کد خبر: 114376 ، سرويس: مقاله
تاريخ انتشار: 09 تير 1398 - 09:31
قضا و قضاوت در اندیشه های شهید بهشتی

اتحادخبر - مسعود حیدری : هفتم تیر حادثه ای تلخ که منافقین کور دل ریشه های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را لرزاند، بمب گذاری در دفتر حزب جمهوری که باعث شهادت دکتر بهشتی و هفتاد و دو تن از یارانش از جمله 27 نماینده و 4 وزیر و عده زیادی مجروح شد .هفتم تیر بزرگداشت این شهیدان گران مایه و هفته قوه قضائیه است،شهید بهشتی در ان ...

مسعود حیدری:

 

هفتم تیر حادثه ای تلخ که منافقین کور دل ریشه های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را لرزاند، بمب گذاری در دفتر حزب جمهوری که باعث شهادت دکتر بهشتی و هفتاد و دو تن از یارانش از جمله 27 نماینده و 4 وزیر و عده زیادی مجروح شد .

هفتم تیر بزرگداشت این شهیدان گران مایه و هفته قوه قضائیه است،شهید بهشتی در آن دوران عهده دار ریاست حزب جمهوری اسلامی و رییس دیوان عالی کشوری و عضو شورای ریاست جمهوری بود. ایشان یکی از شخصیت های متفکر و  مولف و محقق دینی و مکتبهای فکری نوین بوده و چندین کتاب و مقاله از ایشان چاپ رسیده است.
                       
بعد از انقلاب اسلامی امام خمینی ایت الله بهشتی را به مقام رییس دیوان کشوری منصوب کرد ایشان بنیان گذار  قوه قضائیه در بعد از انقلاب بودند، که با زحمات فراوان سامان بخشی و ایجاد تشکیلات نوین قضایی بود، تأثیر مهمی بر سمت و سو و جهت گیری آن داشت و می توان گفت پایه های آغازین قوه قضاییه با اندیشه های او بنیان نهاده شد.

قضا و قضاوت در دید جامعه، راهکاری است برای یافتن حق،برقراریِ عدل و رساندن حق به صاحب آن.قضاوت در واقع از یکسو مسیری است که حق طلبان را امیدوار می سازد به جامعه ای معتدل و از سوی دیگر مجرمان را از رسیدن به آمال و آرزوهای نا به جا و زیاد خواهی باز می دارد.

قضاوت باید به دور از کینه و خصومتی و با اگاهی و درایت باشد. تعادل جامعه بشری براساس عدل و قضاوت است.
مسولیتی خطیر و مهم که با تجارب ان ارامش و امنیت را به جامعه هدیه می دهد.

اری یکی از ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران قوه قضاییه است که در حفظ ارزشهای ملی و انسانی و پاسداری از امنیت ملی و اجتماعی جامعه و ازادی های مشروع شهروندان بنا نهاد است. 

در این مدت اخیر قوه قضائیه با پیگیری های مستمر و با شفاف سازی عملکرد مسولین وسعی در از بین بردن رانت و چپاول اختلاس های عظیمی گریده راه های دسترسی چپاول را قطع و سعی در برگشت بیت المال گردیده است. داشتن ایمان و تعهد و طهارت اقتصادی میتوان در قضاوت ها نقش موثری داشته باشد .

امسال با نامگذاری "رونق تولید" از سوی رهبری قوه قضائیه میتواند نقش موثر و چشمگیری در این مقوله اجرا کند.
 قوه قضائیه با پیگیری در پروندهای فساد اقتصادی و قاچاق کالا میتواند از رونق بخشیدن صنعت و تولید کشور حمایت کرد.
 
 قاچاق کالا زیر بنای صنعت کشور را از بین میبرد و باید در حمایت از کالای ایرانی و مبارزه با قاچاق و مفسدین اقتصادی به جد پیگیری شود. امنیت اقتصادی و حمایت از تولید داخلی زمینه رشد رونق تولید ملی را  ایجاد می کند .

هفته قوه قضائیه و یاد شهیدان 7 تیر گرامی باد.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/114376