کد خبر: 118641 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 14 مهر 1398 - 17:26
به مناسبت روز روستا و عشایر/ رئیس اداره امور عشایر دشتستان در گفتگو با اتحاد خبر؛
جامعه عشایری نیازمند زیر ساخت هایی مانند آب و راه است/ قالی و قالیچه های زنان عشایر از برندهای معروف صنایع دستی است

اتحاد خبر: رئیس اداره امور عشایر دشتستان گفت: جامعه عشایری نیازمند زیر ساخت هایی هستند که عمده آنها آب و راه است که در ضرورت توسعه ماندگاری زندگی عشایر نقش فراوانی دارد. رئیس اداره امور عشایر دشتستان در گفتگو با اتحاد خبر به مناسبت روز روستا و عشایر با اشاره به نقش روستاییان و عشایر در توسعه اقتصادی اظهار کرد: یکی از عوامل ...

اتحاد خبر- مهشید شهنه مطلق: پانزدهم مهر در تقویم كشور، روز روستا و عشایر نام گرفت. روستاییان و عشایر غیور كشور، نقش پررنگی در تولید و توسعه اقتصادی دارند و برای ایجاد اشتغال و پویایی اقتصاد روستایی باید اعتبارهای مناسبی اختصاص داد تا آنها به نظام سكونتگاهی خود وابسته باشند و به شهرها مهاجرت نكنند.



رئیس اداره امور عشایر دشتستان در گفتگو با اتحاد خبر به مناسبت روز روستا و عشایر با اشاره به نقش روستاییان و عشایر در توسعه اقتصادی اظهار کرد: یکی از عوامل تاثیر گذار در حوزه روستا و عشایر، اتکای معاش عمده آنها به دامداری است.

علی رحیمی قره میر شاملو ، با اشاره به جمعیت دو درصدی عشایر کشور و تولید گوشت قرمز توسط عشایر بیان کرد: دامداری سنتی روستایی و عشایر شهرستان و نرم کشوری حدود ۲۵ درصد تولید گوشت قرمز کشور را برعهده دارد و این عامل باعث تاثیر بسیاری در توسعه رونق اقتصادی می شود‌.

وی با اشاره به تولید صنایع دستی توسط بانوان عشایر و کیفیت برتر آن در سطح جهانی و کشوری، افزود: قالی و قالیچه هایی که زنان عشایر می بافند یکی از برندهای معروف صنایع دستی است که تاثیر بسیاری در اقتصاد خانوارهای عشایری و همینطور کمک به رونق صادرات دارد.

رئیس اداره امور عشایر دشتستان خاطر نشان کرد: دامداری و صنایع دستی عشایر باتوجه به جمعیت کمی که دارند، تاثیر به سزایی در رونق اقتصادی کشور داشته است.



رحیمی با اشاره به بهبود روند زندگی عشایر و پابرجا ماندن این شیوه زندگی، تاکید کرد: جامعه عشایری نیازمند زیر ساخت هایی هستند که عمده آنها آب و راه است که در ضرورت توسعه ماندگاری زندگی عشایر نقش فراوانی دارد.

وی افزود: از دیگر موارد برای بهبود روند زندگی عشایر می توان به تامین علوفه ارزان قیمت و تسهیلات ارزان قیمت مانند دادن وام هایی با بهره کم و مبلغ بالا برای رونق دامپروری و بهبود کیفیت گوشت قرمز اشاره کرد که باعث تشویق خانوارهای عشایر می شود.

رئیس اداره امور عشایر دشتستان با اشاره به مشکلات راه عشایر هنگام بارندگی، اضافه کرد: اداره امور عشایر وظیفه دارد بعد از هر بارندگی با اعزام ماشین های راه سازی، مسیر را برای عبور و مرور عشایر بازگشایی کند.

رحیمی با توجه به مشکلات کمبود آب عشایر، بیان کرد: احداث آب انبار بتنی در محل زندگی برای ذخیره آب، نصب مخازن 1000 یا پنج هزار لیتری پلی اتلین برای آب بهداشتی خانوارهای عشایر در محل زندگیشان و ناوگان آبرسانی سیار انجام شده و خشک سالی باعث شده است که در تامین آب آشامیدنی با مشکل روبرو شوند.



وی ادامه داد: خوشبختانه طی چند سال گذشته توانسته ایم ناوگان آبرسانی را از سه دستگاه به هفت دستگاه افزایش دهیم و در حل مشکل آب تاثیر چشمیگیری داشته است‌.

رئیس اداره امور عشایر دشتستان با اشاره به حضور عشایر در مناطق کوهستانی، اظهار داشت: از دیگر مشکلات عشایر کمبود روشنایی است و ما با توزیع مولدهای انرژی خورشیدی مشکل روشنایی و برق خانوارها را حل کرده ایم‌.

رحیمی تصریح کرد: ما هرساله در حوزه بهداشت و درمان، آموزش و فرهنگ توسط همکاران کلاس های آموزشی برگزار می کنیم، همچنین دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و شبکه بهداشت و درمان دشتستان با ما همکاری داشته اند که در روند بهبود وضعیت بهداشتی تاثیرات خوبی قابل مشاهده است.


وی افزود: آمار عشایر استان بوشهر ۳۲ هزار نفر یعنی حدود ۵ هزار خانوار است‌ و از این آمار ۷۰ درصد در شهرستان دشتستان سکونت می کنند که حدود سه هزار و ۲۰۰ خانوار است. این آمار به دلیل خشک سالی های مکرر و شرایط نامناسب زندگی، نسبت به سال گذشته کاهش بسیار کمی داشته است‌.

 

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/118641