کد خبر: 114870 ، سرويس: جهان
تاريخ انتشار: 20 تير 1398 - 07:39
بهانه مقام آمریکایی برای توجیه صادرات سلاح

اتحادخبر: کلارک کوپر دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی-نظامی روز چهارشنبه در نشست استماعی کمیته روابط خارجی سنای آمریکا افزود: دولت انقلابی ایران کشتیرانی بین المللی در خلیج (فارس) را تهدید می‌کند. از این رو، شرکای ما خواستار اطمینان یافتن از راه حل های آمریکا هستند.

اتحادخبر: کلارک کوپر دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی-نظامی روز چهارشنبه در نشست استماعی کمیته روابط خارجی سنای آمریکا افزود: دولت انقلابی ایران کشتیرانی بین المللی در خلیج (فارس) را تهدید می‌کند. از این رو، شرکای ما خواستار اطمینان یافتن از راه حل های آمریکا هستند.

 

وی ادامه داد: همانگونه که می‌دانید، دولت گام‌هایی برای متوقف کردن جنگ برداشت نه اینکه به آن نزدیکتر شود. از این رو در ۲۴ ماه مه ۲۰۱۹، وزارت خارجه آمریکا در نامه‌ای به کنگره اعلام کرد که وزیر مصمم است که شرایط اضطراری برای فروش فوری تسلیحات به عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اردن وجود دارد.

 

این مقام وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: مقادیر فروخته شده شامل پشتیبانی هواپیماها، مهمات، خدمات لجستیکی، جاسوسی بدون نفر، چارچوب‌های نظارت و شناسایی، تربیت و آموزش و خدمات مشاوره‌ای می‌شود.

 

بهانه مقام آمریکایی برای توجیه صادرات سلاح

 

کوپر که خواست با پررنگ کردن ایران هراسی، فروش تسلیحات با استفاده از شرایط اضطراری را توجیه کند، مدعی شد بر اساس اطلاعات قابل توجه به دست آمده درباره ایران و اقدامات واضح، تحریک آمیز و مخرب آن، نیاز بود تا به درخواست‌های مربوط به توانایی‌های نظامی شرکایمان پاسخ دهیم.

 

وی بار دیگر ایران را "یک بازیگر بدخواه و دولت نخست حامی تروریسم" توصیف کرد و گفت این کشور، شرکای ما را در خلیج (فارس) و منافعمان را در منطقه و فراتر از آن به صورت متعارف و نامتقارن تهدید می‌کند.

 

دستیار وزیر خارجه آمریکا در ادامه سیاست ضد ایرانی این دولت افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه را ناشی از علائم و هشدارهای جدی ایران دانست و رخدادهای پس از فروش تسلیحات را نشانه‌ای بر درستی ادعای خود نامید به گونه‌ای که خرابکاری نفتکش‌ها در خلیج عمان، ادامه حملات از سوی انصارالله یمن که به دلیل تداوم تجاوزات جنایتکارانه رژیم سعودی است و سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکایی به حریم هوایی ایران را توجیه گر این تصمیم دانست.

 

کوپر افزود این اقدامات تحریک آمیز، نمایانگر تحول جدید از تهدید ناشی از ایران به امنیت صدها هزار آمریکایی ساکن یا مشغول در دولت‌های حاشیه خلیج فارس، امنیت منطقه و شرکای ما است.

 

وی تاکید کرد: موضع ما در رابطه با ایران همچنان بر تضمین تعهد ما به شرکای خود برای افزایش توانایی‌های دفاعی آنان متمرکز شده است. هدف از این اقدام حرکت در مسیر نظامی نیست، در عوض، یک پیام بلند و آشکار به ایران است که ما در این لحظه ویژه خطرناک در کنار شرکای منطقه‌ای خود ایستاده‌ایم.

 

دستیار وزیر خارجه آمریکا با یادآوری اظهارات مایک پمپئو مبنی بر اینکه "اقدامات بدخواهانه ایران یک تهدید اساسی را برای ثبات خاورمیانه و امنیت آمریکایی‌ها در داخل و خارج ایجاد می‌کند"، اضافه کرد او توجه داده است که "اقدامات ایران به طور مستقیم عامل مرگ ۶۰۰ سرباز آمریکایی در عراق و موجب رنج بی شمار در سوریه و به طور مشخص تهدیدات امنیت اسرائیل بوده است".

 

کوپر در این اظهارات کاملاً ایران هراسانه خود به نقش جمهوری اسلامی در مبارزه با گروه‌های تروریستی موجود در منطقه همچون داعش، القاعده، جبهه النصره که در همکاری مشروع با دولت‌های قانونی عراق و سوریه انجام شده است، هرگز اشاره نکرد.

 

وی همچنین به فعالیت‌های چین و روسیه در همکاری با شرکای منطقه‌ای آمریکا و نگرانی از اینکه از خلاء تسلیحات آمریکایی بتوانند روابط تجاری-نظامی با این کشورها برقرار کنند، اشاره کرد و دلیل دیگری برای فروش فوری تسلیحات آمریکا نامید.

 

 

 

 

ایرنا
لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/114870