کد خبر: 109943 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 21 اسفند 1397 - 13:21
رییس منابع طبیعی و آبخیزداری دشتستان:
توزیع 45 آبگرمکن خورشیدی در بخش ارم /رفع تصرف 500 هکتار از اراضی ملی طی پنج سال گذشته

اتحاد خبر: رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دشتستان در نشست با اصحاب رسانه گفت: از سال 92 تا امروز در بیش از 833 پرونده به نفع دولت رای صادر شده که در نتیجه آن 500 هکتار از اراضی به دولت برگردانده شده است. به گزارش «اتحاد خبر»؛ ابوالقاسم محمدی با اشاره به اینکه چرای بی رویه ...

اتحاد خبر: رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دشتستان در نشست با اصحاب رسانه گفت: ما هر ساله در این هفته -از 15 تا 22 اسفند ماه- توزیع نهال رایگان داشته ایم، و امسال نیز حدود 10 هزار نهال میان مردم و نهادها توزیع شده که همچنان ادامه دارد و در طول سال نیز این کار انجام می شود.

به گزارش «اتحاد خبر»؛ ابوالقاسم محمدی ضمن تاکید بر اعتقاد بر همراهی و همکاری رسانه ها اظهار داشت: در روز اول از هفته منابع طبیعی جشن درختکاری با حضور مردم و دانشجویان و مسئولین شهر، در روز دوم همایش آغاز زندگی یک زوج جوان با کاشت درخت به شکل نمادین در بخش بوشکان، در روز سوم پیاده روی خانوادگی در بخش ارم و بوشکان با حضور پررنگ مردم، در روز چهارم همایش درختکاری نزدیک به 20 هکتار از اراضی ملی بخش شبانکاره توسط مردم، در روز پنجم اجرای برنامه کاشت درخت در محل شرکت سیمان دشتستان با هدف احیاء معادن، در روز ششم توزیع 45 آبگرمکن خورشیدی به روستای شکرک بخش ارم با هدف جلوگیری از قطع درختان و بوته ها برای پخت و پز و گرم کردن منازل و یا استحمام و در روز آخر (22 اسفند) نیز برنامه درختکاری در مدارس را داشته ایم.

وی یادآور شد: اقداماتی را در زمینه حفاظت از عرصه های منابع طبیعی و با هدف رفع تصرف توسط افراد سودجو انجام داده ایم. 

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دشتستان تصریح کرد: از سال 92 تا امروز در بیش از 833 پرونده به نفع دولت رای صادر شده که در نتیجه آن 500 هکتار از اراضی به دولت برگردانده شده است.

محمدی ادامه داد: در سطح 63 هکتار از اراضی شهرستان دشتستان کشت گیاهان دارویی از جمله آویشن و باریجه داشته ایم. 

وی با اشاره به اینکه چرای بی رویه در سطح مراتع باعث از بین رفتن علوفه تولیدی می شود، گفت: همچنین این کار باعث فشردگی خاک و سخت شدن رشد دوباره نهال ها می شود، به همین دلیل از مراتع حفاظت شده و اجازه ورود دام داده نمی شود.

ابوالقاسم محمدی تصریح کرد: با هدف جلوگیری از فرسایش خاک و نفوذپذیری، بیش از 7 هزار و 250 هکتار قرق گردیده است و در هر هکتار تقریبا 10 هلالی وجود دارد که 3.5 متر مکعب آب باران را در خود ذخیره می کند. در سطح شهرستان و در بخش شبانکاره، بوشکان و ارم بالغ بر 7 هزار هکتار اراضی تحت قرق داریم.

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری دشتستان با تشریح مهمترین اقدامات منابع طبیعی در سالهای اخیر عنوان کرد: بذرپاشی و کپه کاری، احداث آب انبار و مخازن آب، و اقدامات آبخیزداری، احداث پارک های جنگلی، نهال کاری در راستای توسعه جنگل ها و مراتع و تولید و توزیع نهال از جمله این اقدامات بوده است.

وی ابراز داشت: بالغ بر 700 هکتار از اراضی ملی شهرستان دشتستان که مناسب فعالیت های صنعتی بوده، برابر مقررات جاری به متقاضیانی که طرح و درخواست خود را به جهاد کشاورزی ارائه نموده اند واگذار شده است.

محمدی اذعان داشت: طی برگزاری کلاسهای توانمندی برای زنان خانه دار و تشکیل صندوق های خانگی، 10 صندوق اعتباری را در روستاهای هدف تشکیل داده ایم و تقریبا 750 میلیون تومان را در قالب وام بدون بهره و ضامن در اختیار این افراد و جوامع محلی قرار داده ایم.

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری دشتستان با درخواست از رسانه ها در جهت فرهنگسازی کاشت درخت و حفاظت از منابع موجود اظهار داشت: تلفن 1504 روزانه در دسترس مردم می باشد و افراد می توانند موارد مربوط به منابع طبیعی را گزارش دهند، که این گزارش ها مورد بررسی قرار گرفته و در صورت نیاز پیگیری خواهد شد.


لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/109943