کد خبر: 110265 ، سرويس: فرهنگ و هنر
تاريخ انتشار: 02 فروردين 1398 - 09:21
پاسخ مدرس به انتقاد از زنده سازی حافظ و سعدی

اتحاد خبر: شبکه ۴ برای ویژه برنامه نوروز سعی کرده بود کاری متفاوت انجام دهد اما انگار این ایده ابتکاری خیلی به کام فعالان شبکه‌های اجتماعی خوش نیامد.

اتحاد خبر: اما چه شد خالق شاهنامه اساطیری و شاعران ایران قدیم به روی صفحه تلویزیون آمدند؟ امیرحسین مدرس شاعر، خواننده و مجری سیما در ابتدا تاکید کرد که از همان دیشب این هجمه‌ها را دیده است و سپس ادامه داد: «باستانی تعبیر نادرستی است. شاعران ادبیات کهن. باستانی مربوط به اوایل تاریخ می‌شود. مثل زمان داریوش و کوروش و کیومرث و جمشید. شاعران حاضر در این برنامه مربوط به پس از اسلام هستند.»

به گزارش خبرآنلاین؛ او بیشتر گلایه‌اش از این بود که تنها بخش‌های وایرال شده از یک جُنگ دیده شده و انتقادها به همین دلیل است که اصل برنامه را ندیده‌اند. حتی پرسش‌ها بر اساس برنامه‌ای ندیده است که دارد نقد می‌شود.

پاسخ مدرس به انتقاد از زنده سازی حافظ و سعدی

ولی این طرح چطور به ذهن سازندگانش رسیده که در اجرا اقلا بازتاب مثبتی نداشته است؟ مدرس پاسخ می‌دهد: «با این نگرش انتقادی، باید به ساخت سریال های تاریخی هم ایراد وارد کرد! مثل سریال بوعلی‌سینا. ۹۹درصد کسانی که به این بخش از ویژه برنامه تحویل سال شبکه چهار، بد و بیراه گفته و می گویند، اصلاً نمی دانند درخصوص چه چیزی نظر می دهند! »

او در استدلال برای حرفش می‌گوید: «چون قطعاً آن بخش‌ها را ندیده‌اند و به تکه‌هایی از آن که در فضای بی در و پیکر مجازی منتشر شده اتکا کرده‌اند. البته همان تکه‌ها هم مطلب و گفتار بد، یا ناشایستی نبوده.»

البته مدرس از ایده‌ای دفاع می‌کند که برای خودش نبوده اما نمی‌خواهد تلاش همکارانش را نفی کند: «ایده این بخش‌ها از من نبود. نویسنده‌ای داشت که خود از نویسندگان موفق فیلم و سریال و رادیو و تئاتر است. تا جایی که من اطلاع دارم، قرار شد برخلاف برنامه‌های دیگر شبکه‌ها، که چهره‌های مختلف رشته‌های هنری را دعوت می‌کنند، ما به مشاهیر تاریخی و فرهنگی و ادبی‌مان بپردازیم و جان‌بخشی کنیم و در تنظیم دیالوگ‌ها در قالب گفت‌وگویی بسیار کوتاه، با شخصیت و زندگی و مهمترین آثارشان آشنا شویم.»

بروید حافظ و سعدی‌مان را ببینید و بعد انتقاد کنید

مدرس که از این انتقادها دلخور است می‌گوید: «ایده بسیار خوب و هوشمندانه‌ای هم بود که با توجه به فرصت اندک آماده‌سازی، خوب هم اجرا شد. فضای - به قول شما - انتقادی که ایجاد شده، به سبب این است که بینندگان عزیز، مشغول دیدن سلبریتی‌های مختلف در شبکه‌های دیگر بوده و آیتم‌های ما را به تمامی ندیده‌اند و صبح بیدار شده و فضای مجازی را به عادت هرروز بالا و پایین کرده‌اند و بدون اینکه بدانند چه شده و برنامه چه بوده، شروع به اظهار نظر و انتقاد کرده‌اند!
خوشبختانه اپلیکیشن‌های مختلفی در دسترس است که برنامه‌ها را آرشیو می‌کنند. می‌شود با استفاده از آنها، برنامه «همیشه بهار» را بیابند و کامل ببینند و بعد نظر بدهند. »

او همچنان ادامه‌ می‌دهد: «الآن در فضای مجازی، عکسی و تکه‌ای از بوعلی‌سینا و سعدی و حافظ می‌بینید که معلوم نیست اصلاً چه هست! بخش فردوسی را دیده‌اید؟ بخش رضاعباسی را دیده‌اید؟ بخش درویش‌خان را دیده‌اید؟ بخش بوعلی‌سینا و سعدی و حافظ را کامل دیده و گفت‌وگوها را شنیده‌اید؟نه ولله!»

او که حسابی از این اظهار نظر بر اساس ندیده‌ها شاکی است، حتی به همکار ما نیز انتقاد دارد! و می‌گوید: «شنیدن کی بود مانند دیدن!»

هرچند همین ویدئوهای وایرال شده هم به اندازه کافی برای نتیجه‌گیری کافی به نظر می‌رسد اما مدرس معتقد است: «بعد هم، در برنامه ویژه تحویل سال، توقع دارید بپردازیم به تحلیل تاریخ ادبیات؟! معلوم است که باید رگه‌هایی از طنز و شوخ‌طبعی باشد. چگونگی‌اش مهم است!»

او این چنین حرف‌هایش را جمع بندی می‌کند: «تا وقتی خودت اشراف نداشته باشی، نمی‌توانی به جامعیت برسی و نظریه‌ات قطعاً کامل نخواهد بود. اما شاید اگر مثل تمامی مناسبت‌های تلویزیون، با شتاب‌زدگی در تهیه و تولید مواجه نبودیم و مجال کافی داشتیم، بهتر می‌شد.»

این‌ها دفاعیات مدرس است ولی آنچه از برنامه همیشه بهار در شبکه‌های اجتماعی پر شده و تصویری که ارائه شده، آن هم در شبکه نخبگان سیما با آنچه در ذهن سازندگانش بوده، هم‌سان به نظر نمی‌رسد و حالا حتی اگر سازندگان با افکار عمومی هم‌عقیده نباشند هم فرقی در این نخواهد داشت که آنها نتوانستند نظر موافق مخاطب را جلب کنند.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/110265