کد خبر: 113750 ، سرويس: گزارش و گفتگو
تاريخ انتشار: 27 خرداد 1398 - 10:21
گفتگو پنجاه وهشتم خانه فرهنگ دشتستان؛
بررسی وضعیت و جایگاه تئاتر دشتستان در گفتگو با بازیگر وکارگردان دشتستانی

اتحاد خبر:گفتگوی پنجاه وهشتم  خانه فرهنگ دشتستان  درتاریخ  بیست وپنج خرداد ماه با علیرضا بحرینی با موضوع "وضعیت و جایگاه تئاتر دشتستان"/ امیر نوری زاده: برای پیشگفتار و ورود به مبحث اصلی لطفا بفرمائید خود کلمه ی تئاتر یعنی چه و خاستگاه این واژه چیست؟/علیرضا بحرینی: تئاتر یک کلمه یونانی می باشد؛ به معنای نمایش یا دیده شدن و ریشه این کلمه به...

اتحاد خبر:گفتگوی پنجاه وهشتم  خانه فرهنگ دشتستان  درتاریخ  بیست وپنج خرداد ماه با علیرضا بحرینی با موضوع "وضعیت و جایگاه تئاتر دشتستان"

 

در متن تنظیم شده، جهت سهولت مطالعه برای خوانندگان محترم، پرسش ها با علامت (●) و پاسخ های مهمان برنامه با علامت (●●) مشخص شده است.

●امیر نوری زاده: برای پیشگفتار و ورود به مبحث اصلی لطفا بفرمائید خود کلمه ی تئاتر یعنی چه و خاستگاه این واژه چیست؟


●●علیرضا بحرینی: تئاتر یک کلمه یونانی می باشد؛ به معنای نمایش یا دیده شدن و ریشه این کلمه به زمان یونان باستان بر می گردد. لازم هست که عنوان کنم نمایش شامل هر گونه آیین و مراسمی می شود که عده ای به تماشا می نشینند.


●امیر نوری زاده: واژه ی تئاتر از چه زمانی وارد فرهنگ و جامعه ی ایرانی شد؟


●●علیرضا بحرینی: تئاتر با نمایش تفاوت دارد. تئاتر یک چارچوب و قواعد خاص و کلی در سراسر جهان دارد؛ ولی نمایش اینگونه نیست . تاریخ دقیق و محکمی برای ورود تئاتر به ایران وجود ندارد؛ ولی به صورت مدرن و امروزی در زمان ناصرالدین شاه وارد ایران شد . البته قبل از آن ما تعزیه داشتیم که ناصرالدین شاه در سفرهای خود به اروپا تئاتر مدرن  را وارد کشور کرد.

●امیر نوری زاده: جناب بحرینی در مورد تاریخچه ی تئاتر دشتستان اگر چیزی در ذهن و خاطر دارید بفرمائید.


●●علیرضا بحرینی: تئاتر دشتستان در دوره های  مختلف بزرگان زیادی داشته و همواره افتخار آفرینی کرده اند. متاسفانه یکی از مشکلات تئاتر ما این است که هیچ وقت این افتخارات و نام عزیزان مکتوب نشده است.


●امیر نوری زاده: از نظر شما وضعیت تئاتر دشتستان چگونه است؟


●●علیرضا بحرینی: این سوال شما را اجازه بدهید در دو بخش کوتاه جواب دهم: ۱- بخش فنی که خدا را شکر در چند سال اخیر با همت و تلاش هنرمندان زحمت کش و بی ادعا جان تازه ای به این هنر داده؛ هرچند مشکلات زیادی سر راه این عزیزان بوده و هست ۲- بخش حمایتی و امکاناتی که متاسفانه بهتر که نشده بدتر هم شده؛ البته پارسال دو تئاتر از برازجان که در جشنواره های ملی بودند از سوی اداره کل ارشاد استان حمایت شدند؛ ولی این کافی نیست و نباید این حمایتها به یکی دو گروه و مقطعی ختم شود.


●امیر نوری زاده: در دشتستان چند گروه فعال تئاتر داریم؟


●●علیرضا بحرینی: در برازجان سه گروه ثبت شده داریم که در حال فعالیت هستند؛ ولی به طور دقیق از تعداد گروههای ثبت شده در دیگر نقاط دشتستان اطلاع دقیقی ندارم، هرچند تعداد زیادی گروه داریم که فعالیت می کنند اما ثبت انجمن هنرهای نمایشی کشور نشده اند.


●امیر نوری زاده: این گروه هایی که فرمودید آیا از طرف انجمن هنرهای نمایشی و یا اداره ی ارشاد حمایت مالی هم می شوند؟


●●علیرضا بحرینی: خیر ، هرچند در همان سال اول وعده دادند که سالانه کمک شود ولی تا به امروز کمکی نکردند.


●امیر نوری زاده: پس چطور با توجه به عدم حمایت از طرف مسئولین بالادست به حیات هنری خود ادامه می دهند؟آیا اجراهای عمومی پاسخگوی هزینه ی صفر تا صد یک نمایش هست؟اصلا تماشاچی به اون اندازه هست و استقبال صورت می گیرد ؟


●●علیرضا بحرینی: در سالهای گذشته گروه های هنری در سالنی که اداره ارشاد در اختیارشان قرار می داد، تمرین و پس از ماه ها اجرا می کردند؛ که با مبلغی که از بلیط فروشی بدست می آوردند هزینه دکور، لباس و غیره را جبران می کردند؛ اما دو سه سالی هست همان سالن را هم به بخش خصوصی واگذار کردند و باید کرایه سالن را هم به هزینه ها بیفزایند که مشکلاتی را در این دو سه سال به وجود آورده است.


●امیر نوری زاده: با این تفاسیر آیا امیدی به بهبود وضعیت و جایگاه تئاتر دشتستان هست؟


●●علیرضا بحرینی: ما همه ی این سالها با امید به آینده کار کردیم و همچنان امیدواریم؛ ما از لحاظ استعداد واقعا چیزی کم نداریم و در سطح مطلوبی هستیم ، همانطور که دوستان اطلاع دارند در این سالها هر وقت بازیگر جدیدی وارد تئاتر شده درخشیده و بعضا در جشنواره ها افتخار آفرینی کرده است، اما تا رسیدن به وضعیت مطلوب در بخش امکانات فاصله داریم. ما همچنان تنها شهرستان استانیم که پلاتو نداریم و بدتر از پلاتو نور موضعی هم نداریم؛ این در حالیست که بزرگترین شهرستان استان هستیم . با این وضعیت که مثلا با ساخت نورهای دست ساز بخواهیم با دیگر گروههای استان در جشنواره ها و یا شرکت در جشنواره های ملی  رقابت کنیم؛ کاری بسیار دشوار خواهد بود، هرچند در این سالها گروههای شهرستان دشتستان با دستان خالی کارهای بزرگی کردند.

●امیر نوری زاده: کلام آخر در این بخش؛ به نظر شما اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی  بخش هنر در دشتستان آیا سهم خود را به نحو احسنت در زمینه ی تئاتر  انجام داده است؟


●●علیرضا بحرینی: درسته که تصمیم های کلان در بخش فرهنگ و هنر؛ کشوری و استانی است؛ اما در سالهای گذشته آنگونه که هنرمندان انتظار داشتند؛ از طرف اداره ارشاد برازجان حمایت نشدند و این فقط به تئاتر بر نمی گردد، همه هنرمندان این گلایه را دارند؛ هرچند با انتخاب جناب شنانپور انتظار داریم شرایط بهتر شود و حداقل یکی باشد که از حق و حقوق هنرمندان در استان دفاع کند.

●امیر نوری زاده: دوستان و همراهان ارجمند خانه فرهنگ دشتستان در این بخش از گفتگو با طرح سوال از مهمان برنامه و بیان نظرات ارزشمندتان در خدمت شما هستیم.

●امیر نوری زاده: آقای بحرینی ضمن عرض خسته نباشید.وارد بخش دوم گفتگو می شویم و خواهش می کنم تا آنجا که امکان دارد پاسخگوی سوالات مرتبط با بحث دوستان باشید.

●●علیرضا بحرینی: تشکر. خدا قوت به شما . بله حتما در خدمت دوستان هستم.


●حسین بهزادی:


1.چارچوب های تئاتر و تفاوت آن با نمایش (حالا چه طنز و و چه جدی و چه کودک و بزرگسال)چیست؟


۲. تئاتر  خوب چه مولفه هایی دارد؟


۳.معیار سنجش یک کار خوب چیست ؟


۴.برای اینکه در  تئاتر  یا نمایش موفق باشیم چه راهکاری را پیشنهاد می دهید؟


●●علیرضا بحرینی: تئاتر امروزه علاوه بر هنر یک فن است و یک سری تکنیک ها و قوانینی دارد که برای زیبا، بهتر نشان دادن و درک بهتر آن است.مثلا یک نمایش روحوضی فهماندنش به یک فرد خارجی سخت است؛ اما اگر تکنیک های بازیگری، کارگردانی و بخشهای دیگر رعایت شود قاعدتا  آن تماشاگر درک بهتری خواهد داشت .هر تئاتری که استانداردها را رعایت کند و حس بهتری انتقال دهد؛ قطعا موفق خواهد بود. من پیشنهاد می کنم نمایشنامه ای کار شود که ساختار و روایت خوبی داشته باشد و بازیگر و کارگردان توانایی اجرای آن را داشته باشند.


●ساناز دانشگر: ممنون از گفتگوی خوبی که ارائه دادید.آقای بحرینی چرا دوستان هنرمند در برازجان بیشتر تمایل به اجرای تئاتر های خارجی دارند؟چرا تئاترهای فولکور و ایرانی (سنتی) به ندرت دیده می شود؟

●●علیرضا بحرینی: سپاس از شما. این طور نیست که صرفا به تئاترهای خارجی علاقمند باشند؛ هرچند هر کارگردان و بازیگری سلیقه خاصی دارد؛ اما فکر می کنم بزرگترین مشکلی که هست و اغلب در سراسر کشور با آن دست به گریبان هستند؛ نمایشنامه خوب ایرانی است. نمایشنامه خوب ایرانی هم که پیدا می شود بچه های ما توانایی اجرایش را ندارند . در دشتستان و بخصوص برازجان  بزرگترین ضعف ؛ در این بخش فقر نویسنده است؛ البته در سال های اخیر در آبپخش کارهای بومی خوبی به اجرا در امده است.

●مهدی کفایی: فرمودین که پارسال دو تئاتر از برازجان در جشنوارهای ملی بودند، که از سوی اداره کل ارشاد حمایت شدند ولی ...من شنیده ام حمایت از تئاتری که در جشنواره فجر پلاس تهران حضور داشته (البته اگر صحیح گفته باشم) کلا حدود ده میلیون تومان بوده! آیا این مبلغ ناچیز واقعا هزینه این گروه را در پایتخت تامین کرده است؟ البته مجدد عرض می کنم که فقط شنیده ام.

●●علیرضا بحرینی: بله این گروه خود ما بود که در بخش فجر پلاس جشنواره فجر حضور داشتیم. قطعا این هزینه برای حضور یک گروه دوازده نفری به مدت پنج روز در تهران کافی نیست . ما مجبور شدیم بخش عظیمی از دکورمان را نبریم. اگر مساعدت و همکاری خانم حسینی از اعضای شورای شهر نبود واقعا اجرای این نمایش به مشکل می خورد . در واقع با کمک ده میلیونی اداره کل ارشاد ، کمک های خانم حسینی ، درآمد حاصل از بلیط فروشی در اجرای عموم برازجان و مقداری از جیب شخصی توانستیم اجرا برویم.


●ساناز دانشگر: برای اینکه مردم دشتستان را به دیدن تئاتر، بیشتر علاقمند کنیم ؛ جوری که تماشای تئاتر به عنوان یک دغدغه و فرهنگ در دشتستان جا بیفتد ، چه راهکاری ارائه می دهید؟


●●علیرضا بحرینی: با تولید تئاترهای خوب و قوی، فراهم نمودن امکانات بهتر و بیشتر ، می توان این مهم را ایجاد کرد.


●امیر نوری زاده: آیا هنرمندان باهم هماهنگ هستند؟ ازهم پشتیبانی می کنند؟ آیا خود اهالی تئاتر در مسیر درست پیشرفت هستند؟


●●علیرضا بحرینی: همواره در دوره های مختلف اختلاف سلیقه بوده و هست و خواهد بود؛ این فقط به دشتستان بر نمی گردد؛ اما خدا را شکر در این سال های اخیر بچه های تئاتر بیشتر با هم رفیق شدند و به هم کمک می کنند ؛ ولی درباره بخش آخر باید بگویم بعضا دوستانی مسیر اشتباه را در پیش می گیرند و بشدت هم براشتباهشان پا فشاری می کنند. متاسفانه بعد از مدتی شکست می خورند.

●غلامرضا شنبدی: فرمايشات جناب بحريني درد دل كهنه ایست از سالهاي متمادي كه براي همه ما يك عادت شده  ...ما همه دنبال راه كار ميگرديم، كه بتواند اين هنر زيبا كه در شهر ما نفس نفس ميزند را ياري كند...


●●علیرضا بحرینی: دقیقا موافقم حاجی جان


●غلامرضا شنبدی: نبود بودجه كافي، نداشتن پلاتوي حرفه اي،كمبود نويسنده حرفه اي و...

●امیر نوری زاده: جناب بحرینی، حالا که جناب شنبدی هم تشریف آوردند در سالیان اخیر شاهد برگزاری جشنواره ی تئاتر دشتستان هستیم.آیا این جشنواره از نظر کیفی در حد و اندازه ی مطلوب قرار دارد؟


●غلامرضا شنبدی: جناب بحريني خودشان سالهاست كار حرفه اي مي كنند و مشكلات را خوب مي دانند، فقط بيان كردن مشکلات نمیتواند به ماكمك كند...


●●علیرضا بحرینی: شما لطف دارید. استاد جان درس پس می دهیم؛ بله متاسفانه اتفاق خاصی در این سال ها نیفتاده است.


●●علیرضا بحرینی: با کسب اجازه از استاد خودم جناب شنبدی. جشنواره برازجان از قدیمی ترین و معتبرترین جشنواره های استان هست که چند سالی به دلیل کمبود امکانات و مشکلات مالی برگزار نشد؛ ولی چند سالیست که باز رونق گرفته و خدا را شکر سال به سال بهتر می شود. این چیزی نیست جز همدلی و همکاری همه ی بچه های تئاتر و بزرگی پیشکسوتان و بزرگترهای ما در برگزاری جشنواره  در برازجان.

●غلامرضا شنبدی: در تکمیل فرمایشات آقای بحرینی باید عرض کنم که برگزاری جشنواره سال به سال برای بهتر شدن هزینه هایی دارد؛ که انتظار داریم مسئولین محترم نگاه ویژه ای به آن داشته باشند. اين جشنواره با حضور گروه هاي خوب استان مي تواند ايام شكوفايي نمايش شهرمان باشد هرچند با مشكلات مالي عديده اي دسته پنجه نرم ميكنيم که جناب عوض پور وجناب بحريني در جريان  آن هستند.

●غلامرضا شنبدی: دوست داشتم بصورت ميداني و حضوري اين بحث را ادامه دهیم، ولي در اين زمان اندك بايستي عرض كنم جشنواره تئاتر دشتستان اتفاق فرخنده اي در تاريخ تئاتر دشتستان است.

●حسن رزم آزما: دوستان عزیز در خاص محبت کردند که در گفتگوی امشب مشارکت داشته باشم. بنده در خدمت عزیزان هستم؛ ولی برای بهتر دنبال کردن مباحث با حضور استاد شنبدی بعنوان بزرگ ما و نماینده بنده سعی می کنم از این گفتگو استفاده ببرم.


●عبدالرحیم کاویانی: آقاي بحريني بحث آموزش يكي از بزرگترين مشكلات ماست؛خيلي ها دوست دارند تئاتر كار كنند؛ ولي متاسفانه كلاس يا دوره ی آموزشی كه بتوان به آنها معرفي کرد را در سطح دشتستان نداریم.

●غلامرضا شنبدی: بله هميشه آموزش جهت پيشرفت حرف اول را ميزند؛ ولي بار مالي آن بايستي تامين شود. حضور اساتيد جهت تدريس هزينه هايي هم دارد، ما سالن بسيار خوبي در كنار مجتمع شهید شاهینی داريم كه متاسفانه بدليل عدم تامين بودجه و تكميل آن؛ هنوز بعد از چند سال افتتاح نشده كه الان مخروبه شده است.

●●علیرضا بحرینی: بله آقای کاویانی یکی از مشکلات بزرگ ما آموزش است. ما دوستانی داریم که متاسفانه توانایی تدریس ندارند؛ ولی علاقمند هستند. در جاهای مختلف بدون مجوز به طور غلط آموزش می دهند و بعد از مدتی بدون نتیجه همه چیز تعطیل می شود. این کارشان در واقع به تئاتر لطمه میزند . دوستان در سال های گذشته اساتید بزرگی را از استان و تهران دعوت کردند ولی استقبال چندانی نشد که باید ریشه یابی شود؛ هرچند فکر می کنم بخاطر این است که دوستان می خواهند در زمان اندکی مثلا بازیگر یا کارگردان شوند که قطعا شدنی نیست.

●عبدالرحیم کاویانی: بله آقای شنبدی هزينه دارد؛ ولي به نظر من همانطور كه مي توانيم برای حضور در جشنواره بودجه بگيريم؛ برای استاد هم مي توانيم بودجه بگيريم.

●●علیرضا بحرینی: بله راهکار های ساده ای هست؛ که باید انجام شود.


●عبدالرحیم کاویانی: فكر ميكنم اگر حضور استاد همراه با يک كار عملي همراه باشد بهتر ميتواند خروجي داشته باشد.


●غلامرضا شنبدی: آقای بحرینی بنظر شما مقصر اين اتفاق و برگزاري اين كلاسها کیست؟؟؟


●●علیرضا بحرینی: اول خود ما که سکوت کردیم و بعد اداره فرهنگ ارشاد. هرچند در این یک ماه اخیر اداره سختگیری هایی انجام میدهد.

●غلامرضا شنبدی: همه اينها درست؛ولي آقای کاویانی تا پول نباشد هيچ اتفاقي نمي افتد...البته ببخشيد عزيزان چون من بانكي هستم مسائل مالي برایم خيلي مهم است ...در هرصورت عزيزان هنرمند، بنده معتقدم با نشست هاي مختلف و آسيب شناسي، تامين بودجه و برگزاري كلاسهاي آموزشي ميتوانيم كمي به جلوتر حركت كنيم.

●عبدالرحیم کاویانی: آقای شنبدی بنده كه نگفتم بدون پول ميشود؛ اتفاقا بايد پول باشد، ولي مي گویم با پيگيري ها مي شود اين پول را به دست آورد ، همين جور كه براي حضور در جشنواره اين كار را مي كنيم.

●ساناز دانشگر: چه بسا برازجان و هنرمندان دشتستانی توانایی برگزاری جشنواره فولکور در سطح کشوری را دارند...البته اگر حمایت مالی،معنوی شوند و همینطور اگر سالن خوب داشته باشیم،مردم دشتسستان با آن همه تمدن کهن لایق بهترین ها هستند،امید است که مسئولین استانی نگاه ویژه ای به دشتستان بخصوص در حوزه هنرهای نمایشی داشته باشند. به امید شکوفایی و درخشش هنرمندان دشتستانی.


●●علیرضا بحرینی: من اتفاقا در همین رابطه برای شورای شهر برازجان پیشنهادی داشتم؛ بجای اینکه هر سال هزینه زیادی برای هفته برازجان داشته باشند یک جشنواره ملی ترجیحا آیین و سنتی برگزار کنند. هر روز مردم ما در سطح شهر نمایش خیابانی با لباس و رنگهای مختلف می بینند. یک هفته شاد و متفاوت خواهد بود.


●غلامرضا شنبدی: البته اقدام آقاي بازدار بابت دعوت از هنرمندان غير از شهر خودمان ستودني و قابل تقدیر است.

●●بحرینی: بله من این چند روز شاهد زحمات ایشان بودم و الحق تلاش کردند ، اما باید عنوان کرد که کم کم تئاتر کودک دارد زیاد میشود و باید به تئاتر بزرگسال هم توجه شود.

●غلامرضا شنبدی: دليل دارد و آن هم بحث برگشت هزينه است.


●عبدالرحیم کاویانی: بايد اتفاقي بيفتد كه در نمايش بزرگسال هم همين برگشت هزينه ها صورت گیرد.


●غلامرضا شنبدی: متن جذاب وجود ندارد؛ يا لااقل بچه هاي ما دست بكار نميشوند؛متن هايي كه ميتواند تماشاگر را به سالن ها بكشد و روي صندلي ها ميخكوب كند.


●عبدالرحیم کاویانی: مي توانيم با دعوت از گروه هاي خارج از استان اين مشكل را حل كنيم.


●امیر نوری زاده: بله در ورزش هم برای پیشرفت مربی خارجی می گیرند و در بسیاری از مواقع جواب میدهد.


●غلامرضا شنبدی: بسم الله ؛آقای کاویانی اين هم فكرخوبی است،همین کاری که آقای رضا بازدار دارد انجام می دهد که کاری ستودنی است.


●عبدالرحیم کاویانی: بايد آقاي بازدار به عنوان تهيه كننده زحمتش را بكشد.


●حسن رزم آزمای: نمی خواهد  از خارج از استان کسی را بیارورید. مردم تشنه نمایش کمدی هستند ؛ با این همه پتانسیل های خوبی که داریم نیازی به جای دیگری نیست.

 ●امیر نوری زاده: جناب رزم آزمای به عنوان کسی که سالها در حوزه ی تئاتر فعالیت داشتید و در برهه ای از زمان مسئولیت فرهنگسرای ارشاد هم با شما بود. اگر پیشنهادی دارید که به پیشرفت و تثبیت جایگاه تئاتر دشتستان کمک می کند در خدمت شما هستیم.

●حسن رزم آزمای: جناب آقای نوری زاده عزیز، در تمام فرهنگ های کشور ها چه کشورهای پیشرفته و غیر پیشرفته دنیا؛ اهمیت ویژه ای به هنر و الخصوص هنر نمایش می دهند؛ حتی در بعضی از کشورها نهادهای دولتی موظف به حمایت قاطع از هنر نمایش هستند.
متاسفانه در این بخش از زمان؛ حکومت ما تازه هنر را رها کرده و به بخش خصوصی جهت درآمد تبدیل نموده که بسی جای تاسف است. هنرمند، فرزند صغیری است که در خانواده محتاج توجه، کمک ، هزینه  ،آموزش و ... است. حال این فرزند چگونه  هزینه کند و بزرگ شود؟! 

●● علیرضا بحرینی: اداره های ما بودجه فرهنگی خوبی دارند. اگر همه کمک کنند من قول می دهم می توانیم بزرگترین اتفاق فرهنگی و هنری در کشور را رقم بزنیم ، کاری که مازندران سال ها قبل در تئاتر آیین و سنتی انجام داد.

●غلامرضا شنبدی: البته ما بايستي به درآمدزايي در اين عرصه نيز فكر كنيم؛ ازجمله بستن كارهاي سفارشي برای اداراتي كه بودجه فرهنگي دارند.


●غلامرضا شنبدی:  جا دارد از زحمات جناب مهدي عوض پور كه الحق در اين چند سال مخصوصاً در ايام جشنواره زحمات زيادي كشيدند تشكر كنم.همچنین سپاسگزارم از جناب نوري زاده عزيز و همه دوستان گلم انشالله يک وقتي را حضوري دور هم  به بررسي مشكلات بپردازيم و دنبال راه كار باشيم و در پایان حضور جناب شنانپور عزيز را در رأس فرهنگ و هنر دشتستان به فال نيك مي گيريم و اميدوارم با پيگيريهاي بطور جّد ايشان شاهد افتتاح سالن جديد جنب مجتمع و كلنگ زني پلاتوي جديد در پشت مجتمع باشيم.

●امیر نوری زاده: خواهش می کنم جناب شنبدی بزرگوار؛ ان شاءالله برای نشست حضوری هم برنامه ریزی خواهیم کرد. خانه فرهنگ دشتستان با کمال میل درکنار هنرمندان فرهیخته و خوب دشتستانی بوده و هست.

●امیر نوری زاده: جناب بحرینی با توجه به پتانسیلی که از اهالی تئاتر سراغ دارید،چه راهکاری برای پیشرفت و رسیدن به جایگاه واقعی تئاتر دشتستان دارید؟ (همراهان گرامی در صورت تمایل پیشنهادات و راهکارهای خود را در ادامه ی فرمایش جناب بحرینی بنویسید)



●●علیرضا بحرینی: 🔶آموزش صحیح _همدلی _تلاش _استقبال عمومی از تئاتر🔶


امیر نوری زاده :

🔸ریشه یابی مشکلات تئاتر دشتستان با حضور اهالی تئاتر و پیشکسوتان

🔸مطرح کردن راهکارهای مناسب و عملی

🔸پیگیری و نظارت بر وصول مطالبات بحق از مراجع ذی صلاح

🔸همراهی و همدلی اهالی تئاتر و متولیان هنر در سطح شهرستان


●رضا بازدار: حرفهایی دارم ولی مجال نیست؛ آرزوی موفقیت برای تمامی هنرمندان شهرم بخصوص حوزه نمایش دارم.


●امیر نوری زاده: جناب بازدار،گفتگو با اعلام قبلی بود و در زمان مشخص؛همین حالا ۴۵ دقیقه وقت اضافه داشتیم ولی باز هم در خدمت شما هستیم؛ نظرات و فرمایشات خود را کوتاه بیان کنید.

●رضا بازدار: ان شالله فرصت های آینده ؛ ولی در یک جمله عرض می کنم؛ بخش خصوصی که مسئولیت فرهنگسراها را دارد تا کنون نه تنها سدی در مقابل هنرمندان نبوده بلکه با سند عرض می کنم حتی بعضی از مواقع بیش از خود اداره ارشاد کمک حال و در کنار هنرمندان بوده؛ این امر بر خود هنرمندانی که با ما کار کرده اند واضح و روشن است. بنده در حوزه نمایش کودک برنامه هایی داشته و در حال اجرای برنامه های خود هستم. به امید خدا؛ در خصوص تئاتر بزرگسال هم در همین سال اقدامات زیاد و بسیار ارزشمندی خواهیم داشت که به زودی اعلام می کنیم.

●علیرضا بحرینی: انشاالله، جا دارد بابت دعوت گروه تهرانی در این یک هفته از جنابعالی و خانم عباس زاده تشکر و قدردانی کنیم.


●رضا بازدار: سپاس؛ شما و دیگر دوستان هم بسیار کمک کردید که قدردان زحمات شما هستم.

●حسن رزم آزمای: آقای بازدار با عرض پوزش؛ اینجور که  می فرمایید تا قبل از شما هنر این شهر هیچ پیشرفتی نداشته و حالا که شما تشریف آوردید همه چیز پیشرفت کرده است، سد عمل اداره ارشاد است که بخش خصوصی را آورده و یک گروه نمایشی جهت  اجرا حال اگر این گروه به شما اجاره ندهد شما به کار میدهید؟ قطعا نه؛پس این یک سدی برای هنرمند است. اجازه

●رضا بازدار: کجای حرف بنده این بوده که از وقتی ما امدیم پیشرفت داشتین؛ در ضمن برادر عزیز اگر در جریان نیستید، بروید و از هنرمندان بپرسید که آیا گروهای نمایشی برای تمرین هزینه می دهند؟ برای اجرای نمایش من  در بخش خصوصی چه خدماتی خارج از مجموعه بهشان می دهم؟ شما را نمی شناسم ولی بدانید من بعنوان مدیر بخش خصوصی برای توسعه حوزه کاری خودم یعنی فرهنگ و هنر تمام تلاشم را می کنم و فقط حرف ها و انتقادات با ارزش و راهگشا  را می شنوم.


●حسن رزم آزمای: آقای بازدار بنده با شما مشکلی ندارم؛ با نحوه حمایت ارشاد از هنرمندان مشکل دارم.


●رضا بازدار: من چجوری فرمودم که شما اینجور برداشت کردید؟درست نیست همینجوری به جای من حرف می زنید و می گویید من گفته ام از زمانی که آمده ام پیشرفت داشته ایم. کی من چنین حرفی را زده ام؟

●حسن رزم آزمای: محتوای سخن حضرتعالی این است؛ شما می‌گویید سد نشده اید؛ به عقیده بنده سیاست ارشاد از طریق شما برای هنرمندان سد است.

●رضا بازدار: همین حرف شما هم اشتباه؛ مگر می‌شود کاری کرد و درآمدی کسب نکرد؟ مگر دیوانه ایم وقت گرانبها را هدر بدهیم و درآمدی نخواهیم؟ تا پول نباشد کاری پیش نمیرود؛ در بخش خصوصی تا کنون هم به فکر درآمد مجموعه بوده ام و هم حامی پر و پا قرص هنرمندان شهرم، در این رابطه شاهدین زیادی هستند.
                            
●شاکر شکیبا: در مورد آقای بازدار من نکته ای را بگویم؛ به نظر من در بحث خصوصی سازی و تصدی گری خیلی دقیق بررسی نمی کنیم. وزارت خانه یک تصمیم گرفت ( به عقیده ی من غلط ) امکانات و مجموعه های حمایتی فرهنگی هنری اش را به بخش خصوصی واگذار کرد.آقای رضا بازدار هم سبقه ی بیزینس در ‌کارهای هنری داشته.  با توجه به تجاربش ورود کرد و عینا ما بنا را می گذاریم بر رونق بیزینس خود؛ اشکال بر بازدار وارد نیست. ایشان دلش خواست از سود خود کم و به حمایت هاش می افزاید. دلش هم نخواست خشک و طبق قرار داد با متقاضیان رفتار می کند. نمی دانم چرا باید گیر به بازدار بدهیم؟

خب یک امر طبیعی است ایشان ورود کرده که کسب درآمد کند. چرا نباید کسب درآمد داشته باشد.!؟ ما اگر نقد برآقای بازدار داریم باید بر کارهای کیفی ایشان باشد. مثل: ساختار کلاس هایش، اساتید، مهمانان خارجی، حتی کنسرت هایش و... وگرنه ایشان طبق قرار داد با اداره کل این مجموعه ها را در اختیار گرفته است.  هم  هزینه های نگهداری را پرداخت کند و هم کسب درآمد کند.


●شاکرشکیبا: ضمن اینکه، آقای بازدار در اوج بیزینس من بودنش؛ خیلی اهل تعامل است.


●حسن رزم آزمای: آقای شکیبا؛ جناب بازدار کارش درست؛ ولی نگاه درآمدی پیمانکار هیچ وقت هنر پرور نخواهد شد.


●شاکرشکیبا: از اقای بحرینی سوالی دارم؛در شرایط فعلی؛ آیا می توانید از نمایش کسب درآمد کنید، بدون نیاز به کمک های دولتی؟
آیا راه و روش درآمد زایی از طریق نمایش را کسب کرده اید؟ 


اگر بله، راهش را بگویید تا دیگر فعالان نمایش یاد بگیرند و اگر نه، چرا اینقدر تنبلی کردید و هنوز یاد نگرفتید!؟


●●علیرضا بحرینی: در تئاتر برازجان  حال حاضر یا باید اسپانسر جذب کنیم یا قیمت بلیط را افزایش دهیم. در جذب اسپانسر هنوز موفق نبودیم و عزیزان استقبال نمی کنند . برای بلیط هم مثل همه کالاها که افزایش بیش از صد برابری داشته باید افزایش داشته باشیم ، اما من می پرسم مردم ما با بلیط چهل و پنجاه هزار تومانی آیا به دیدن تئاتر می آیند؟


●امیر نوری زاده: جناب بحرینی در پایان اگرسوالی جا مانده یا سخن ناگفته ای دارید؛ پذیرای آن هستیم.

●●علیرضا بحرینی: حرف و درد زیاد است امیدوارم گوش شنوا باشد و درمانگری. هنرمندان و بخش خصوصی مقابل هم نیستند. هنرمندان قدیمی هیچ یک تا به امروز از هنر درآمد زیادی نداشتند که بخواهیم بگوییم مخارج زندگیشان بر اساس هنرشان تامین شده است؛ اما با کج سلیقه ای اداره ارشاد به یک باره بخش خصوصی وارد جریان هنر شده و مجالی برای برنامه ریزی و آمادگی هنرمندان نبوده ، حال هرچه قدر بخش خصوصی تلاش کند از نظر من هنرمند میگویم برای کسب درآمد است و سخت می پذیرم ، این کاملا طبیعی است . من فکر می کنم این روند اگر بخواهد بهتر شود و جا بیفتد، باید به هم زمان دهیم و بخش خصوصی تعاملش را بیشتر کند ، اداره ارشاد هم جهت تامین امکانات بهتر در تلاش باشد، تا هرچه زودتر به جایگاه اصلی و والای تئاتر انشاالله برسیم . از همه هنرمندان تئاتر، بزرگترها ،اساتید خودم و همه دوستان خانه فرهنگ بابت شرکت در گفتگو تشکر می کنم. از جناب نوری زاده و مدیران خانه فرهنگ بابت اینکه بنده کمترین را قابل دانستند سپاس گزارم و امیدوارم جواب سوالات دوستان را به طور خلاصه و مفید داده باشم . به امید موفقیت همه هنرمندان؛ بلخص تئاتری های دشتستان بزرگ . شاد باشید.

ضمن عرض خسته نباشید به مهمان محترم برنامه و تشکر ویژه از اعضای محترم خانه فرهنگ دشتستان که ما را در برگزاری این گفتگو یاری کردند

تا درودی دیگر

بدرود .

 

 

با سپاس از علیرضا بحرینی، برای وقت و اطلاعات ارزشمندی که در اختیار ما قرار دادند.

🔶 موضوع گفتگو :وضعیت و جایگاه تئاتر دشتستان


🔶 مهمان گفتگو : علیرضا بحرینی

🔶 مدیر گفتگو : امیر نوری زاده

🔶 تاریخ گفتگو :98/3/25

🔶 تنظیم و ویرایش : ساناز دانشگر

🔶 تهیه شده در: گروه اجتماعی خانه فرهنگ دشتستان

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/113750