امروز: شنبه 01 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 22 خرداد 1398 - 16:19
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان بوشهر:

اتحاد خبر: مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان بوشهر با اشاره به ورود فاضلاب های شهری و خانگی به دریا در استان بوشهر گفت: ورودی فاضلاب های شهری و روستایی در شهرستان های استان در حال شناسایی است. بعد از شناسایی خسارت های ناشی از ورود فاضلاب به دریا آن ها را مطالبه خواهیم کرد. مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان بوشهر پیش...

اتحاد خبر – ثریا شیری: مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان بوشهر پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه این استان دارای مناطق حفاظت شده ارزشمندی است، اظهار کرد: استان بوشهر دارای سه منطقه حفاظت شده تالاب حله، مند و خائیز است.


فرهاد قلی نژاد با بیان اینکه دو پارک ملی دیر-نخیلو و نایبند از دیگر مناطق زیست محیطی ارزشمند استان است افزود: دو اثر طبیعی ملی گنبد نمکی و جزیره خارکو نیز از دیگر مناطق محیط زیستی در استان بوشهر است که محل تولید مثل پرندگان بومی و مهاجر هستند.


قلی نژاد با اشاره به وجود بیش از 1000 رأس آهو در جزیره خارگ بیان کرد: آهو یکی از مهم ترین گونه های زیستی است که در همه فصول شکار آن ممنوع است و در استان بوشهر جمعیت قابل توجهی دارد.





وی با تاکید بر تعداد محدود ایستگاه های محیط بانی استان، گفت: در استان بوشهر شش ایستگاه مستقر شده است ولی به سه ایستگاه دیگر نیاز فوری وجود دارد که نیازمند تصویب اعتبارات عمرانی است تا با استقرار ماموران اجرایی منطقه تحت کنترل باشد.

دو مرکز سنجش و پایش آلودگی زیست محیطی در عسلویه و کنگان احداث می شود


قلی نژاد با اشاره به بحث آلایندگی در استان بوشهر با وجود فعالیت های صنایع سنگین نفت و گاز در جنوب استان، تاکید کرد: هشت ایستگاه سنجش آلودگی هوا در بحث گرد و غبار و ریزگردها در منطقه ویژه در حال فعالیت است اما به دلیل نقصی که در ایستگاه های سنجش آلودگی هوا برای سایر پارامترهای آلودگی داشتیم این تعداد کافی نیست.


وی ادامه داد: باید مرکز پایش زیست محیطی در عسلویه و کنگان فعال شود که مصوبه آن در سفر رئیس جمهور به بوشهر در اسفند 97 انجام شد و در حال حاضر در حال پیگیری برای احداث دو مرکز مهم سنجش و پایش آلودگی های زیست محیطی در جنوب استان بوشهر هستیم.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان بوشهر با تاکید بر لزوم اخذ مجوزهای زیست محیطی صنایع نفت و گاز در استان، یادآور شد: استقرار هر صنعت زیست محیطی در استان باید مطابق با طرح آمایش سرزمین استان باشد این طرح از طرح های بسیار مهم و مفید برای محیط زیست است که در استان در حال نهادینه شدن است.


قلی نژاد افزود: موردی که ما تاکید داریم برای طرح های صنعتی استان این است که صنایع بزرگ طبق قوانین و مقررات محیط زیست کشور حتما باید دارای گزارش ارزیابی زیست محیطی باشد به همین خاطر سازمان محیط زیست اجازه آغاز به کار هیچ صنعتی را بدون مطالعات زیست محیطی نمی دهد و بعضی از صنایعی که بدون ارزیابی های زیست محیطی و مطالعات و اخذ مجوز از سازمان محیط زیست آغاز به کار کردند متوقف شده اند البته ادامه ی فعالیت هر صنعت در استان حتما باید بعد از گرفتن مجوزهای زیست محیطی از سازمان حفاظت محیط زیست باشد.


وی تاکید کرد: از ادامه فعالیت یک پروژه استقرار مخازن به دلیل آلودگی و استحصال دریا جلوگیری کردیم و دو پروژه مربوط به شهرداری های جنوب استان در بحث ساحل سازی و استحصال بود که با حکم قضایی فعلا فعالیت آن را متوقف کردیم.
قلی نژاد اظهار کرد: هیچ پروژه ای نباید در دریا تخریب ایجاد کند و مستقر بشود متاسفانه برخی از پروژه های صنعتی استان در عسلویه و کنگان بعد از استحصال مستقر شدند و باعث تخریب اکوسیستم دریایی شدند که پیگیری کردیم و حکم رفع استحصال صادر شد.

وی با اشاره به مشکل آلودگی هوا در عسلویه و کنگان گفت: مهم ترین گازی که باعث ایجاد آلودگی هوا شده است ترکیبات سولفور است.
قلی نژاد افزود: استقرار تصفیه خانه فاضلاب مرکزی پالایشگاه ها یکی از مهمترین مشکلات عسلویه و کنگان است که باعث شده است اکوسیستم دریایی در معرض خطر قرار بگیرد.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: فلرینگ یا بدسوزی فلرها در عسلویه نیز یکی دیگر از عوامل آلودگی هوا است که بیشترین تعداد فلرها مربوط به پالایشگاه های گازی است هرچند بعضی از پتروشیمی ها هم آلوده هستند.


وی یادآور شد: خوشبختانه با پیشنهادی که از سوی استان بوشهر شد تشکیل کارگروه ملی کنترل آلودگی شهرهای جنوبی استان به تصویب رئیس جمهور و هیئت دولت در 28 اسفند 97 قرار گرفت و در حال حاضر استان بوشهر دارای تصویب نامه به عنوان تشکیل کارگروه ملی عسلویه و کنگان و شهرهای جنوبی استان است.
قلی نژاد کاهش یا حذف فلرها در جنوب استان بوشهر، تعیین تکلیف جمعیتی و بحث شهرهای جدید استان بوشهر، فاصله صنعت از جمعیت و موضوع پسماندها را چهار محور مورد بررسی در این کارگروه عنوان کرد.

13 پرونده علیه پتروشیمی های متخلف تشکیل دادیم
وی از صدور اخطاریه سه ماهه در بحث انبارهای روباز گوگرد خبر داد و گفت: در این خصوص اخطاریه مهلت دار سه ماهه صادر کردیم و اعلام کردیم اگر بعد از اتمام مهلت قانونی انبارهای سرپوشیده و مکانیزه گوگرد در منطقه احداث نشود حتما موضوع را پیگیری قضایی خواهیم کرد و در حال حاضر 13 پرونده در عسلویه و کنگان هم علیه پتروشیمی ها و پالایشگاه ها تشکیل دادیم و همزمان با کارگروه موضوع تخلفات و جرائم زیست محیطی آلودگی را در مراجع قضایی هم پیگیری می کنیم.
قلی نژاد افزود: یک سایت تخلیه و بازیافت پسماندهای ویژه عسلویه در حال گرفتن مجوز است و با آغاز بکار این سایت بازیافت و ذخیره سازی شاهد مدیریت مطلوب پسماندهای ویژه صنایع عسلویه خواهیم بود.
وی اظهار کرد: هرچند که فاضلاب های پتروشیمی ها مدیریت شده و تمام فاضلاب های پتروشیمی های منطقه به تصفیه خانه فاضلاب پتروشیمی مبین هدایت میشود و در آنجا تصفیه میشود و امروزه هیچ فاضلابی از پتروشیمی ها وارد دریا نمیشود اما به پتروشیمی های در حال ساخت و پتروشیمی های فاز 2 هم اعلام کردیم مجوز بهره برداری هیچ پتروشیمی را در منطقه تایید و صادر نخواهیم کرد مگر اینکه واحد تصفیه خانه پتروشیمی دماوند به عنوان حمایت کننده پتروشیمی فاز 2 وارد مدار شود.

ورودی های فاضلاب شهری و خانگی شهرستان ها به دریا در حال شناسایی است
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان بوشهر با اشاره به ورود فاضلاب های شهری و دریایی به دریا گفت: یکی از دغدغه ها و اعتراضات ما ورود فاضلاب های شهری و روستایی به دریا است.
قلی نژاد با بیان اینکه شناسایی مبادی ورودی فاضلاب شهری و خانگی به فاضلاب در شهرهای گناوه و دیلم به پایان رسیده است، اظهار کرد: در شهر گناوه 25 ورودی پساب و فاضلاب شهری و خانگی به دریا وجود دارد.
وی ادامه داد: ما خواستار این هستیم که ارگان متولی که وزارت نیرو یا شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی هستند حتما در بحث توسعه شبکه فاضلاب شهرهای استان بوشهر، به این مسئله ورود کنند و تصفیه خانه فاضلاب در شهرهای استان وارد مدار شود بعد از شناسایی ورودی ها خسارت ها ناشی از ورود فاضلاب به دریا برآورد می شود و آن ها را مطالبه خواهیم کرد و اعلام خواهیم کرد.
قلی نژاد فاضلاب و پساب ها را یک ثروت برای استان کم آبی چون بوشهر عنوان کرد و گفت: می توان پساب را برای آبیاری فضای سبز و شستشوی خیابان ها هدایت کرد و از این آب در راستای صرفه جویی در مصرف آب استفاده کرد.

شش ایستگاه سنجش آلودگی هوا و ریزگرد در استان وارد مدار شده است
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان بوشهر با بیان اینکه استان ما تحت تاثیر پدیده گرد و غبار است گفت: کارگروه مقابله با گرد و غبار در استان تشکیل شده است و برنامه ها و اقداماتی در استان در حال پیگیری داریم.
قلی نژاد تعداد ایستگاه های سنجش آلودگی هوا و ریزگردها در استان را پنج ایستگاه اعلام کرد و افزود: امروز نیز یک ایستگاه در شهر خورموج شهرستان دشتی وارد مدار شد و ایستگاه سنجش گرد و غبار دیلم در یکی دو ماه آینده کم کم وارد مدار خواهد شد.
وی گفت: این ایستگاه ها باعث می شود داده ها و میزان گرد و غبار را به ساعت و به روز به استانداری برای تصمیم گیری و به بهداشت برای تعیین شاخص کیفی هوای استان گزارش کنیم.
قلی نژاد گرد و غبار استان بوشهر را ناشی از بیابان های عراق به عنوان یک کانون خارجی و تاثیر کانون های داخلی مثل کانون های بیابانی استان خوزستان دانست و بیان کرد: وظیفه کارگروه مقابله با گرد و غبار تصمیم گیری پیرامون مدیریت بحران این موضوع است.

هیچ شهرستانی از لیست تعیین سهم آلایندگی استان حذف نشده است
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان بوشهر با اشاره به جلسات کارشناسی تعیین سهم استان های همجوار از آلایندگی صنایع عسلویه، افزود: تعیین شدت آلایندگی باید به صورت علمی صورت بگیرد و عواملی مثل فاصله، جمعیت، جهت باد غالب، فاصله از دریا و... مورد بررسی قرار بگیرد.
قلی نژاد افزود: تا این لحظه هیچ شهرستانی از استان بوشهر از لیست شهرهای دریافت سهم آلایندگی حذف نشده است و هیچ تعیین درصدی فعلا قطعیت پیدا نکرده است.
وی افزود: سازمان محیط زیست هیچ درصدی را بدون جلسات کارشناسی تخصیص نخواهد داد.



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • به بچه‌هایتان نودل ندهید!
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/01/30
  • بازسازی اساسی پاسگاه‌های پلیس راه استان بوشهر
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/01/30
  • ادعاها درباره حمله اسرائیل به ایران / ساقط کردن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان
  • ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد
  • مصرف این صیفی همه کمبودهای بدن و ویتامین ها را جبران می کند/ تنظیم آنی فشار و قند خون
  • رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور وارد استان بوشهر شد
  • پتروشیمی پردیس حامی مهمترین رویداد بین المللی در حوزه تاب آوری انرژی
  • حضور کشتی گیران استان بوشهر در مسابقات بین المللی جام شاهد
  • معماری شهر آفتاب بوشهر متناسب با نمای بومی اجرا می‌شود
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • 🎥ویدیو/طبیعت بکر و زیبای روستای خیرک دشتستان
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • .: افسری حدود 9 ساعت قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 13 ساعت قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 3 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 4 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 6 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 6 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 7 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 9 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 10 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 11 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...