کد خبر: 113534 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 23 خرداد 1398 - 11:28
بیستمین نکوداشت فرزانگان دشتستان؛
تجلیل از دکتر هیبت اله مالکی نویسنده و پژوهشگر دشتستانی+تصاویر

اتحاد خبر: بیستمین آئین نکوداشت فرزانگان دشتستان که به تجلیل از دکتر هیبت اله مالکی نویسنده، محقق و استاد دانشگاه اختصاص داشت شامگاه چهارشنبه 22 خردادماه در پژوهش سرای متقین برازجان برگزار شد. در این مراسم که مورد استقبال و حضور گسترده مردمی قرار گرفته بود، رئیس دانشگاه پیام نور استان بوشهر، مشاور فرهنگی استاندار بوشهر، مدیر آموزش و پرورش ...

اتحاد خبر- سکینه صابری: بیستمین آئین نکوداشت فرزانگان دشتستان که به تجلیل از دکتر هیبت اله مالکی نویسنده ، محقق و استاد دانشگاه اختصاص داشت شامگاه چهارشنبه 22 خردادماه در پژوهش سرای متقین برگزار شد.




به گزارش اتحاد خبر؛  مدیر آموزش و پرورش شهرستان دشتستان در این آیین اظهار داشت: در حال حاضر ۳۲۶۰۰ دانش آموز داریم، ای کاش محافلی داشتیم تا دانش آموزان با مفاخر و بزرگانی چون استاد مالکی آشنا شوند و ببینند که امثال دکترمالکی کیست و چکار کرده است؟




سید حسن لواسانی فرد با قدردانی از افراد فرهیخته ای که تاریخ دیارشان را می نگارند گفت: آموزش و پرورش بدون توجه به طرز فکر، اندیشه و دیدگاه شخصی افراد از تمام کسانی که قلم میزنند و کارهای ارزشمند فرهنگی انجام میدهند حمایت می کند.



در ادامه این مراسم مدیر مسئول و سردبیر هفته نامه اتحاد جنوب ضمن خوش آمد گویی به حاضرین از مدیریت آموزش و پرورش و مدیریت پژوهشسرای متقین و همچنین اعضای انجمن فرزانگان دشتستان بخاطر برنامه ریزی و برگزاری این آیین تشکر و قدردانی نمود و اظهار داشت: من به نیابت انجمن فرزانگان دشتستان از همه فرهیختگان و عزیزانی که از شهرهای بوشهر، خورموج، شیراز و شهرها و روستاهای دشتستان در این آیین حضور یافتند تشکر و خیر مقدم عرض میکنم.


اکبر صابری، دکتر هیبت اله مالکی را معلم خود در سال ۵۸-۵۹ معرفی کرد و اظهار داشت:  من از همان نوجوانی الفبای زندگی را از ایشان یاد گرفتم و همواره خود را شاگرد استاد مالکی میدانم و از متانت و شخصیت، بزرگی، اصالت خانوادگی و جهد و تلاش مستمر ایشان در تحقیق و پژوهش که از جمله خصوصیات این استاد ارجمند می باشد درس ها گرفته و همواره خود را مدیون ایشان می دانم.




صابری یکی از خصوصیات بارز هیبت اله مالکی را مردمی بودن ایشان دانست و اشاره کرد: یکی از خواسته های دکتر مالکی برای برگزاری این آیین با تاکید بر وجه مردمی آن بود.


دکتر بحرانی رییس دانشگاه پیام نور استان از شاگردان استاد مالکی با ادای احترام به ایشان اظهار داشتند: دست استاد و معلم ۴۰ ساله خودم را می بوسم  و به شاگردی ایشان افتخار می کنم.


وی ادامه داد: وجوه پنهان برخی شخصیت ها را نمی بینیم، حرکت بزرگ فرهنگی ایشان در شهرستان دشتستان مایه فخر و مباهات برای مردم این استان است.


وی ادامه داد: استاد و معلم من تلاش داشت شاگردش در برابر اندیشه معلم هیچ حفاظی نداشته باشد و به معلمان توصیه کرد حفاظها را بردارند تا این نفوذ بیشتر شود.

 

در ادامه این آئین پروفسور عبدالرسول خیراندیش از اساتید برجسته تاریخ دانشگاه شیراز طی سخنانی به ابعاد شخصیتی دکتر مالکی اشاره کرد و گفت: آثار منتشر شده دکتر مالکی از مستندترین و معتبرترین آثار تاریخی به خصوص در حوزه تاریخ جنوب ایران است. 

 

وی دانش افزایی در کنار تدریس و معلمی را از ویژگی های دکتر مالکی برشمرد و گفت: اگر آنچه که فقط در حافظه دکتر مالکی است مکتوب و منتشر شود دهها جلد کتاب می شود و باید که از این استاد و دانشمند حوزه تاریخ و ادبیات بهره بیشتری برده شود.

 

در این آئین همچنین استاد فرج الله کمالی شاعر محلی سرای دشتستانی، مهندس احمد محمد کرمی اولین شهردار برازجان بعد از انقلاب اسلامی، غلامحسین بهرسی به نمایندگی از فرهنگیان و فرهیختگان شهرستان دشتی و دکتر کرم کرمی طی سخنانی به تجلیل از خدمات ارزشمند علمی و فرهنگی استاد هیبت الله مالکی پرداختند. 




در ادامه مراسم دکتر هیبت الله مالکی ضمن قدردانی از دست اندرکاران برگزاری این آئین باشکوه و تشکر از فرهیختگان و و مردم شریف اقصی نقاط استان که در این مراسم شرکت نموده اند اظهار داشت: از آغاز جوانی انگیزه ای که بنده را وادار کرد به پژوهش در مورد زادگاهم بپردازم و از ریشه یافته ها و تفسیرها و... بگویم دلبستگی و دلدادگی بود که به شهر و دیارم داشتم و دارم.


وی افزود: با ناگفته ها و کم گفته ها تاریخ شفاهی را آغاز کردم و برای دست یافتن به تاریخ دیارم تلاش کردم  و خواهم کرد.


دکتر مالکی ادامه داد: در کتاب شعرای دشتستان بزرگ گویندگان را که شرح حال زندگی آنها را نگاشته ام یا در تنهایی بسر میبردند یا بی توجهی به آنان میشد و من تلاش کردم این بزرگان مهجور مانده را به مردم دیارشان معرفی کنم.


وی همچنین مجموعه دشتستان و غضنفرالسلطنه را ادای دینی به سردار بزرگ جنوب میرزا محمدخان برازجانی و همچنین مردم شریف و بزرگوار دشتستان دانست و اظهار امیدواری کرد جلد سوم تاریخ دشتستان نیز در آینده چاپ و منتشر شود.


در پایان این مراسم با اهداء تندیس فرزانگان دشتستان و لوح سپاس و تقدیم هدایایی از طرف اشخاص و نهادهای مختلف از دکتر مالکی تجلیل و قدردانی شد.

گفتنی است در این مراسم که مورد استقبال و حضور گسترده مردمی قرار گرفته بود، رئیس دانشگاه پیام نور استان بوشهر، مشاور فرهنگی استاندار بوشهر، مدیر آموزش و پرورش دشتستان، رئیس شورای اسلامی شهر برازجان، رئیس کمیسون های فرهنگی و عمران شورای شهر برازجان، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دشتی، رئیس اتاق اصناف دشتستان، جمعی از اساتید دانشگاه و فرهنگیان جوان و پیشکسوت حضور داشتند. 

 

اجرای این مراسم را خانم مرضیه غلامشاهی برعهده داشتند و موسیقی فرح بخش سنتی نیز توسط گروه "نوای ارم"در میان برنامه به صورت زنده اجرا شد. 


 نکوداشت نویسنده و پژوهشگر دشتستانی دکتر هیبت الله مالکی / تصاویر اختصاصی (1)

 

نکوداشت نویسنده و پژوهشگر دشتستانی دکتر هیبت الله مالکی / تصاویر اختصاصی (2)

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/113534