امروز: چهارشنبه 29 فروردين 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 22 فروردين 1392 - 20:59

وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده داد قیمت جدید خودروها اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت ماه اعلام شود و قیمت‌های جدید به مراتب پایین‌تر از قیمت‌های اعلام شده قبلی باشد.

به گزارش اتحاد جنوب به نقل از فارس؛ سوال ملی احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس از مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی امروز خانه ملت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این سؤال قبلاً در کمیسیون صنایع و معادن مجلس بررسی شده بود اما به دلیل عدم اقناع نماینده پرسشگر از پاسخ‌های وزیر، برای بررسی بیشتر به صحن علنی موکول شد.

*امیرآبادی:دلیل افزایش قیمت خودرو؟

امیرآبادی از وزیر صنعت پرسید: دلیل افزایش قیمت خودروهای تولید داخل چیست؟

*وزیر صنعت:در مهر ماه سال گذشته 40 درصد کاهش تولید خودرو داشتیم

وزیر صنعت در این جلسه به ارائه توضیحاتی در باره سوال مطرح شده پرداخت و اظهار داشت: صنعت خودروسازی ایران واقعا در شرایط حساسی قرار دارد و اگر مراقبت‌های لازم و تامین ارز مورد نیاز و مراقبت‌های کیفی انجام نشود، دچار مشکلات بیشتری می‌شویم.

وی با بیان اینکه در مهر ماه سال گذشته 40 درصد کاهش تولید خودرو داشتیم، گفت: در سال 91 کاری بالاتر از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در اقتصاد کشور انجام شد.

وی افزود: هم اکنون نزدیک به 39 بنگاه خودروسازی کوچک و بزرگ داریم که یک میلیون و 100 هزار نفر حدودا در صنعت خودروسازی یا قطعه سازی مشغول فعالیت هستند؛ باید مراقبت کنیم این صنعت سر پا بماند.

غضنفری با بیان اینکه ارزش افزوده صنعت خودروسازی 20 درصد است، تصریح کرد: رتبه خودروسازی ایران قبل از اتفاقات اخیر در منطقه اول، در آسیا پنجم و در جهان سیزدهم بودیم ولی متاسفانه بعید می‌دانم با اتفاقات اخیر،؛ رتبه سیزده در جهان را حفظ کرده باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنانش به بیان میزان تاثیر افزایش قیمت ارز در صنعت خودروسازی پرداخت و متذکر شد: در سال 90 حدود 25 هزار میلیارد تومان فروش صنعت خودروسازی بود که البته برای این فروش 5.5 میلیارد دلار ارز جذب کرده بودیم، اگر نرخ ارز رادر سال 90 ،یکهزار و ۱۰۰ تومان در نظر بگیریم این به معنای آن است که 6 هزار میلیارد تومان ارز برای صنعت خودروسازی مصرف کرده‌ایم اما زمانی که قیمت ارز افزایش یافت، خودروهای مختلف، تفاوت قیمت فراوانی داشتند در سال 91 سازمان حمایت دو بار به خودروسازان  یک بار در مهر ماه و یک بار بهمن سال گذشته اجازه افزایش قیمت داد.

وی در ادامه سخنانش گفت: ارز مرجع در نیمه اول سال 91 تامین نشد و قیمت ارز از هزار و صد تومان به دو هزار و 200 تومان برای خودروساز بالا رفت. درست است مواد اولیه پایه صنعتی در خودروسازی از داخل کشور تامین می‌شود، اما قیمت همین مواد هم به واسطه افزایش نرخ ارز، افزایش یافت؛ تولیدات خودروساز شروع به کاهش کرد و در مهر سال گذشته 40 درصد کاهش تولید خودرو داشتیم.

*وزیر صنعت:سازمان حمایت با افزایش قیمت خودرو در مهرماه موافقت کرد

غضنفری توضیح داد: سازمان حمایت با 10 درصد تا سقف 18 درصد به طور متوسط برای افزایش قیمت خودرو در مهرماه موافقت کرد به عنوان مثال پراید SX تولید سایپا به 11 میلیون و 900 هزار تومان در مهرماه رسید، پژو 405 از 15 میلیون و 400 به 18 میلیون و 600 هزار تومان افزایش یافت و قیمت پژو 206 اتوماتیک از 20 میلیون و 800 هزار تومان به 24 میلیون و 900 هزار تومان در مهر ماه افزایش یافت.

وی ادامه داد: ما به امید اینکه، این آخرین درخواست افزایش قیمت‌ها است، قیمت‌ها را اعلام می‌کنیم اما در نیمه دوم سال آینده دوباره اتفاقات جدیدی رخ می‌دهد و تغییر مجدد قیمت‌ها را داریم، در نیمه دوم هم همان عوامل موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: عده‌ای خودروهای ارزان را می‌خرند و با قیمت بالا می‌فروشند، حالت سفته بازی و واسطه‌گری در بازار شکل می‌گیرد و دولت موافقت می‌کند خودروساز، خودرو را در حاشیه بازار به فروش برساند. بر این اساس مجددا قیمت‌ها افزایش یافته و قیمت پراید sx به 16 میلیون، قیمت پژو 405 به 25 میلیون و قیمت پژو 206 اتوماتیک‌ به 39 میلیون تومان افزایش می‌یابد.

غضنفری اضافه کرد: این افزایش قیمت‌ها مورد اعتراض مسئولان و مجلس و شخص رئیس جمهور قرار دارد، الآن در آن شرایط قرار داریم و منتظریم تا شورای رقابت قیمت‌های جدید را اعلام کند.

*امیرآبادی:خودرو کیلویی چند؟

در ادامه امیرآبادی نیز به ارائه توضیحاتی درباره سؤالش پرداخت و گفت: هنوز باوجود گذشت چندین ماه مشکل افزایش قیمت خودرو حل نشده است. واقعا خودرو کیلویی چند؟

وی با بیان اینکه قیمت گذاری خودرو کیلویی نیست، تصریح کرد: قشر متوسط  به پایین جامعه توان خرید پراید رادارند، چرا باید نرخ این خودرو از 8.5 میلیون تومان به 21 میلیون تومان افزایش یابد. مگر ما حقوق کارگران را به صورت دلار پرداخت می‌کنیم؟ چرا باید قیمت خودروها از 12 تا 13 میلیون تومان افزایش یابد.

*وزیر صنعت:چرا پسته گران می‌شود؟/ما در یک اقتصاد باز در حال حرکت هستیم

در ادامه، مجدداً وزیر صنعت پشت تریبون قرار گرفت و در فرصت دومی که در اختیار داشت، گفت: وقتی قیمت ارز بالا می‌رود جای این سؤال پیش می‌آید که چرا پسته گران می‌شود؟ ما در یک اقتصاد باز در حال حرکت هستیم و شاهد بودیم سال گذشته قیمت 5  گروه از کالاها افزایش یافت.

وی افزود:‌به عنوان مثال قیمت روغن خام از آنجا که صد در صد یا 90 درصد آن وارداتی است، افزایش یافت و یا نرخ فولاد که بخشی از آن وارداتی است بالا رفت، برخی از کالاها مانند پسته اصلا در تولید آن ارز به کار نرفته ولی افزایش قیمت داشته‌اند، باید بدانیم وقتی قیمت ارز بالا می‌رود، مثل یک لوله فلزی است که یک سر آن رو به کوره است و وقتی شروع به داغ شدن می‌کند،‌این گرما به همه فلز تسری می‌یابد. بنابر این بخش‌های مختلف اقتصاد تحت تاثیر افزایش نرخ ارز هستند.

وزیر صنعت همچنین یادآور شد: کنترل قیمت‌ها در بازار خرد، کارساز نیست ما باید از درون ارز‌آوری داشته باشیم. البته نه ارز وابسته به نفت بلکه باید ارز درون‌زا داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه در سال 91 کاری بالاتر از هدفمندی یارانه‌ها در اقتصاد کشور انجام شد، گفت: مبدا ارز از هزار و 100تومان به 2500 تومان افزایش یافت و فشار زیادی به مردم وارد شد باید تولید بتواند برای کشور ارزآوری داشته باشد که این موضوع از برنامه‌های امسال ماست.

وی افزود: کوشش می‌کنیم قیمت خودرو را بر اساس ارز مبادلاتی نه بیشتر تعیین کنیم که یا اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت اعلام می‌شود که قیمت خودرو در حد قابل قبولی قرار گیرد.

وزیر صنعت گفت: قیمت‌های جدید به مراتب از قیمت‌های اعلام شده کمتر است.

*امیرآبادی:این مبالغ به جیب چه کسانی رفته است؟

در ادامه این جلسه مجداً امیرآبادی به ارائه توضیحات دیگری پرداخت و گفت: در این مدت که خودرو گران شده است، قیمت هر خودرو به طور متوسط 5 میلیون تومان تفاوت نرخ کارخانه و بازار بوده است،؛از مابه‌التفاوت این نرخ‌ها رقمی حدود 3 هزار میلیارد تومان به دست می‌آید باید پرسید الان این مبلغ به جیب چه کسانی رفته است؟

وی افزود:‌ کارخانجات با عرضه کم خودرو،توازن تقاضا و عرضه را به هم ریختندو موجب افزایش قیمت خودروها شدند.

امیرآبادی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: قیمت‌ها برای خودروسازان قانونی شده، یکی ازمشکلات اساسی مادر صنعت خودروسازی، موضوع کیفیت خودرو است. سال گذشته چندین تصادف از رسانه ملی پخش شد که بیشتر به آن پرداخته شده بود. یکی تصادف وزیر راه و شهرسازی و دیگری تصادف چند نماینده مجلس که با پژو پرشیا رفت و آمد می‌کنند. در تصادف آقای وزیر که شدیدتر از تصادف نمایندگان بود اتفاقی نیفتاد اما به نمایندگان صدمات زیادی وارد شد.

نماینده قم درخاتمه با بیان اینکه پژو فرانسه بزرگترین ضربه را به صنعت خودروی ما وارد کرد با طرح سؤالی گفت: آیا ساختن قطعات اتومبیل برای جوانان از ساختن هواپیماهای جنگنده سخت‌تر است؟ بنده از وزیر اقتصاد درباره دانه درشت‌های بانکی و معوقات بانکی سوال کردم و کارت زرد هم داده شده اما متاسفانه میزان معوقات بانکی بالا رفت، می‌ترسم به وزیر صنعت هم کارت زرد داده شود و قیمت خودرو بالا برود، اما با وجود اینکه از پاسخ‌های وزیر قانع نشدم، ولی درخواست رای هم ندارم.

باهنر در پاسخ به امیرآبادی گفت: درخواست رأی ندارم یعنی قانع شدم این جمله از نظر حقوقی مفهوم دیگری نمی‌تواند داشته باشد./س



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1393/07/15 - 13:38
0
0
جهنم اواون
1393/05/12 - 00:50
0
0
تورو خدا مثل الان فقط سه ماه نخرین
1393/02/17 - 16:04
0
0
واقعا از کلیدی که قرار بود حلال مشکلات مردم باشه خبری نیست. چون کلیدی هم نبوده عزیزان تبر بوده. ملت ایران چرا باید در فقر و بیکاری و تورم ۱۱۵٪ کلیه اجناس باشند. مگه این پراید ۸ میلیون نبود. در عرض دو سال چرا شد ۲۳میلیون. مگه پراید چند کیلو آهن و پلاستیک و چدن و مس داره. چرا دارید ماشینهای جهان چهارم رو به ما به قیمت دلار و یورو میدید. بنزین چرا شد ۱۰۰۰ تومن. خدایا تو یه فریادمون برس
1392/01/23 - 08:31
0
0
مگه اقایون نمیگن که خودروی ملی داریم و 100 در صد خودمون تولید میکنیم پس چرا با کم و زیاد شدن نرخ دلار قیمت اونها هم تغییر میکنه. میگن اپشن های جدیدی روی خودرو میزاریم اخه یه پراید رو که بردارین مثلا داشبورد رو تغییر بدین چراغ ها رو تغییر بدین یا هزار تا دستکاری توی بدنه انجام بدین اینم شد اپشن. پراید کجاش تغییر کرد که میگن کیفیت رفته بالا!! ایا شاسی و بدنه این ماشین محکم شد!؟ ایا موتور این ماشین تقویت شد!؟
ماشینی که به کشورهای همسایه داره زیر 10میلیون فروش میره اونم با کلی خواهش و التماس و چند ماهی لب مرز موندن چرا باید تو کشور خودمون و به مردم 20میلیون فروخته بشه.!؟ اگه تعرفه واردات ازاد بود و مسئولان ما با بی برنامگی و ناکارامدی این هرج و مرج اقتصادی رو توی کشور راه نمی انداختن و قیمت دلار این قدر گرون نمیشد با 25 میلیون میشد یه خودروی خارجی خوب سوار شد و نه این که 20 میلیون بدی و سوار ماشینی بشی که در سرعتی مثلا 70 کیلومتر و تصادف کشته بده. به این ها ماشین نمیشه گفت باید بگی تابوت های متحرک...
گفتنی که زیاده ولی کو گوش شنوا...
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • ورودی تیم های پایه و مدارس فوتبال استان رایگان شد/موج خوشحالی فوتبالدوستان استان
  • 🎥ویدیو/خیابانی: مصاحبه مارادونا بعد از مرگ من منتشر می‌شود
  • تحقق دفاع مشروع
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • ترکیبی گیاهی برای لاغری، تقویت سیستم ایمنی و کاهش اضطراب
  • دهکده لجستیک در بوشهر راه‌اندازی می‌شود / بنادر استان بوشهر نیازمند توسعه فضای انبار و بارانداز
  • مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول: تداوم تولید پایدار و عملکرد بدون حادثه اهداف سال 1403 هستند
  • 37 خواص عالی این خوراکی و آب آن برای زیبایی و درمان بیماری ها
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/01/27
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/01/28
  • بارش‌های موثر در استان بوشهر از امشب/ امکان وقوع سیلاب
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • از تورم تا انتخابات/ مروری بر مهمترین اتفاقات سال 1402
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • خاکسپاری مادر شهید تمیزی در سالروز شهادت فرزندش/ تصاویر
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • ویژه نامه نوروزی 1403 اتحاد جنوب منتشر شد/ معرفی شخصیت سال ویژه نامه
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • انتصاب یک نیروی متخصص بومی به عضویت هیات مدیره پتروشیمی جم
  • دکتر مهدی یوسفی در یک نگاه
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • آئین استقبال از مسافرین و مهمانان نوروزی در شهر دالکی / تصاویر
  • .: اسماعیل حدود 3 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 3 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 4 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 6 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 7 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 8 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...
  • .: محمد قاسمی حدود 10 روز قبل گفت: درود وسپاس بی کران ...
  • .: محمد حدود 11 روز قبل گفت: استاد احتمالا مقاوله به ...
  • .: محبی حدود 11 روز قبل گفت: فعلا که یک هیچ ...
  • .: ا.ن حدود 11 روز قبل گفت: جنگ و صلح چه ...