امروز: جمعه 09 اسفند 1398
    طراحی سایت خبری
تاريخ انتشار: 21 شهريور 1398 - 07:29

اتحادخبر: دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل همواره هدفی ساده نیست. اگر توجهی به غذاهای مصرفی خود نداشته باشید، حصول اطمینان از مصرف پروتئین، کربوهیدرات ها و ویتامین ها به میزان کافی دشوار است.

اتحادخبر: دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل همواره هدفی ساده نیست. اگر توجهی به غذاهای مصرفی خود نداشته باشید، حصول اطمینان از مصرف پروتئین، کربوهیدرات ها و ویتامین ها به میزان کافی دشوار است.

 

به نقل از "د هلثی"، پروتئین بخشی ضروری از یک رژیم غذایی سالم محسوب می شود. هر فردی بر اساس عوامل مختلف، مانند وزن بدن، توده عضلانی، فعالیت بدنی، و سن به مصرف مقدار متفاوتی از پروتئین نیاز دارد. اگر به میزان کافی پروتئین مصرف نکنید، این شرایط می تواند موجب بروز برخی آسیب های جدی به بدن شود. در ادامه با برخی نشانه ها که می توانند به مصرف ناکافی پروتئین اشاره داشته باشند، بیشتر آشنا می شویم.

 

افزایش هوس های غذایی

 

هوس های غذایی گاه و بیگاه بین وعده های غذایی شرایطی عادی است. اما اگر هوس های غذایی پایدار هستند و وعده های غذایی در کاهش گرسنگی شما موفق عمل نمی کنند، ممکن است با کمبود پروتئین دریافتی از رژیم غذایی خود مواجه باشید. پروتئین به تنظیم قند خون کمک می کند. این ماده مغذی جذب کربوهیدرات ها را کند می سازد و بر همین اساس، از افزایش و افت ناگهانی قند خون پیشگیری می کند.

 

از پیامدهای مصرف ناکافی پروتئین

 

همچنین، مصرف پروتئین به میزان کافی با احساس سیری برای مدتی طولانی‌تر پیوند خورده است و از نوسانات خلقی پیشگیری می کند. مطالعه ای که در نشریه Nutrition Journal منتشر شد، نشان داد شرکت کنندگانی که صبحانه هایی سرشار از پروتئین مصرف کرده بودند با هوس های غذایی کمتر برای خوراکی های شیرین مواجه بودند.

 

کند شدن سوخت و ساز بدن

 

یک رژیم غذایی کم پروتئین به از دست دادن عضله و در نتیجه کند شدن سوخت و ساز بدن منجر می شود. در این شرایط، میزان انرژی مصرفی در زمان استراحت کاهش خواهد یافت زیرا ارتباط مستقیمی با میزان توده عضلانی بدن شما دارد. به گفته آکادمی ملی پزشکی آمریکا، بدون در نظر گرفتن میزان فعالیت بدنی یا کالری مصرفی، مقدار مصرف توصیه شده پروتئین به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن انسان 0.8 تا 1.1 گرم است.

 

کاهش تمرکز

 

زمانی که به میزان کافی پروتئین مصرف نمی کنید، احتمال کاهش تمرکز و دقت شما افزایش می یابد. پروتئین ها به تولید هورمون ها و آنزیم هایی کمک می کنند که در ارائه عملکرد درست مغز نقش دارند. با مصرف پروتئین به میزان کافی از تولید اسید آمینه تیروزین و در نتیجه، انتقال دهنده های عصبی که سطوح انرژی و تمرکز ما را بالا نگه می دارند، اطمینان حاصل می شود.

 

بهبودی کند زخم ها و آسیب دیدگی ها

 

پروتئین همراه با ریزمغذی ها، آنتی اکسیدان ها و ویتامین های مختلف به رشد و ترمیم بافت ها کمک می کند. به طور خاص، پروتئین برای جریان اکسیژن و خون برای بهبود و ترمیم پوست نیاز است، از این رو، افرادی که به میزان کافی پروتئین مصرف نمی کنند، ممکن است روند کند بهبود رخم ها و آسیب دیدگی های خود را تجربه کنند. همچنین، کمبود پروتئین ممکن است به خطر بیشتر شکستگی های استخوان منجر شود. چندین مطالعه نشان داده اند که کاهش تراکم استخوانی و افزایش میزان از دست دادن استخوان در افرادی که رژیم های غذایی کم پروتئین را دنبال می کنند، بیشتر است.

 

ابتلا به کم خونی

 

کم خونی شرایطی است که در آن خون فاقد گلبول های قرمز کافی برای حمل اکسیژن در سراسر بدن است و انواع مختلفی دارد. مصرف ناکافی محصولات پروتئینی سرشار از آهن، ویتامین B12، یا فولات از دلایل شایع کم خونی است. افرادی که به میزان کافی پروتئین مصرف می کنند نیز در صورت عدم مصرف انواع درست پروتئین همچنان در معرض خطر ابتلا به کم خونی قرار دارند. به طور خاص، وگان ها و افرادی که از محصولات پروتئین حیوانی پرهیز می کنند در معرض خطر کمبود ویتامین B12 قرار دارند زیرا این ویتامین در محصولات حیوانی وجود دارد. در این شرایط، مصرف غذاهای غنی شده با ویتامین B12 و مکمل های این ویتامین توصیه شده است.

 

احتباس مایع در بدن

 

احتباس مایع یکی دیگر از علائم دریافت ناکافی پروتئین از رژیم غذایی است. آلبومین، پروتئینی در خون که به حفظ تعادل مایع کمک می کند، در این زمینه نقش دارد. زمانی که بدن شما با کمبود آلبومین مواجه است، مایع در اندام های انتهایی، معمولا دست ها، جمع می شود. با این وجود، احتباس مایع در موارد نادر و شدید، اغلب زمانی که کل کالری مصرفی کافی بوده، اما پروتئین به میزان کافی دریافت نمی شود، رخ می دهد.

 

شکنندگی و نرمی ناخن ها

 

بدن انسان به اندازه ای هوشمند است که برای آنچه فرآیندهای غیر ضروری خوانده می شود، انرژی مصرف نکند. زمانی که به میزان کافی پروتئین و به طور کلی کالری مصرف نمی کنید، بدن در وضعیت خاموشی قرار گرفته، اما همچنان به بقا ادامه می دهد. این به معنای آن است که سلامت مو و ناخن شما در اولویت قرار نمی گیرد. همچنین، شکنندگی و نرمی ناخن ها با میزان کراتین، پروتئینی ساختاری که در رشد مو، پوست و ناخن ها نقش دارد، مرتبط است. مصرف غذاهای سرشار از پروتئین به تولید کراتین در بدن کمک می کند.

 

 

 

عصر ایران



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اماکن عمومی تنگ ارم توسط شهرداری ضدعفونی شد / تصاویر
  • تخصیص بیلبوردهای شهر به توصیه‌های بهداشتی «پیشگیری از کرونا»
  • پس از سال ها دوری، وصال در بهزیستی برازجان رخ داد
  • نسخه اینترنتی هفته نامه اتحاد جنوب/شماره 1081
  • تصویر روز اتحادخبر(455)/ زیبایی های دشتستان
  • تا رفع بحران کرونا از میهمان‌نوازی معذوریم
  • نامه سرگشاده سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی خطاب به رئیس جمهوری اسلامی ایران درباره مقابله با ویروس کرونا و بیماری کووید۱۹
  • تعطیلی دانشگاه خلیج فارس تا پایان سال لغو شد
  • تست تب سنجی در تمام ورودی های استان بوشهر انجام خواهد شد
  • واکسن "کروناویروس" برای آزمایش انسانی به وزارت بهداشت آمریکا ارسال شد
  • تعیین تکلیف تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در ستاد ملی مبارزه با کرونا
  • بازار گناوه تعطیل شد/ تلاش برای پیشگیری از شیوع کرونا
  • اختصاص ۶۰ لیتر بنزین نوروزی به خودروها
  • اینفوگرافیک / استان‌های درگیر ویروس کرونا در ایران
  • توزیع بنزین یورو ۴ در گناوه و دیلم آغاز شد
  • نتیجه رسمی انتخابات دشتستان اعلام شد/ رضایی نماینده منتخب؛ مختاری دوم +آرا تمام کاندیداها
  • اماکن عمومی تنگ ارم توسط شهرداری ضدعفونی شد / تصاویر
  • تخصیص بیلبوردهای شهر به توصیه‌های بهداشتی «پیشگیری از کرونا»
  • پس از سال ها دوری، وصال در بهزیستی برازجان رخ داد
  • فاصله کمتر از 1500 رای لعلیان با کاندیدای شاخص بوشهر
  • نتیجه رسمی انتخابات کنگان، دیر، جم و عسلویه/ احمدی نماینده منتخب؛ الماسی دوم+آرا تمام نامزدها
  • آخرین نتایج یازدهمین دوره انتخابات مجلس
  • نسخه اینترنتی هفته نامه اتحاد جنوب/شماره 1081
  • نتیجه رسمی انتخابات دشتی و تنگستان/ کرمی نماینده منتخب؛ زینبی دوم+آرا تمام نامزدها
  • فرجامِ شگفتانه‌ی معجونِ اصولگرایانِ برخوردار و اصلاح‌طلبان بدلی!
  • تصویر روز اتحادخبر(454)/ امامزاده ابراهیم(ع)
  • نتیجه رسمی انتخابات بوشهر، گناوه و دیلم/جمیری نماینده منتخب؛حیدریه دوم+آرا تمام نامزدها
  • تجلیل از حافظان پاکیزگی! / تصاویر
  • تصویر روز اتحادخبر(452)/ مهمان ناخوانده
  • پیام تشکر شهردار برازجان از حضور مردم شریف شهرستان دشتستان و استان بوشهر در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی
  • استفاده از ظرفیت اشتغال آزاد در بخش چغادک/ تصویب طرح جامع شهری چغادک با همکاری مسئولین /تصاویر
  • تاسیس هواپیمایی بومی " لیان ایر " در بوشهر/ برخورداری نیروهای بومی از ظرفیت های موجود اشتغال در استان
  • گفتگو با حقوقدان اصغر صفرپور کاندیدای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه دشتستان
  • گفتگو با دکتر سید حبیب الله بحرالعلوم کاندیدای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه دشتستان
  • حضور پرشور هواداران غلامرضا هوائی در ستاد مرکزی این کاندیدا/تصاویر
  • اسامی 9 کاندیدای تایید صلاحیت شده جدید در دشتستان
  • حضور سلیقه های مختلف در انتخابات موجب حضور حداکثری مردم می شود/ استیضاح شهردار آبپخش در اولین فرصت بررسی خواهد شد/ اتحاد جنوب در مسائل شهرستان و استان تاثیرگذار است
  • حل مشکل اشتغال با برنامه ریزی مدون/ به کارگیری جوانان بومی در دستگاهها دولتی
  • بازدید کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه بوشهر، گناوه و دیلم از روستاهای تابعه حوزه انتخابیه خود/تصاویر
  • توسعه و ساماندهی بندر و گمرک گناوه/ جذب افراد بیکار در شرکت ها و تاسیسات منطقه / تصاویر
  • آغاز جشنواره اقوام ایرانی در بوشهر / تصاویر اختصاصی
  • نبود یک نماینده مقتدر و توانمند در حوزه انتخابیه بوشهر، گناوه و دیلم/ رد صلاحیت نمایندگان فعلی زنگ خطری جدی است
  • ستاد مرکزی انتخابات غلامرضا هوائی در بوشهر افتتاح شد / تصاویر
  • اشتغال جوانان و افراد بیکار/ ساماندهی فوری بندر و گمرک ریگ / تصاویر
  • اسامی نهایی 102 کاندیدای انتخابات مجلس به تفکیک چهار حوزه انتخابیه استان بوشهر