کد خبر: 123086 ، سرويس: استان فارس
تاريخ انتشار: 24 دي 1398 - 11:55
آموزش و پرورش ساخت ۲۱۰ مدرسه استثنایی را در دستور کار دارد

اتحادخبر:  معاون وزیر آموزش‌ و پرورش و رییس سازمان آموزش استثنایی کشور گفت: با هدف تامین فضا و تجهیزات استاندارد برای دانش‌آموزان استثنایی، ساخت ۲۱۰ مدرسه استثنایی در دستور کار است .

اتحادخبر:  معاون وزیر آموزش‌ و پرورش و رییس سازمان آموزش استثنایی کشور گفت: با هدف تامین فضا و تجهیزات استاندارد برای دانش‌آموزان استثنایی، ساخت ۲۱۰ مدرسه استثنایی در دستور کار است .

آموزش و پرورش ساخت ۲۱۰ مدرسه استثنایی را در دستور کار دارد

سیدجواد حسینی، دوشنبه در جمع مدیران مدارس استثنایی فارس در پردیس دانشگاه فرهنگیان دختر شیراز با اشاره به اینکه خیران پذیرفته‌اند زمین این ۲۱۰ مدرسه را در ایران تامین کنند، بیان داشت: جز ساخت و تامین مدارس، ساخت سالن‌های ورزشی چند منظوره درون مدرسه‌ای برای دانش آموزان با نیازهای ویژه از اولویت‌های این سازمان است زیرا این دانش‌آموزان به ورزش و حرکات توانبخشی، بسیار نیازمندند.

 

وی با بیان اینکه از مجموع 210 مدرسه 10 مدرسه در استان فارس احداث می شود، ادامه داد: همچنین ۲ مرکز دانشگاه فرهنگیان واحد خواهران و برادران نیز مخصوص تربیت معلم برای دانش آموزان استثنایی در نظر گرفته خواهد شد.

 

معاون وزیر آموزش‌ و پرورش افزود: با همکاری مشترک بین دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در تلاشیم بتوانیم ۸۰۰ نیروی توانبخشی مورد نیاز مدارس استثنایی را تامین کنیم.

 

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، از موضوع رفت و آمد دانش‌آموزان به عنوان یک معضل یاد کرد و گفت: در طول چند سال اخیر، اعتبارات این بخش بیش از ۷ برابر افزایش یافته اما هنوز نتوانسته‌ایم بیشتر از ۵۰ صد هزینه‌ها را تامین کنیم.

 

۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای دانش‌آموزان استثنایی تامین شده است

 

معاون وزیر آموزش‌ و پرورش و رییس سازمان استثنایی کشور ادامه داد: ظرف یک هفته آینده، ۳۰ میلیارد ریال برای سرویس رفت و آمد این دانش‌آموزان اختصاص داده خواهد شد.

 

ستانداردسازی منابع انسانی را سیاستی قطعی و حتمی در آموزش و پرورش دانست و اظهار داشت: با نوعی ریزش منفی در این زمینه مواجهیم که این بدان معناست که شمار دانش‌آموزان افزایش می‌یابد اما تعداد نیروهای انسانی کاهش پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه امسال بیش از ۱۷ هزار نیرو در آموزش و پرورش به کار گرفته شده است، گفت: نزدیک به ۶۰۰ نفر از این تعداد مربوط به آموزش استثنایی هستند و می‌کوشیم به لحاظ ردیف استخدامی از سازمان امور استخدامی و تخصیص نیروهای بیشتر از طریق ماده ۲۸ و پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان، ریزش نیروی انسانی را جبران کنیم.

 

معاون وزیر آموزش‌ و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود، یکی از دستاوردهای سفر به فارس را ساخت یک واحد مدرسه اوتیسم استاندارد مناسب‌سازی شده، بیان کرد و افزود: تهیه تجهیزات برای مرکز جامع مشاوره و توانبخشی در حال ساخت این استان و قول سفر دانش‌آموزان برتر مدارس استثنایی فارس به عتبات عالیات از جمله دیگر اقدامات است.


شیراز به مدرسه اوتیسم نیاز دارد

 

 مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس هم در این نشست با اشاره به اینکه قریب به ۱۶ هزار دانش آموز در حوزه آموزش و پرورش استثنایی این استان مشغول تحصیل هستند، گفت: بیش از پنج هزار و ۳۰۰ دانش آموز در ۱۶۱ مدرسه با نیازهای خاص یا مدارس ویژه و مابقی هم به صورت تلفیقی در مدارس عادی به تحصیل اشتغال دارند.

 

علی عسکر نجفی اضافه کرد: با وجود مشکلات، دانش‌آموزان توانسته‌اند موفقیت‌های خوبی در زمینه‌های آموزشی و ورزشی به‌ دست بیاورند که از آن جمله، کسب رتبه‌های تک رقمی در کنکور سراسری و حضور پنج نفر از دانش آموزان استثنایی استان در تیم ملی فوتسال کشور است.

وی بیان داشت: بیش از ۸۰ دانش‌آموز اوتیسم در شهر شیراز تحصیل می‌کنند و از همین رو به فضای آموزشی ویژه برای آنان نیازمندیم، همچنین در زمینه خدمات توانبخشی باید تجهیزات بیشتری برای مدارس تهیه کنیم.

 

اوتیسم، نوعی اختلال رشدی (از نوع روابط اجتماعی) است که با رفتارهای ارتباطی، کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود. علائم این اختلال تا پیش از سه سالگی بروز می‌کند و علت اصلی آن ناشناخته است.


این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه هم‌افزایی اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی تاثیر می‌گذارد. کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم، در ارتباطات کلامی و غیرکلامی، هم‌افزایی اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به بازی، مشکل دارند. این اختلال، ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می‌کند.
مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس با اشاره به برخی مشکلات آموزش و پرورش استثنایی استان، افزود: مشکلاتی در حوزه رفت و آمد دانش‌آموزان و تهیه سرویس برای انجام این کار وجود دارد که حل آن نیازمند توجه ویژه است و گرچه تا کنون اعتبارات دولتی در این بخش پرداخت شده اما نیازمند این هستیم که پس از این نیز با حمایت‌هایی که صورت می‌گیرد با مشکل در این بخش مواجه نشویم.

 

نجفی، همچنین به مشکلات کارکنان حوزه آموزش و پرورش استثنایی نیز اشاره و بیان کرد: برخی مشکلات مربوط به سازمان تامین اجتماعی است که نیازمند اعتبار بسیاری است و با صندوق بازنشستگی کشوری متفاوت است و این موضوع از جمله مطالبات فعالان در آموزش و پرورش استثنایی است.

او گفت: همچنین فرهنگیان فعال در حوزه آموزش و پرورش استثنایی، مطالباتی مربوط به قبل از سال ۹۴ دارند که باید پرداخت شود تا با انگیزه بیشتری شاهد تلاش آنان در این عرصه از آموزش و پرورش باشیم.

 

 

 

 

 

 

ایرنا

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/123086