امروز: شنبه 01 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 21 فروردين 1392 - 18:52

مهدیه امیری: همچنین خودکشی در میان زنان متاهل بیشتر به دلیل آزار و اذیت از جانب همسران شان بوده است. آزار همسر به ویژه برای زنانی که در سنین پایین ازدواج می کنند سبب افسردگی می شود و می تواند عامل مهمی در ایجاد انگیزه خودکشی باشد.

 گزارشی در خصوص خودکشی و خود سوزی زنان در جنوب ایران

 مهدیه امیری: زمانی اتفاق می افتد که انسان بر محیط خود کنترل ندارد و یا بنا به دلایلی کنترل بر محیط خود را از دست می دهد و اضطراب و رفتارهای ناسالم او افزایش می یابد. احساس غیر مفید بودن و عدم تعلق به وی دست می دهد و در این لحظه است که شخص برای داشتن آرامش ممکن است دست به رفتارهای ضد اجتماعی بزند. یکی از این رفتارها خودکشی می باشد. مردها بیشتر از زنان خودکشی می کنند، علل خودکشی زنان و ویژگی های زنانی که مرگ را انتخاب می کنند اما جای تامل دارد.

خودسوزی
نمونه بارز این مورد را می توان خودسوزی دو زن در برازجان در تاریخ 16 و17 فروردین ماه سال نود و دو دانست. این زنان 26 و27 ساله و متاهل بوده اند. براساس اطلاعات به دست آمده از یک منبع معتبر میزان خودسوزی در بین زنان دشتستانی در سال گذشته 7 الی 8 مورد می باشد که متاسفانه در ابتدای سال جدید این میزان نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
یکی از روانشناسان در گفتگو با اسنا در خصوص رفتارهای ضد اجتماعی زنان در جامعه گفت: «هنجارهای هر جامعه ارزش ها و قواعد رفتار، از ریزترین و خصوصی ترین تا کلان ترین آنها را از گذشته تا آینده ترسیم می کند و اگر فردی از این قوانین تخطی کند، با واکنش های شدید محیط خویش روبه رو می شود و از آنجا که فرد توان هنجارشکنی ندارد، در رویارویی با معضل خود به راه های مختلف از جمله خودآزاری متوسل می شود.

به عنوان مثال: به ازدواج درآوردن دختران جوان با مردان مسن، ازدواج محتوم دخترعمو و پسرعمو در برخی نقاط، مردسالاری های تمام عیار در خانواده که زن از کوچک ترین حقوق فردی برخوردار نیست، به ازدواج درآوردن تحمیلی دختران در بعضی مناطق برای پایان دهی به دعواهای طایفه ای که مردان به راه می اندازند و زنان با قربانی کردن خود باید آن نزاع های کور را پایان دهند، از جمله موارد اختلافات خانوادگی است.

 

دخترانی که در مناطق دورافتاده ایران زندگی می کنند، با تاثیر گرفتن از وسایلی چون رسانه های جمعی و با داشتن تحصیلات در سطوح مختلف و نیز برقراری ارتباط با دیگر شهرها و روستاها، دارای حس آرمانخواهی از سویی و آگاهی به وضعیت خویش هستند و این حس آنان را دچار کشمکش های ذهنی و روانی می کند و بی پاسخ ماندن خواسته های آنان زنان را به درون گرایی، رخوت و واخوردگی می کشاند. تمامی این عوامل می تواند باعث ایجاد یکی از رفتارهای ضد اجتماعی در جامعه شود.»

بر اساس تحقیقات به عمل آمده توسط خبرنگار اسنا، خود کشی در بیشتر کشورها سومین عامل مرگ و میر جوانان و نوجوانان ۱۵ تا ۲۴ سال و به طور کلی هشتمین علت فوت در دنیا هست. بنا بر آمار بهزیستی، خودسوزی با فراوانی ٣۰ درصد کل خودکشی ها – پس از حلق آویز کردن – در رتبه دوم انواع خودکشی منجر به مرگ در ایران قرار دارد .

همچنین افسردگی در مناطق جنونی نسبت به دیگر مناطق کشور شایع تر می باشد. در این مناطق امید به زندگی و نشاط بدلیل سطح فرهنگ پایین، وضعیت بد اقتصادی، پرخاشگری و عدم گفتمان در بین افراد در سطح بسیار پایین می باشد.


داشتن افسردگی در افراد باعث بروز رفتارهای نامتعادل می شود که از جمله می توان به افزایش خودسوزی در بین افراد خصوصا زنان اشاره کرد.

قوانین نابرابر و تبعیض حقوقی همواره از منابع ایجاد نارضایتی و در نهایت خودسوزی و خودکشی زنان است. علاوه بر مورد فوق، نامساعد بودن شرایط زندگی بعضی از خانواده ها و حساسیت و سخت گیری بیش از حد والدین به دخترانشان، ازدواج های اجباری ، افسردگی ، زاد و ولد بی رویه ، حاملگی ناخواسته ، فقر ، مسئله ی سرپرستی کودکان (حضانت)، اعتیاد و بیکاری شوهر، ضرب و شتم زنان توسط شوهرانشان، چند همسری، اختلافات خانوادگی، پایین بودن سطح فرهنگ، مسائل ناموسی، توزیع نامتعادل امکانات بین مرد و زن، عدم آگاهی زنان به حقوق حقه ی خویش، نبود حمایت های اجتماعی و قانونی از عللی است که امید به زندگی زنان را کاهش می دهد.
خودسوزی در مناطقی مانند ایلام، لرستان، کردستان، کرمانشاه، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، اردبیل، آذربایجان شرقی، بخش ترکمن نشین استان گلستان و بوشهر نسبت به دیگر مناطق کشور بسیار شایع تر است.
در این مناطق ذکر شده روابط بیشتر بر اساس طایفه ای و یا ایلی می باشد و در آن مرد حرف اول را می زند و این امر باعث سرخوردگی در بین زنان و دختران و ایجاد محدودیت در روابط آنها می شود.

 

بر اساس تحقیقات به عمل آمده توسط اسنا، به جرات می توان گفت خودکشی در بین زنان متاهل نسبت به دختران مجرد بسیار شایع تر می باشد.
علت خودکشی دختران مجرد معمولاً اعمال فشار از سوی خانواده، تجاوز جنسی، تهدید و ارعاب، احساس پوچی و بی توجهی خانواده است.

 

موسی ملک محمودی، یکی از پژوهشگران طرح پژوهشی بررسی جامعه شناختی زنان می گوید: «۴۴ درصد زنانی که اقدام به خود کشی می کنند خانه دار هستند.»
زنان خانه دار در جوامع مرد سالار، بدلیل نداشتن آزادی و تحرک اجتماعی، دست به خودکشی از نوع خودسوزی می زنند. اکثر زنان خانه داری که دارای سطح سواد پایین و شرایط بد اقتصادی می باشند فریاد اعتراض خود را با سوزاندن خود در آتش به گوش می رسانند.

اتحاد جنوب: همچنین خودکشی در میان زنان متاهل بیشتر به دلیل آزار و اذیت از جانب همسران شان بوده است. آزار همسر به ویژه برای زنانی که در سنین پایین ازدواج می کنند سبب افسردگی می شود و می تواند عامل مهمی در ایجاد انگیزه خودکشی باشد.
اما یک روانشناس معتقد است دلیل اصلی خود کشی زنان متاهل بی پناهی در جامعه است. وی افزود؛ زشت بودن طلاق در جامعه، عدم حمایت درست خانواده در صورت جدایی و ترس از بدتر شدن شرایط در صورت طلاق سبب می شود زن در حالتی قرار بگیرد که دیگر نخواهد زنده بماند. اما در کتاب «به زنان خودسوخته» نوشته پروین بختیارنژاد، بالا رفتن سطح آگاهی زنان و اطلاع از اینکه چه حقوقی از آنان سلب شده و عدم توانایی زنان برای تغییر وضع موجود از علل اقدام به خودکشی ذکر شده است.

دلایل خودکشی و بالطبع رواج خودسوزی در بین زنان می تواند هر یک از دلایل مطرح شده در بالا باشد اما اینجا این سوال مطرح می شود که، مراکزی که با افراد جامعه خصوصا زنان سروکار دارند برای رفع این مشکل تا کنون چه اقدام یا اقداماتی کرده اند؟ و آیااین اقدامات خود را بطور گسترده اطلاع رسانی کرده اند تا جامعه با این بحران آشنا شود و بیاموزد که رفتارهای خود را تحت کنترل در آورد؟
تاسیس خانه های سلامت، مراکز شبه خانواده ، ایجاد خطوط تلفن بحران، مراکز مشاوره یی خانوادگی، اصلاح و ساماندهی مراکز مشاوره قبل از ازدواج ، ارتقای سطح فرهنگ جامعه در خصوص جایگاه شخصیتی زنان، پیش بینی و تشدید مجازات مردانی که به هر دلیل اقدام به همسر آزاری می کنند، تاسیس وزارت یا سازمان رفاه اجتماعی جهت ارائه خدمات کارآمد به افراد آسیب دیده و آسیب پذیر به عنوان راهکارهایی برای کاهش خودکشی زنان پیشنهاد شده است که بعضی اجرا و بعضی عقیم مانده اند.
متاسفانه در جامعه ی حال حاضر، کمتر ارگان یا موسسه ای به مساله خودکشی می پردازد و این مساله برای آنها دارای ارزش کمی می باشد.
آموزش و پرورش با آموزش در مدارس و دبیرستانها و امید به زندگی در بین جوانان می تواند تاثیر بسیار خوبی در آینده آنها داشته باشد.
نیروی انتظامی ،بهزیستی، کمیته امداد، اداره ارشاد و سازمان تبلیغات با برگزاری کلاس، همایش ها و کنگره های ترویج امید در خانواده ها و مقابله با مشکلات در شرایط سخت می توانند از آماری که در سال جدید نشان می دهد رو به رشد می باشد را کاسته کنند و ما شاهد آن باشیم که خودکشی و از جمله خودسوزی در استان های دارای آمار بالا، رو به کاستن می باشد.
اما متاسفانه در حال حاضر برنامه ریزی مدونی در این خصوص توسط متولیان امر صورت نپذیرفته و کسی به فکر این مساله نیست که این مشکل را ریشه یابی نماید و راه حل مناسبی برای آن ارایه نماید.
همچنان در جامعه خودکشی رواج دارد و کسی به فکر مهار این بحران شوم به طور اصولی نیست./ح

منبع: اسنا



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1392/03/08 - 13:26
0
0
کارشناسان براین نظرند که آسیب های اجتماعی عصر حاضرریشه درصنعتی شدن جهان وپدیدهای تاکنولوژی دارد.سئوال اینست که شما 1-ازآماری که دراختیارداشتید چگونه باین نتیجه رسیدید.2-آیا فکر نمی کنید تعلیم وتربیت بازدارنده ازجامعه رخت بربسته وبجای آن ازادیهای نامحدود نشسته.2-عقلانیت چه رابطه ای بین تجاوز جنسی وخودکشی بدست داده آنچه روی داده میل طرفین بوده 3-افسردگی بیماری قابل علاجی هست.4-تردیدی نیست که اعتیاد مخرب وخانمان سوز است اماراهش خودکشی نیست نظرهای داده شده بویژه مطا لب دانشجو وبرازجانی بخشی از اشتباهات مقاله را اشاره داشتند وبنده نیزآنراتایید می نمایم.
این استدلال ها هیچکدام نمی تواند درست باشد. اگر به سابقه برازجان و مردم مقاوم و بسیار بردبار این منطقه محروم دقیقتر نگاه شود متوجه خواهید شد که این عوامل نمی تواند دلیلی بر اقدام های صورت پذیرفته باشد. زشتی عیب نیست، همانطوریکه زیبائی نمی تواند افتخار باشد. همه افریده خداوند رحمان دارای حکمتی است که شاید ما دیر متوجه بشیم و یا اصلا به آن پی نبریم . علت خود سوزیها که آنقدر هم زیاد و قابل بزرگنمائی نیست فقط نادانی و ناشکری و ناسپاسی و قدر نشناسی میباشد. ازدنیا چه چیزی میخواهند که دیگران داشتند و باخود بردند؟؟!! به کدام زن زیبا به هنگام مرگ جایزه ویژ ه دادند؟ خودکشی به هر نوعی که باشد دلیلش ضعف فکری و فرار و ترس از مسئولیت میباشد. حالا چرا خودسوزی؟ مگر راه آسانتر و راحتری برای اینکار بسیا زشت و ناپسند وجود ندارد؟ جواب آن هم همان نادانی وتعقل نکردن درانجام آن است. ما در گذشته برای خوردن یک لیوان آب نسبتا خنک چه رنج ها و زحمت هائی که نمی کشیدیم!! برای تحصیل - کار - تهیه لباس مناسب- مسافرت - آرزوی خوردن یک کیلو میوه درست و حسابی - ساندویج مدرسه تکه ای نان نازک با چندتا خرما بود و همه اینها و هزاران محرومیت دیگر با مشکل قابل دسترسی بود ولی خودکشی نکردیم وامروز می بینید که مردم این منطقه سوزان و محروم، خصوصا دختران و زنان دشتسان بزرگ در اقصی نقاط ایران دارای مسئولیت های کلیدی ( پزشکان فوق تخصص به تعداد قابل توجه - اساتید دانشگاهها - قضات و.................) میباشند که مایه افتخار و سربلندی شهر فرهنگی برازجان و منطقه و استانمان میباشد. از نوسندگان و قلم زنان ارجمند و سایر بزرگان محترم و محترمه انتظار میرود با نگاهی گذرا به تاریخ و جغرافیا منطقه بویژ ه برازجان توجهی خاص مبذول فرمایند.
1392/02/28 - 20:58
0
0
این گزارش پر است از تعارض و همچنین بدون سند معتبر و علمی، یک نمونه اش اینکه در خط 55 ( حدود پاراگراف 15)فرموده اند که دلیل خودکشی زنان قبح و زشتی طلاق است در صورتی که طبق آمار سازمان ثبت احوال استان های ذکر شده مانند ایلام و بوشهر جزء 5 استان کشور هستند که طلاق در آن رواج زیادی دارد پس در این استان ها طلاق دیگر زشت نیست و این یک اشتباه مقاله است در ضمن این مقاله بدون ارائه دادن شاخصی در مورد امید به زندگی و شاخص ها و میزان آن در سایر نقاط ایران فقط به ذکر این امر پرداخته اند که همه چیز از جمله امید به زندگی در این نواحی پایین است هم چنین شواهد پژوهشی اثبات می کند که به علت رابطه ی ارتفاع و پرخاشگری ، پرخاشگری در نقاطی که ارتفاع کمتری از سطح دریا دارند به علت شرایط مناسب تر برای کسب غذا و آب و هوا مرطوب تر و گرم تر پرخاشگری پایین است در صورتی که در این مقاله آمده است در شهر های جنوبی ایران پرخاشگری زیاد است که با شواهد پژوهشی که در لینک رو به رو یک نمونه از آن آمده است (http://mohsenazizi.blogfa.com/post-3516.aspx یک نمونه این آدرس است و با سرچ ارتفاع و پرخاشگری مقالات بی شماری در زمینه ی تاثیر ارتفاع زیاد بر افزایش پرخاشگری خواهید یافت)در زمینه ی پرخاشگری در تناقض است همچنین موردی دیگر از تناقض در این مقاله این است که ایشان گفته اند به علت افزایش سطح سواد و آگاهی زنان و عدم توانایی برای دستیابی به حقوق خود زنان دست به خود سوزی میزنند در صورتی که در پاراگراف 16 یا 17 ایشان فرموده اند که به دلیل نداشتن ازادی و تحرک اجتماعی زنان خود را در شعله های آتش می سوزانند و بنده از ایشان می پرسم چگونه بدون داشتن آزادی و تحرک اجتماعی زنان می توانند آگاهی خود را افزایش دهند و به تحصیل و افزایش آگاهی بپردازند؟ این مقاله پر است از این موارد و من به عنوان کوچکترین عضو جامعه ی دانشگاهی کشور از شما خبرگزاری اتحاد جنوب درخواست می کنم که این مقاله ی غیر علمی را که بیشتر به یک انشاء شبیه است تا مقاله از صفحه ی اصلی خود بردارید چرا که این مقاله فقط باعث برداشت های بسیار غلط از جامعه فرهیخته ی مردم جنوب کشور خواهد شد. و همچنین از خانم نویسنده درخواست می کنم اگر مستندات آماری در این زمینه دارند آن را ذکر کنند و اگر ندارند بی جهت به تشویش اذهان عمومی مردم و سیاه نمایی نپردازند.
با تشکر دانشجو.
1392/02/20 - 11:15
0
0
شما فرمودید: یکی از پژوهشگران طرح پژوهشی بررسی جامعه شناختی زنان می گوید: «۴۴ درصد زنانی که اقدام به خود کشی می کنند خانه دار هستند.»
این آمار یعنی 56 درصد خودکشی مربوط به زنان شاغل هست پس زنان خانه دار در وضعیت بهتری قرار داردند بر خلاف نتیجه گیری شما
1392/02/17 - 10:12
0
0
چقد عکس گزارشگر با موضوع گزارش همخونی داره!!!!!
1392/01/26 - 12:27
0
0
سعی کن آمار که میدی از منبع موثق استفاده کنی مهدیه جان مرسی
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • ادعاها درباره حمله اسرائیل به ایران / ساقط کردن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/01
  • پتروشیمی پردیس حامی مهمترین رویداد بین المللی در حوزه تاب آوری انرژی
  • قهرمانی دشتستانی ها در لیگ انفرادی تیراندازی استان بوشهر
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/01
  • تیم کشتی نونهالان هیئت کشتی دشتستان قهرمان مسابقات انتخابی استان بوشهر شد
  • بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین وام را در سال ۱۴۰۲ پرداخت کرد
  • 🎥ویدیو/شنبه های اتحاد خبر با سید حمید شهبازی(۵)
  • شبکه اسرائیلی از زبان نتانیاهو: به دنبال جنگ با ایران نیستیم! / ماموریت‌های مهم‌تری در جبهه غزه و لبنان داریم
  • علائم هشداردهنده حمله قلبی
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • تیم های برتر والیبال ساحلی جام رمًضان دیر مشخص شدند
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل (+عکس)
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • مهدی یوسفی؛ جوانِ شایسته و نخبه
  • .: علی حدود 5 ساعت قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 6 ساعت قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 17 ساعت قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 18 ساعت قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 23 ساعت قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز 1 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 4 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 5 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 6 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 7 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...