کد خبر: 115405 ، سرويس: گوناگون
تاريخ انتشار: 01 مرداد 1398 - 09:05
قبل از حمام آفتاب بخوانید
اتحادخبر: با فرا رسیدن فصل تابستان و گرم شدن هوا، وقت آن می‌رسد که خود را برای یک حمام آفتاب جانانه آماده کنید.
اتحادخبر: با فرا رسیدن فصل تابستان و گرم شدن هوا، وقت آن می‌رسد که خود را برای یک حمام آفتاب جانانه آماده کنید.

در این میان، اما نکات بسیاری وجود دارد که قبل از آن که به سراغ آفتاب گرفتن بروید باید از آن‌ها آگاه شوید. به همین دلیل نیز در این مطلب همراه شما هستیم تا در رابطه با هر آن چیزی که قبل از حمام آفتاب باید بدانید صحبت کنیم.

 

حمام آفتاب یکی از رایج‌ترین راه‌ها برای برنزه شدن پوست است که اتفاقاً امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده و به نوعی نیز تبدیل به یک مد شده است. باید گفت که تماس مستقیم نور خورشید با پوست بدن دارای تاثیرات مثبت و البته منفی بسیاری است که در ادامه به آن‌ها بیشتر می‌پردازیم.

 

هر آن چیزی که قبل از حمام آفتاب باید بدانید

 

فواید حمام آفتاب

 

به طور کلی می‌توان گفت که تابش نور خورشید بر بدن انسان‌ها تاثیرات مثبت زیادی دارد. اولین نکته‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد این است که خورشید به عنوان منبعی از ویتامین D طبیعتاً می‌تواند پوست شما را از این ویتامین سرشار کند. ویتامین D برای افزایش قوت استخوان و دندان‌ها، جلوگیری از زوال عقل و آلزایمر، حفاظت از سیستم ایمنی بدن، کاهش تنگی نفس و... مناسب است و می‌تواند حتی از بروز سرطان نیز تاحدودی جلوگیری نماید.

 

علاوه بر این می‌توان گفت که تماس نور خورشید با بدن شما می‌تواند سبب کاهش استرس در وجودتان شود. دلیلیش هم آن است که آفتاب سطح کورتیزول بدن شما را کاهش می‌دهد. کورتیزول در واقع همان هورمون استرس است که در برخی از مواقع اشتهای شما را زیاد کرده و می‌تواند باعث افزایش وزنتان شود.

 

هر آن چیزی که قبل از حمام آفتاب باید بدانید

 

حالا اگر بخواهیم به طور خاص، موضوع آفتاب گرفتن را مورد بررسی قرار دهیم می‌توانیم مزایای دیگری را نیز به این لیست بیفزاییم. برای مثال زمانی که شما آفتاب می‌گیرید در واقع فرصتی را ایجاد کرده‌اید تا موهایتان نیز سلامت بیشتری پیدا کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که حمام آفتاب می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کرده و به رشد موی شما کمک کند. به علاوه آن که حمام آفتاب می‌تواند در درمان آکنه و اسر اختلالات پوستی از جمله اگزما تاثیرگذار باشد.

 

در کنار این موضوع باید اشاره کرد که حمام آفتاب یا همان آفتاب گرفتن می‌تواند در درمان افسردگی و ایجاد حس و حالی مثبت در درون شما نیز تاثیرگذار باشد.

 

مضرات آفتاب گرفتن

 

هر آن چیزی که قبل از حمام آفتاب باید بدانید

 

با وجود تمامی مزایا و فوایدی که از آفتاب گرفتن برایتان ذکر کردیم قطعاً این را می‌دانید که افراط بیش از حد در این کار می‌تواند تاثیرات منفی زیادی را برای شما و سلامت بدنتان به دنبال داشته باشد. بسیاری از متخصصان معتقدند که در صورتی که آفتاب گرفتن و قرار گرفتن در معرض آفتاب از حالت طبیعی و معمول خود فراتر رود می‌تواند عوارض زیادی را به دنبال داشته باشد. پیری پوست، سرطان، آفتاب‌سوختگی شدید، اگزما و... از این عوارض به شمار می‌آیند. به همین دلیل نیز توصیه ما این است که برای شروع از فواصل زمانی کوتاه شروع کنید و از کرم‌ها و لوسیون‌های محافظت‌کننده پوست نیز استفاده نمایید.

 

چگونه آفتاب بگیریم؟

 

هر آن چیزی که قبل از حمام آفتاب باید بدانید

یادتان باشد که هدف اصلی ما برای آفتاب گرفتن طراوت و سلامتی است نه سوختن! به همین دلیل نیز باید نکات و مسائلی را در ضمن آفتاب گرفتن خود رعایت کنید. اول از همه سعی کنید که از کرم‌های ضدآفتاب با SPF مناسب داشته باشید تا آسیب احتمالی بر پوست را کاهش دهد. شما می‌توانید با کمک لوسیون‌های برنزکننده معتبری که برای پوستتان ضرری ندارند، فرایند برنزه شدن را بهبود بخشید.

 

 

بهتر است که برای این کار از لوسیون‌های تسریع‌کننده بهره نگیرید، چراکه می‌تواند احتمال بروز سوختگی پوست و یا سرطان را افزایش می‌دهد و می‌تواند برای سلامت شما بسیار خطرناک باشد. بهتر است که اجازه دهید فرایند برنزه شدن به شکل آرام آرام و البته بی‌خطرتر ادامه پیدا کند.

 

هر آن چیزی که قبل از حمام آفتاب باید بدانید

اگر از دارو‌هایی از قبیل آنتی‌هیستامین، آنتی‌بیوتیک، قرص ضدبارداری و... استفاده می‌کنید که به نور خورشید حساس هستند حتماً پیش از هر اقدامی با پزشک معالج خود مشورت کنید. در زمان آفتاب گرفتن اصلاً از عطر و خوشبوکننده‌هایی که دارای الکل هستند استفاده نکنید، چراکه می‌تواند آسیب‌هایی جدی به پوست شما وارد کند.

یادتان باشد که شما باید آب بخارشده از بدنتان را مجدداً تامین کنید. به همین دلیل هم حتماً به طور مداوم به داخل آب رفته و یا آن را به بدنتان اسپری کنید. بهتر است بعد از حمام آفتاب خود با آب ولرم یا حتی خشک دوش بگیرید و سپس از لوسیون‌های مرطوب‌کننده بر روی پوست خود استفاده نمایید. سعی کنید بعد از اتمام حمام خود، حوله و یا لباستان را به صورت محکم بر روی پوست خود نکشید، چراکه پوست شما هنوز حساس است و التهاب دارد.

بهتر است در حین آفتاب گرفتن آب و یا نوشیدنی بنوشید تا آب از دست رفته در بدنتان تامین شده و رطوبت حاصل از آن پوست شما را از آسیب و صدمه دیدن در برابر نور مستقیم خورشید محافظت کند.

 

بهترین زمان آفتاب گرفتن

 

هر آن چیزی که قبل از حمام آفتاب باید بدانید

 

بهتر است که زمان آفتاب گرفتن خود را از مدت کوتاه شروع کرده و بعد کم‌کم آن را بیشتر کنید. معمولاً توصیه می‌شود که افرادی که پوست سفیدی دارند این زمان را بیشتر از بیست دقیقه نکنند و این زمان می‌تواند برای سایر افراد تا حداکثر یک ساعت ادامه یابد.

 

شما می‌توانید برای ایجاد یکنواختی در تابش نور خورشید بر پوست بدنتان گهگداری حرکت کرده و راه بروید تا در نهایت نیز پوستتان به صورت یکنواخت و یکسان برنزه شود، این کار می‌تواند در فعال نگه داشتن متابولیسم بدن شما نیز تاثیرگذار باشد. در صورتی که دچار آفتاب سوختگی شدید شدید تا زمان بهبود کامل، اکیداً از تماس با نور آفتاب خودداری نمایید.

 

هر آن چیزی که قبل از حمام آفتاب باید بدانید

 

معمولاً توصیه می‌شود که برای آفتاب گرفتن در بازه زمانی نسبتاً مشخصی از روز اقدام کنید. بهترین ساعت‌های آفتاب گرفتن قبل از ساعت ۱۰ صبح و یا بعد از ۴ بعد از ظهر در فصل تابستان است. در این زمان آفتاب شدت زیادی ندارد که بتواند برای پوست و بدن شما خطرناک باشد. طبیعی است که برنزه شدن در این مدت از روز بیشتر از ساعات اوج آفتاب طول بکشد، ولی در عوض خیالتان راحت خواهد بود که خطری بدن شما را تهدید نمی‌کند.

 

 

 

 

برترین‌ها

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/115405