کد خبر: 110237 ، سرويس: ورزش
تاريخ انتشار: 28 اسفند 1397 - 10:21
حذف عادل پس از ۲۰ سال؛ چرا تلویزیون محبوب‌ها را می‌بلعد؟

اتحاد خبر: پروژه حذف عادل فردوسی‌پور از برنامه «۹۰» که از چند ماه پیش کلید خورده بود، بالاخره رنگ حقیقت به خود گرفت و در سال ۹۸ شاهد پخش این برنامه بدون مؤسس، تهیه‌کننده و مجری شاخص آن خواهیم بود؛ برنامه‌ای که مردم و مخاطبان میلیونی‌اش آن را به نام عادل و در واقع برند او می‌شناسند.

اتحاد خبر: پروژه حذف عادل فردوسی‌پور از برنامه «۹۰» که از چند ماه پیش کلید خورده بود، بالاخره رنگ حقیقت به خود گرفت و در سال ۹۸ شاهد پخش این برنامه بدون مؤسس، تهیه‌کننده و مجری شاخص آن خواهیم بود؛ برنامه‌ای که مردم و مخاطبان میلیونی‌اش آن را به نام عادل و در واقع برند او می‌شناسند.

 

فردوسی‌پور پس از اینکه برنامه «۹۰» به‌عنوان برترین برنامه تلویزیونی جشنواره جام جم انتخاب شد و تندیس بخش تهیه‌کنندگی برنامه‌های ترکیبی و تندیس نگاه مردمی را به خود اختصاص داد، صحبت‌هایی انجام داد که در آن به وضوح دلخوری‌اش از مدیران شبکه، بخصوص علی فروغی مدیر شبکه ۳ نمایان بود.

 

حذف عادل پس از ۲۰ سال؛ چرا تلویزیون محبوب‌ها را می‌بلعد؟

 

او در بخشی از صحبت‌هایش گفت: «خیلی خوشحالم که امسال در سخت‌ترین سال کاری‌ام و در سالی که در رسانه‌ام به من بی مهری شد، دو جایزه گرفتم. من فرزند رسانه ملی هستم و در این بیست و چند سال همیشه سعی کردم صادقانه کار کنم و خود را مدیون مردم می‌دانم.» در حین سخنرانی فردوسی‌پور، کارگردان چند بار چهره فروغی را به تصویر کشید و در یکی از دفعات، او لبخند معناداری زد.

 

کمتر از یک هفته بعد از آن مراسم یعنی یکشنبه شب، معنای لبخند تلخ فروغی مشخص شد. همان طور که پیش‌بینی می‌شد، صحبت‌های عادل با واکنشی از سوی این مدیر جوان مواجه شد. او از ابتدای حضور خود در رأس مدیریت شبکه، ثابت کرده بود که با فردوسی‌پور اختلاف نظر و زاویه دارد.

 

ماجرا از مصاحبه یکشنبه شب مدیر گروه ورزش شبکه سه سیما شروع شد. میثم فضلعلی درباره آخرین تحولات ورزشی سیما در سال جدید صحبت کرد و بخش مهم آن درباره برنامه «۹۰» بود: «برنامه ۹۰ در سال ۹۸ با ترکیب و ساختار جدیدی روی آنتن شبکه سه خواهد رفت. ارتقا و تلاش برای بهبود برنامه‌ها فقط مختص برنامه‌های کم مخاطب نیست و برنامه‌های پرمخاطب هم از این قاعده مستثنی نیستند. فردوسی‌پور فرزند رسانه ملی است و با تخصصی که دارد، می‌تواند در سمت‌های جدی‌تر و با دست بازتر به تکثیر برنامه‌های تخصصی ورزشی بپردازد، به طوری که ما بتوانیم برنامه‌های پرمخاطب ورزشی بیشتری داشته باشیم.»

 

در این بین، موضوع پیشنهاد برای ورود عادل به بخش مدیریتی سیما مطرح شد. احسان شیعه، مدیر شبکه ورزش گفت: «پیشنهاد قائم مقامی شبکه ورزش سیما به او داده شده، اما هنوز در این زمینه به نتیجه مشخصی نرسیده‌ایم.» البته چند ساعت بعد فردوسی‌پور تأکید کرد که چنین سمتی را نمی‌پذیرد.

 

عادل که در مقام تهیه‌کننده برنامه «فوتبال ۱۲۰» با شبکه ورزش همکاری دارد، به ایرنا گفت: «اینجانب پیشنهاد ارائه شده در مورد پست قائم‌مقامی شبکه ورزش را رد کرده‌ام.» در این شرایط، از حسین آقازمانی دبیر شورای ورزش سازمان صدا و سیما، به عنوان یکی دیگر از گزینه‌های این سمت نام برده شد.

 

حذف عادل پس از ۲۰ سال؛ چرا تلویزیون محبوب‌ها را می‌بلعد؟

 

در شرایطی که روز گذشته موضوع کنار گذاشتن عادل از برنامه «۹۰» به یکی از اخبار مهم روز تبدیل شده بود و کاربران فضای مجازی با نظرات مختلف به این مسأله می‌پرداختند، عبدالعلی علی عسگری رئیس سازمان صدا و سیما در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره حاشیه‌های ایجاد شده برای عادل فردوسی‌پور و اینکه آیا او در برنامه «۹۰» می‌ماند یا خیر، تأکید کرد: «فردوسی‌پور در شبکه سه می‌ماند و کار می‌کند.»

 

این اظهار نظر کوتاه رئیس سازمان باعث شد امید مخاطبان برنامه پرهوادار و البته مجری محبوبش برای استمرار «۹۰» بدون تغییر، بیشتر شود، اما این امیدواری دوام چندانی نداشت. برخلاف صحبت علی عسگری مبنی بر ماندن فردوسی‌پور، محمدحسین رنجبران مدیر روابط عمومی این سازمان خبر از تغییرات قطعی داد و به عبارتی آب پاکی را روی دست هواداران برنامه «۹۰» و فردوسی‌پور ریخت. او به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «همان طور که آقای فضلعلی اعلام کرد، تحولاتی ویژه در برنامه «۹۰» از سال آینده صورت خواهد گرفت و این برنامه با گروهی جدید روی آنتن خواهد رفت، اما درعین حال از ظرفیت‌های عادل فردوسی‌پور در برنامه‌های دیگر استفاده خواهد شد.

 

مسئولان شبکه سه امیدوارند که از ظرفیت فردوسی‌پور در جایگاه قائم مقامی شبکه ورزش استفاده کنند و همچنان بر این پیشنهاد پافشاری می‌کنند. فردوسی‌پور از تهیه‌کنندگان قدیمی و موفق رسانه ملی در شبکه سه سیما به شمار می‌رود و اگر هم این پیشنهاد را نپذیرد؛ مسئولان شبکه سه و ورزش قطعاً از وجودش در برنامه‌های دیگر استفاده خواهند کرد.»

 

خداحافظی عادل با برنامه‌ای با قدمت ۲ دهه بدون خداحافظی

 

شایعه‌ای که از همان یکشنبه شب منتشر و دیروز به واقعیت نزدیک‌تر شد، این بود که عادل فرصتی برای اینکه برنامه این هفته‌اش (دیشب) را روی آنتن ببرد و با مخاطبانش خداحافظی کند، نخواهد داشت. گرچه هیچ خبری به صورت رسمی اعلام نشد، اما نگاهی به کنداکتور شبکه سه بر ابهامات می‌افزود. تا زمان تنظیم این گزارش (ساعت ۱۸) آخرین برنامه‌ای که در کنداکتور قرار گرفته بود، «اخبار شبانگاهی» ساعت ۲۲ بود و برنامه‌های پس از آن که طبیعتاً باید طبق دوشنبه شب‌های هر هفته «۹۰» می‌بود، در جدول پخش قرار نداشت.

 

پیگیری‌های خبرنگار «ایران» ابعاد عجیب‌تری از موضوع را مشخص کرد. آن طور که مطلع شدیم، جلسه‌ای میان فروغی و فردوسی پور برگزار شده بوده و اختلاف میان طرفین شدیدتر می‌شود. عادل به فروغی می‌گوید که در برنامه دوشنبه (دیشب) از مردم خداحافظی می‌کنم و فروغی به او می‌گوید که قرار نیست این هفته «۹۰» روی آنتن برود. به این ترتیب عادل فردوسی‌پور حتی فرصت و مجال خداحافظی از مردم و مخاطبانش را هم نیافت.

 

حذف عادل پس از ۲۰ سال؛ چرا تلویزیون محبوب‌ها را می‌بلعد؟

 

او هفته قبل اعلام کرد که برنامه ویژه‌ای برای آخرین برنامه سال تدارک دیده و همین طور هم شده بود. اگر برنامه «۹۰» دیشب روی آنتن می‌رفت، شامل آیتم‌های متنوع و خاصی از جمله مصاحبه‌ای ویژه با علیرضا بیرانوند بود که در کنار برج میدان آزادی تهران با دروازه‌بان شماره یک تیم ملی و پرسپولیس انجام شده بود.

 

با تمام این اوصاف باید به این موضوع توجه داشت که به نظر می‌رسد مشکل فردوسی‌پور تنها به اختلافش با فروغی مربوط نمی‌شود. چرا که اگر این طور بود، مدیران عالیرتبه سازمان به این قضیه ورود می‌کردند. از سویی آنچه در گذشته هم وجود داشته، این است که در مقاطع مختلف به چهره‌های مختلفی که به میزان بالایی از محبوبیت دست یافته‌اند، اجازه فعالیت بیشتر در تلویزیون داده نشده است.

 

نمونه‌هایی مانند مهران مدیری یا رضا رشیدپور که مدتی ممنوع‌الفعالیت یا ممنوع‌التصویر شده‌اند. حالا عادل فردوسی‌پور باید از جایگاهی که دارد، فاصله بگیرد و به این ترتیب باید گفت که صدا و سیما یکی دیگر از فرزندان خود را هم بلعید.

 

 

 

 

برترین ها

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/110237