کد خبر: 110020 ، سرويس: یادداشت
تاريخ انتشار: 26 اسفند 1397 - 08:00
کربلایی کرم کوهستانی؛ شخصیت سال ویژه نامه نوروزی اتحاد جنوب

اتحادخبر-یاد کوهی: روزی که مرحوم کربلایی کرم کوهستانی به عنوان شخصیت ویژه نامه نوروزی نشریه اتحاد جنوب انتخاب گردید و انجام این کار به عهده بنده و دوستانم گذاشته شد چون اسناد و نوشته های چندانی درباره کوهستانی وجود نداشت، در ابتدا این کار بسیار مشکل به نظر می رسید. چرا که تنها نوشته درباره کوهستانی چند صفحه ای بود که سال ها قبل دکتر مالکی و...

*یاد کوهی :   

 

 روزی که مرحوم کربلایی کرم کوهستانی به عنوان شخصیت ویژه نامه نوروزی نشریه اتحاد جنوب انتخاب گردید و انجام این کار به عهده بنده و دوستانم گذاشته شد چون اسناد و نوشته های چندانی درباره کوهستانی وجود نداشت، در ابتدا این کار بسیار مشکل به نظر می رسید. چرا که تنها نوشته درباره کوهستانی چند صفحه ای بود که سال ها قبل دکتر هیبت الله مالکی، دکتر حیدر عرفان و خیلی قبل تر، مرحوم علیمراد فراشبندی نگاشته بودند. جز آنچه گفته شد هیچ منبع و مأخذ مستند دیگری وجود نداشت. پس لازم بود ابتدا خاطرات شفاهی افراد از صندوقچه ی سینه ها بیرون آورده شود، بعد به رشته نگارش درآید تا هم نسل  کنونی بهتر و بیشتر او را بشناسد و همنام کوهستانی در تاریخ دشتستان برای همیشه بایگانی و آرشیو گردد. بالاخره بعد از چند ماه گفتگو، تحقیق، کنکاش و پرس جو از افراد مطلع و بررسی اسناد درباره مرحوم کرم کوهستانی یا به گویش محلی" کَل کرم کوهستانی " تلاش ها نتیجه داد و توانستیم با کمک همکارانم این کار را به فرجام برسانیم. در تهیه این ویژه نامه تلاش شده از افراد با سلایق گوناگون و حتی رده های سنی مختلف یعنی حدود 27 نفر استفاده شود. به عبارت ساده تر: آنچه تهیه شده، تناسب و تشابه مستقیم با سبک زندگی کوهستانی دارد چرا که او خود با هر قشر و طیف و هر نوع مردمی دمخور و هم نشین بود و با همگان معاشرت داشت. آنچه در ویژه نامه "یاد کوهی" می خوانید با اینکه مطمئناً نواقصی دارد اما به یقین، وسیع ترین، جامع ترین و غنی ترین تحقیق و پژوهش درباره مرحوم کوهستانی است که تاکنون منتشر گردیده است.


در پایان لازم می دانم از مجموعه هفته نامه اتحاد جنوب و آقای اکبر صابری که بستر پرداختن به مرد بزرگ دشتستان را در قالب این ویژه نامه فراهم آوردند تشکر و قدردانی نمایم. همچنین از همه دوستانی که درخواست ما را پذیرفتند، دست به قلم بردند و درباره کوهستانی مطلب نوشتند، از خانواده مرحوم کوهستانی که با روی گشاده پذیرای ما بودند و هر چه می دانستند بی دریغ در اختیارمان قرار دادند، از دوستان خوبم آقایان: مهدی پایدار – مجید کمالیپور – محسن صدیق – نادر پاپری فرد گیسکانی – مجید باباعلی– محمدحسین سعدآبادی (پورشیدا) – محمّد مصدق - خانم مرضیه غلامشاهی و محمد جاویدان  که همواره مشوق و حامی اینکار بوده اند تشکر و قدردانی می نمایم.  همچنین از مسعود آتشی عزیز که در تهیه اسناد و مدارک و مصاحبه با افراد زحمات بسیاری متحمل شدند سپاسگزاری ویژه دارم. در پایان از خانم عصمت اکبری که با وسواس بسیار کار تطبیق متون و همچنین ویراستاری نهایی را انجام دادند، سپاسگزاری مینمایم. امیدوارم این  برگ سبز که تحفه ای درویشی است، مقبول طبع و پسند مخاطبان عزیز قرار گیرد.

 

 

عبدالخالق عبدالهی/ اسفند 1397

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/110020