کد خبر: 122919 ، سرويس: استان فارس
تاريخ انتشار: 21 دي 1398 - 12:02
معاون اداره کل ورزش و جوانان فارس:
بستر ازدواج پیش از تشویق به زاد و ولد جمعیتی فراهم شود

اتحادخبر:  معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان فارس با بیان اینکه افزایش سن ازدواج موجب کاهش نرخ زاد و ولد در جامعه ما شده است، تاکید کرد: قبل از اینکه جامعه را تشویق به زاد و ولد کنیم، باید بستر ازدواج را فراهم کنیم و در غیر این صورت موفق نخواهیم شد.

اتحادخبر:  معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان فارس با بیان اینکه افزایش سن ازدواج موجب کاهش نرخ زاد و ولد در جامعه ما شده است، تاکید کرد: قبل از اینکه جامعه را تشویق به زاد و ولد کنیم، باید بستر ازدواج را فراهم کنیم و در غیر این صورت موفق نخواهیم شد.

رضایی معاون امور جوانان

علی رضایی  با اشاره به اجرای سیاست‌های جمعیتی و اقداماتی در این باره در وزارت ورزش و جوانان و ادارات کل این وزارتخانه، گفت: این اقدامات در راستای حفظ جوانی ایران و جلوگیری از کاهش جمعیت ایران اجرایی شده یا در دست اجرا قرار دارند.

 

او با بیان اینکه پنجره جوانی در ایران رو به بسته شدن است، افزود: همه اهداف ما از اجرای برخی اقدامات پیش‌بینی شده وزارت متبوع، افزایش یا کاهش جمعیت، توزیع جغرافیایی منطقی جمعیت و تنظیم مهاجرت‌های خارجی به ویژه مهاجرت جوانان به عنوان نیروهای فعال و کارآمد جامعه است.

 

معاون اداره کل ورزش و جوانان فارس خاطرنشان کرد: متاسفانه در سیاست‌های جمعیتی آنقدر که روی زاد و ولد تمرکز کرده ایم، روی حفظ جمعیت جوان هیچ برنامه ریزی نشده و از مهاجرت جوان غافل شده‌ایم، در حالی که با افزایش مهاجرت‌ها، کشور خالی از نیروی جوان و مولد خواهد شد.

 

رضایی با بیان اینکه براساس آمارها، میانگین سن مردان در تولد اولین فرزند، ٣٥ سال و میانگین ثبت ازدواج ٣٠ سال محاسبه شده است، به تشریح برخی اقدامات انجام شده در این باره پرداخت.

 

او تشکیل ٥ سازمان مردم نهاد تخصصی در حوزه خانواده را از شاخص ترین اقدامات ذکر و خاطرنشان کرد: وظیفه ما حمایت از این تشکلها برای فرهنگسازی ازدواج و  پایین آمدن سن ازدواج است.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان فارس به برگزاری ٩٧٠ کارگاه آموزشی پیش از ازدواج در سال ٩٧و ٥٨٥ کارگاه از ابتدای امسال تاکنون در مدارس، دانشگاه‌ها با حضور روانشناسان، انعقاد تفاهم نامه‌هایی با نیروهای مسلح برای آشنایی سربازان با مهارت‌های زندگی، آموزش ٩٠ نفر از مدیران مراکز تخصصی مشاوره ازوداج و خانواده با رویکرد لزوم پایین آمدن سن ازدواج و فرزند آوری و اجرای طرح مسیر سبز زندگی با همکاری معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری و بهزیستی که هم‌اینک در حال اجراست را از دیگر اقدامات عنوان کرد.

 

رضایی به اجرای طرح هزار معلم، هزار مدرسه که به تازگی اجرای آن آغاز شده هم اشاره کرد و گفت: این طرح با کمک آموزش و پرورش در حال اجراست و در این راستا هزار معلم مجرد زیر ٣٠ سال را به عنوان هزار فرد تاثیر گذار شناسایی کرده‌ایم.

او چالش‌هایی همچون عدم همکاری دستگاههای تخصصی مانند دانشگاه علوم پزشکی را هم متذکر شد و گفت: متاسفانه دانشگاه علوم پزشکی شیراز کمترین ارتباط با بدنه اجتماع و دیگر دستگاه‌ها دارند. 

 

این مقام مسئول ادامه داد: سازمان‌های مردم نهاد ما بیشترین مشکل را با دانشگاه علوم پزشکی دارند و وقتی برای گرفتن محتواها و توزیع آن در مناطق پرآسیب مراجعه می‌کنند، دچار چالش‌هایی می‌شوند که از آنها تقاضای همکاری بیشتر با سازمان‌های مردم نهاد داریم.

رضایی با بیان اینکه وقتی سیاست‌های تشویقی ازدواج و زاد و ولد، موضوعی به نام کودک همسری رواج پیدا می‌کند، عنوان کرد: ٦٠ میلیون وام ازدواج موجب شده تا برخی برای گرفتن این وام، کودکان زیر ١٥ ساله خود را مجبور به ازدواج کنند.

 

معاون امور جوانان استان فارس ابراز امیدواری کرد که در کنار اعمال سیاست‌های تشویقی، آسیب‌ها را هم در نظر بگیریم و از توان و ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد هم در این باره استفاده شود

 

 

 

ایسنا

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/122919