کد خبر: 12325 ، سرويس: جامعه
تاريخ انتشار: 09 ارديبهشت 1392 - 09:39
احتمال به دور دوم کشیده شدن انتخابات، دلیل عدم کاندیداتوری خاتمی ؟

در سال ۸۴ و با توجه به پایان دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی، اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان تمام نیروی خود را جمع کردند تا با یک کاندیدا وارد عرصه رقابت شوند.

اصول گرایان با شورای هماهنگی وارد این عرصه شدند و علی اکبر ولایتی، محسن رضایی، محمدباقر قالیباف، احمد توکلی و حتی محمود احمدی نژاد ،که

احتمال به دور دوم کشیده شدن انتخابات، دلیل عدم کاندیداتوری خاتمی ؟
به گزارش ” تا انتخاب ۱۱ ” ، پارسینه نوشت :  انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در راه است و در حالی که از هفته آینده ثبت نام رسمی کاندیداها اغاز می شود تا شورای نگهبان کار خود را در تایید یا رد صلاحیت انها آغاز کند، بسیاری از سیاسیون از تکثر کاندیداها و در نتیجه به دور دوم کشیده شدن انتخابات می گویند.
اتفاقی که برای اولین بار در انتخابات سال ۸۴ رخ داد و دو قطبی احمدی نژاد-هاشمی سرانجام به پیروزی محمود احمدی نزاد و ریاست جمهوری ۸ ساله وی ختم شد.

هاشمی رفسنجانی ، احمدی نژاد ، کروبی ، قالیباف ، معین ، لاریجانی و مهرعلیزاده ۷کاندیدایی بودند که در انتخابات نهم شرکت داشتند و در نتیجه هاشمی رفسنجانی که در دور اول بیشترین رای را داشت و محمود احمدی نژاد به دور دوم راه یافتند.

در سال ۸۴ و با توجه به پایان دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی، اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان تمام نیروی خود را جمع کردند تا با یک کاندیدا وارد عرصه رقابت شوند.

اصول گرایان با شورای هماهنگی وارد این عرصه شدند و علی اکبر ولایتی، محسن رضایی، محمدباقر قالیباف، احمد توکلی و حتی محمود احمدی نژاد ،که در آن روزها آوازه چندانی نداشت، حدود یک سال قبل از انتخابات به زیر چتر این ائتلاف رفتند تا یک کاندیدا را به عنوان نامزد نهایی خود معرفی کنند که در نهایت این شورا علی لاریجانی را به عنوان نامزد نهایی معرفی کرد و بقیه افراد با رد نظر شورای هماهنگی جبهه اصولگرایان به صورت واحد وارد عرصه انتخابات شدند، هر چند پس از چند هفته، ابتدا علی اکبر ولایتی پس از حضور آیت الله هاشمی در عرصه انتخابات، کناره گیری کرد، احمد توکلی به نفع قالیباف کنار کشید و محسن رضایی هم ۳ روز مانده به انتخابات اعلام انصراف کرد.

اصلاح طلبان نیز برای از دست ندادن قدرت به دنبال معرفی کاندیدای واحد بودند که آن‌ها نیز همچون رقیب خود به وحدت نرسیدند و سه کاندیدا به نام‌های مهدی کروبی، مصطفی معین و محسن مهرعلیزاده وارد صحنه رقابت شدند و این در حالی بود که قسمتی از اصلاح‌طلبان که سید محمد خاتمی نیز جزئی از آنان بود از هاشمی رفسنجانی حمایت می‌کردند.

در دور اول انتخابات ۱۳۸۴ نتایج زیر به دست آمد:

هاشمی رفسنجانی با ۶٫۱۶ میلیون نفر اول، احمدی نژاد با ۵٫۷۱ میلیون نفر دوم، کروبی با ۵٫۰۷ میلیون نفر سوم، قالیباف با ۴٫۷ میلیون نفر چهارم، معین با ۴٫۵ میلیون نفر پنجم، لاریجانی با ۱٫۷۴ میلیون نفر ششم و مهرعلیزاده با ۱٫۲۹ میلیون نفر هفتم.

دور دوم اما با رقابت نفس گیر بین دو کاندیدای باقی مانده آغاز شد و درنهایت با توجه به شعارهای جدید و ادبیات و ظاهر جدید محمود احمدی نژاد در سال ۸۴، وی موفق شد پیروز انتخابات نهم باشد.

در رقابت دور دوم علی اکبر هاشمی رفسنجانی ۱۰٬۰۴۶٬۷۰۱ رای و ۳۵٫۹۳ درصد آرای کل را بدست آورد و محمود احمدی نژاد ۱۷٬۲۸۴٬۷۸۲ رای و ۶۱٫۶۹ درصد آرای کل را به دست آورد که به عنوان رئیس جمهور برگزیده شد.
حالا اما در آستانه انتخابات یازدهم و با وجود تکثر کاندیداها به نظر می رسد اتفاقات سال ۸۴ تکرار شود و باردیگر انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم کشیده شود.

اتفاقی که از نظر بسیاری از سیاسیون وقوع ان امکان پذیر است وبسیاری نیز دلیل اصلی عدم حضور سید محمد خاتمی در انتخابات یازدهم را  امکان دوقطبی شدن انتخابات می دانند.

در حالی که گمانه زنی ها در محافل سیاسی  درباره حضور یا عدم حضور رئیس دولت اصلاحات در انتخابات یازدهم  داغ شده است، با توجه به شرایط موجود ، به نظر می رسد سید محمد خاتمی احتمال به دور دوم کشیده شدن انتخابات را زیاد می داند و بنابراین  امکان وقوع آنچه برای هاشمی رفسنجانی در سال ۸۴ رخ داد و با وجود برتر بودن در دوراول در نهایت بازنده انتخابات بود را بسیار جدی می بیند و می ترسد به سرنوشت سال ۸۴ رئیس دولت سازندگی دچار شود.

هر چند خاتمی می داند  با توجه به اینکه بخشی از حامیان احمدی نژاد در سال ۸۴، طی این هفت سال از دولت وی جدا شده¬ اند و حتی بسیاری از آن¬ها به مخالفین دولت بدل گشته¬ اند، سبد رأی احمدی نژاد در انتخابات ۸۴ ضربه خورده است و او به راحتی نمی¬تواند تمامی ظرفیت¬های خود را در انتخابات ۹۲ به کار گیرد و  به نظر می¬رسد که آرای احمدی نژاد در سال ۸۴، در انتخابات پیش رو بین دو گروه حامیان دولت و منتقدین دولت تقسیم شود اما در هر حال احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم و شکست برای کسی که دو دوره با آرای ۲۰ میلیونی رئیس جمهور شده است می تواند دلیل خوبی برای عدم شرکت وی در انتخابات یازدهم باشد.

باید منتظر آینده بود و دید در نهایت چه سرنوشتی برای انتخابات یازدهم رقم خواهد خورد./ج

تا انتخاب 11

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/12325