امروز: شنبه 01 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 03 ارديبهشت 1392 - 16:14

اجرای این طرح که در روزهای اخیر شهر را با دگرگونی های چشمگیر در نصب تابلوها و دوربینهای کنترلی همراه کرده است، این امید را در بین شهروندان و مسئولان ایجاد کرده است تا گره کور ترافیک محدوده ی مرکزی شیراز را یکبار برای همیشه بگشاید، گره ای که به گفته ی مسئولان نیاز به زمان برای آزمون و خطا کردن طرح و بررسی نقاط ضعف آن برای رفع کمبودها داشته و می بایست در...

اتحاد جنوب: اول اردیبهشت ماه نخستین روز از اجرای طرح محدوده ی ترافیک که بصورت زوج و فرد و ارشادی اجرایی شد.و شهر شیراز برای نخستین روز اجرای طرح ترافیک را تجربه نمود.
 
اجرای این طرح که در روزهای اخیر شهر را با دگرگونی های چشمگیر در نصب تابلوها و دوربینهای کنترلی همراه کرده است، این امید را در بین شهروندان و مسئولان ایجاد کرده است تا گره کور ترافیک محدوده ی مرکزی شیراز را یکبار برای همیشه بگشاید، گره ای که به گفته ی مسئولان شهرداری و در راس آن شهردار شیراز و معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار نیاز به زمان برای آزمون و خطا کردن طرح و بررسی نقاط ضعف آن برای رفع کمبودها داشته و می بایست در دوره ی آزمایشی
ارشادی به رصد دقیق این طرح پرداخت.
 اما مواردی در روز اول اجرای طرح ترافیک به چشم می خورد که نیازمند توجه بیشتر است و البته برخی موارد نیز ریشه در گذشته داشته و نیاز به بررسی بیشتر و تجدید نظر که در ادامه به آن اشاره شده است:

ساعات اجرای طرح ترافیک در طول روز


ساعات اجرای طرح ترافیک در طول روز از 6 و سی دقیقه صبح تا 15 بعد از ظهر در نظر گرفته شده  است.
به عقیده بسیاری از شهروندان و البته نگارنده بهتر می بود با توجه به وضعیت ترافیکی محدوده ی مرکزی شهر شیراز که طرح زوج و فرد در آن درحال اجراست ساعات اجرای طرح به دو بخش صبح و عصر تقسیم می شد چراکه در ساعات ابتدای شب در محدوده ی مورد نظر ترافیک دچار اختلال بوده و همین امر ضرورت اجرای طرح را در عصر و شب نشان می دهد.

      


بهتر می بود با کاهش ساعات اجرای طرح در صبح برای مثال از 7 صبح تا 14، چند ساعت محدودیت برای عصر و ابتدای شب ( 16:30 تا 21) در نظر گرفته می شد تا ثمر بخشی این طرح که هزینه های سنگینی برای ایجاد زیرساختهای آن صورت گرفته، بیشتر می شد.

عدم حضور راهنمایی رانندگی درمبادی ورودی

با بررسی ورودی های محدوده در روز اول اجرای طرح از حضور ماموران نیروی انتظامی و یا نیروهای آموزش دیده ی شهرداری که قرار بود قسمتهایی از محدوده را که تاکنون مجهز به کنترل مکانیزه نیستند، بصورت غیرمکانیزه کنترل کنند، نبود.


حضور خودروهای پلاک زوج به محدوده که فاقد برچسب طرح ترافیک بودند در محدوده کاملا مشخص بود و همانگونه که اشاره شد هنوز ساز و کار مشخصی برای برخورد جدی با ورود خودروهای غیرمجاز به طرح اندیشیده نشده است و بنظر می رسد هنوز شهروندان محدودیتهای ایجاد شده را جدی نگرفته اند.

مشکل ادامه دار رانندگان تاکسی و اتوبوس

بدون شک یکی از مشکلات اصلی ترافیک شیراز بحث حمل و نقل عمومی و در راس آن رفتار ترافیکی برخی رانندگان اتوبوس و تاکسی است، مشکلی که بارها از طریق رسانه ها به آن اشاره شده است و البته چندی پیش حسام قلعه دار معاون حمل و نقل شهردار شیراز در پاسخ به این انتقادها از برگزاری کلاسهای فرهنگ شهروندی برای رانندگان تاکسی و اتوبوسهای شهری خبر داد که بنظر می رسد این کلاسها در بهبود وضعیت فرهنگ ترافیکی رانندگان موثر نبوده است.

متاسفانه رفتارهای برخی رانندگان اتوبوس های شهری این خودروهای عمومی را به تاکسی های بزرگی تبدیل کرده است که هرجا و هرمکانی که مسافر قصد پیاده و یا سوار شدن داشته باشد پا را برروی پدال ترمز فشار داده و حق سایر مسافران را براحتی تضییع می کنند.
 علاوه بر این سرعت بسیار پایین اتوبوسها در ابتدای مسیر و جبران آن با سرعت بالا و خارج از عرف که همراه با ترمز زدنهای شدید در انتهای مسیر است که گاهی با استفاده از الفاظ رکیک ! در برابر مسافران و رانندگان دیگر خودروها همراه است، از دیگر مشکلات پابرجای حمل و نقل عمومی شیراز است که در محدوده ی طرح نمود بیشتری می یابد.

این داستان برای برخی رانندگان تاکسی به گونه ای دیگر تکرار می شود، توقف در حاشیه ی چهارراه، عدم رعایت نزاکت و ادب رانندگی در مواجهه با دیگر خودروها وضعیت این صنف را آشفته و نامناسب کرده است.
مسئولان می بایست با افزایش نظارت خود از یکسو مشکلات رفتاری رانندگان حل کنند و از سوی دیگر با فرهنگ سازی در رفتار شهروندان مانع از توقف آنها در حاشیه چهارراهها و درخواست از رانندگان اتوبوس برای توقف در خارج از ایستگاه شوند.

 

یکی دیگر از مشکلات سیستم حمل و نقل عمومی شیراز کمبود اتوبوسهای شهری است که بیش از 2 سال از ورود آخرین سری از اتوبوسهای شهری به چرخه ی حمل و نقل شهری می گذرد و علی رغم وعده ها نه تنها اتوبوسهای گازسوز وارد چرخه ی حمل و نقل نشده اند،بلکه اتوبوسهایBRTنیز که قرار بود مرداد سال گذشته وارد چرخه ی حمل و نقل شوند راهی به شیراز پیدا نکرده اند تا شیراز همچنان در مقایسه با شهرهای تهران، اصفهان، مشهد و تبریز تنها شهری باشد که ازBRTبی بهره است.

فعالیت خودروهای مسافرکش شخصی نیز همچنان بدون برخورد جدی درحال انجام است که این امر فعالیتهای خودروهای تاکسی که دارای مجوز هستند را تحت تاثیر قرار داده است و می بایست بوسیله ی فرمانداری و سازمان تاکسیرانی برنامه ای برای برخورد با مسافرکش های شخصی ترتیب داده شود.

موفقیت طرح محدوده زوج و فرد در گرو یاری و همکاری متقابل مسئولان و شهروندان

اگر این دیدگاه متقابل در مسئولان و شهروندان شهر ایجاد شود که شهر یعنی شهروند و این شهروندان هستند که یک شهر را می سازند طرح محدوده ی ترافیک می تواند علی رغم مشکلات و کمبودها رفته رفته نواقص خود را رفع کرده وبه موفقیت رسیده و در نهایت موجب کنترل ترافیک لجام گسیخته مرکز شهر شود.

این اتفاق در زمانی رخ خواهد داد که شهروندان به حقوق متقابل یکدیگر احترام گذاشته و در روزهای محدودیت وارد محدوده نشوند و از سوی دیگر مسئولان نیز زیرساختهای لازم را جهت حمل و نقل سریع و مطمئن شهروندان آماده کنند تا هر فردی از هر طبقه اجتماعی حداقل در محدوده طرح استفاده از حمل و نقل عمومی را به استفاده از خودروی شخصی خود ترجیح دهد. /ح
منبع: سحاب نیوز


کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1392/10/24 - 07:17
0
0
1-طبق قانون از منتهي عليه سمت چپ بايد به سمت چپ بپيچند .وقتي از خيابان انقلاب به طرف فخر آبادمي پيچيم بايد از منتهي عليه سمت راست بپيچيم طبق كدام قانون!!!!!اآيين نامه راهنمايي رانندگي زير سوال ميره اگر اتوبوس سواري را نديد وكسي كشته شد كي جواب ميده2- مسافران اتوبوس بايد در پياده رو باشند نه وسط خيابان جان آنها هم در خطر است.جان عزيزتان درستش كنيد.غير از اعصاب خوردي ونارضايتي هيچ چيزي تا حالا نداشته.گناه كساني كه مجبورند هرروز اين مسيررا طي كنند چيست
1392/10/15 - 22:45
0
0
آقای شهردار که خودش و هفت جدش مشکل مجوز طرح ترافیک ندارند.
اصلا شهردار شیراز در طول عمر و خدمتش مسیر فلکه ستاد به سمت فلکه فرودگاه و چهار راه زندان را با با ماشین اخرین سیستمش رفته که حالا امده خیابان را اهن کشی کردند که یک لحظه ایستادند تاکسی و پیاده کردن مسافر هزار تا فحش درست میکند......
1392/10/15 - 17:37
0
0
طرح ترافیک در صورتی باید انجام بشه که خیابون های دیگه را اول وسعت بدهند و درست کنند.اگر ترافیک مرکز کم شده ترافیک دیگر مناطق بیشتر شده
1392/10/15 - 10:27
0
0
اول كه ازبرادران نيروي هاي راهنمايي و رانندگي بخاطرزحماتشون ممنون وخداوكيلي كه مامورهاي شيراز خيلي باگذشت و مهربون هستند نسبت به گذشت جريمه ولي خود ما هم بعنوان يك شهروند بايد وظيفه شناس باشيم اگر لطف كنيد كه مثل اصفهان قانوني بگذاريدكه رانندگان طرف راست خيابان رانبندند ترافيك كمتر مي شودو بيشتراوقات يك ماشين كه سمت راست را مي بنده باعث ترافيك بيشتري درپشت چراغ قرمز بوجود مي آيداگرخود ما همكاري نكنيم و همه چيزرابه گردن نيروهاي راهنمايي و رانندگي بگذاريم هيچ كاري درست بشو نيست همانطوركه مراجعه كننده هاي اصفهان و تهران واقعا رانندگي شيرازيها راقبول ندارند0 ممنون
1392/10/15 - 07:58
0
0
تو رو خدا برید ببینید چه بر سر خیابون مشیرفاطمی و نادر اوردن
مردم بدبخت چه گناهی دارن؟
اونجا همینجوری پر از ترافیکه
حالا خیابونو نصف کردن
کی به داد ما میخواد برسه؟
همش به اسم مردمه ولی مردم به هیچ چی حساب نمیشن
مگه شبها ترافیک کمر شکن تو این منطقه نیست؟ چرا اون موقع به فکر مردم نیستید؟
خدا نبخشه هر کی مردم رو ایجوری زا به راه کرده
ما مسیری رو که هر روز ده دقیقه ای میرفتیم 40 دقه طول کشید تا رفتیم
رفتنی مشیرفاطمی سه لاین ماشین میرفت به سمت چارراه پارامونت برگشتن سه لاین برمیگشت به ستاد در عرض نیم ساعت
یعنی اصلا یه وضع مسخره ای بودا
فلشای نشون دهنده مسیر اتوبوسا یکیش به سمت وسط بود یکیش به سمت کنار
پلیسام که قربونشون برم انگار نه انگار
اینا هنوز خودشون نمیدونن تابلوهای خط اتوبوس رو به کدوم سمت بچرخونن
یکیش به سمت وسط خیابونه یکیش به سمت کنار
بعد هم این شگرد شهرداریه ظاهرا این خیابونا با همه بار ترافیکش بالاخره حرکت میکرد اما دیروز فاجعه بود افتضاح بود شهرداری میخواد با اعمال محدودیت ترافیک ایجاد کنه تا از آب گل آلودش ماهی بگیره الان یه کاری کرده که تنها راه ورود به محدوده خیابان نادر و مشیرفاطمی همون مسیر اصلی باشه که نابودش کرده
حرف شهردار هم در مورد حمل و نقل عمومی جکه
شهرداری اصلا به فکر حمل و نقل عمومی نبوده و نیست اگر بود قبل از ایجاد این ترافیک گسترده در قلب شهر، میومد فلکه ستاد رو درست میکرد تا مردم نخواد دور قمری بزنن و برن تو مشیرفاطمی
میومد مترو رو راه مینداخت
میومد اتوبوس بی آر تی نه بدلش رو با همون تعداد محدود اتوبوس راه مینداخت
این آقایون هنوز تو سرمای داخل اتوبوسا ایتاده یخ نزدن تا بفهمن چه خبره
یاد صادق عابدین به خیر مردونه ایستاد و فهمید هدف اینا چیه نذاشت اجرا بشه
کاش استاندار مجبور می کرد اینا رو که یک سال در محدوده طرح زندگی کنن ببینم باز هم اینجوری اصرار بر اجرای این طرح ابتر داشتن؟
خلاصه آقایون هر چی هم مثل کبک سر رو تو برف کنید فایده نداره رسما ...

کسی که در روز از صبح تا شب مردم ... خدا به دادش برسه
باور نمیکنید آشناهاتونو ناشناس بفرستید میون مردم توی این ترافیک جدیدی که درست کردید تا بفهمید ... چون اگه بگیم مردم اینجوری میگن زود میرید با خودتون مصاحبه میکنید و میگید مردم اصرار بر اجرای طرح دارن
...
1392/02/04 - 22:41
0
0
باکدام امکانات
1392/02/04 - 10:23
0
0
طرح ناموفق است
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • ادعاها درباره حمله اسرائیل به ایران / ساقط کردن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • پتروشیمی پردیس حامی مهمترین رویداد بین المللی در حوزه تاب آوری انرژی
  • حضور کشتی گیران استان بوشهر در مسابقات بین المللی جام شاهد
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/01
  • حضور پنج بازیکن بوشهری در اردوی انتخابی تیم ملی فوتبال جوانان
  • سرپرست روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان بوشهر منصوب شد
  • تخصیص ۲۰ میلیارد تومان برای تجهیز هیئت‌های ورزشی بوشهر
  • نوسان قیمت در محصولات کشاورزی؛ از زمین تا بازار
  • قهرمانی دشتستانی ها در لیگ انفرادی تیراندازی استان بوشهر
  • بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین وام را در سال ۱۴۰۲ پرداخت کرد
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/01
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل (+عکس)
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • مهدی یوسفی؛ جوانِ شایسته و نخبه
  • .: علی حدود 2 ساعت قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 2 ساعت قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 14 ساعت قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 14 ساعت قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 19 ساعت قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 24 ساعت قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 4 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 5 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 6 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 6 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...