کد خبر: 114986 ، سرويس: یادداشت
تاريخ انتشار: 23 تير 1398 - 08:16
اختصاصی اتحاد خبر
مسلخ پارمين، تراژدي افول اخلاقي جامعه

اتحادخبر- بابك شاكر: مسلخ پارمين، تراژدي افول اخلاقي جامعه است كه بايد آن را در خويش و جامعه جستجو كنيم. حتي امروز هم دير است زيرا پارمين هاي ديگري در خطر رنج و مرگ به سر مي برند. تمام نشانه ها حاكي از وضعیت دهشتناکي از خشونت غیر قابل کنترل در اين حادثه دارد، خشونتي كه ريشه در بحران هاي عميق جامعه كنوني دارد و عواملی چون زیست بیمارگونه....

✍بابك شاكر:

خبر کوتاه نبود ولی هولناک بود ، پدری دختر هشت ساله خود را برای خرید  مرغ مینا به بیرون از خانه می برد ،  در راه او را د ر آغوش می فشرد ، به قتل می رساند تا او  را روانه بهشت کند ... ساعتی بعد با همین اظهار خود را به پلیس معرفی می کند و قصه باز می ماند تا هرکس تأويل خود را از این جنایت هولناک ارائه کند . اینجا استان بوشهر است ، استانی که به فاصله کمتر از یک ماه دو حادثه در آن  رقم خورد یکی کودک آزاری و دیگری کودک کشی !!!


هنوز اطلاعات رسمي از وضعیت معیشتی پارمین فرشته زیبای از دست شده در دست نیست ، هر چند شنيده هاي موثق حاكي از زيست پارمين در طبقه ي متوسط اجتماعي دارد ، طبقه اي كه تعلقات خاطر بيشتري به ساز و كار رسمي حاكميت دارند ، از طرفي وضعيت معيشتي آنان تابعي از وضعيت اقتصاد دولتي ست. اما نوع اشتغال پدر او تابعي از روابط كار و اجتماعي موجود است كه در آن انسان به عنوان عامل توليد مطرح مي شود.


اين سيستم معيوب به علت فساد سازمان يافته روز به روز شرايط كار را سخت تر مي نمايد، به طور مثال مشاغل سخت و زيان آور كه به عنوان مهم ترين پارامتر حيات جسمي و رواني كارگر محسوب مي شود به راحتي توسط كارفرما خصوصي يا  دولتي ناديده گرفته شده و از چرخه اشتغال حذف مي شود. اينچنين تعادل رفتاري در شخص شاغل حذف شده و صرفا به عامل توليد يا ارائه خدمات تبديل مي شود و به مرور زمان دچار بحران اعتقادي نيز مي شود.


اختلالات رواني ، هجومي از اعتقادات و بحران ها را در شخص جمع مي كند تا شخص تصميماتي خارج از معيارهاي اخلاقي بگيرد و در جنوني آني دست به خشونتي اعتقادي بزند و اظهار كند قصد فرستادن دخترم به بهشت را داشته ام.


اما تمام نشانه ها حاكي از وضعیت دهشتناکي از خشونت غیر قابل کنترل در اين حادثه دارد، خشونتي كه ريشه در بحران هاي عميق جامعه كنوني دارد و عواملی چون زیست بیمارگونه، رنج های اجتماعی، نابساماني اخلاقي، فشارهای اقتصادی، نبود امکانات متعادل زیستی مناسب را در سطوح مختلف طبقات اجتماعي می توان عامل آن دانست.


اما نكته بعدي كه به عنوان عامل پيشگيري در اين جنايت از قلم افتاد عدم پايش مناسب عوامل رواني محيط كاري از طريق ساز و كار هاي روانشناسي  صنعتي با رويكرد مديريتي منابع انساني (HR)است كه مي تواند بسياري از  اختلالات روانی چون افسردگی، اضطراب ،استرس و آستانه خشم افراد را شناسايي كنند كه تمامي اين معيارها از طريق آموزه هاي مديريت منابع انساني قابل تشخيص است و گويا در اين زمينه در محيط صرف صنعتي عسلويه هيچ ارزيابي صورت نگرفته و كارگر يا كارمند به عنوان عامل اشتغال تحت هر فشاري شناخته مي شود .که هیچ گاه اقدامات اصلاحی در خصوص تغییر این شرایط وهمچنین پایش تازه ای انجام نمي شود ،در نهايت  نشان از عمق فاجعه وبی تفاوتی مجموعه مديريتي در خصوص نحوه اشتغال در محیط های کارگری دارد... بدون هیچ پیش انگاشته ذهنی وپیش داوری می توان همین مؤلفه ها را در شکل گیری چنین جنایاتی دخیل دانست حتی اگر پدر پارمین هم از عوامل تشديد كننده مانند اعتيادرنج نبرده باشد و... تعادل روحي  یکی از مهم ترین مواردی ست که مي تواند منتج به خروجی منطقی براي تحليل شود.


ازطرفي ديدن وضعيت بد معيشتي جامعه ، خشونت سازمان يافته در قبال اجتماع ، نظام آموزشي معيوب ، دوری از محل زندگی وخانواده ، تدوام عوامل زیان آور محیط کار و آلاینده ها  و بحران هاي اجتماعي موجود مي تواند بر نگرش فردي با بن مايه ي ضعيف اعتقادي به انسانيت تأثير بگذارد تا در يك جنون آني چنان جنايتي را خلق كند كه دل هر انساني را به درد بياورد...


اين مسائل مواردی هستند که كاركنان  محیط های صنعتی بی توجه به آن دریک محیط کاری مانند پتروشیمی کار می کنند و هیچ فریاد رسی هم نیست... باید امروز بر جان از دست شده ی پارمین گریست ونوحه سرداد، زیرا این دختر محصول سیاست های غلط اجتماعی ، شغلی وانسانی در این مملکت است، كه این که اینبار توسط پدر خویش به مسلخ رفت ... اميدوارم اينبار بدنه مرجع جامعه به جاي تحليل صحيح حادثه دست به دامن بخش ضعيف و سود محور دولتي نشود و متخصصين به ميدان بيايند و دغدغه مند سعي در ارائه متدولوژي مناسب براي شناسايي و حل بحران ها بزنند. بارها مشاهده شده به محض وقوع بحران ها دست به نامه مي شوند تو گويي ما يكان يكان اين جامعه تأثيري در شكل گيري آن نداريم و حتما بايد فرياد رسي باشد تا مشكلات را حل كند.


مسلخ پارمين، تراژدي افول اخلاقي جامعه است كه بايد آن را در خويش و جامعه جستجو كنيم. حتي امروز هم دير است زيرا پارمين هاي ديگري در خطر رنج و مرگ به سر مي برند.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/114986