کد خبر: 116303 ، سرويس: یادداشت
تاريخ انتشار: 20 مرداد 1398 - 08:48
به بهانه 22 مردادماه روز سازمان های مردم نهاد
سمن ها و انتظارات از دولت

اتحادخبر- ساناز دانشگر : سال 1393 در دولت تدبیر و امید 22 مرداد در همایش بزرگ مشترک دولت و تشکل های اجتماعی با حضور رئیس جمهوری برگزار شد.این روز بنا به درخواست سازمان های مردم نهاد به عنوان روز تشکل ها و مشارکت های اجتماعی به رئیس جمهوری پیشنهاد و پس از بررسی های مورد نیاز تایید و نامگذاری شد.سازمان های مردم نهاد یا سمن یا ان جی ا به ...

ساناز دانشگر:

 

سال 1393 در دولت تدبیر و امید 22 مرداد در همایش بزرگ مشترک دولت و تشکل های اجتماعی با حضور رئیس جمهوری برگزار شد.این روز بنا به درخواست سازمان های مردم نهاد به عنوان روز تشکل ها و مشارکت های اجتماعی به رئیس جمهوری پیشنهاد و پس از بررسی های مورد نیاز تایید و نامگذاری شد.

سازمان های مردم نهاد یا سمن یا ان جی ا به  سازمانی گفته می شود که به طور مستقیم بخشی از دولت محسوب نمی شود ولی نقش مهمی به عنوان واسطه با دولت و مردم دارد.همچنین این سازمان ها نقش بسزایی در جامعه ایفا می کنند.
 
سازمان های مردم نهاد که توسط افرادی داوطلبانه  با اهدافی مشخص در زمینه هایی مثل:محیط زیست،فرهنگ و هنر،فقر زدایی،کمک درمانی به بیماران خاص و...تشکیل شده اند.ساختار اِن جی اُ ها با مشارکت مردم و دموکراسی رابطه ویژه ای دارد. هر چقدر در جامعه دموکراسی بیشتری باشد  فضا برای فعالیت  سازمان ها بیشتر می شود.

در ابتدای نام گذاری این روز به عنوان تشکل ها و مشارکت های اجتماعی، دولت تدبیر و امید تا چند سال اول تعامل بسزایی با اِن جی اُ ها داشت. یکی ازاهدف مهم دولت حمایت از انجمن ها برای داشتن جامعه ای بهتر بود.انجمن ها راحت تر از امروز فعالیت های خود را انجام می دادند.به مرور زمان این تعامل بسیار کمرنگ و باعث نا امیدی تشکل ها شد.این روز ها بین دولت و سمن ها تعامل کمی است.بعضا انقدر مشکلات زیادی بر سر راه سازمان های مردم نهاد قرار گرفته است که آن ها انگیزه ای برای ادامه فعالیت هایشان ندارند.این در حالیست که دولت باید حامی سازمان ها باشد.دولت برای رسیدن به جامعه ای ایده ال  باید محدودیت ها و مشکلات را از سر راه تشکل ها بردارد.دولت میتواند تسهیل کننده فعالیت های جامعه مدنی باشد.به عنوان مثال:اِن جی اُ ها نباید دغدغه برگزاری یا موانعی برای گرفتن مجوز مراسمات را داشته باشند.این مشکلات و قطع شدن تعامل با دولت باعث دلسردی بیشتر تشکل ها می شود.دولت تدبیر و امید شروع بسیار خوبی برای ایجاد تعامل با تشکل ها داشت که متاسفانه به مرور زمان کم شد.حال زمان آن رسیده که ارتباط متقابلی بین دولت و تشکل ها برای رسیدن به وضعیت مطلوب در انجمن های مختلف و جامعه صورت بگیرد؛ چرا که گسستگی میان دولت و تشکل ها به معنای دور شدن فعالین مدنی و مردم جامعه از دولت است و این یعنی شکست دموکراسی در جامعه مدنی.


به امید آنکه برای تعامل سازنده میان دولت و تشکل های مردمی،رفع موانع آن ها اندیشه ی سازنده ای انجام گیرد.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/116303