کد خبر: 123050 ، سرويس: یادداشت
تاريخ انتشار: 23 دي 1398 - 17:01
دور تند حوادث در ایران و آنچه هوشیاری می‌طلبد

اتحاد خبر_ غلامرضا هوایی:با خروج امریکا از برجام و بازگشت غیر قانونی تحریم‌های این کشور، آنچه هدف رفته است، ثبات و امنیت کشور است. سلسلۀ حوادث اخیرا شتاب عجیبی گرفته است. به ویژه از آبان 98 به این سو سیر حوادث و اتفاقات، شتاب بسیار تند و فزاینده‌ای گرفته است. در حالی که در ماه‌های منتهی به انتخابات به سر می‌بریم و همواره در روال این ...

غلامرضا هوایی


با خروج امریکا از برجام و بازگشت غیر قانونی تحریم‌های این کشور، آنچه هدف رفته است، ثبات و امنیت کشور است. سلسلۀ حوادث اخیرا شتاب عجیبی گرفته است. به ویژه از آبان 98 به این سو سیر حوادث و اتفاقات، شتاب بسیار تند و فزاینده‌ای گرفته است. در حالی که در ماه‌های منتهی به انتخابات به سر می‌بریم و همواره در روال این چهل سال انتخابات، محلی برای بیان مطالبات، و یافتن راه حل مشکلات مردم  در چهارچوب نظام بوده و همواره همبستگی ملی را حفظ کرده و ارتقا می‌داده است. در این ماه‌ها اما، وقایع اتفاق افتاده ، در صدد است امکان همدلی ملت را مختل کند.


گران شدن بنزین که یقینا می‌توانست با درایت و شیوه‌ای بهتر انجام پذیرد، برای چند روز کشور را به بحرانی عظیم مبتلا کرد. ترور ناجوانمردانه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اتفاق دیگری بود که هنوز همۀ تبعات آن بررسی نشده است. حملات و تهدیدات به نظام و متحدینش نیز در این مدت بی سابقه بوده است، انتقام سختی که از آمریکای جنایتکار  گرفته شد و در بی سابقه‌ترین اقدام علیه ایالات متحده بعد از جنگ جهانی دوم، مهم‌ترین پایگاه نظامی این کشور در عراق موشک باران شد دیگر پدیده‌ای است که بی تردید مناسبات بین المللی ایران را متأثر از خود کرده است.  یا گام نهایی  برجام، و اینک در آخرین حلقه از حوادث، حادثه  هواپیمای اوکراینی که منجر به شهادت ده‌ها تن از ایرانیان و اتباع سایر کشورها شد و عامل آن نیز خطای انسانی بوده است زنجیره‌ای است که لزوم حفظ هوشیاری را بیش از پیش برای همه ما عیان می‌کند.


برخی از تحلیل گران معتقدند این وقایع تند مسیری را پیش پای ملت می‌گذارد که آرامش و تمرکز خود را که مخصوصا با اتحاد و همدلی در  تشییع با شکوه سردار شهید سپهبد سلیمانی به وجود آمده از دست بدهد و احتمالاً در دامی بیفتد که توسط دشمنان خارجی این کهن مرز و بوم طراحی شده است. آنچه به گمانم می‌رسد آن است که گذر از یکی از حساس‌ترین مراحل تاریخی این مملکت هوشیاری مضاعفی می‌طلبد.
از دست دادن آرامش و تمرکز ملت، نقطه‌ای است که هدف رفته است و گمان می‌کنم یگانه راه مقابله با این جنگ عظیم روانی، هوشیاری ملت و مسئولان نظام است. آفت این هوشیاری هر نوع هیجان‌زدگی، قرار گرفتن در مدار تندروی و موقعیت نشناسی و در نهایت تک روی و خودرأیی است. هوشیاری ملی تنها از مسیر  موقعیت شناسی نخبگان و مسئولیت‌شناسی شهروندان پدیدار خواهد شد. برای «توسعۀ کشور» نیاز به آرامش و تمرکز ذهن و نیروی خویش داریم و نمی‌بایست اجازه داد این دام گستری به هدف خویش برسد.

 

 

غلامرضا هوایی؛

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/123050