کد خبر: 115272 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 30 تير 1398 - 06:40
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بوشهر:
برقراری مجدد معافیت ٢٠ درصدی سود بازرگانی/ تقدیر از پیگیری ویژه استاندار بوشهر و مساعدت رییس کل گمرگ کشور/ دعوت از سرمایه گذاران برای استفاده از مزیت جدید

اتحاد خبر: مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بوشهر با اشاره به رکود و مشکلات این منطقه در سالهای اخیر به دلیل قطع معافیت 20 درصدی اظهار کرد: پس از گذشت 5 سال پیگیری مستمر و با تلاش و پیگیری مسئولان و اعضای تیم اقتصادی استان بوشهر به خصوص ورود جدی استاندار محترم، امتیاز ویژه برخورداری از 20 درصد تخفیف سود بازرگانی وارد کنندگان کالا مجدداً....

اتحاد خبر: مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بوشهر با اشاره به رکود و مشکلات این منطقه در سالهای اخیر به دلیل قطع معافیت 20 درصدی اظهار کرد: پس از گذشت 5 سال پیگیری مستمر و با تلاش و پیگیری مسئولان و اعضای تیم اقتصادی استان بوشهر به خصوص ورود جدی استاندار محترم، امتیاز ویژه برخورداری از 20 درصد تخفیف سود بازرگانی وارد کنندگان کالا مجدداً به این منطقه ویژه اعطا گردید.
حسین نامور در گفتگو با خبرنگار ایسنا منطقه بوشهر با نگاهی به فرآیند حذف معافیت ٢٠ درصدی سود بازرگانی منطقه ویژه و برقراری مجدد آن گفت: در سنوات قبل برای پشتیبانی از بندر بوشهر در جریان دپوی کانتینرها از منطقه ویژه به عنوان پسکرانه استفاده شده و بر همین اساس عده ای نیز سرمایه گذاری کرده و قریب به ٥٠ هکتار از اراضی منطقه ویژه به این امر اختصاص یافته بود که با توجه به کثرت کانتینرها عده‌ای مشغول و سرمایه گذاران نیز منتفع می شدند. 
وی خاطرنشان کرد: در انتهای سال ٩٣ آهنگ حذف معافیت ٢٠ درصدی نواخته شد و به تدریج این فرصت از منطقه ویژه و سرمایه گذاران گرفته و قریب به ١٠٠ نفر به شکل مستقیم اخراج شدند، همچنین در این جریان زیرساخت های منطقه ویژه در مواجهه با چالش‌های ناشی از آن دچار آسیب جدی شده و عملا رغبت سرمایه گذاران برای حضور در این منطقه از بین رفت. 
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بوشهر بیان کرد: در فاصله سال‌های ٩٣ تا ٩٨ مکاتبات و پیگیری‌های فراوانی صورت گرفت و مدیران قبلی منطقه ویژه و مسئولین استانی به تناسب توان خود تلاش زیادی کردند اما در این خصوص موفقیتی حاصل نشد. 
نامور تاکید کرد: طی دو سال اخیر ضمن پیگیری از همه کانال‌های ممکن، بارها در جلسات این موضوع را مطرح و حتی با حضور در مجلس شورای اسلامی به طور حضوری از نمایندگان خواستار رسیدگی حل این مشکل شدم، ولی علی‌رغم همکاری ایشان به نتیجه ای نرسیدیم. 
وی افزود: پس از آن با مکاتبه استاندار محترم بوشهر، به نوعی مسیر پیگیری‌ها را عوض کرده و تاثیرگذاری این مسیر را در طی مکاتبه با معاون اول رییس جمهور، وزیر اقتصاد و رییس گمرک ایران عینا شاهد بودیم و در نهایت نامه ای به هیئت محترم دولت نوشته شد تا این موضوع در مصوبات سفر رییس محترم جمهور گنجانده شود، با این وجود باز هم موفق به رفع مشکلات نشدیم.
باورمان شده بود که این معضل دیگر قابل حل نیست 
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بوشهر یادآور شد: در حقیقت پس از پیگیری‌های فراوان از این موضوع ناامید شده و به تعبیری باورمان شد که این معضل دیگر قابل حل نیست، تا اینکه در جلسه اتاق بازرگانی مجددا این مسئله را مطرح کردیم و در دستور جلسه قرار گرفت. 
حسین نامور عنوان کرد: این بار رویکرد استاندار محترم پیگیری حضوری موضوع از تهران بود و با همت ایشان و در ترکیب یک تیم اقتصادی به ریاست دکتر گراوند و همراهی معاون اقتصادی ایشان و مسئولین گمرک و اتاق بازرگانی در جلسه روز ١٩ تیرماه به این موفقیتی که ٥ سال دنبالش بودیم رسیدیم.
وی با بیان اینکه هم اکنون مهمترین چالش سالهای اخیر منطقه ویژه اقتصادی بوشهر برطرف شده است، ادامه داد: نوع برخورد استاندار با موضوع و پیگیری و مدیریت فضای جلسه، تهران را به سمت توافق جلو برد و ما همگی به این نتیجه رسیدیم که اگر کارمان انجام هم نشود باز هم راضی بودیم چرا که نماینده دولت تدبیر و امید با همه وجود و در پاره ای از اوقات فارغ از نوع مسئولیتش پای کار بود.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بوشهر تصریح کرد: در تحقق این امر همراهی رییس گمرک ایران برای حل مشکل و حمایت مدیران استانی گمرک نیز همه ما را مجاب کرد که این اراده نزد همه متولیان فعلی گمرک هم وجود دارد.
نامور با دعوت از افراد برای سرمایه گذاری گفت: با توجه به برقراری مجدد معافیت بیست درصدی سرمایه گذاران می توانند از این فرصت و مزیتی که برای استان ایجاد شده استفاده نمایند. 

شکوفایی منطقه ویژه اقتصادی بوشهر و اعتلای سطح تجارت و بازرگانی استان 
گفتنی است هفته گذشته در نشستی که مابین تیم اقتصادی استان بوشهر به ریاست عبدالکریم گراوند، استاندار بوشهر با مهدی میر اشرفی، رئیس کل گمرک ایران در تهران برگزار گردید موضوع حذف معافیت 20 درصدی سود بازرگانی ورود و خروج کالا در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر که به مدت نیم دهه یکی از بزرگترین موانع رشد و توسعه این منطقه به شمار می آمد مورد بررسی نهایی قرار گرفت که با نظر مساعد دکتر میر اشرفی و تیم کارشناسی ایشان و همچنین ناظر گمرکات فعلی و پیشین استان بوشهر این معضل رفع گردید.
 
در همین راستا استاندار بوشهر در جلسه شورای اداری استان با اعلام این موفقیت ضمن تشکر و قدردانی از ریاست گمرک کشور و وزیر اقتصاد و دارایی خاطرنشان ساخت که این اتفاق بی گمان موجب رشد و شکوفایی بیش از پیش منطقه ویژه اقتصادی بوشهر و در پی آن اعتلای سطح تجارت و بازرگانی استان خواهد بود.
 
 در نشست شورای اداری استان و به دستور استانداربوشهر مقرر گردید طی روزهای آینده و به قید فوریت، ساز و کارهای مناسب جهت اجرایی شدن امتیاز ویژه برخورداری از 20 درصد تخفیف سود بازرگانی وارد کنندگان کالا به منطقه ویژه اقتصادی بوشهر اتخاذ گردد.

 

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/115272