کد خبر: 110737 ، سرويس: حرف‌های شما
تاريخ انتشار: 21 فروردين 1398 - 10:38
کارگران شاغل در پارس جنوبی برای احقاق حقوق خود به کجا مراجعه کنند؟ / گلایه از اداره کار و خدمات اشتغال منطقه ویژه

اتحاد خبر _ سیاوش گرمسیری نژاد:بر هیچ کس پوشیده نیست که اغلب شرکت های پیمانکاری شاغل در صنعت نفت وگاز هر کدام به نوعی حقوق کارگران خود را تضییع می کنند بی شک کارگران شاغل در پارس جنوبی از این قانون مستثنی نیستند... تعداد 250 نفر از کارگران تصمیم به طرح شکایت از یکی از شرکت های پیمانکاری در اداره کار و خدمات اشتغال منطقه ویژه...

سیاوش گرمسیری نژاد

 
بر هیچ کس پوشیده نیست که اغلب شرکت های پیمانکاری شاغل در صنعت نفت وگاز هر کدام به نوعی حقوق کارگران خود را تضییع می کنند بی شک کارگران شاغل در پارس جنوبی از این قانون مستثنی نیستند، از بهمن ماه سال 1395 شرکت پیمانکاری ........ پروژه تعمیر و نگهداری پالایشگاه نهم(فاز 12) را در دست داشت و به طرق مختلف حقوق کارگران را تضییع می کرد این امر باعث شده بود، هر روز خبر اعتصاب از بزرگترین پالایشگاه گازی خاورمیانه در رسانه ها منتشر شود فلذا تعداد 250 نفر از کارگران تصمیم به طرح شکایت در اداره کار خدمات منطقه ویژه گرفتند و برای حصول  نتیجه ی بهتر در این راه وکیلی کار کشته را استخدام کردند. بعد از جلسات متعدد وکیل با نمایندهای کارگران دادخواستی با رعایت تمامی موارد قانونی توسط وکیل مربوطه تنظیم گردید که ذیلاً به مورادی اشاره می شود:
1- طرح طبقه بندی مشاغل ماده 49 قانون کار به همراه مفاد دستورالعمل شماره 61429 مورخ 19/7/83 و همچنین مفاد آئین نامه اجرایی طرح طبقه بندی مشاغل کارگاهها موضوع تبصره یک ماده 49 قانون کار مصوب اسفند 89 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.
2-  تشکیل کمیته حفاظت فنی و فیزیکی ماده 93 قانون کار و آئین‌نامه‌های وابسته بدان در ضرورت راه‌اندازی و فعالیت کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار و با عنایت به نقش اساسی و حیاتی این نهاد قانونی در حفظ حقوق نیروی کار در سطوح بهداشت و ایمنی کار. لازم به ذکر است که ضرورت راه‌اندازی کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار در جنب فعالیت‌های واحد تولیدی و صنعتی مهم و حساسی که پرسنل آن به صورت روزمره در معرض آلاینده‌های گوناگون فیزیکی، شیمیایی، حرارتی و ... قرارداشته و نیز مواجه به انواع آسیبها و لطمات احتمالی ناشی از فعالیت‌ها و مسئولیتهای سنگین محوله می‌باشند امری روشن و آشکار به شمار رفته و چشم‌پوشی از آن بی‌ تردید به نقض حقوق کارگران خواهد انجامید.
 3- تشکیل نهاد صنفی کارگران. با عنایت به مفاد و مدلول مواد 130 و 131 از قانون کار تکلیف خوانده به فراهم آوردن زمینه برگزاری انتخابات درون کارگاهی.
4-  مزایای به طبع شغل: براساس صراحت مفاد ماده 36 و تبصره 1 آن از قانون کار
5- پرداخت حق کمپ : عرف منطقه
6- پرداخت پایه سنوات : براساس نص ماده 41 قانون کار و تبصره ذیل آن می‌باشد.
7- پرداخت اضافه کار روز کارگر: نظر به صراحت مفاد و منطوق ماده 63 قانون کار
8- پرداخت مابه التفاوت حق مسکن سال 95 :  به موجب صراحت بخشنامه مورخ 28/6/1395 هیأت دولت ج.ا.ا
9 - پرداخت سهم قانونی به تامین اجتماعی و دستمزد واقعی : به موجب تکالیف صریح قانون تأمین اجتماعی و دستورالعمل‌های وابسته و نیز تعهدات پذیرفته شده توسط پیمانکار به موجب بند 2 از ماده 22 و بند 1 از ماده 41 موافقتنامه شرایط عمومی پیمان، شرکت خوانده موظف به محاسبه و پرداخت مبلغ واقعی درصد سهم قانونی کارفرما و کارگر نسبت به میزان مزد و مزایای دریافتی کارگران به صندوق تأمین اجتماعی می‌باشد.


پس از تنظیم دادخواست و جمع آوری مدارک مربوطه پرونده ها به اداره کار خدمات اشتغال تحویل شد و طی دو جلسه به تاریخ 07/05/97 و 07/06/97 مورد بررسی قرار گرفت. بعد از گذشت دوماه از تاریخ برگزاری جلسات، اداره  کار و خدمات اشتغال منطقه ویژه رای خود را آماده ابلاغ نمود که در کمال تعجب، وکیل و نماینده های کارگران تمامی موارد که بموجب نص قانون حق مشروع کارگران بوده رد شده و تنها  پرداخت حق کمپ که آنهم امتیازی عرفی است مورد تایید قرار گرفته است. واقعا کارگران باید در جهت احقاق حقوق خود به کدام سازمان و یا نهاد مراجعه کنند؟؟؟؟؟؟
از دشمنان شکایت برند به دوستان
چون دوست دشمن است شکایت کجا بریم؟

 

*اتحاد خبر ادعاهای مطرح شده در این یادداشت را رد یا تایید نمی نماید. ضمن اینکه این رسانه آمادگی دارد توضیحات اداره کار و خدمات اشتغال منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و شرکت پیمانکاری مذکور را نیز برای تنویر افکار عمومی منتشر نماید.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/110737