کد خبر: 113763 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 28 خرداد 1398 - 10:53
مشاور فرهنگی و رسانه ای استاندار بوشهر:
تنها 21 درصد مطبوعات استان منظم چاپ می شوند/ دستگاه های اجرایی از رسانه های استان حمایت کنند/ دستگاه های اجرایی فعالیت های فرهنگی خود را به سمن ها بسپارند

اتحاد خبر: مشاور فرهنگی و رسانه ای استاندار بوشهر با اشاره به مشکلات رسانه ها ناشی از گرانی کاغذ گفت: از 116 رسانه مجوزدار استان بوشهر 55 رسانه کاغذی و مکتوب هستند که از این تعداد تنها 21 درصد به صورت منظم چاپ و منتشر می شوند... مدیران پاسخگوی افکار عمومی و رسانه ها باشند/ دستور استاندار برای حمایت از مطبوعات و رسانه های استان...

اتحاد خبر_ثریا شیری: مشاور فرهنگی و رسانه ای استاندار بوشهر با اشاره به مشکلات رسانه ها ناشی از گرانی کاغذ گفت: از 116 رسانه مجوزدار استان بوشهر 55 رسانه کاغذی و مکتوب هستند که از این تعداد تنها 21 درصد به صورت منظم چاپ و منتشر می شوند.

به گزارش اتحاد خبر، مشاور فرهنگی و رسانه ای استاندار بوشهر در سومین جلسه شورای ادارای استان در سال 98 ضمن گرامیداشت بیست و نهم خرداد ماه، سالروز درگذشت شهادت گونه دکتر علی شریعتی و سی و یکم خرداد ماه، سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران، با بیان اینکه رسانه ها به عنوان پل ارتباطی میان‌ مردم و مسئولان نقش مهمی را در کاهش معضلات و مشکلات اجتماعی ایفا می کنند، اظهار کرد: با وجود اینکه رکن چهارم دموکراسی به رسانه ها و مطبوعات اختصاص دارد اما پای این رکن لنگ می زند و رسانه های استان بوشهر با مشکلات عدیده ای روبرو هستند.

 

 تنها 21 درصد مطبوعات استان به طو ر منظم چاپ می شوند
اکبر صابری با اشاره به فعالیت 116 رسانه دارای مجوز در استان بوشهر، افزود: از مجموع رسانه های فعال در استان 61 سایت خبری و 55 رسانه مکتوب در حال فعالیت هستند که شامل 2 روزنامه، 26 هفته نامه و دوهفته نامه، 17 ماهنامه، فصلنامه و سالنامه می شود.
صابری با تاکید بر اینکه فقط نیمی از سایت های خبری فعال در استان دارای مجوز هستند، بیان داشت: آمار سایت های مجازی استان بوشهر دو برابر است که نصف آن ها مجوز لازم را از معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کردند.

 

وی با اشاره به مشکلاتی که گرانی کاغذ و زینک در سه ماه اخیر برای مطبوعات به وجود آورده است، گفت: به نقل از قاضی زاده عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ماه گذشته، افزایش ده برابری قیمت کاغذ در طول یک سال گذشته با هیچ فرمولی قابل محاسبه نیست.
صابری با استناد به گزارش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات استان بوشهر، اظهار کرد: فقط 21 درصد از مجموع 55 رسانه مکتوب استان شامل 2 روزنامه و 6 هفته نامه با وجود مشکلات به طور منظم چاپ می شوند و در سه ماه اخیر 79 درصد از این رسانه ها یا چاپ نشده اند یا با درصد پایینی از نظم در انتشار چاپ شده اند.
وی  خاطرنشان کرد: تعداد هشت هفته نامه به جای چهار شماره در ماه ۲ یا سه شماره در ماه و شش هفته نامه ماهیانه یک شماره چاپ کرده اند.


مشاور فرهنگی و رسانه ای استاندار بوشهر افزود: تعداد 16 نشریه 42 درصد از مطبوعات استان طی 2-3 ماه اخیر اصلا چاپ نشدند یعنی 40 درصد از مطبوعات استان حدودا تعطیل است که 10 نشریه از نشریات قدیم هستند.


صابری تقلیل تیراژ انتشار مطبوعات را به نصف و کمتر از نصف، از دیگر مشکلات ناشی از گرانی کاغذ و زینک عنوان کرد و بیان کرد: از استاندار درخواست دارم مواردی که در خصوص مشکلات رسانه های استان بیان می شود را در مصوبات جلسه امروز شورای اداری استان در نظر بگیرد.

دستگاه های اجرایی از رسانه های استان حمایت کنند
وی با اشاره به بودجه بخش روابط عمومی ها و اطلاع رسانی در دستگاه های اجرایی، افزود: نقش اعظم این بودجه می تواند به منظور اطلاع رسانی اخبار و عملکرد دستگاه های اجرایی به سایت ها و نشریات چاپی اختصاص داده شود.
صابری با اشاره به هزینه کرد بودجه بخش روابط عمومی در سایر امور جاری دستگاه های اجرایی، تاکید کرد: اگر این بودجه به رسانه ها و مطبوعات استانی اختصاص داده شود هم باعث حل مشکلات مطبوعات می شود و هم مظلومیت دولت در انتشار و بیان خدمات به مردم برطرف می شود.
وی افزود: مردم اطلاعی از خدمات دولت ندارند و به همین دلیل نقدهای زیادی به دولت و مدیران دولت می شود در صورتی که من به واسطه ارتباط با مجموعه استانداری از خدمات و کارهای استاندار مطلع هستم و می دانم که در یک سفر کاری یک روزه به تهران در عرض 12 ساعت موفق به انعقاد تفاهم نامه های ارزشمندی می شوند.
مشاور فرهنگی و رسانه ای استاندار بوشهر خاطرنشان کرد: اگر این خدمات به اطلاع مردم رسانده شود رضایتمندی آن ها از دولت بالا می رود و می توان به رسانه ها و مطبوعات هم در حل مشکلات مربوط به حوزه چاپ و نشر کمک کرد.

آگهی های دستگاه های اجرایی از کانال ارشاد توزیع شود
صابری در خصوص توزیع آگهی دستگاه های اجرایی اظهار کرد: به دستور وزیر کشور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بخشنامه ها و ابلاغیه های مشخصی در این خصوص وجود دارد که روابط عمومی دستگاه های اجرایی باید آگهی ها را به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل دهند تا به صورت عادلانه بین نشریات توزیع شود در صورتی که بسیاری از آگهی ها از کانال فرهنگ و ارشاد اسلامی توزیع نمی شود و مدیران دستگاه های اجرایی به دلیل اعتماد به روابط عمومی نظارتی بر این موضوع ندارند.
وی با گلایه از یکی از شهرداری های استان بوشهر، گفت: یکی از شهرداری های جنوب استان بوشهر در سال گذشته 11 مورد آگهی مناقصه را به نشریه ای در تهران داده است و حتی یک مورد را به نشریات استان نداده است و حق مطبوعات استان را در این مورد نادیده گرفته است.
صابری با بیان اینکه قیمت و تعرفه آگهی ها در نشریات مصوب وزارت ارشاد است، افزود: معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد هر ساله تعرفه ای تعیین می کند و نرخ چاپ آگهی در هفته نامه های بوشهر با هم متفاوت است. علت این تفاوت براساس ارزیابی کمی و کیفی مطبوعات در وزارت ارشاد است.
وی با اشاره به قانون حق حداقل  70 درصدی نشریات داخلی استانی از آگهی ها بیان داشت: حداکثر 30 درصد از آگهی ها را می توان به نشریات کشوری خارج از استان داد در صورتی که در سالهای گذشته این قانون نشده و حق مطبوعات استان تضییع شده است. 


مشاور فرهنگی و رسانه ای استاندار بوشهر تاکید کرد: طی چند ماه اخیر با تلاش مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر توزیع آگهی ها شرایط بهتری پیدا کرده و امیدواریم حق حداقل 70 درصدی مطبوعات محلی استان از آگهی ها به صورت کامل تحقق پیدا کند.

 

مدیران پاسخگوی افکار عمومی و رسانه ها باشند

اکبر صابری با گلایه از پاسخگو نبودن و انتقادپذیر نبودن مدیران دستگاه های اجرایی گفت: خیلی از رسانه ها مطالبی چاپ می کنند و افکار عمومی انتظار دارند که مدیران پاسخ بدهند اما پاسخی به نقدها داده نمی شود و این ابهام در ذهن مردم می ماند.


وی با اشاره به قانون معافیت مطبوعات از مالیات یادآور شد: همکاران رسانه ای باید اظهارنامه هایی را از آگهی هایی که از ادارات استان گرفته اند بنویسند تا مشمول قانون معافیت از مالیات شوند اما بعضی از آن ها به دلیل فراموشی و ناآگاه بودن از جزییات این قانون از ذکر یک یا دو مورد از آگهی هایی که گرفته اند غافل می شوند و بعد به علت عدم ارائه گزارش صادقانه و دقیق مشمول معافیت های مالیاتی نمی شوند.
صابری از مدیرکل امور مالیاتی استان بوشهر خواست که در این خصوص سختگیری نشود و این غفلت را به پای سهل انگاری و اشراف نداشتن اهالی رسانه به قانون مالیات بگذارند.


وی همچنین با گلایه از سختگیری بازرسان تامین اجتماعی استان بوشهر گفت: هر نشریه مجاز است حداکثر برای 5 نفر از نیروهای رسانه بیمه یارانه ای به کار بگیرد و از بازرسان تامین اجتماعی استان بوشهر درخواست میکنم در این مورد با نشریات همکاری کنند.

دستگاه های اجرایی فعالیت های فرهنگی خود را به سمن ها بسپارند
مشاور فرهنگی و رسانه ای استاندار بوشهر در پایان از مدیران دستگاه های اجرایی استان خواست که در فعالیت های فرهنگی خود از ظرفیت و توان سمن های استان استفاده کنند.

صابری افزود: سازمان های مردم نهاد باید تقویت شوند و یکی از راههای تقویت این سمن ها واگذاری فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دستگاه های اجرایی به آنهاست.

 

دستور استاندار برای حمایت از مطبوعات و رسانه های استان

در پی طرح مسایل و مشکلات رسانه های استان توسط مشاور فرهنگی و رسانه ای استاندار بوشهر؛ عبدالکریم گراوند با اشاره به مشکلات اقتصادی رسانه های استان خواستار حمایت از مطبوعات استان شد.

 

استاندار بوشهر در همین راستا گفت: رسانه ها چراغی برای حوزه اطلاع رسانی کشور هستند و دولت تلاش می کند که از رسانه ها حمایت کند.
وی با بیان اینکه رسانه های مکتوب نقش مهمی در حوزه اطلاع رسانی دارند و هیچ رسانه مجازی نمی تواند جای مطبوعات را بگیرد، تاکید کرد: همه دستگاه های اجرایی استان موظف هستند که اگهی های خود را از طریق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان عادلانه توزیع و منتشر کنند.


استاندار بوشهر با تاکید بر اینکه قانونگذار مسئولیت توزیع آگهی ها را به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار کرده است، گفت: ذی حسابان استان اسنادی که خارج از این رویه قانونی است را نپذیرند.

عبدالکریم گراوند همچنین بر تحقق سهم حداقل 70 درصدی مطبوعات محلی از آگهی های استان تاکید و مدیر کل ارشاد را موظف به نظارت بر این دستورالعمل قانونی کرد.


رئیس شورای اداری استان بوشهر اظهار کرد: مدیران دستگاه های اجرایی استان و روابط عمومی دستگاه ها اصل را بر پاسخگویی گذاشته و نقدهای رسانه ها را پاسخ دهند. همه دستگاه ها نقد را ببینند و با کمال احترام پاسخ دهند./ح

 

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/113763