کد خبر: 119349 ، سرويس: دین و معارف
تاريخ انتشار: 01 آبان 1398 - 11:35
آفات حماسه مقدس عاشورا / قسمت دوم

اتحادخبر: در آغاز چند مورد از آفات عاشورا: جهل و ناآگاهی، تقلید کورکورانه، بی عدالتی، تکبّر و تظاهر به دین است. انقلاب بزرگ عاشورا بدون شک به سادگی شناخته نمی شود. راه شناخت این انقلاب عظیم دینی و جهانی مطالعه و تحقیق از اسلام شناسان و بررسی عوامل قیام مقدس عاشورا و اهداف امام حسین علیه السلام و شعار و پیام او، همه باید مورد ...

محمد محتشمی:

 

 

قسمت دوم :

در آغاز چند مورد از آفات عاشورا: جهل و ناآگاهی، تقلید کورکورانه، بی عدالتی، تکبّر و تظاهر به دین است. انقلاب بزرگ عاشورا بدون شک به سادگی شناخته نمی شود. راه شناخت این انقلاب عظیم دینی و جهانی مطالعه و تحقیق از اسلام شناسان و بررسی عوامل قیام مقدس عاشورا و اهداف امام حسین علیه السلام و شعار و پیام او، همه باید مورد تحلیل قرار بگیرد. این قضیه مهم داستان و بیوگرافی یک شخص اجتماعی و یا دینی نیست، بلکه یک نهضت مقدس با اهداف الهی و انسانی برای اصلاح کجروی های اجتماعی و بدعت ها و تحریف ها و انحراف ها در دین اسلام است.


بنابراین برای حفظ و حراست و تداوم اهداف واقعی عاشورا بر همه پیروان اسلام و به خصوص هیئت های عزاداری و از همه مهمتر فعالان دینی، پژوهشگران، اسلام شناسان و علمای دینی وظیفه خطیری در این عصر که مواجه با هجوم فرهنگ های بیگانه هستیم دارند که با هر گونه آفات در حماسه مقدس عاشورا مبارزه فرهنگی کنند و با راهکارهای فرهنگی در اصلاح انحراف و تحریفاتی که در مسیر حماسه مقدس عاشورا بوجود می آید تلاش نمایند تا این فرهنگ مقدس از آفات زدوده شود. در غیر اینصورت گناهی بزرگ مرتکب شده ایم و فردای قیامت باید پاسخگو باشیم.




از عوامل مهم آفات عاشورا جهل و ناآگاهی از فلسفه دین و قیام مقدس عاشورا می باشد. ناآگاهی از فلسفه ی دین و همه ی احکام آن باعث می شود که رعایت احکام دین تنها به صورت تقلیدی و کورکورانه انجام بگیرد که متأسفانه این شیوه برخلاف قرآن و اهداف مقدس عاشورا می باشد. چنانکه اسلام شناس بزرگ استاد شهید مرتضی مطهری می گوید: ( بجای اینکه ما از این نهضت استفاده معنوی ببریم قطعاً ضرر خواهیم کرد) یعنی نه تنها ثوابی نبرده ایم بلکه مرتکب گناه شده ایم!!
استاد مطهری می فرماید: ( با کمال تأسف این نهضت مقدس آنچنان دچار تحریف و تحقیر گردیده که در بعضی موارد نهضت را مسخ و به کلی واژگون کرده و به ضد خودش درآمده است. که بیشتر این بدعت ها و تحریف ها بوسیله خود ما مردم که پیرو امام حسین (ع) هستیم صورت گرفته است. در این مورد، هم گویندگان یعنی اهل منبر، هم مردم و هم علمای اُمت تقصیر دارند. )


استاد مطهری در مورد روضه خوانی های تکراری و حتی دروغ بودن بسیاری از مطالب آن می گوید: اگر بخواهیم روضه های دروغ را جمع کنیم شاید چند کتاب پانصد صفحه ای بتوان نوشت!


شهید مرتضی مطهری در رابطه انحرافات و آفاتی که وارد حماسه مقدس عاشورا گردیده و باعث بی اثر کردن و مسخ اهداف عاشورا شده است می نویسد: ( امروز ما باید برای امام حسین عزای جدیدی بگیریم و آن عزای جدید وجود دروغ هایی که وارد نهضت مقدس کربلا گردیده است. و متأسفانه احدی هم جلو این دروغ ها را نمی گیرد بنابراین بر آن مصیبت جدید باید گریست، نه بر آن شمشیرها و نیزهایی که آن روز بر پیکر شریفش وارد شد! )


استاد مطهری می افزاید، کسانی که می گویند: مجالس روضه خوانی باید کربلا شود و کربلا باشد و روضه باید بگیرد و کربلا کند! اینها یعنی چه؟ اینها چه اصطلاحات بی اساسی است که مردم را به آن عادت داده اند و بدون آگاهی بیان می کنند؟ نکته مهم اینکه: روضه خوانی که از راه کشتن امام حسین (ع) و ظلم و بی رحمی به امام حسین (ع) و خانواده او مردم را به گریه می اندازد، باید آگاه شویم گریه ای که از این طریق باشد ارزش معنوی ندارد. زیرا این شیوه با اهداف امام حسین و عاشورا سازگاری ندارد. روضه خوانی که می گوید: داد بزن و داد بکشید نه معنی عاشورا را می داند و نه امام حسین (ع) را شناخته است! داد کشیدن یعنی چه؟ این حرکات چیزی جز آفات عاشورا نمی باشد.


ادامه دارد...

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/119349