امروز: دوشنبه 05 اسفند 1398
    طراحی سایت خبری
تاريخ انتشار: 30 مرداد 1398 - 08:59

اتحادخبر: اتصال کارت سوخت به کارت بانکی که یکی از ثمرات دولت الکترونیکی بود و میلیاردها تومان صرفه‌جویی را در پی داشت، در حالی لغو شد که با وجود نارضایتی مردم و مسوولان فناوری اطلاعات، مشخص نیست چه کسی از لغو این پروژه بهره می‌برده است!؟

اتحادخبر: اتصال کارت سوخت به کارت بانکی که یکی از ثمرات دولت الکترونیکی بود و میلیاردها تومان صرفه‌جویی را در پی داشت، در حالی لغو شد که با وجود نارضایتی مردم و مسوولان فناوری اطلاعات، مشخص نیست چه کسی از لغو این پروژه بهره می‌برده است!؟

کارت سوخت

موضوع اتصال کارت سوخت به کارت بانکی، آبان ماه سال گذشته توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شد. محمدجواد آذری جهرمی آن زمان از تصمیم دولت برای اتصال کارت سوخت به کارت بانکی خبر داد و گفت: ۱۰ میلیون خودرو در کشور کارت سوخت ندارند که باید ۳۳۰ میلیارد تومان هزینه برای آن می‌شد، درحالی‌ که با استفاده از ظرفیت دولت الکترونیکی و با هماهنگی بین دستگاهی و طرح اتصال به کارت بانکی این میزان صرفه‌جویی خواهد شد.

 

او همچنین درباره‌ی مزایای این طرح گفته بود: به‌جای این‌که مردم در صف بایستند تا در پلیس + ۱۰ ثبت‌نام کنند که بعد از یک هفته پستچی کارت سوخت صادر شده را بیاورد و هزینه‌ای را پرداخت کنند، با مراجعه به پورتال ملی پخش و پالایش با فشردن سه گزینه، کارت بانکی به کارت سوخت متصل می‌شود.

 

امیر ناظمی - رییس سازمان فناوری اطلاعات - نیز با اشاره به اقداماتی که در حوزه دولت الکترونیکی و دولت هوشمند انجام شده است، گفته بود: در طرح اتصال کارت سوخت به کارت بانکی و تبادل اطلاعات بین آن‌ها از صدور ۱۰ میلیون کارت سوخت و هزینه زیرساخت‌ها و اتصالات چند میلیاردی جلوگیری  شد.

 

حتی تا اردیبهشت ماه سال جاری نیز همچنان تصمیم به اتصال کارت سوخت و کارت بانکی بود تا جایی که زیبا اسماعیلی -سخنگوی پیشین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران- گفته بود: اشخاصی که از نخستین فراخوان ثبت‌نام کارت سوخت تاکنون در سامانه دولت همراه ثبت‌نام و کارت بانکی به سامانه معرفی کرده‌اند، نیازی به دریافت کارت سوخت ندارند و کارت بانکی جایگزین کارت سوخت خواهد شد.

 

اما در نهایت اواخر تیرماه اعلام شد کارت بانکی زمانی قابلیت اجرایی دارد که سهمیه‌بندی اعمال شود و در حال حاضر نیز برنامه‌ای برای سهمیه‌بندی بنزین وجود ندارد و به همین دلیل اتصال کارت بانکی به کارت سوخت اجرایی نمی‌شود. در عین حال استفاده از کارت سوخت شخصی از تاریخ ۲۰ مردادماه اجباری شده است و همه افرادی که به هر عنوانی کارت سوخت ندارند، می‌تواند با مراجعه به پلیس +۱۰ تقاضای صدور کارت کنند.

 

پس از آن این شائبه مطرح شد که اشکالات فنی مانع از اتصال کارت سوخت به کارت‌های بانکی شده اما وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره این موضوع گفت: اشکال فنی در اتصال سیستم کارت بانکی به سوخت وجود ندارد. سناریوی اول در این زمینه، دونرخی بود که قابلیت کار کردن داشت، اما در سناریوی تک‌نرخی، به نظر می‌رسد استفاده از کارت بانکی با سیکل فعلی شرکت پخش و پالایش، همخوانی نداشته باشد.

 

از آن پس شرکت ملی پست نیز در تلاش است کارت‌های سوخت را به مالکان خودروها برساند و از طرفی افراد برای دریافت این کارت‌ها، باید به مراکز پستی مراجعه کنند که به نظر می‌رسد این موضوع انتقادهای زیادی را در پی داشته است و در حالی که حتی روزهای پایانی هفته‌ی گذشته نیز دفاتر پستی برای تحویل کارت‌های سوخت باز بودند، اما هنوز کارت‌هایی هستند که در پست مانده‌اند و از طرفی افراد زیادی از روند طولانی و بی‌نظم دریافت کارت‌هایشان شکایت دارند.

 

انتقاد از این فرآیند به شبکه اجتماعی توییتر هم کشیده شده و رییس سازمان فناوری اطلاعات در پاسخ به توییت یکی از کاربران از روند انتظار مردم در صف دریافت کارت سوخت، نوشت: لجاجت می‌تواند به حدی باشد که مردم را ساعت‌ها توی صف‌های مختلف نگه دارند، اما مبادا که از فناوری اطلاعات و شفافیت بهره ببرند. گیرم که نمی‌توانید به کارت بانکی اعتماد کنید؛ به ثبت‌نام الکترونیکی هم نمی‌توانستید؟ فقط می‌توانم بگویم متاسفم!

 

در عین حال رضا باقری اصل - دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات- نیز در توییتر خود برنده‌ مواجهه کارت‌ هوشمند سوخت با پروژه‌ "هر کارت بانکی، یک کارت سوخت" را نظام اداری غیر شفاف، ناکارآمد و فرآیند غیرقابل‌ نظارت و تک‌بانکی دانست و نوشته است: بازنده مردم در صف و اعتماد مردم البته آن‌هایی که امیدشان را برای تغییر زود از دست می‌دهند.

 

به نظر می‌رسد این‌که چرا اتصال کارت سوخت به کارت بانکی که در ابتدا یکی از ثمره‌های دولت الکترونیکی بود و میلیاردها تومان صرفه‌جویی را در پی داشت، به یک باره لغو شد و دلایلی از جمله عدم سهمیه‌بندی و یا تک‌نرخی بودن بنزین را برای این موضوع عنوان کردند، نه تنها مورد سوال کاربران و مالکان خودرویی است که این روزها باید بخشی از صرف خود را برای دریافت کارت سوخت در صف‌های طولانی بگذرانند، بلکه مسوولان فناوری اطلاعات هم چندان دل خوشی از لغو این پروژه ندارند؛ هرچند در این زمینه مدعی‌اند کاری از دستشان برنمی‌آید.

 

 

 

 

ایسنا

 



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • نتیجه رسمی انتخابات دشتستان اعلام شد/ رضایی نماینده منتخب؛ مختاری دوم +آرا تمام کاندیداها
  • نتیجه رسمی انتخابات کنگان، دیر، جم و عسلویه/ احمدی نماینده منتخب؛ الماسی دوم+آرا تمام نامزدها
  • نتیجه رسمی انتخابات دشتی و تنگستان/ کرمی نماینده منتخب؛ زینبی دوم+آرا تمام نامزدها
  • تصویر روز اتحادخبر(452)/ مهمان ناخوانده
  • آخرین نتایج یازدهمین دوره انتخابات مجلس
  • پیام تشکر شهردار برازجان از حضور مردم شریف شهرستان دشتستان و استان بوشهر در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی
  • کشندگی "کرونا" کمتر از "آنفلوآنزا"/ اعلام آمار بیماری، روزانه ساعت ۱۳
  • هجوم ملخ‌های صحرایی در گناوه اطلاع رسانی شود
  • تصویر روز اتحادخبر(453)/ خرداد همین نزدیکی هاست
  • بیمارستان علی اصغر (ع) شیراز به عنوان مرجع درمانی مقابله با کرونا تجهیز شد
  • زمان پخش فصل دوم «عصرجدید» مشخص شد
  • در هنگام خرید چگونه کیفیت لباس را بسنجیم؟
  • کاپوچینو؛ نوشیدنی عالی برای روز‌های کم‌انرژی
  • نتایج اولیه انتخابات شیراز عصرشنبه اعلام می‌شود
  • روزانه ۱۰۰ هزار ماسک در استان فارس تولید می‌شود
  • باز کردن کمرگ بوشهر و آزاد کردن کالاهای تجاری/ مشکل بیمه عمر صیادان حل خواهد شد+تصاویر
  • حل مشکل مسکن مردم در تنگک / انتخاب مردم بر اساس شاخصه توانمندی+تصاویر
  • تکذیبیه مجمع اصلاح طلبان دشتستان/ این مجمع از هیچ کاندیدایی حمایت نمی کند
  • احداث بزرگترین مرکز خرید جنوب کشور در عالیشهر با امکانات رفاهی و ورزشی
  • توسعه کشت سیفی جات با بهره مندی بهینه از منابع آبی /تصاویر
  • نتیجه رسمی انتخابات دشتستان اعلام شد/ رضایی نماینده منتخب؛ مختاری دوم +آرا تمام کاندیداها
  • استقبال با شکوه از غلامرضا هوائی در جزیره خارگ/ با اجرای طرح جامع خارگ مشکل اسناد املاک حل خواهد شد / تصاویر
  • همیشه شعار داده ایم و دنبال توسعه نبوده ایم / تشکیل فراکسیون خلیج فارس در مجلس / تصاویر
  • انتخاب نماینده مجلس بر اساس توانمندی/ ساماندهی مشاغل خانگی با برنامه ریزی مدون+تصاویر
  • تجلیل از برگزیدگان آموزشگاه ریاضی رادیکال آب پخش+تصاویر
  • بازدید معاون عمرانی استاندار و هیات همراه از پروژه های عمرانی و گردشگری بخشهای شبانکاره و آبپخش/ تصاویر
  • استقبال پرشور و بی نظیر مردم گناوه در آخرین شب تبلیغات از دکتر هوائی / تصاویر
  • حل مشکلات آب زمین های کشاورزی منطقه با برنامه های کوتاه مدت/ در انتخابات گرایشی کاملا مردمی دارم/تصاویر
  • پیگیری حل مشکل احداث فرودگاه در منطقه / به کارگیری نیروهای بومی در رأس دستگاهها دولتی
  • انتخابات
  • تاسیس هواپیمایی بومی " لیان ایر " در بوشهر/ برخورداری نیروهای بومی از ظرفیت های موجود اشتغال در استان
  • استفاده از ظرفیت اشتغال آزاد در بخش چغادک/ تصویب طرح جامع شهری چغادک با همکاری مسئولین /تصاویر
  • گفتگو با حقوقدان اصغر صفرپور کاندیدای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه دشتستان
  • گفتگو با دکتر سید حبیب الله بحرالعلوم کاندیدای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه دشتستان
  • حضور پرشور هواداران غلامرضا هوائی در ستاد مرکزی این کاندیدا/تصاویر
  • اسامی 9 کاندیدای تایید صلاحیت شده جدید در دشتستان
  • حضور سلیقه های مختلف در انتخابات موجب حضور حداکثری مردم می شود/ استیضاح شهردار آبپخش در اولین فرصت بررسی خواهد شد/ اتحاد جنوب در مسائل شهرستان و استان تاثیرگذار است
  • حل مشکل اشتغال با برنامه ریزی مدون/ به کارگیری جوانان بومی در دستگاهها دولتی
  • بازدید کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه بوشهر، گناوه و دیلم از روستاهای تابعه حوزه انتخابیه خود/تصاویر
  • توسعه و ساماندهی بندر و گمرک گناوه/ جذب افراد بیکار در شرکت ها و تاسیسات منطقه / تصاویر
  • آغاز جشنواره اقوام ایرانی در بوشهر / تصاویر اختصاصی
  • نبود یک نماینده مقتدر و توانمند در حوزه انتخابیه بوشهر، گناوه و دیلم/ رد صلاحیت نمایندگان فعلی زنگ خطری جدی است
  • ستاد مرکزی انتخابات غلامرضا هوائی در بوشهر افتتاح شد / تصاویر
  • آیا اصولگرایان دشتستان از کاندیدای دور قبل خود عبور می کنند؟
  • اشتغال جوانان و افراد بیکار/ ساماندهی فوری بندر و گمرک ریگ / تصاویر