کد خبر: 123552 ، سرويس: مقاله
تاريخ انتشار: 03 بهمن 1398 - 08:49
سهم مغفول استان بوشهر از صنایع وابسته به نفت

اتحادخبر- سعید قاسمی: چند روز قبل جناب گراوند استاندار بوشهر به عسلویه آمده و مهمان یک پتروشیمی بودند.متن خبر سفرشان را که خواندم مثل همیشه تعارفات همیشگی بین مدیران و مطرح شدن دو درخواست از سوی جناب استاندار: ۱- توجه به مسئولیت اجتماعی صنایع مستقر ۲- اهتمام به جذب نفرات بومی.دو موضوع کاملا‌مهم و بجا.اما آنچه بسیار اهمیت دارد و ...

سعید قاسمی :

 

چند روز قبل جناب گراوند استاندار بوشهر به عسلویه آمده و مهمان یک پتروشیمی بودند.

 

متن خبر سفرشان را که خواندم مثل همیشه تعارفات همیشگی بین مدیران و مطرح شدن دو درخواست از سوی جناب استاندار: ۱- توجه به مسئولیت اجتماعی صنایع مستقر ۲- اهتمام به جذب نفرات بومی.


دو موضوع کاملا‌مهم و بجا.


اما آنچه بسیار اهمیت دارد و طی این چند سال متاسفانه مورد غفلت واقع شده است موضوع استقرار صنایع و خدمات وابسته به صنعت نفت،گاز و پتروشیمی در استان بوشهر است.
سرمایه گذاری در بخش های مرتبط با صنایع نفت، گاز و پتروشیمی علاوه بر آنکه باعث ایجاد اشتغال افراد تحصیلکرده و فنی می شود، بازدهی و ارزش افزوده بالایی نیز دارد.
در این بین استان ما با وجود میدان عظیم پارس جنوبی، پتروشیمی ها و در آینده پارس شمالی از مزیت نسبی بالایی نسبت به سایر مناطق جهت سرمایه گذاری در این حوزه برخوردار است.


این صنعت در حوزه ساخت تجهیزات، تعمیر و نگهداری، تحقیق و توسعه و شرکت های دانش بنیان از پتانسیل بسیار بالایی برای جذب سرمایه گذاری های کلان به عنوان فرصت های طلایی جهت ایجاد ارزش افزوده و ایجاد اشتغال در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی داراست.
 طبق برنامه ریزی های انجام شده تا حدود ۴ سال آینده باید حدود ۲۰۰ میلیارد دلار در صنعت نفت کشور سرمایه گذاری داخلی و خارجی صورت گیرد.


در این مبلغ سرمایه گذاری حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد معمولا صرف ساخت و نصب تجهیزات مربوط به این صنایع می شود که با وجود تحریم های موجود و رویکرد وزارت نفت به تهیه تجهیزات از داخل کشور با یک حساب سرانگشتی اهمیت میزان کلان گردش پول در صنایع پیمانکاری پایین دستی به خوبی مشخص می شود.این موضوع یک فرصت بزرگ برای سرمایه گذاری و استقرار شرکت های دانش بنیان در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی برای استان بوشهر محسوب می شود.


هم اکنون سهم استان از این حوزه کلان در حد مجموعه صدرا است که در سال های اخیر با انواع و اقسام مشکلات رو برو بوده است.


متاسفانه به دلیل عملکرد ضعیف مدیران ذیربط و نمایندگان استان و عدم اشراف به حوزه تخصصی سرمایه گذاری نفت و گاز هم اکنون اکثر تجهیزات و خدمات صنعتی مورد نیاز برای پارس جنوبی از سایر استان ها تامین می شود که خود هزینه بالاتری را برای شرکت های مستقر به دنبال دارد.


این پیشنهاد را به مسئولان دارم که با همکاری وزارت صنایع و وزارت نفت (شهرک تخصصی صنعتی صنایع نفت و گاز) را با هدف پشتیبانی از صنایع مستقر و در حال ساخت، ایجاد کرده و با ارائه مشوق هایی شرکت های دانش بنیان و تولید کننده تجهیزات و ارائه دهنده خدمات را گرد هم جمع کنند. پدیده ای که هم توجیه اقتصادی برای شرکت ها و هم سود متقابل برای جامعه پیرامونی خود خواهد داشت. 


استان خوزستان هم اکنون میزبان حدود ۴۰۰ شرکت سازنده تجهیزات نفتی است و مجوز اولین شهرک فناوری نفت و گاز را گرفته که در سال آینده اجرایی می شود.
متاسفانه مدیران استان بوشهر در این سال ها از این موضوع غفلت کرده و این بازار بزرگ را از دست داده اند. جهت پیشرفت و توسعه باید به فکر نو و دانش روز مسلح شد.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/123552