امروز: پنجشنبه 30 فروردين 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 03 ارديبهشت 1392 - 17:43

دکتر سید جعفر حمیدی: گاهگاهی در هفته نامه اتحاد جنوب، زمزمه هایی از تجزیه دشتستان  می خوانم و درهفته های گذشته، شماره 734 یکشنبه 18 فروردین 92، نامه گرامی پژوهشگر دشتستانی برادر ارجمندم، جناب آقای محمد جواد فخرایی خطاب به استاندار محترم استان بوشهر، مطالعه نمودم و از این نامه سراسر احساس اشکم جاری شد و متاسف شدم که تجزیه دشتستان برای چه و چه معنی دارد؟

تجزیه دشتستان برای چه؟

گاهگاهی در هفته نامه اتحاد جنوب، زمزمه هایی از تجزیه دشتستان  می خوانم و درهفته های گذشته، شماره 734 یکشنبه 18 فروردین 92، نامه گرامی پژوهشگر دشتستانی برادر ارجمندم، جناب آقای محمد جواد فخرایی خطاب به استاندار محترم استان بوشهر، مطالعه نمودم و از این نامه سراسر احساس اشکم جاری شد و متاسف شدم که تجزیه دشتستان برای چه و چه معنی دارد؟

یک بار که در سده های پیش، دشتستان تجزیه شده تا این محدوده از آن باقی مانده است. بنده چون عقل سیاسی ندارم، نمی دانم که مصلحت این کار چیست؟ و آیا این کار به صلاح مردم است؟ یا نوعی لجبازی با مردم است؟

آیا فکر نمی کنیم اگر سعدآباد، شبانکاره و آبپخش که از شهرهای مهم دشتستان هستند، از پیکر این شهرستان جدا شوند، باقی چه خواهد ماند؟ دشتستان صاحب تاریخی گرانبها است که خیلی ها نمی دانند. مرکز آن یعنی برازجان، در صد ساله اخیر در تمام مشکلات و رویدادهای سخت استان، پایدار و مقاوم بوده است. درست است که ما مردم فراموشکاری هستیم و همه اتفاقات نیک و بد را به مرور زمان فراموش می کنیم، تاریخ را نمی خوانیم و به اطلاعات  سطحی و جزیی اکتفا می کنیم و این فراموشکاری همیشه به زیان ما بوده است. آیا به جای تجزیه دشتستان که هزینه هنگفتی هم در بر خواهد داشت، بهتر نیست این هزینه ها را صرف رفاه و آسایش و تامین معیشت و سلامت و امکانات مردم نمود؟ سعدآباد و شبانکاره و آبپخش و دالکی و..... همه دارای تاریخ درخشانی هستند که همه با تاریخ کل دشتستان گره خورده اند و شایسته نیست این گره خوردگی، به آسانی متلاشی شود. فراموش نکنیم که دشتستان وارث تمدن عظیم و درخشان هخامنشی، ساسانی و بعد از اسلام است.

آثار باستانی و تاریخی منطقه، این نکته را ثابت می نماید. علاوه بر این تفکر دینی، مذهبی، علمی، ادبی و روابط خانوادگی و قومی این منطقه نیز سرآمد همه این تفکر است. زمان دیگر پنجاه یا شصت سال پیش نیست، آن اختلافات عشیره ای و ستیزه های خانوادگی زمانش گذشته است. مردم می خواهند در صلح و صفا و برادری و دوستی زندگی کنند. نمونه انسانی و زیبایش حرکت انسانی و زیبای آقای حاج ماشاءاله کازرونی است که پس از سی سال، قاتل پسر و جیگر گوشه اش را بخشید، به شرط اینکه دو خاندان با هم آشتی کنند  و آشتی کردند و این کار انسانی و الهی را جشن گرفتند، و باز فراموش نکنیم که هر نقطه ای از دشتستان به نقطه دیگر آن نیاز دارد و همه شهرها و روستاها مثل انگشتان دست به هم ارتباط دارند. اگر خدای ناخواسته تجزیه ای صورت گیرد، تجزیه دشتستان نیست بلکه تجزیه روابط عاطفی و دوستی و حسن نیت مردم است. بهتر است بگذارند این مردم در آرامش زندگی کنند. جشن ها و سوگواری ها و مراسم مختلف خود را با آسودگی خیال برگزار کنند.

هر سال چندین مراسم شعرخوانی، هنرنمایی و مراسم مذهبی و عاشورایی در شهرهای مختلف دشتستان به ویژه برازجان، شبانکاره، سعداباد، زیارت و جاهای دیگر برپا می شود و اهالی از نقاط مختلف در آن جلسات شرکت می کنند و این همه باعث نزدیک شدن دل ها و وفادار ماندن به سنت ها و احترام به اصول ملی، مذهبی و دولتی است. باید این اصول مردمی را حرمت بگذاریم و از مردم شهرهای مورد تجزیه نظرخواهی نماییم و لااقل یک بار هم که شده به نظر مردم احترام بگذاریم؛ تا ببینیم آن ها برای جدا شدن شهرهایشان از مرکز شهرستان یا این تجزیه راضی هستند، یا خیر؟ اگر راضی بودند، آن گاه اقدام نماییم که تاخیر جایز نخواهد بود. /ح

 

 



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1392/02/08 - 21:29
0
0
علی اقا وقتی یک دانشجو رشته مورد نظرش در شهر ویا استانش نباشد ناچار میشود برای ادامه تحصیل به جای دیگه بره ...مگه از تهران کسی برای تحصیل به بوشهر نمیاد؟اگه جوابتون مثبت باشه و اینطور که شما نوشتید بوشهر باید از تهران پیشرفته تر باشد......!!!!!!!
1392/02/08 - 21:24
0
0
اقا یا خانم اهل دشتی من دوست دارم بنویسم برازجوونی اصیل حال شما خوشتان بیاید یا نیاید.متشکرم.
1392/02/08 - 19:57
0
0
بانو يا آقاي "بوشهر" عزيز: نخستين اظهار نظر من با "شايدكه چو وابيني خير تو در اين باشد." آغاز و با مصراعي ديگر ازهمين غزل "دردايره قسمت اوضاع چنين باشد " تمام شده ا ست و در اين ميان فرمانداري ويژه شدن برازجان وسپس مركز استان شدن اين شهر پس كرانه يي بزرگ را منطقي دانسه بودم . اطمينان دارم كه اين اظهار نظر براي سركار ابهامي كه مانع فهم محتوا شود نداشته است ! داشته است؟ حالا بياييم برسر دومين اظهار نظر . اين اظهار نظر كه بنياد ي جستاري دارد براي حضرت برازجاني اصيل نوشتم . حالا كه سركار هم لطف كرده وآن را خوانده اي بسي سپاسگذارم .از اين كه شايد پا نويس هاي اين اظهار نظر ضرورتي نداشته اندو بعضا داراي تعريض هايي نيز بوده اند پوزش مي خواهم .
1392/02/08 - 17:30
0
0
بانو يا آقاي براز جاني اصيل!
يك: از اين كه اظهار نظر هاي مر ا مي خوانيد سپاسگذارم .
دو : به نظر مي رسد كه سركار - برعكس دارنده ي شناسه ي مجازي "بوشهر" - كليت نوشته ي مرا درك مي كنيد . پس مادو تن مي توانيم تماس انديشه وشايد پيكار انديشه به اندازه ي لازم وكافي داشته باشيم .
سه :من با كارها وچيزهاي معيني مشكل دارم. مثلاوقتي كسي واژه ي برازجاني رابرازجو و ني(چرا با دو واو ؟ ) مي نويسد خوشم نمي آيد ( با لفظ اصيل اصلا مشكلي ندار م .) حتي اگر بهانه اش صميميت باشد.
چهار : "دربن بست بودن بندر بوشهر كنوني - يعني از پوزه ي " باسيدون"تابندرگا ه هليله با پارينگي (قدمت ) دوازده هزار ساله مفهوم جغرافيا يي ندارد. اگر برداشت من از " بن بست " آن كاري نيست كه پيشتر نوشتم بسيار سپاسگذار مي شوم اگر تفسير وتفصيل بيشتر ارائه شود. با آرزوي تندرستي و بهروزي همه .
1392/02/08 - 15:18
0
0
خانم آسیه تمام اسمهایی که ازشهرستان پاسارگاد نام بردید می دانم ولی آنجا همین اندازه پیشرفت کرده اند که شما ازبرازجان برای تحصیل به آنجارفته اید استقلال چیز خوبی است ازاینکه همه مخالفین تجزیه اینقدر نگران آینده این سه بخش هستند من عذرخواهی میکنم
1392/02/08 - 14:29
0
0
اقا یا خانم اهل دشتی مگه از شما چیزی کم میشه که من نوشتم برازجوونی اصیل ؟در ضمن باز هم میگم بوشهر (شهر بوشهر)تا بوده وهست بر اساس جغرافیایش در بن بست بوده..که انگار شما با این هم مشکل دارید...؟اصلا شما با چه چیزی مشکل ندارید؟
1392/02/08 - 12:09
0
1
جای تاسف داره که هر روز تکه ای از خاک این شهرستان رو میدن به بوشهر و جاهای دیگه یا به نیت شهرستان شدن اونجا ازش جدا میکنن
جناب علی از بوشهر با احترام به تمام صحبتاتون بنده در سعادت آباد که بعدا شد سعادت شهر درس خوندم
ترم 2 که ما اونجا بودیم سعادت اباد شد شهرستان پاسارگاد به مرکزیت سعادت شهر
ولی تا ترم 4 هیچ تغییری ماندیدیم ....خلاصه تا همین الانم هیچ پیشرفتی نکرده
1392/02/08 - 09:02
0
1
اگر کسی از نوشته های اهل دشتی چیزی فهمید اطلاع بده...
با سلام:
خدمت برازجوني اصيل و بازديد كنندگان بايد گفت كه در نوشته علي از بوشهر بوشهر استان بوشهر هست شما مي توانيد به سايت تقسيمات كشوري مراجعه نماييد . چرا وقتي دشتستان مي خواست شهرستان بشود تجزيه اي در كار نبود . وقتي بخش شبانكاره بوجود آمد شما هيچ اعتراضي نكرديد .
حالا سوالم از شما اين هست كه چرا وقتي دشتستان بخواهد ارتقاء ( برازجان) پيدا كند خيلي خوشحال مي شويد ولي وقتي بخشهاي دشتستان مي خواهند ارتقاء يابند شما ناراحت مي شويد.(آنچه را كه براي خود نمي پسندي براي ديگران هم مپسند) را هميشه در امور زندگي خودتان در نظر داشته باش و بعد يك كاري را انجام بده .
با تشكر مديريت وبلاگ شهرستان توج
1392/02/08 - 08:16
0
0
*اولكا ULKA ( تلفظ به فتح كاف درست است .) به معناي سرزمين(كشور ) - قلمرو - بخشي از يك كشور ( اولكاي / اولكه ي دشتستان ) واژه اي تركي است. تر كان پارسي گوي اين واژ ه را يولكه( YULKE(Hتلفظ مي كنند.** آبخوست -برابرباضبط صحاح الفرس والبته باتلفظ aab khast در اصل aab khuvast - جزيره را گويندكه درميان درياها باشد. عنصري گفت :برسر باد تندو موج بلند _تابيك آبخوستشان افكند.وهم او گفت:تني چند از موج دريابرست _رسيدندنزديكي آبخوست . اين مفهوم با اوخوس ow khows درنيم زبان _ گويش _ فارسي استان بوشهر اشتباه نشود !! اوخوس يعني آ بگير / بركه كه البته آبگير بزرگ را درياچه گويند كه عكس آبخست است .P.S : به جناب برازجاني اصيل توصيه مي شود كه برازجاني را براز جوني ننويسد! ديگر اين كه اگر منظور ازدر بن بست بودن بوشهر ترانزيت كالا از برازجان به عنوان شهر كليدي پس كرانه يي باشد درست گفته ايد اما تحقق تاريخي آ ن بسيار ناممكن است. خيال چنبر زلفش فريبت ميدهد حافظ !*نگر تاحلقه اقبال ناممكن نجنباني!حرف آخر اين كه اميدوار م هيچ تنا بنده اي براساس ضمير ناخود آگاه تصميم به انجا م هيچ كاري نگيرد ودرنظر داشته باشد كه: دلايل قوي بايد ومعنوي * نه رگهاي گردن به حجت قوي ! آمين.
1392/02/07 - 17:23
0
0
جناب براز جاني اصيل ! يكم : از اين كه به جاي دشتستان بزرگ / دشتستان كبير سرزمين بزرگ دشتسا ن به كار برده ايد آشكار است كه ژرفاي آگا هي سركار بسيار خوب است . دوم : سرزمين بزرگ دشتستان كه همان اولكاي * دشتستان مصطلح دردوره ي صفوي شايد تاآ غاز دوره ي قاجار باشد وازبندر ديلم تا بندر كنگان ودو پشت كوه خا ييز - طلحه وجم را دربر مي گرفته است مفهوم جغرافيايي پايان يافته اي است . سوم : آ بخست نماي ** بوشهر هرگز در بن بست نبوده است! حتي درعقب نشيني قواي دولتي در سال 1273ه .ق برابربا1235ه.ش برابربا1856ميلادي! (نك . ص 126 شرح زندگاني من :عبدالله مستوفي ) چهارم :چرا در تعجب هستيد ؟ آ ن هم در ميان دو پرانتز ( بين الهلالين ) ؟ توضيحات در شماره ي آ ينده !
1392/02/07 - 16:12
0
1
اگه از تجزیه خیلی خوشتون میاد بهتره از تجزیه عسلویه و پیوستنش به فارس حمایت کنید. تجزیه دشتستان نه برای ابادی و عمران بلکه برای راحت شدن مسئولین از خواسته های حقه مردم این خطه هست. جناب علی از بوشهر کسی خواستار عدالت از شهر شما وجود خارجی هم ندارد. پس بر طبل جدایی نکوبید. چه آب پخش یا سعداباد و یا شبانکاره با شهرستان شدنشون ذره ای پیشرفت نخواهند کرد. نمیدانم تو کدام قانون نوشته با شهرستان شدن شهری اونجا اباد شده!!!!
انشاا...باگذشت از این گذر شاهد پیشرفت همه جانبه دشتستان درسایه برادری و همکاری و همدلی باشیم.
1392/02/07 - 16:10
0
1
ما هشت سال با عراق جنگیدیم که ایرانمان ایران بماند نه تجزیه شود .در اینگونه صحبت ها و طرز تفکرها باید تعمل کرد ته قضیه افکار انگلیسی منش است که می خواهند با یک چشم انداز چند ساله از استان بوشهر کشور بوشهر سازند. خود مسولین استان نیز استارت این کار را زده اند ولی چه کنم که گوش شنوایی نیست این همه موتوربگیروها، استخدام نکردن افراد بومی، پایین نگه داشتن سطح امکانات گردش گری در بیشتر شهرها پارک یا مکان فرهنگی و تفریحی وجود ندارد پایین بودن امنیت عمومی در سطح استان بهداشت و درمان افتضاح در کل استان کمبود پزشک متخصص و فوق تخصص اینها همه برای از کوره در کردن مردم است . مسولین کشور بیدار شوید
1392/02/07 - 12:19
0
0
در جواب علی از بوشهر -از کی تا حالا مناطق اهرم -خورموج - دیر و ... بخش هایی از بوشهر بوده اند؟ یکم سطح اگاهیتان را بالا ببرید بد نیست... اینها بخش هایی از سرزمین بزرگ دشتستان بوده اند که بعد از جدایی از دشتستان به شهرستان تبدیل شده اند... بوشهر که تا بوده و هست شهری بوده در بن بست...(در تعجبم)
1392/02/07 - 08:03
0
0
از کوزه همان برون تراود که در اوست...!
1392/02/06 - 18:36
1
0
استادگرامی جناب دکترحمیدی به یقین جنابعالی افتخار هرایرانی وبخصوص اهالی خطه جنوب هستید پس بیایید مرورکنیم تاریخ منطقه و استان را 62 ساله ام آنگاه که دبستان سعدی سعدابادمی رفتم به نوعی همکلاس ویاهم مدرسه ای فرزند بخشدار بودم اکنون نوه همان هم همکلاس فرزند بخشدار است آنوقت که من وشما به مدرسه می رفتیم معلم جغرافی کشیدن نقشه ایران وجانمایی شهرها وبخش ها مشق شبمان می داد تابخاطر بسپاریم امروز همه آن بخشها به یک یاچند شهرستان تبدیل شده اند وچه پیشرفتها کرده اندالا سعدآباد آخربه کدامین گناه ؟ ما اصلا دوست نداریم اشک شمارا ببینیم انتظارداریم شمامسکنی بردل ریش ریش ماباشید استادگرامیم ازمبارزات فرمودید نقش مردم سعدآباد را در ملی شدن نفت ازجناب حاج آقاکازرونی بپرسید نقش مردم بخش سعدآبادآن روز{سعدآباد_آبپخش_شبانکاره) رادر پیروزی انقلاب دوش به دوش حاج ماشااله کازرونی ببینید آقای دکتر از دشتستان و بزرگیش فرمودید که مایه مباهات همه است امامعنی واقعی آنرا نماینده شریف دشتستان معناکرده ا ند عرض وطول دشتستان بزرگتراست یامرودشت؟ مفاخرآشکار و جهانی درکدام دو شهرستان بیشتر است؟ آیا ارسنجان وسعادت آباد را شهرستان کردند جز رفاه بیشترمردم آن دوشهرستان آیا مفاخرایران زمین بهم خورد و یا مرودشت زمین خورد؟ استادعزیزم اگرمدعیان دشتستان یک پارچه نگاهی به کارنامه تحصیلی و یا حکم کارگزینی خود در اوایل دهه پنجاه بیندازندخواهند دید منطقه بنام شهرستان برازجان بوده است و وقتی که زمزمه دشتستان به میان آمد فریاد وامصیبتا از برازجان بلند شدکه قصدمحو نام برازجان رادارند همین افرادچون علم دشتستان بزرگ پرسود است آن را نجوا می کنند روزیکه انقلاب پیروزشد بوشهر دارای بخشهای گناوه_اهرم_خورموج_دیر_کنگان و دشتستان تنها بخش سعدآباد که از نظرجمعیت و وسعت و قدمت هم طراز بودند بایک صورتجلسه آن5 بخش به شهرستان تبدیل شدند و از دل انها بخشهای متعددی تاسیس گردید که الحمدلله اکنون قابل قیاس باگذشته خودوحال سعدآبادنیستندآقای دکترتجزیه برای احقاق حق است که درآن صحبت از اختلاف فاقد وجاهت است آقای دکتر اگر در خانواده ای فرزندان توان تشکیل زندگی مستقل را یافتند بایستی آنانرا یاری داد یا با رعب وحشت وترس تنهایی و کوچک شدن خانواده از پیشرفت بازداشت آقای دکترمفاخر تاریخی مگر تنها زیر برازجان است از وحدتیه شروع میشود ازسعدآباد و زیراه و درودگاه میگذرد آیا میدانید اگردر آن موقع سعدآباد شهرستان شده بود بسیاری از مناطق آن به حدی ازتوسعه رسیده بودندکه قابلیت بخش وشهرشدن راداشته باشند آیا در استانی زرخیز با اینهمه منابع توسعه ارتقا مناطق بزرگی از آن سالها در گرو ویژه شدن برازجان باشد آقای دکتر مردم دشتستان همواره به استقلال خود و تجزیه شدن در کنار صندوق های رای وانتخاب اشخاصی از منطقه خود نشان داده اند مقایسه استان بوشهر با استانهای مجاورجای تامل بسیارداردبه جغرافی درسی فارس ویاسوج نظرکنیدوقضاوت بفرمایید جمعیت وسعت موقعیت شهرستانهای تازه تاسیس آن استانهارا باسعدآبادآبپخش وشبانکاره مگراوز خنج گله دار لامرد مهر گراش اشکنان ازلارستان جداشد جز رفاه چیزدیگری داشته و یاکدام مرکز شهرستانی خود فریاد میزند که تجزیه ام کنید مصیری ازنورآباد_بوانات ودهبید و اقلید و ابرکوه از آباده کوار و خرامه و سروستان ازشیراز و صدها مثال دیگرازمنظرفاصله اردکان ومیبددریزد بهم متصلند آبادان وخرمشهر فاصله ای ندارند قایم شهر و ساری نوشهر و جالوس همه بهم متصلند دیر و کنگان فاصله ای ندارند در پایان آرزوی سلامتی برای حضرتعالی دارم مردم بزرگوار برازجان آسایش ورفاه رابرای همه بخصوص مردم فهیم وشریف بخشهای سعدآباد شبانکاره آبپخش بخواهند با این عمل آرزوی آقای دکترحمیدی هم محقق میشود و مردم در شعرخوانی و شروه خوانی عیش وعزا با هم خواهند بود مردم شریف سه بخش بدانندهرسه سزاوار و قابلیت ارتقا را دارند معاونت محترم استانداری تایید نموده اند که استان ظرفیت افزایش را دارد هرگونه اختلاف همه را از هدف اصلی بازمی دارد اکنون دشتستان نماینده ای داراست که شجاعت را از جد بزرگوارشان امام حسین (ع) دارند و پیگیر حقوق حقه این سه بخش و دیگرنقاط شهرستان خواهندبود.
1392/02/06 - 12:09
2
0
شهرستان شدن سعدآباد و شبانکاره به نفع همه دشتستانی ها و نهایتا استان بوشهر می باشد.
1392/02/04 - 07:13
0
0
شايد كه چو وابيني خير تودراين باشد. اگر برازجان فرمانداري ويزه وسپس مركز استا ن شود داشتن دوياسه شهرستان تابعه ضرورت مي يابد .دردايره قسمت اوضاع چنين باشد.
1392/02/03 - 19:06
0
0
احسنت بر قلم زیبایتان.
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل (+عکس)
  • شگفت‌انگیزترین «دوربین‌های جاسوسی» تاریخ؛ از پاکت سیگار تا رادیو! (+عکس)
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/01/29
  • رژه روز ارتش در بوشهر برگزار شد
  • اتمام طرح گردشگری دریایی نوروزی بنادر استان بوشهر / ارائه خدمات به 675 هزار و 950 گردشگر دریایی
  • برترین‌های مدیریت دانش اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر تجلیل شدند
  • افزایش ۵درصدی تردد درون استانی در ایام نوروز
  • نقش و جایگاه ارتش تبیین و اطلاع‌رسانی شود
  • مواد غذایی مفید برای تسکین درد مزمن
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • آریاساسول در بین ۸۲۸ ناشر بورسی رتبه اول را به خود اختصاص داد
  • نسخه اینترنتی هفته نامه اتحاد جنوب/شماره 1288
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اطلاعیه فرماندهی انتظامی بوشهر پیرامون حجاب صادر شد
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • 🎥ویدیو/طبیعت بکر و زیبای روستای خیرک دشتستان
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تکنیک های کنترل خشم کودک و نوجوان توسط والدین
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • ویژه نامه نوروزی 1403 اتحاد جنوب منتشر شد/ معرفی شخصیت سال ویژه نامه
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • دکتر مهدی یوسفی در یک نگاه
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • آئین استقبال از مسافرین و مهمانان نوروزی در شهر دالکی / تصاویر
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق 1 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: اسماعیل حدود 4 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 4 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 5 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 7 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 9 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 9 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...
  • .: محمد قاسمی حدود 12 روز قبل گفت: درود وسپاس بی کران ...
  • .: محمد حدود 12 روز قبل گفت: استاد احتمالا مقاوله به ...
  • .: محبی حدود 12 روز قبل گفت: فعلا که یک هیچ ...