کد خبر: 114684 ، سرويس: گزارش و گفتگو
تاريخ انتشار: 16 تير 1398 - 21:00
به مناسبت روز دختر انجام شد؛
آسیب شناسی شرایط اجتماعی دختران در دشتستان

اتحاد خبر:گفتگو با ناهید اخلاقی با موضوع"آسیب شناسی شرایط اجتماعی دختران در دشتستان" نيز از ديگر برنامه هاي پرمخاطب اين روز بود که شما را به خواندن ماحصل این گفتگو دعوت می کنم.

 اتحاد خبر- ساناز دانشگر: به مناسبت ولادت حضرت معصومه(س) و روز دختر، مدیران خانه فرهنگ دشتستان، گروه واتس آپی خانه فرهنگ  را به مدت 24 ساعت به بانوان فعال و فرهیخته اختصاص دادند تا به معرفي توانمنديهاي هنري، اجتماعي و ادبي  آنان پرداخته شود.


در اين برنامه كه با مدیریت ساناز دانشگر اجرا گرديد ٤٨ بانوي فعال دشتستاني معرفي و شاخصه هاي ادبي، هنري و اجتماعي آنها در فضاي مجازي خانه فرهنگ منتشر شد.


به گزارش خبرنگار اتحاد خبر در ابتدا بانوان گروه به معرفی فعالیت های اجتماعی، هنری،ورزشی خود پرداختند .سپس  در خصوص حقوق اجتماعی بانوان، گفتگوهاي مفصلي صورت گرفت.


همچنین در آیتم هایی آثار بانوان عضو خانه فرهنگ دشتستان همچون موسیقی، خوشنویسی، مطالب طنز و مطالبی با محوریت روز دختر به اشتراك گذاشته شد.
گفتگو با ناهید اخلاقی با موضوع"آسیب شناسی شرایط اجتماعی دختران در دشتستان" نيز از ديگر برنامه هاي پرمخاطب اين روز بود که شما را به خواندن ماحصل این گفتگو دعوت می کنم.



گفتگوی پنجاه و نهم  خانه فرهنگ دشتستان  درتاریخ  سیزدهم تیر ماه با ناهید اخلاقی با موضوع " آسیب شناسی شرایط اجتماعی دختران در دشتستان "


در متن تنظیم شده، جهت سهولت مطالعه برای خوانندگان محترم، پرسش ها با علامت (●) و پاسخ های مهمان برنامه با علامت (●●) مشخص شده است.

●ساناز دانشگر: در ابتدا ولادت حضرت معصومه  و روز دختر را به شما تبریک عرض می کنیم، برای مخاطبان خانه فرهنگ دشتستان خود را معرفی کنید وبه عنوان دختر موفق دشتستانی به صورت مختصر فعالیت هایتان را  طی این سال ها برایمان شرح دهید.
●●ناهید اخلاقی: میلاد حضرت معصومه (س) و روز دختران عزیز سرزمینم مبارک باد. ناهید اخلاقی هستم ، متولد اولین روز از تابستان سال ۶۸ در شهر عزیزم برازجان
کارشناس معماری از دانشگاه بوشهر
کارشناسی ارشد شهرسازی از دانشگاه یزد
و در حال گذراندن سال آخر دکترای شهرسازی ( در حال طی کردن مراحل پایان نامه ) از دانشگاه نجف آباد اصفهان
کارمند ،  در حال حاضر جانشین اداره فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی شهرداری برازجان
طراح در حوزه ی فضای سبز و اماکن عمومی
مدرس در حوزه ی شهرسازی در استانداری
داور باشگاه پژوهشگران جوان در حوزه ی شهرسازی
پژوهشگر در حوزه ی معماری و شهرسازی و دارای ۱۳ مقاله ی ملی و بین المللی در این حوزه ها ( میتونید مقالات رو بنده در سایت ملی سیویلیکا مشاهده کنید)
دو کتاب تخصصی در حوزه ی شهرسازی در حال اقدام به چاپ دارم
و اما در زمان گذشته ورزشکار و فوتسالیست ، امید که به زودی به ورزش اصلی خود برگردم.

●ساناز دانشگر: به عنوان اولین سوال با توجه به فعالیت های وسیعتان در همه زمینه ها، به صورت کلی شرایط فعلی دختران دشتستانی را چگونه ارزیابی می کنید؟
●●ناهید اخلاقی: دشتستان همیشه مهد تمدن ، علم و دانش بوده و هست دختران دشتستانی همیشه پتانسیل بالایی در تمام عرصه ها داشتند ، چه علمی چه هنری چه ورزشی یا دیگر موارد ، اما متاسفانه از شرایط و امکانات مناسبی برخوردار نبودند  تا بتوانند پتانسیل های خود را به فعل تبدیل کنند .
علی رغم تمام این محدودیت ها ، دختران دشتستانی در تمامیه زمینه ها همیشه تلاش خود را کردند و موفقیت های خوبی را هم کسب کردند ، ما در زمینه ی علمی ، ورزشی ، هنری و حتی در سیستم های مدیریتی نیز بانوان موفق فراوانی داریم.
در حال حاضر شرایط نسبت به گذشته بسیار بهتر شده ، اما همچنان نیازمند مساعدت و همراهی تمامیه سازمان ها و نهادهای حاکمیتی و غیر حاکمیتی در شهرستان می باشد تا از این توان دختران در راه توسعه ی شهرستان استفاده کنند و اما این شرایط مطلوب خواستار نگاه مثبت ، محکم و پیگیر مسئولین شهرستانی که عمده ی آن ها جنس مخالف ما ، یعنی مردان هستند را میطلبد.

●ساناز دانشگر: همین چند سال قبل هم سخت گیری  خانواده ها را میدیدیم، آیا امروزه خانواده ها حامی  دخترانشان برای فعالیت در زمینه های مختلف هستند؟ از نقش خانواده ها در پیشرفت و اعتماد بنفس دختران برایمان بگویید .
●●ناهید اخلاقی: قطعا خیلی شرایط مطلوب تر و مثبت تر شده است.خانواده نقش بسیار مهم و در واقع نقش اصلی در تقویت فرزندان خود ، خصوصا دختران را دارند.

●ساناز دانشگر: تمایل مهربانوهای دشتستانی برای فعالیت های اجتماعی، هنری، ورزشی و سیاسی را چطور می بینید؟

●●ناهید اخلاقی: بسیار زیاد؛ شرایط فرهنگی حاکم بر جامعه متفاوت است و هر خانواده ای نیز شرایط خاص خودش را دارد، ما نباید توقع داشته باشیم افکار همه ی مردم یکنواخت و هماهنگ باشد.
اصلا لازمه جامعه تفاوت اندیشه هاست.
شرایط باید یه گونه ای مهیا شود که خانواده بتواند بدون دغدغه به دختران خود اجازه ی فعالیت در جامعه رو بدهد. زیرا معتقدم اجازه ندادن ناشی از دغدغه های خانواده ها نسبت به فرزندانشان است. این دغدغه در بعضی خانواده ها میتواند برای پسران خانواده هم باشد.
مدیران ما ، بایستی شرایط را طوری مهیا کنند که خانواده ها از حضور دخترانشان در جامعه احساس امنیت کنند. که نیازمند برنامه ریزی و حمایت های قوی می باشد.
هر چند که باز هم میگویم؛  شرایط بسیار مطلوب تر شده است و وظیفه ی ما زنانی که به حضور در جامعه رسیده ایم این است  که طوری خودمان را در جامعه مثبت نشان دهیم که خانواده هایی که اجازه ی حضور به دخترانشان را نداده اند ، تمایل به گرفتن این تصمیم را نشان دهند.
من در ارگانی در حال خدمت هستم که ارتباط مستقیم با خیلی از این نهاد ها را دارد بارها شاهد حضور بانوانی بوده ام که خواستار حضور و فعالیت در کارهای فرهنگی شدند. بارها بانوانی را دیده ام که با دیدن دیگر دختران موفق در عرصه های هنری ، علمی و ورزشی الگو برداری کرده و قصد حضور به این حوزه ها را داشتند و کماکان علاقمند به فعالیت  هستند.
تمایل  بانوان بسیار زیاد است ، انشالله که شرایط و امکانات حضور بهترشان هم فراهم شود.

●ساناز دانشگر: خانم اخلاقی معضلات عمده دختران دشتستانی برای فعالیت در جامعه  و بیشترین  دغدغه  آن ها چیست؟
●●ناهید اخلاقی: ساختار فرهنگی جامعه که به توانمندی های دختران کمتر باور دارند. بسیاری از دختران ما ترس حضور و نادیده گرفتن در جامعه را متاسفانه دارند که این ترس از همین ساختار فرهنگی به دختران ما رسیده است.
شاید لمسش کرده اند و یا شاید در ذهنشان باورش کرده اند.
بیشترین دغدغه ، فضای حاکم بر جامعه است ، بعضا ممکن است که حضور دختران در فضاهای مختلف ، فرهنگی ، اجتماعی و دیگر فعالیت های مختلف را نمیپسندند که این فکر صحیح نیست ، چون نیمی از جامعه را زنان تشکیل داده اند و قسمت تاثیر گذار آن هستند.
همانگونه که مادران در خانواده نقش مهم تربیتی و مدیریتی خانواده را به عهده دارند ، پس بانوان میتوانند در جامعه ی بزرگتر نیز نقش های مهم و کلیدی را در عرصه های مختلف به خوبی ایفا کنند. پس باید جامعه به توانمندی بانوان باور داشته باشند. باید جامعه ی دشتستان  به توانمندی بانوان دشتستانی باور داشته باشند.

●ساناز دانشگر: راه حل شما به عنوان بانوی موفق دشتستانی برای پیشرفت و ترقی بانوان دشتستانی چیست؟
●●ناهید اخلاقی: از دید من چهار کلید واژه ی مهم هست  که البته این کلید واژه ها را مسئولین ما باید به مرحله ی اجرا برسانند.
بها دادن به آنها
اعتماد به نقش و جایگاه آنها در جامعه
فضا سازی در عرصه های مختلف برای حضور آنها
و نقش سپاری به آن ها
●ساناز دانشگر: برایمان از نقش مردان جامعه و همه سمن هایی که فعالیت دارند در سطح دشتستان برای پیشرفت بیشتر بانوان دشتستانی بگویید. همچنین نقش مسئولان و مدیران دشتستانی...
●●ناهید اخلاقی: معتقدم اول زن ها خودشان باید به این باور برسنند که میتوانند و در بعد از آن مردان ، سمن ها و همچنین مسئولان و مدیرانی که راجع بهشان صحبت کردیم.
تا ما ، خود واقعیمان را باور نکنیم کاری از پیش نخواهیم برد. اما مادامی که به این باور رسیدیم؛ مردان ما ، در قالب نقش پدر ،همسر ، برادر و یا فرزند میتوانند ما را در این مسیر همراهی کنند.
سمن ها میتوانند فعالیت بسیار مثبتی داشته باشند؛ مثلا همین کار بسیار زیبایی که خانه فرهنگ دشتستان در فضای مجازی خود انجام داد.یعنی باور داشتن نقش ما
سمن ها میتوانند فعالیت های گسترده ای در سطح شهرستان با مدیریت مستقیم بانوان برای ارتقاء جایگاه و نقش آنان در جامعه داشته باشند.
مانند برگزاری همایش ها ،سمینارها یا در قالب هنر مثلا به صورت تئاتر، شعر ،نویسندگی و دیگر موارد...
به این مسئله پرداختم که مسئولان هم که نقش بسیار مهمی دارند؛ باید به بانوان در سیستم های مدیریتی نقش بیشتری بسپارند، همچنین باید به بانوان  و حضور آنان در جامعه اعتماد بیشتری کنند.
●ساناز دانشگر: آینده بانوان دشتستانی را چطور میبینید؟
●●ناهید اخلاقی:اگر به همین صورت پیش برود آینده را روشن میبینم؛اما باز هم نیازمند حمایت های بیشتری هستیم.تاکید میکنم نیازمند حمایت های بیشتری از سمت مسئولین و نهادهای مختلف هستیم به خصوص بانوان زن مسئول در سطح دشتستان؛ که با داشتن مسئولیت و توان بیشتر؛تلاش مضاعفی برای آینده ی موفق بانوان داشته باشند.بانوان باید پله ی موفقیت همدیگر باشند.

●ساناز دانشگر: در پایان؛اگر سوالی را نپرسیدام یا صحبتی دارید،در خدمتتان هستیم.
●●ناهید اخلاقی: سوالات کامل و جامع بود و امید که پاسخ های من نیز کامل و جامع بوده باشد. صحبتی نیست.فقط خواهشمندم که اول خودمان را باور کنیم و در این باور به همدیگر کمک کنیم. و در آخر از تمامیه مسئولانی که در این صفحه ی مجازی حضور دارند ،خواهشمندم که به حضور زنان در جامعه توجه بیشتری داشته باشند.

●ساناز دانشگر: خانم دکتر اخلاقی صمیمانه از شما سپاسگزارم که با توجه به مشغله کاری و مشکلاتی که داشتید، دعوت ما را پذیرفتید. همیشه موفق و پیروز باشید.

●●ناهید اخلاقی: سپاس از دعوت شما و ممنون از مدیریت اصلی خانه فرهنگ دشتستان که این فرصت را در اختیار من قرار داد تا کمی از جنس خودمان و موانع،مشکلات بانوان دشتستانی صحبت و گفتگو کنیم.

با سپاس از ناهید اخلاقی، برای وقت و اطلاعات ارزشمندی که در اختیار ما قرار دادند.

🔸موضوع گفتگو : آسیب شناسی شرایط اجتماعی دختران در دشتستان

🔸مهمان گفتگو : ناهید اخلاقی


🔸مدیر گفتگو : ساناز دانشگر

🔸تاریخ گفتگو :98/4/13
 
🔸تنظیم و ویرایش : ساناز دانشگر

🔸تهیه شده در: گروه اجتماعی خانه فرهنگ دشتستان

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/114684