کد خبر: 117824 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 26 شهريور 1398 - 07:37
۳۰۰ هزار قطعه طیور واکسینه می‌شود؛
طرح ملی واکسیناسیون علیه بیماری نیوکاسل در استان بوشهر آغاز شد

اتحادخبر: در راستای حفظ اشتغال روستا نشینان و حمایت از رونق تولید طرح ملی واکسیناسیون رایگان طیور علیه بیماری نیوکاسل در نقاط مختلف استان بوشهر آغاز شد.

اتحادخبر: در راستای حفظ اشتغال روستا نشینان و حمایت از رونق تولید طرح ملی واکسیناسیون رایگان طیور علیه بیماری نیوکاسل در نقاط مختلف استان بوشهر آغاز شد.

طرح ملی واکسیناسیون علیه بیماری نیوکاسل در استان بوشهر آغاز شد  طرح ملی واکسیناسیون نیوکاسل طیور روستایی با مقاوم به حرارت با حضور عباس جمشیدی فرماندار شهرستان بوشهر، مدیر کل دامپزشکی استان بخشدار بوشهر، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور و رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بوشهر افتتاح شد.

مرتضی بحرانی مدیر کل دامپزشکی استان بوشهر صبح دوشنبه در این آئین گفت: تولید واکسن نیوکاسل مقاوم به حرارت که در موسسه رازی تولید شده و همچنین شیوه جدید واکسیناسیون می تواند سطح ایمنی و اثر پذیری بیشتری داشته باشد.

 

وی افزود: با انجام این طرح در سطح استان بیش از ۳۰۰ هزار قطعه طیور واکسینه خواهند شد و در نظر داریم تمامی روستاها و بخصوص روستاهای اطراف واحدهای صنعتی به صورت کامل تحت پوشش واکسیناسیون قرار بگیرند تا با انجام این طرح شاهد کاهش کانون بیماری نیوکاسل در واحدهای صنعتی طیور نیز باشیم.

 

همکاری بین بخشی مناسب در طرح

 

فرماندار بوشهر نیز در این آئین اظهار داشت: پیشگیری از بیماری‌ها یکی از وظایف مهم و اساسی مجموعه دامپزشکی به شمار می رود که با سلامت و امنیت غذایی جامعه ارتباط مستقیم دارد.

 

عباس جمشیدی اضافه کرد: این مهم در سطح شهرستان بوشهر با جدیت توسط پرسنل و اکیپ های عملیاتی دامپزشکی در سطح دامداری ها، مراکز پرورش طیور و آبزیان و همچنین مراکز عرضه فرآوردهای خام دامی در حال انجام است.

 

جمشیدی در خصوص هماهنگی های بعمل آمده برای اجرای طرح واکسیناسیون طیور روستایی بیان کرد: خوشبختانه همکاری بین بخشی مناسبی بین دامپزشکی، بخشداری، دهیاری و شوراهای اسلامی بوجود آمده و در این بین کمک و همکاری مردم در سطح روستاها به مانند گذشته می تواند سطح پیشگیری از بیماری نیوکاسل در طیور روستایی و همچنین طیور صنعتی بالاتر ببرد.

 

 

واکسیناسیون ۵۰ هزار قطعه در دشتی

 

احمد ایزدی رئیس دامپزشکی شهرستان دشتی صبح دوشنبه در حاشیه اجرای این طرح در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پیش بینی می شود در این طرح ۵۰ هزار قطعه طیور بومی در ۷۰ واحد روستایی علیه بیماری نیوکاسل واکسیناسون شود.

 

وی با بیان اینکه اجرای این طرح به مدت یکماه انجام می شود، افزود: این طرح رایگان با مشارکت بخشداران، بسیج سازندگی سپاه امام رضا(ع) شهرستان، دهیاران و شوراهای اسلامی اجرا می شود.

 

ایزدی خاطر نشان کرد: اولویت این طرح حاشیه مرغ داری های صنعتی و حیات وحش می باشد.

 

وی اضافه کرد: بیماری نیوکاسل یک بیماری ویروسی خطرناک طیور است وتلفات بالایی ایجاد می کند که یکی از راههای مقابله ایمن سازی طیور از طریق واکسناسیون می باشد.

 

ایزدی تصریح کرد: هدف از اجرای این طرح حمایت از اقتصاد مقاومتی، رونق تولید و حفظ اشتغال روستائیان و حفظ ذخایر ژنتیک مرغ بومی است.

 

 

بخشدار مرکزی نیز از اجرای این طرح تقدیر کرد و گفت: اجرای این طرح نقش بسزایی در حمایت از اقتصاد روستا نشینان و واکسیناسیون طیورعلیه بیماری‌ها است.

 

خدیجه ندرتی افزود: از مشارکت خوب مردم در اجرای این طرح تقدیر و تشکر می شود و امیدواریم اجرای چنین طرح هایی در سطح شهرستان تداوم داشته باشد.

 

رئیس بسیج سازندگی سپاه امام رضا(ع) شهرستان دشتی نیز گفت: با توجه به پشتوانه عظیم بسیج مردمی و گروههای جهادی پایگاههای محلات این مدیریت تمام توان و تلاش خود را در راستای فراخوانی و گسترده روستائیان جهت حفظ تقویت اقتصاد مقاومتی و تولیدات سالم محصولات و فرآورده های طیور به میدان آورده و روزانه سه روستا را فراخوان عمومی می شود.

 

 

 

 

مهر

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/117824