کد خبر: 112277 ، سرويس: طنز تلخند
تاريخ انتشار: 23 ارديبهشت 1398 - 09:20
طنز اختصاصی اتحاد خبر/جاروف
زنگ انشا

اتحادخبر-پرسوک:به نام خدا/ طب سنتی/این روزها مردم یک طورِ شدیدی به سمت طب سنتی هجوم آورده اند. حداقل در فامیل ما که این گونه است. آنان فکر می کنند اگر دیگر ماستِ فلفلی بخورند یا غذا را بین بیست تا سی مرتبه بجوند یا سرخ کردنی نخورند یا بوی خوش استشمام کرده و از بوییدن بوی بد بپرهیزند کمتر ترشی بخورند و از اینطور کارها انجام بدهند دیگر هیچ...

*پرسوک:

 

به نام خدا

 طب سنتی

این روزها مردم یک طورِ شدیدی به سمت طب سنتی هجوم آورده اند. حداقل در فامیل ما که این گونه است. آنان فکر می کنند اگر دیگر ماستِ فلفلی بخورند یا غذا را بین بیست تا سی مرتبه بجوند یا سرخ کردنی نخورند یا بوی خوش استشمام کرده و از بوییدن بوی بد بپرهیزند کمتر ترشی بخورند و از اینطور کارها انجام بدهند دیگر هیچ بیماری  به سراغشان نمی آید. بعضی ها هم هستند که روی طب سنتی تعصب دارند مانند عمه ی مادر من. او به شدت به خاصیت دود دادن عنبرنسا معتقد است و یک جوری در موردش صحبت می کند که انگاری  دوای هر دردی است یعنی چه درمورد گوش درد، کمردرد و پادرد و چه برای دوراز جان سرطان با او صحبت کنی می گوید دوای دردش این است که هر شب عنبرنسا روی آتش گذاشته و دود بگیرد حالا بسته به نوع درد ، نوعِ دود گرفتن عنبر نسا هم فرق می کند. من وقتی خیلی کوچکتر بودم یکبار با عنبر نسا برخورد داشتم که آن هم برای همیشه برایم کافی بود. ماجرا اینطوری بود که من و مادرجان خانه ی عمه خانم بودیم و من نه اینکه فکر کنید فضول بودم بلکه بصورت کاملا اتفاقی قوطی عنبر نسا را دیده و درش را باز کردم  و درونش گلوله های شکلاتی رنگی را دیدم و فکر کردم کاکائو است بخاطر همین یک کمی از آن را خوردم تقریبا یک گلوله ی کاملش را بعدش را نمی توانم برایتان توصیف کنم . بعد ها مادرم به من گفت که چه خورده ام و عنبر نسا چیست .باور کنید  دوران خیلی  بدی را گذراندم هربار می خواستم چیزی بخورم عنبرنسا در ذهنم می آمد و آن خوراکی زهرمارم می شد.


البته طب سنتی بد نیست و در پاره ای از موارد واقعا اثر درمانی هم دارد. شنیده ام که سازمان جهانی بهداشت هم در آموزش هایش طب سنتی را گذاشته است.


طب سنتی و طب جدید اندک تفاوت هایی هم دارند مثلا در طب سنتی داروهای گیاهی اثر جانبی ندارند اما داروهای شیمیایی کمِ کم بر دو سوم بدن یک کمی اثر جانبی از خودش به جا می گذارد که البته ما چون نمی بینیم متوجه ی آن اثرات جانبی نمی شویم. در طب سنتی یک کاری هست به نام زالو درمانی و برای درمان بعضی بیماری ها زالو تجویز می شود البته مشابه آن در طب جدید هم هست و بعضی از پزشکان و بیمارستان ها خودشان زحمت کشیده و نقش زالو را بهتر از خودِ زالو اجرا می کنند.  در طب سنتی مردم بر اساس طبعشان تقسیم بندی می شوند در طب جدید هم مردم بسته به محتویات جیب شان تقسیم بندی می شوند بعد این تقسیم بندی دیگر خود مردم می فهمند که درمان می شوند یا از آن درد باید دار فانی را وداع بگویند. دعا می کنم که همه ی مردم سالم و سلامت باشند و کارشان به هیچ مدل طبی نیوفتد نه سنتی و نه جدید.



این بود انشای من


سلامتی نعمته، لطف خداست به انسان


باید به زیر چترش باشیم همه به یکسان

 

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/112277