام باشگاه مناسبی را در برازجان پیدا کنم که بخواهم برازجان کار کنم. در برازجان از طرف تربیت بدنی و هیئت ها هیچ گونه حمایتی دیده نمی شود. بچه های ما در خود دالکی هم با محدود ترین امکانات کار می کنند و فقط با یک‌ کیسه بوکس کار می کنند و توانستند به مسابقات کشوری و استانی بروند.

پذیرشتان برای آموزش کاراته چه مقاطع سنی است؟
- از شش سال به بالا و بالاتر از شش سال هیچ محدودیت سنی ندارد. بالاترین رده سنی که اخیراً کار کردیم ۳۰ سال داشتند و کوچکترین مقطع، شش ساله هستند. رده سنی ۳۰ ساله در مسابقه استانی یادواره شهید سلیمانی مقام دوم استانی را کسب کرد.

چه معیارهایی را یک ورزشکار باید داشته باشد تا بتواند به مدال برسد؟
- انعطاف بدنی خوب، سرعت بالا و قدرت بدنی. ملاک ما بیشتر روی قدرت بدن ورزشکار است یعنی اگر قدرت و تمرکزش روی پاها و دست هایش قوی باشد پس آن ورزشکار می تواند به درجه های بالا برسد.

برای آخرین مسابقه ای که داشتید چه مدت تمرین کردید؟
- بچه های ما همیشه آماده هستند به این دلیل که از روز اول که کلاسم را شروع میکنم اولین تکنیکی که آموزش می دهم می گویم فکر کنید که هفته آینده می خواهید به مسابقه بروید و باید روی قدرت بدنتان کار کنید. برای مسابقه کشوری شیراز خیلی یهویی به ما خبر دادند اما خوشبختانه بچه های ما آماده بودند. فاطمه و عاطفه خسروی خواهر هستند و دو هفته بود که کلاس نمی آمدند و کمربند مشکی دارند، یک شب قبل از حرکت تصمیم گرفتند که به مسابقه بیایند خوشبختانه بدنشان آماده بود که توانستند در شیراز هم مقام کسب کنند.

برای مسابقه کشوری شیراز که رفتید چه مشکلاتی سر راهتان بود؟
- ما هیچ انتظاری از هیچکس نداریم. بچه های ما برای مسابقه تهران خودشان نزدیک به دو میلیون خرج کردند و به مسابقه آمدند. در حالی که اکثر شهرهایی که در این مسابقه شرکت کرده بودند همه حمایت شده بودند.

آخرین مسابقه کشوری که رفتید چه زمانی بوده است؟
- شهریور ماه ۹۸ در شیراز.

 

وضعیت کاراته بانوان در استان بوشهر چگونه است؟

- خیلی خوب نیست. مسابقه تهران که رفتیم کمترین استانی که شرکت کرده بودند استان بوشهر بود با تعداد شش نفر، که آن شش نفر ما بودیم. استان فارس بیش از ۵۰ نفر شرکت کرده بودند و کمترین استان، استان بوشهر بود. همه تعجب کرده بودند که چرا از استان بوشهر فقط باید شش نفر باشد!

کاراته چند سبک دارد؟
- سبک مادری کاراته همان شوتوکان jks است که ما کار می کنیم. من ۱۰ سال سبک شوتوکان jks را کار کردم اما حدود سه سال به اجبار وارد سبک دیگری شدم اما نتوانستم خودم را بالا بکشم و به سبک خودم برگشتم.

 
خانم رنجبر تعدادی از شاگردان مدال طلایی خود را همراه خود به دفتر اتحاد آورده است. به سراغ شاگردان وی می رویم تا ضمن گفتگویی کوتاه آن ها را هم معرفی کنیم:
ارشد کلاسش فاطمه خسروی است که 17 سال سن دارد. او شش سال است که به کلاس کاراته می رود و دارای دو مدال نقره و برنز در مسابقات کشوری، دارای یک مدال نقره در مسابقات استانی و یک مدالا طلا در مسابقات اخیر استانی و در مسابقه المپیاد استانی مقام سوم را بدست آورده است. او از انگیزه اش می گوید: همیشه از ورزش رزمی خوشم می آمده و چون امکان آموزش این رشته در دالکی فراهم شد و در دسترسمان قرار گرفت به این رشته آمدم و خوشبختانه موفق هم شدم.


زهرا فرامرزی شش سال سن دارد و کلاس اول است، او پنج ماه است که به کلاس کاراته می رود. دو بار در مسابقات شرکت کرده، در اولین مسابقه کشوری مدال نقره و در دومین مسابقه اش که استانی بود، مدال طلا را کسب کرد.

 
ریحانه برزگر ۱۰ ساله از بچه های روستای راهدار است و سه ماه است که ورزش کاراته را کار می کند. در اولین مسابقه کشوری مدال طلا را کسب کرده است‌.



فاطمه نسا باقری ۱۰ سال سن دارد. او سه ماه است که ورزش رزمی کاراته را آغاز کرده و در اولین مسابقه کشوری مدال طلا را کسب کرده است.


 
الهه سیامنصوری ۹ سال سن دارد. او شش ماه است که کاراته کار می کند و در مسابقه کشوری شیراز مدال طلا و در دو مسابقه استانی مدال طلا را کسب کرد.


 
زینب حیدری هفت سال سن‌ دارد و شش ماه است که کاراته کار می کند. او در مسابقه کشوری مدال برنز و در مسابقه استانی مدال طلا را از آن خود کرد.



آرمیتا یزدان پناه ۹ ساله است. او از شش سالگی کاراته را شروع کرده و سه سال است که کاراته کار می کند. آرمیتا در مسابقه کشوری تهران دو مدال نقره و برنز، مسابقه کشوری شیراز یک مدال طلا و مسابقات استانی دو مدال طلا و نقره را کسب کرد.


 

 
اتحاد خبر برای این مربی علاقمند و پرتلاش و شاگردانش آرزوی موفقیت روزافزون دارد.

 

 


لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/123889