کد خبر: 116050 ، سرويس: گزارش و گفتگو
تاريخ انتشار: 17 مرداد 1398 - 07:00
گفتگوی اتحاد خبر با خبرنگاران استان بوشهر به مناسبت روز خبرنگار(5)
رفتن به میان کارتن خواب ها برایم تجربه تلخی بود/ مدیران جایگاه رسانه را بشناسند

اتحاد خبر: هفدهم مرداد ماه  روز خبرنگار است. به همین مناسبت به سراغ تعدادی از خبرنگاران پرتلاش و زحمتکش استان بوشهر رفتیم تا با طرح چند سئوال کوتاه ضمن گرامی داشت روز خبرنگار، قدردان زحمات آنها باشیم. زهره عرب سردبیر خبرگزاری ایسنا در بوشهر: امیدوارم یک الزام برای پاسخگویی مدیران و ارتباط با رسانه ها ایجاد شود/ خبر تولیدی ما در برخی در رسانه ها...

 

اتحاد خبر: هفدهم مرداد ماه سال 1377، محمود صارمی خبرنگار خبرگزاریِ جمهوری اسلامی، به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید. به همین مناسبت، شورای فرهنگ عمومی، هفدهم مرداد ماه هر سال را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرد. به همین مناسبت به سراغ تعدادی از خبرنگاران پرتلاش و زحمتکش استان بوشهر رفتیم تا با طرح چند سئوال کوتاه ضمن گرامی داشت روز خبرنگار، قدردان زحمات آنها باشیم. گفتگوی ما را با زهره عرب سردبیر خبرگزاری ایسنا در بوشهر بخوانید:

 

- با سلام و تبریک روز خبرنگار، چه شد که خبرنگار شدید؟

خیلی اتفاقی، و در نشستی در فرمانداری به عنوان نماینده ی یک سمن حضور داشتم و در آنجا از طرف یکی از رسانه ها به من پیشنهاد کار شد و من هم پس از مدتی این پیشنهاد را -هر چند با تردید و تامل- پذیرفتم. خبرنگاری برای من کار پیچیده و عجیبی بود که هرگز فکر نمی کردم آن را به عنوان شغلم انتخاب کنم، اما این اتفاق افتاد و این نقطه آغاز سالهای اول فعالیتم به عنوان خبرنگار در هفته نامه "اتحاد جنوب" بود. بعد از آن روزها و شب های زیادی را تا امروز که این کلمات را می نویسم با خبر و خبرنگاری گذراندم و حالا دیگر مرا به نام خبرنگار می شناسند. یعنی پیش از آنکه نامم را بگویند با دیدنم واژه خبرنگار در ذهن و بر زبان ها جاری می شود چون به نوعی با این کار عجین شده ام.


- خاطره‌ای از روزهای آغازین خبرنگاری‌ اگر دارید بیان بفرمایید.
خبرنگاری همه اش خاطره و ماجراست. روزهایی که از خانه بیرون می روی و نمی دانی روز برایت چه در آستین دارد، و حتی نمی دانی کی به خانه برمی گردی و یا اصلا برمی گردی یا نه. بهترین خاطراتم مربوط به زمان هایی است که قلمم توانسته گره گشای دردی و مشکلی باشد.


- اگر به عقب برگردید باز هم خبرنگاری را انتخاب می‌کنید؟
به نظر می رسد که ناچارم، چون این مسیر زندگی من بوده...

- یکی از تلخ ترین و شیرین ترین خاطرات خبرنگاری اتان؟
بی شک تلخ ترین ها مربوط به نوشتن اخبار حوادث به ویژه قتل و مرگ و میرها است، و یا گزارش های اجتماعی مثل رفتن به میان کارتن خواب ها که برایم تجربه تلخی بود. اتفاقی که از یاد نمی برم واقعه آتش سوزی بیمارستان ۱۷ شهریور برازجان است که مربوط به روزهای اول ورود من به عرصه خبر می شود، بعد از آن گزارش مکتوبی از این واقعه با عنوان "قلب برازجان در آتش سوخت" نوشتم که جزو اولین گزارش هایم بود و در هفته نامه اتحاد جنوب هم منتشر شد و در جشنواره مطبوعات هم به عنوان برگزیده بخش گزارش انتخاب شد. 

- به نظر شما مهمترین مشکل خبرنگاران استان بوشهر چیست؟
اشاره خوبی کردید به بزرگترین مشکل، چون مشکلات خیلی زیاد هستند. بزرگترین آن هم برمی گردد به عدم پاسخگویی مدیران و مسئولان. برای نوشتن یک گزارش و یا انجام یک مصاحبه خیلی اذیت می شویم و باید روزها در انتظار پاسخ های مسئول مربوطه باشیم، این مشکل بزرگی است که امیدوارم یک الزام برای پاسخگویی و ارتباط با رسانه ها برای مسئولان ما ایجاد شود.
البته مشکل بزرگ دیگر هم این است که تولیدات ما به عنوان خبرنگار و یا گزارشگر در رسانه های دیگر بدون ذکر منبع کپی می شود و این واقعا موضوع آزاردهنده ای است، چرا که ساعت های طولانی وقت می گذاریم و کمترین انتظار ما رعایت حق مالکیت محتوای تولیدی برای رسانه متبوع و شخص خبرنگار است. 

- پاسخگو ترین مسئولی که می شناسید نام ببرید؟
پاسخگویی ذات و وظیفه یک مدیر است. برخی از مدیران تماس ها، پیام ها و سوالات را خیلی راحت و شفاف پاسخ می دهند که این حقیقتا جای تقدیر دارد، اما برخی مدیران یک ترس از رسانه دارند و یا اینکه با رسانه ها غریبه هستند. هوش و سواد رسانه ای از مهمترین مشخصه های یک مدیر است که متاسفانه در استان بوشهر کمبود آن بسیار به چشم می خورد. شاید باید دوره های آموزشی برای مدیران ما تعریف و حتی اجباری شود تا جایگاه رسانه را بشناسند و میزان پاسخگویی و ارتباط آنان با رسانه ها بیشتر شود.


- انتظار شما از مدیران دستگاه های اجرایی چیست؟
انتظار ما تنها این است که در مسیر حل مشکلات مردم و در قالب وظایف تعریف شده خود کوشش کنند. راهبری صحیح حوزه تحت مدیریت و تلاش در جهت توسعه استان، مورد انتظار مردم و رسانه ها است.

- با توجه به اینکه خبرنگاران و روابط عمومی های هر دستگاه اجرایی بیشترین تعامل و ارتباط را با همدیگر دارند چه پیشنهادی برای روابط عمومی های دستگاه های اجرایی دارید؟
روابط عمومی ها قدرت تعامل خود را بالا برده و سعی در شناخت رسانه و فعالان این حوزه داشته باشند. حفظ جایگاه ها بسیار مهم است، لذا این ارتباط دوسویه می تواند کمک خوبی به ارتقاء سطح رسانه ای استان و همچنین پیشبرد امور باشد.
امیدوارم در زمینه نهادینه شدن عنصر پاسخگویی تلاش بیشتری صورت گرفته و روابط عمومی ها نیز به عنوان نماینده مدیران تلاش کنند تا ارتباط گرفتن با مدیران راحت تر و پاسخگویی ایشان بیشتر شود.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/116050