کد خبر: 117879 ، سرويس: ایران و جهان
تاريخ انتشار: 27 شهريور 1398 - 07:15
نگرانی روسیه از شروع درگیری در خاورمیانه

اتحادخبر: رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در اظهار نظری در خصوص حمله به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان از نگرانی خود مبنی بر شروع درگیری در خاورمیانه سخن گفت و اظهار داشت که احتمال چنین وضعیتی افزایش یافته است.

اتحادخبر: رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در اظهار نظری در خصوص حمله به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان از نگرانی خود مبنی بر شروع درگیری در خاورمیانه سخن گفت و اظهار داشت که احتمال چنین وضعیتی افزایش یافته است.

 

خبرگزاری دولتی ریانووستی روسیه امروز سه شنبه به نقل از سرگئی نارشکین نوشت: پس از حمله پهپادی به تاسیسات نفتی در عربستان سعودی، اکنون احتمال سناریوی نظامی در منطقه وجود دارد، ولی مقامات مسکو امیدوارند که این اوضاع به طور مسالمت‌آمیز حل و فصل شود.

 

وی پیشتر نیز سیر اوضاع پیرامون ایران از سوی آمریکا را سناریوی خطرناک خوانده بود و اظهار داشت: با خروج واشنگتن از توافق هسته ای با ایران، این سناریو کلید خورد و ما شاهد هستیم همچنان از سوی آمریکا دنبال می شود.

 

نگرانی روسیه از شروع درگیری در خاورمیانه

 

نارشکین ادامه داد: بسیاری از کشورها اطمینان دارند که ایران به طور کامل تعهدات خود در چارچوب برنامه هسته‌ای را اجرا می‌کند و به همین خاطر بدیهی است متشنج کردن اوضاع از طرف آمریکا ماهیت خطرناکی دارد.

 

رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه اظهار داشت: طرف‌های مساله در این شرایط باید هیجان خود را مهار کنند و چنین رفتاری ازسوی دو طرف بسیار مهم است.

 

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز در تازه ترین واکنش کشورهای قدرتمند اروپای غربی طرف برجام نیز به اوضاع در خلیج فارس واکنش نشان داده و گفته است: برجام سنگ بنایی است که بازگشت به آن ضروری است، تنها یک راه برای کاهش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه وجود دارد و آن هم بازگشت (آمریکا) به توافق بین‌المللی هستهای است.

 

صدراعظم آلمان خاطر نشان کرد: متاسفانه در روزهای اخیر تنشهای نگران کننده در منطقه خاورمیانه بیش از پیش افزایش یافته است و برلین همواره معتقد است که راه حل های طولانی و استوار، بر اساس مذاکرات سیاسی به دست خواهد آمد.

 

جنبش انصار الله یمن، شنبه گذشته در واکنش به محاصره این کشور و ادامه حملات جنگندههای سعودی به مناطق مختلف یمن، پالایشگاه های "بقیق" و "خریص" در شرق عربستان را هدف حملات پهپادی قرار داد.

 

با حمله به این تاسیسات نفتی ۵۰ درصد از تولید و صادرات نفت عربستان به طور موقت مختل شد.

 

نیروهای انصار الله روز دوشنبه عربستان و امارات متحده عربی را به حملات بیشتر در صورت عدم توقف جنگ تهدید کردند.

 

در پی هدف قرار گرفتن تاسیسات نفتی عربستان، قیمت نفت در بازار جهانی افزایش و شاخص بورس عربستان بیش از ۲ درصد کاهش یافت.

 

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا پس از این اقدام، با هدف دلجویی از سعودیها در توئیتی مدعی شد که آماده حمله نظامی است اما منتظر است تا سعودیها، تایید کنند که این حمله کار چه کسی بوده است.

 

عربستان از پنج سال پیش تاکنون در قالب ائتلاف متجاوز علیه یمن، مردم این کشور را هدف حملات مداوم قرار داده است؛ حملاتی که تاکنون جان هزاران نفر را گرفته و تعداد زیادی مجروح برجا گذاشته است.

 

نیروهای یمنی نیز بعد از چند بار تهدید به انتقام در نهایت اقدام به حمله پهپادی به تاسیسات نفتی آرامکو کردند.

 

این نیروها اعلام کردند که در صورت پایان نیافتن حملات و تحریم ها علیه یمن حملات ادامه خواهد داشت.

 

 

 

 

ایرنا

 

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/117879