امروز: شنبه 01 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 04 خرداد 1398 - 16:58

اتحاد خبر:گفتگوی پنجاه و هفتم  خانه فرهنگ دشتستان با مسعود تمیمی به مناسبت یکم خرداد ( روز بهره وری و بهینه سازی مصرف ) با موضوع " بهینه سازی و مدیریت مصرف برق ″.

اتحاد خبر:گفتگوی پنجاه و هفتم  خانه فرهنگ دشتستان با مسعود تمیمی به مناسبت یکم خرداد ( روز بهره وری و بهینه سازی مصرف ) با موضوع " بهینه سازی و مدیریت مصرف برق ″.

در متن تنظیم شده، جهت سهولت مطالعه برای خوانندگان محترم، پرسش ها با علامت (●) و پاسخ های مهمان برنامه با علامت (●●) مشخص شده است.



قبل از آن که گفتگو را شروع کنیم ابتدا برای آشنایی خوانندگان شرح حال مختصری  از جناب مهندس مسعود تمیمی را بازگو می کنیم ، سپس می پردازیم به گفتگو

⬛ مهندس مسعود تمیمی در تاریخ ۱۳۶۵/۶/۳۰ در دشتستان متولد شدند.


وی دارنده ی مدرک کارشناسی برق قدرت از دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر و نیز کارشناسی ارشد دانشگاه علوم و تحقیقات تبریز هستند.
⬛ سوابق کاری ایشان به شرح زیر می باشد:

◾سابقه ۲ سال تدریس در دانشگاه آزاد و خرد بوشهر

◾سابقه ۱۰ سال کار در شرکت توزیع برق بوشهر

◾شاغل در اداره برق برازجان- واحد مهندسی- کارشناس طراحی شبکه های توزیع برق

● امیر نوری زاده : از آنجا که شما چه به لحاظ آکادمیک و چه عملی ، چندسالی است که در حوزه ی انرژی فعالیت دارید ، بهره وری و بهینه سازی مصرف را به طور مفصل توضیح دهید؟
در این مورد اگر  به پیش زمینه ی کوتاهی نیاز هست در خدمت شما هستیم.
●● مسعود تمیمی:  بهره وری بهینه و بهینه سازی مصرف به صورت مختصر یعنی با کمترین هزینه به بهترین بازدهی برسیم و این بازدهی پایدار و مستمر باشد .
◼و مدیریت مصرف در تعریفی جامع تر به مجموعه ای از روش ها و راهبردها گفته می شود که به منظور بهینه سازی مصرف انرژی به کار گرفته شود .
در اینجا لازم است که ما با ساختار تولید، انتقال و توزیع برق آشنایی مختصری داشته باشیم و روش ها و هزینه ها و چالش های موجود در این مسیر شناسایی شود.
البته تلاش بر این است که به صورت عامیانه و نه کاملا تخصصی این چرخه بررسی شود.
◾تولید برق به روش های مختلف در تمام دنیا انجام می گیرد که هر کشور با توجه به موقعیت جغرافیایی، ساختار صنعتی و مالی این روش ها را بکار می گیرد.
حال در کشور ما با توجه به شرایط ذکر شده و برخورداری از انرژی نفت و گاز بیشتر تولید خود از این راه انجام می شود. البته تولید توسط نیروگاه های آبی و بادی و هسته ای نیز در کنار سایر روش های تولید انجام می شود، با این وجود؛ وضعیت مصرف انرژی در ایران با ۱ درصد جمعیت جهان حدود ۱/۶ درصد مصرف جهانی است .
◼مصرف سرانه ی انرژی در ایران بیش از ۳ برابر متوسط مصرف جهانی و ۶ برابر مصرف اروپاست که این آمار بسیار بالاست.
◾مصرف گاز ایران حدودا برابر با کل اروپاست.
◾رشد سالانه ی مصرف برق در ایران حدود ۸ در صد می باشد، و سرمایه گذاری اولیه ی مورد نیاز برای تولید هر یک کیلو وات ساعت برق حدود ۱۰۰۰ دلار است و هزینه سوخت نیروگاه بر مبنای قیمت جهانی در طول عمر ۳۰ ساله حدود ۴ برابر هزینه ی سرمایه گذاری اولیه می باشد و به ازای این یک کیلو وات ساعت تولید برق حدود ۹۰۰ گرم گازهای آلاینده وارد هوا شده و باعث گرم شدن اتمسفر و تقویت گازهای گلخانه ای و شیوع بیماری های ریوی،ام اس ، آسم و .... می شود.
◼ کشور ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی و استفاده ی حداکثری از سوخت های فسیلی در طول سالیان همانند سایر نقاط کره زمین هر سال گرمای بیشتری را به خود می بیند؛ و این گرمای جهانی در سال ۲۰۱۰  میلادی حدود ۱۰۰ میلیارد تن از یخ های قطب شمال را ذوب کرده است. و طبق آمار هر ۲ ثانیه یک جنگل به مساحت یک زمین فوتبال در دنیا آتش می گیرد.
◼همچنین در پنجاه سال اخیر وسایل مصرفی برقی در خانه های ایران از حدود ۳ تا ۴ دستگاه به ۱۰ تا ۱۵ دستگاه رسیده است که این موارد نیاز به برق را در بین مردم بیشتر کرده است.
در کنار نیاز های ذکر شده همچنین می توان افزایش جمعیت، ورود وسایل جدید،بالا رفتن نسبی رفاه اجتماعی و عدم رعایت الگوهای مصرف انرژی را بر شمرد.
◼ در زمینه ی اصلاح الگوی مصرف، دولت و مصرف کنندگان وظایفی دارند که نقش دولت را به دلیل اینکه در اختیار عامه ی مردم نمی باشد در این گفتمان کمتر بیان می کنیم و بیشتر به نقش مردم در این زمینه پرداخته می شود.
دولت باید با تعیین نرخ ها و تعرفه های مناسب برای انگیزه ی مشترکان، تدوین قوانین و مقررات مناسب برای تولید تجهیزات با بهره وری بالا و فرهنگ سازی و اطلاع رسانی ایفای نقش کند .

 ● امیر نوری زاده : با توجه به ورود فصل گرما و موقعیت جغرافیایی خاص منطقه ی دشتستان و اینکه در حال حاضر امکان زندگی بدون انرژی برق تقریبا غیر ممکن است ؛ راهکارهای ساده در بهینه سازی مصرف برق چه می تواند باشد؟
و یا به طور مختصر؛ ما به عنوان یک مصرف کننده، چه کارهایی می توانیم انجام دهیم؛ که شاهد جیره بندی و یا خاموشی در فصل تابستان نباشیم؟
●● مسعود تمیمی :راهکارهای مناسب و ساده در بهینه سازی مصرف برق به پل بین رفتارهای مردم با وسایل مصرفی ارتباط دارد که در خلال سوالات جواب داده می شود .
◼اما بهتر است که به دو اصل مهم توجه کنیم:
◾مصرف برق فقط در زمانی که واقعا مورد نیاز است(چه وقت)
◾ مصرف برق به مقداری که دقیقا مورد نیاز است(چقدر)
در ابتدا باید وسایلی تهیه کنیم که از استاندارد بالایی برخوردار باشند و همچنین به اندازه ی نیاز ما باشند؛  در این مورد توجه به برچسب انرژی بسیار ضروری است، سپس باید آشنایی کامل با سرویس و نگهداری وسایل را داشته باشیم .
همچنین اصلی ترین عامل برای گریز از خاموشی ها و قطعی های نا خواسته؛ « استفاده ی وسایل برقی در زمان های مناسب می باشد» .
زمانی که در ″اوج مصرف″ یا به اصطلاح در ″ پیک مصرف″ نباشیم .
اوج مصرف در ساعات ۱۲ تا ۱۷ و همچنین ۲۰ تا ۲۴ می‌باشد ؛ که در این زمان نباید از وسایل پر مصرف به صورت همزمان استفاده کنیم.
⬛ بیشترین مصرف در استان بوشهر در بخش خانگی میباشد که حدود ۷۵ در صد مصرف کل می باشد .
پس بهترین راهکار اطلاع رسانی و آموزش مردم از نحوه ی مصرف و سرویس می باشد.
در بخش خانگی و در فصل گرم بیشترین مصرف را کولرهای گازی دارند و پس از آن یخچال و فریزر و روشنایی و در کنار این وسایل همیشه فعال وسایلی مانند: تلویزیون، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و اتو نیز استفاده می شوند.
◾بهتر است از لامپ های LEDبجای لامپ های رشته ای و لامپ های کم مصرف استفاده شود .
◾کولر گازی سرویس دوره ای شود و موتور کولر زیر سایبان باشد، و همچنین از درب و پنجره های دو جداره استفاده کنیم و از پرده در پشت پنجره ها جهت جلوگیری از تابش مستقیم نور آفتاب استفاده شود .
◾در یخچال و فریزر از قرار دادن بیش از حد وسایل خودداری کنیم و فاصله پشت یخچال تا دیوار حداقل ۲۰ سانتی متر باشد، لاستیک های درب یخچال و فریزر تمیز شوند و پس از چند سال تعویض شوند؛ از قرار دادن مواد غذایی گرم و داغ در یخچال و فریزر خودداری شود و قوطی های کنسرو و موادی که نیاز به یخچال ندارند را در بیرون از یخچال نگهداری کنیم.
◾استفاده از ماشین های لباسشویی و ظرفشویی در حد مجاز باشد و از قرار دادن لباس یا ظرف خیلی کم که منجر به استفاده ی زیاد از آن ها شود خودداری شود.
◾در روز از نور طبیعی خورشید جهت روشنایی ساختمان استفاده شود و از روشن کردن لامپ در نقاطی از ساختمان که ضروری نیست خودداری شود .
◾درجه کولر گازی بین ۲۱ تا ۲۴ قرار گیرد؛ و همچنین وسایل و تجهیزاتی که استفاده ای در شبانه روز ندارید نظیر تلویزیون، لپ تاپ، چاپگر، شارژر موبایل و سایر تجهیزات این چنینی را از پریز برق بکشید .
⬛ در اینجا با ذکر یک مثال آماری، نتیجه ی خاموش کردن یک لامپ ۱۰۰ واتی توسط هر مشترک بیان می شود:
◾کاهش نیاز مصرف تا ۲۸۰۰ مگاوات
◾امکان تامین برق حداقل یک میلیون مشترک
◾عدم ورود ۲۰ میلیون تن گازهای آلاینده به محیط در یکسال

● امیر نوری زاده : نقش آموزش در توسعه الگوی مصرف بهینه چیست؟
●● مسعود تمیمی : خب با توجه به اینکه در جامعه ی ما و بخصوص استان ما بیشتر مردان شاغلند و زنان مشغول مدیریت خانه؛  بهتر است که بیشتر زنان و فرزندان آموزش داده شوند، که در این زمینه نقش روابط عمومی شرکت برق، صدا و سیما، آموزش و پرورش،سمن ها،فضای مجازی و سایر نهادهای وابسته بسیار پر اهمیت است.
به دلیل اینکه ما مصارف صنعتی و کشاورزی کمتری نسبت به خانگی داریم می توان بحث استفاده ی بهینه از وسایل مصرفی خانگی را بیان کرد .

● قاسم پاکدل: ما مجبور هستیم برای بهره وری بهتر از انرژی به انرژی های پاک(انرژی های تجدید پذیر) روی بیاوریم.
پیشنهاد شما در این رابطه چیست؛ پیشنهاد هایی که ما شهروندان دشتستانی با بضاعت مالی کم بتوانیم با استفاده از این روش ها بهره بهتر و بیشتری از انرژی ببریم؟
●● مسعود تمیمی : انرژی های تجدید پذیر مانند باد، نور خورشید، آب های گرم زیر زمینی و سایر موارد امروزه بسیار پر کاربرد می باشند .
خوشبختانه در استان ما نیز از تولید توسط افراد و شرکت های خصوصی با استفاده از نور خورشید استقبال زیادی می شود.
اما با توجه به اینکه در کشور ما بستر مناسب و زیر ساخت های لازم وجود ندارد در حال حاضر کمتر به این بخش ورود می شود ؛ و همچنین عدم ثبات اقتصادی و مطمئن نبودن افراد و شرکت ها از این چشم اندازها .
ما در استان بوشهر مشکل تولید نداریم و تقریبا بیش از مصرف استان تولید داریم اما به دلیل اینکه شبکه ی برق سراسری و ملی می باشد ناگزیر در برخی مواقع به سمت خاموشی های نوبتی میرویم .
◼ پس بهتر است ما مصرف را کنترل کنیم .
مثلا لامپ رشته ای ۵ درصد نور و ۹۵ درصد حرارت دارد، لامپ مهتابی ۶۰ درصد نور و ۴۰ درصد حرارت و لامپ کم مصرف ۸۵ درصد نور و ۱۵ درصد حرارت؛ که این حرارت نیز جزء مصرف محسوب می شود و باید از جیب پول پرداخت کنیم بابت آن؛ یا اینکه بجای استفاده از خشک کن ماشین لباسشویی در تابستان از هوای آزاد جهت خشک کردن لباس استفاده کنیم .

● قاسم پاکدل : هزینه ی تهیه صفحات خورشیدی برای تولید برق یک منزل مسکونی چقدر هست؟
●● مسعود تمیمی : با توجه به تورم در کشور ما و تحریم هایی که وجود دارد؛ همه روزه شاهد افزایش قیمت ها هستیم اما اگر آمار بنده به روز باشد تا الان که صحبت می کنیم حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان برای یک منزل مسکونی .
در استفاده ی بهینه از تجهیزات مثلا گفته می شود جارو برقی را بعد از هر ۱۰ دقیقه استفاده ۱۰ دقیقه استراحت بدهیم و تیکه های بزرگ را با جارو برقی جارو نکنیم .
در انتخاب کولر گازی دقت شود که برای چه منطقه ی آب و هوایی تولید شده و به نوع گاز آن و آمپر مصرفی دقت کنیم و کولری تهیه کنیم مناسب با زیر بنای محدوده ی مورد مصرف .
در اینجا لازم میدانم در مورد ساختار کشور و بحث خصوصی سازی و ایجاد بسترهای مناسب نیز دقت نظر داشته باشیم که انعطاف پذیری صنعت برق را با مشکل روبرو کرده است .
برای فرار از خاموشی های بی برنامه و قطعی های ناخواسته بهترین راهکار این است که از خودمان شروع کنیم و با مصرف بهینه و اصولی و استفاده از الگوهای مناسب و اطلاع رسانی و آگاهی دادن به اطرافیان خود این نگرانی و مشکل را تا حدودی از بین ببریم .

● امیر نوری زاده : با توجه به آمار و ارقامی که ابتدای گفتگو فرمودید و با توجه به مشکلات اساسی در بحث ایرادات  الگوی مصرف؛ برای بالا بردن سطح اطلاعات و در مجموع آموزش در زمینه ی اصلاح الگوی مصرف ؛ پیشنهاد شما چیست و چه راهکارهایی در این زمینه وجود دارد؟
●● مسعود تمیمی : شرکت توزیع برق بوشهر در این راستا اقداماتی انجام داده است بعنوان مثال عقد قرارداد با شرکت های صنعتی و کشاورزی که در ساعات اوج مصرف، وستگاه های خود را خاموش کنند و در عوض تخفیف می گیرند و در ادامه نیز شاهد آن خواهیم بود .

● عبدالله بوستانی : چرا خود دولت یا اداره برق لامپ های کم مصرف و LED توزیع نمی کند؟
●● مسعود تمیمی : دولت باید کار را به بخش های خصوصی واگذار کند و این موضوع بحث کلان کشور می باشد .

● عبدالله بوستانی :  چرا به جای این همه پول تبلیغات و کاغذ؛ لامپ کم مصرف و LED توزیع نمی کنند؟
●● مسعود تمیمی : این پیشنهاد بسیار خوب و ارزشمند است اما واقعا شرکت توزیع با توجه به محدودیت ها و ساختار نامناسب موجود در کشور توان و یا مجوز چنین کاری را ندارد .

● عبدالله بوستانی : چرا ما از انرژی خورشیدی استفاده نمی کنیم؟
مثلا از همین انرژی می توانیم حداقل در شب برای زیباسازی شهر اقدام کنیم .
●● مسعود تمیمی : اگر با دولت باشد ؛باید عرض کنم حالا حالاها به آن نقطه نمی رسیم، اما اگر با مردم و بخش های خصوصی باشد؛ می توان به این نقطه رسید .
در خصوص زیباسازی شهر؛ ما برای وارد کردن پنل خورشیدی و باتری و اینورتر مشکل داریم و در داخل نیز تولید انبوه و پر کاربرد نداریم .

● عبدالله بوستانی : کسی از بخش خصوصی حمایت نمی کند، نظر شما در این باره چیست؟
●● مسعود تمیمی : قبول دارم ؛ اما می شود با اخذ تسهیلات، تولید و فروش داشته باشید و ظرف ۳ تا ۵ سال بازگشت سرمایه خواهد داشت و بعد از آن کاملا سود ده می باشد .
با استفاده از فضای مجازی و نهادهای مردمی و خصوصی می توان به بخش آموزش و عملیاتی کردن اهداف دست پیدا کرد .

● امیر نوری زاده :  یعنی از ظرفیت های فضای مجازی و سمن ها و نهادهای مردمی می توان در رسیدن به الگوی مصرف بهینه و آموزش در این زمینه استفاده کرد؟
●● مسعود تمیمی : یقینا همینطور خواهد بود و ما می توانیم از این ظرفیت ها به جای تنش های روزمره به نتایج خوبی برسیم .

با سپاس از مهندس مسعود تمیمی، برای وقت و اطلاعات ارزشمندی که در اختیار ما قرار دادند.

🔶 موضوع گفتگو : بهینه سازی و مدیریت مصرف برق

🔶 مهمان گفتگو : مسعود تمیمی

🔶 مدیر گفتگو : امیر نوری زاده

🔶 تاریخ گفتگو : ۱۳۹۸/۳/۱ چهارشنبه

🔶 تنظیم و ویرایش : فاطمه چاآبی

🔶 تهیه شده در: گروه اجتماعی خانه فرهنگ دشتستان



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل (+عکس)
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • مهدی یوسفی؛ جوانِ شایسته و نخبه
  • .: علی حدود 2 ساعت قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 2 ساعت قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 14 ساعت قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 15 ساعت قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 20 ساعت قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز 1 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 4 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 5 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 6 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 6 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...