امروز: پنجشنبه 01 اسفند 1398
    طراحی سایت خبری
تاريخ انتشار: 26 دي 1398 - 09:46

اتحادخبر: اگر بخواهیم افرادی را که با نشاط و امید زندگی می‌کنند در یک کلمه توصیف کنیم، شاید «هوشیار» مناسب‌ترین واژه برای توصیف‌شان باشد.

اتحادخبر: اگر بخواهیم افرادی را که با نشاط و امید زندگی می‌کنند در یک کلمه توصیف کنیم، شاید «هوشیار» مناسب‌ترین واژه برای توصیف‌شان باشد.

سلامت روان

 هوشیار بودن یعنی مراقب بودن، گوش به زنگ بودن، زندگی کردن در لحظه حال، حفظ و ارتقای سلامت، سرعت در درک وضعیت‌های مختلف و واکنش به موقع. افراد هوشیار معمولا چالش‌ها و مشکلات زندگی را سریع‌تر از دیگران درک و مدیریت می‌کنند و اجازه نمی‌دهند دشواری‌های زندگی بر آرامش درونی آنها چیره شود و شادی و نشاط‌شان را مخدوش کند.

 

آنها می‌دانند که برای حفظ هوشیاری ذهنی خود به تمرین نیاز دارند؛ درست به همان شکلی که بدن برای حفظ آمادگی و سلامت خود به تحرک و فعالیت نیاز دارد. آنها مطالعه می‌کنند، هرگز از یادگیری درباره ایده‌ها و شیوه‌های جدید انجام کارها دست نمی‌کشند. آنها سلامت ذهن و روان خود را به این شیوه تقویت می‌کنند. همچنین از روابط فردی معمولا رضایت‌بخشی بهره‌مندند و اهداف واقع‌بینانه‌ای برای خود تعیین می‌کنند. البته تجربیات زندگی آنها همیشه مثبت و خوشایند نیست؛ با این حال، آنها می‌دانند که حتی از تجربیات ناخوشایندشان نیز چگونه درس بگیرند تا به خوبی از پس مشکلات زندگی برآیند.

 

ما برای انجام فعالیت‌های طبیعی خود در زندگی روزمره به سلامت اعصاب و روان نیازمندیم. سلامت روان به ما کمک می‌کند با دوستان و خانواده خود رابطه سالم و اثربخشی برقرار کنیم، در محل کار و مدرسه عملکرد مطلوبی داشته باشیم و در سایر فعالیت‌های مهم زندگی خود نیز کامیاب باشیم. برای حفظ و ارتقای سلامت روان، بایدها و نبایدهای متعددی را باید مد نظر قرار داد.

 

بر همین اساس هفت توصیه عملگرایانه که می‌تواند به حفظ و ارتقای سلامت روان منجر شود، عبارتند از:

 

-‌ ورزش کردن و فعالیت بدنی که بدن را نیرومند و کارآمد می‌کند.

 

-‌ آموختن مهارت‌های تازه: فعالیت ذهنی نیز ذهن را توانمند و هوشیار می‌کند. برای هوشیارسازی ذهن خود بهتر است ذهن‌تان را به فراگیری مهارت‌های تازه مشغول کنید. این چالش می‌تواند به رشد و تکامل ذهنی کمک کند. فعالیت ذهنی باعث می‌شود ارتباطات جدیدی بین سلول‌های عصبی موجود در مغزتان شکل گیرد؛ ارتباطاتی که کمک می‌کنند اطلاعاتی را که در طول روز به هر شکلی دریافت می‌کنید، راحت‌تر ذخیره و بازیابی کنید. باید توجه کرد که با افزایش سن، نیاز به چالش‌های ذهنی برای حفظ و ارتقای سلامت روان افزایش می‌یابد.

 

برخی ایده‌ها می‌توانند به شما کمک کنند ذهن خود را به چالش بکشید؛ یک زبان خارجی بیاموزید، نحوه نواختن یک ساز را آموزش ببینید و تمرین کنید، شغل‌تان را عوض کنید یا مشغولیت جدیدی برای خودتان دست و پا کنید، تفریح یا سرگرمی جدیدی مثل یوگا، نویسندگی یا نقاشی را شروع کنید، برای کمک به دیگران داوطلب شوید، در کلاس دلخواه‌تان نام‌نویسی کنید، همیشه خودتان را یک دانش‌آموز مادام‌العمر بدانید و در هر سن و سالی که هستید، مشتاق یادگیری مطالب جدید باشید. برای این که ذهن‌تان را فعال و هوشیار نگه دارید، باید بیشتر مطالعه کنید.

-‌ خوب و آسوده بخوابید: به تمام اعضای بدن‌تان، به ویژه به مغزتان اجازه دهید به قدر کافی استراحت کند. خواب کافی فواید جسمانی و روانی متعددی دارد. در طول خواب، جسم و ذهن ما به استراحت می‌پردازد و تجدید قوا می‌کند. کمبود خواب می‌تواند به اختلال حافظه منجر شود. برای بهبود وضعیت خواب شبانه‌تان باید مدت زمان استراحت روزانه‌تان را کم کنید و دست‌کم چند ساعت قبل از خواب، نوشیدنی‌های کافئین‌دار ننوشید. توصیه‌های ساده و اثربخش دیگری نیز در این زمینه وجود دارند مانند دوش آب گرم، گوش دادن به یک موسیقی ملایم و آرام‌سازی ذهن قبل از خواب.

 

-‌ از سختی‌های زندگی نترسید: از سختی‌های زندگی نترسید. یکی از جنبه‌های مهم سلامت، سالم ماندن در شرایطی است که زندگی سخت می‌شود. برخی از مردم توان رویاررویی با مشکلات را ندارند و قادر نیستند از پس مشکلات زندگی برآیند. چنین افرادی ممکن است در شرایط سخت زندگی، به رفتارهای ناسالمی مانند مصرف مواد مخدر روی آورند و به تدریج به دام اعتیاد افتند. منظور از اعتیاد به مواد مخدر، احساس نیاز به مصرف مداوم مواد است. بیشتر معتادان کسانی هستند که توان حل و فصل مشکلات زندگی خود را نداشته‌اند و در شرایط سخت زندگی به مصرف مواد مخدر یا مشروبات الکلی پناه برده‌اند و حال با وجود تبعات سنگین و زیان‌باری که اعتیاد برای خود و اطرافیان‌شان داشته، قادر به ترک مخدر یا الکل نیستند.

-‌ از سیگار، مواد مخدر و الکل دوری کنید: از سیگار، مواد مخدر و الکل دوری کنید. مصرف سیگار، مواد مخدر و مشروبات الکلی باعث افت توان ذهنی می‌شود و توانایی‌های ادراکی و قضاوتی را کاهش می‌دهد. الکل بر بخش‌های مختلف مغز تأثیر می‌گذارد. حساس‌ترین سلول‌های مغزی در مواجهه با الکل، سلول‌های مرتبط با حافظه، تمرکز، خواب، هماهنگی و قضاوت هستند. الکل به حافظه بلندمدت آسیب وارد می‌کند. سیگار نیز سطح اکسیژن مورد نیاز مغز را کاهش می‌دهد. این در حالی است که اکسیژن کافی برای سلامت و فعالیت مطلوب مغز ضرورت دارد.

 

-‌ روابط اجتماعی خود را تقویت کنید: روابط اجتماعی خود را تقویت کنید. برخورداری از یک زندگی اجتماعی فعال می‌تواند به حفظ و ارتقای سلامت روان کمک کند، احساس خود ارزشمندی به وجود آورد و در بلندمدت به حفظ و ارتقای عملکرد حافظه و قوای ادراکی منجر شود. در میان بزرگسالان، آنهایی که زندگی اجتماعی فعال‌تری دارند، کمتر دچار آلزایمر می‌شوند. ایجاد و حفظ روابط اجتماعی مستلزم توجه، تلاش و هوشیاری است و همه این موارد می‌توانند به سلامت حافظه کمک کنند. افرادی که بیشتر درگیر تعاملات اجتماعی می‌شوند، معمولا سالم‌تر، امیدوارتر و شاداب‌ترند.

-‌ استرس‌های خود را مدیریت کنید: وقتی دچار استرس می‌شوید، مغز شما هورمون‌هایی ترشح می‌کند که اگر بدن‌تان چند روز در معرض آن هورمون‌ها باشد، مغزتان آسیب خواهد دید. استرس در صورتی که به خوبی مهار و مدیریت نشود، مزمن می‌شود و می‌تواند سطح شادی و نشاط درونی شما را به شکل محسوسی کاهش دهد و حتی به احساس افسردگی منجر شده و عملکرد حافظه را مختل کند.

 

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت، برخی راهکارهای ساده می‌تواند به شما کمک کند استرس خود را مدیریت کرده، شادی و نشاط درونی خود را حفظ  کنید و از ابتلا به افسردگی جلوگیری کنید.  ساده گرفتن زندگی، ورزش کردن، ایجاد تعادل بین کار و تفریح و استراحت، نوشتن، آرام‌سازی ذهن و بدن و ... اموری هستند که می‌توانند به شما در مدیریت استرس‌های روزمره کمک کنند.

 

 

 

ایسنا



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • باز کردن کمرگ بوشهر و آزاد کردن کالاهای تجاری/ مشکل بیمه عمر صیادان حل خواهد شد+تصاویر
  • حل مشکل مسکن مردم در تنگک / انتخاب مردم بر اساس شاخصه توانمندی+تصاویر
  • احداث بزرگترین مرکز خرید جنوب کشور در عالیشهر با امکانات رفاهی و ورزشی
  • تکذیبیه مجمع اصلاح طلبان دشتستان/ این مجمع از هیچ کاندیدایی حمایت نمی کند
  • توسعه کشت سیفی جات با بهره مندی بهینه از منابع آبی /تصاویر
  • استقبال پرشور و بی نظیر مردم گناوه در آخرین شب تبلیغات از دکتر هوائی / تصاویر
  • برگزاری دوره کارگاه کار با دستگاه های آمادگی جسمانی در برازجان/تصاویر
  • ایجاد بزرگترین اسکله صیادی استان بوشهر در جزیره شمالی/ ساماندهی بیمه مشاغل سخت صیادان / تصاویر
  • مجلس جای عمل است نه آموختن / تصاویر
  • بیش از ۶۵ هزار نفر در طرح اقدام ملی بنیاد مسکن نام‌نویسی کردند
  • سازمان غذا و دارو: دارو در ایران ارزان است
  • خلیج‌فارس برای ترددهای دریایی نامساعد می‌شود
  • قلعه‌نویی بعد از باخت: در حق ایرانی‌ها ظلم می‌شود
  • فوت وفن تهیه‌ی خمیر پیتزای عالی
  • وضعیت تصادفات درون‌شهری استان بوشهر نگران‌کننده است
  • تاسیس هواپیمایی بومی " لیان ایر " در بوشهر/ برخورداری نیروهای بومی از ظرفیت های موجود اشتغال در استان
  • استفاده از ظرفیت اشتغال آزاد در بخش چغادک/ تصویب طرح جامع شهری چغادک با همکاری مسئولین /تصاویر
  • حضور پرشور هواداران غلامرضا هوائی در ستاد مرکزی این کاندیدا/تصاویر
  • توسعه و ساماندهی بندر و گمرک گناوه/ جذب افراد بیکار در شرکت ها و تاسیسات منطقه / تصاویر
  • نبود یک نماینده مقتدر و توانمند در حوزه انتخابیه بوشهر، گناوه و دیلم/ رد صلاحیت نمایندگان فعلی زنگ خطری جدی است
  • ستاد مرکزی انتخابات غلامرضا هوائی در بوشهر افتتاح شد / تصاویر
  • اشتغال جوانان و افراد بیکار/ ساماندهی فوری بندر و گمرک ریگ / تصاویر
  • استان بوشهر با مهاجرت نخبه های بومی روبرو است/ تاسیس دانشکده دولتی و پزشکی در گناوه/تصاویر
  • باز کردن کمرگ بوشهر و آزاد کردن کالاهای تجاری/ مشکل بیمه عمر صیادان حل خواهد شد+تصاویر
  • افرایش ظرفیت تردد با خرید کشتی های بزرگ شب رو/ احداث اسکله باری در بنادر ریگ یا گناوه / تصاویر
  • حل مشکل مسکن مردم در تنگک / انتخاب مردم بر اساس شاخصه توانمندی+تصاویر
  • احداث بزرگترین مرکز خرید جنوب کشور در عالیشهر با امکانات رفاهی و ورزشی
  • تکذیبیه مجمع اصلاح طلبان دشتستان/ این مجمع از هیچ کاندیدایی حمایت نمی کند
  • همایش دومین فارغ التحصیلی آکادمی کودکان زبانسرای استاد زاده برگزار شد
  • توسعه کشت سیفی جات با بهره مندی بهینه از منابع آبی /تصاویر
  • تاسیس هواپیمایی بومی " لیان ایر " در بوشهر/ برخورداری نیروهای بومی از ظرفیت های موجود اشتغال در استان
  • استفاده از ظرفیت اشتغال آزاد در بخش چغادک/ تصویب طرح جامع شهری چغادک با همکاری مسئولین /تصاویر
  • گفتگو با حقوقدان اصغر صفرپور کاندیدای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه دشتستان
  • گفتگو با دکتر سید حبیب الله بحرالعلوم کاندیدای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه دشتستان
  • حضور پرشور هواداران غلامرضا هوائی در ستاد مرکزی این کاندیدا/تصاویر
  • اسامی 9 کاندیدای تایید صلاحیت شده جدید در دشتستان
  • حضور سلیقه های مختلف در انتخابات موجب حضور حداکثری مردم می شود/ استیضاح شهردار آبپخش در اولین فرصت بررسی خواهد شد/ اتحاد جنوب در مسائل شهرستان و استان تاثیرگذار است
  • حل مشکل اشتغال با برنامه ریزی مدون/ به کارگیری جوانان بومی در دستگاهها دولتی
  • بازدید کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه بوشهر، گناوه و دیلم از روستاهای تابعه حوزه انتخابیه خود/تصاویر
  • توسعه و ساماندهی بندر و گمرک گناوه/ جذب افراد بیکار در شرکت ها و تاسیسات منطقه / تصاویر
  • آغاز جشنواره اقوام ایرانی در بوشهر / تصاویر اختصاصی
  • نبود یک نماینده مقتدر و توانمند در حوزه انتخابیه بوشهر، گناوه و دیلم/ رد صلاحیت نمایندگان فعلی زنگ خطری جدی است
  • بیست و نهمین یادواره سفیر فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در برازجان برگزار شد/گزارش تصویری
  • ستاد مرکزی انتخابات غلامرضا هوائی در بوشهر افتتاح شد / تصاویر
  • آیا اصولگرایان دشتستان از کاندیدای دور قبل خود عبور می کنند؟