امروز: شنبه 01 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 09 اسفند 1397 - 10:28

اتحاد خبر :  همزمان با ماه اسفند که با خود عطر خوش بهار را به همراه دارد، فضای فرهنگی هرمزگان نیز با گشایش نمایشگاه کتاب بهاری شد و عطر دل انگیز یار مهربان بندرعباس را فرا گرفت.

اتحاد خبر :  همزمان با ماه اسفند که با خود عطر خوش بهار را به همراه دارد، فضای فرهنگی هرمزگان نیز با گشایش نمایشگاه کتاب بهاری شد و عطر دل انگیز یار مهربان بندرعباس را فرا گرفت.

 

 

شانزدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان در شرایطی که خیلی ها امیدوار به برگزاری آن به دلیل برخی ناهماهنگی ها، کمبود اعتبار و تغییر مدیریتی نبودند، شامگاه چهارشنبه هشتم اسفند ماه آغاز به کار کرد و روزگار خوش یار مهربان در هرمزگان رونق گرفت.


نمایشگاهی که برای مردم به ویژه نسل جوان هرمزگان با توجه به دوری این استان از پایتخت و دسترسی سخت به کتاب های برخی ناشران، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و برپایی آن با وجود همه کاستی ها لبخند بر لب دوستداران کتاب و کتابخوانی نشانده است.


نمایشگاه کتاب هرمزگان در 15 دوره برگزاری، فراز و نشیب های بسیاری را پشت سر گذاشته و امسال در شانزدهمین دوره برگزاری آن، شاهد حضور فعال ناشران و استقبال خوب مردم و مسوولان از آن هستیم.


بطور حتم نمایشگاه کتاب چرخه دسترسی اقشار مختلف مردم هرمزگان به کتاب های مورد نیاز را آسان می کند و با توجه خلاء های موجود در توزیع کتاب در سطح کشور، فرصت خوبی است تا اقشار مختلف مردم در یک مقطع زمانی مشخص با مراجعه به این نمایشگاه، کتاب های مورد نیاز خود را تهیه کنند.


شانزدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان با شرکت 400 ناشر و در 324 غرفه شامگاه چهارشنبه با حضور استاندارهرمزگان، نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران و جمعی از مدیران استان در محل دایمی نمایشگاه های بندرعباس گشایش یافت.


این ناشران در قالب 220 ناشر مستقل و 160 نمایندگی با 78 هزار و 976 عنوان کتاب در مهمترین رخداد فرهنگی هرمزگان که تا سیزدهم اسفندماه برپا است، حاضر شده اند.


پنج ناشراستانی شامل «اندیشه استاد»،«جی بل»، «پاپیروس»، «سومیتا» و « زبانکده پردیس» نیز در این نمایشگاه حضور دارند.

** اختصاص هفت میلیارد ریال یارانه کتاب به هرمزگان


مقوله کتاب و کتابخوانی با توجه به نقش بسزای آن در ارتقاء دانش و آگاهی اقشار مختلف مردم به ویژه نسل جوان مورد توجه متولیان فرهنگی کشور و استان قرار دارد و در همین راستا نیز حمایت هایی هرچند اندک از این حوزه انجام می شود که از جمله آنها اختصاص یارانه کتاب به نمایشگاه های استانی است.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان دراین زمینه اعلام کرد: امسال میزان یارانه کتاب هفت میلیارد ریال است که به صورت 30 درصد تخفیف به خریداران کتاب در شانزدهمین نمایشگاه کتاب استان داده می شود.


رضا کمالی زرکانی در مراسم گشایش این نمایشگاه بیان داشت: هرمزگان یکی از معدود استان‌هایی می باشد که میزان فروش کتاب در آن بالا است.


وی افزود: با وجود اینکه نمایشگاه در آخرین ماه سال در حال برگزاری است شاهد استقبال خوب ناشران و مردم از آن هستیم.


این مقام مسوول بیان داشت: این استقبال نشان از علاقمندی مردم هرمزگان به کتاب و کتابخوانی دراین فصل از سال است.


وی یاد آور شد: شانزدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان با تمام سختی‌ها و مشکل ها و تغییر زمان در فرصت اندکی با کمک مسوولان برپا شد.

**افزایش 20درصدی فروش نمایشگاه های کتاب استانی


مدیرعامل موسسه نمایشگاه فرهنگی ایران گفت: امسال میزان فروش نمایشگاه های کتاب استانی در کشور از نظر مبلغ در مقایسه با سال گذشته 20 درصد افزایش یافت.


قادر آشنا در آیین گشایش شانزدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان افزود: البته در این شاخص استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان لحاظ نشده اند.


وی ادامه داد: امسال 9 هزار و 128 ناشر در نمایشگاه های استانی کتاب شرکت کرده و 18 میلیون عنوان کتاب عرضه کردند.


مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران اظهار داشت: امسال حدود 520 میلیارد ریال کتاب در نمایشگاه های کتاب استانی به فروش رفته است.


آشنا تصریح کرد: 400 ناشر در شانزدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان حضور یافتند در صورتی که میزان تقاضای ناشران برای حضور در این رویداد فرهنگی 3 برابر این تعداد بود.

** ناتوانی فناوری در برابر کتاب


در دنیای امروز با وجود گسترش و تاثیرگذاری بالای فناوری های ارتباطی جدید، باز هم کتاب از جایگاه ویژه ای در سبد فرهنگی جوامع مختلف به ویژه کشورهای پیشرفته برخوردار است.


اهمیت کتاب در ارتقای دانش و فرهنگ تا بدانجاست که جوامع پیشرفته امروزی در کنار رشد و توسعه همه جانبه، همواره سعی در افزایش سرانه مطالعه مردم خود دارند.


استاندار هرمزگان نیز در مراسم گشایش نمایشگاه کتاب هرمزگان با اشاره به این که یکی از کارهای بزرگ فرهنگی برگزاری نمایشگاه کتاب و حضور ناشران است، گفت: فناوری هنوز نتوانسته کتاب را از عرصه فرهنگی حذف کند.


فریدون همتی بیان داشت: از طریق کتاب می توان میراث ادبی را از نسلی به نسل دیگر منتقل کنیم آثار ادبی بزرگان تاریخ و تمدن کشور به علاقه مندی مردم به فرهنگ ماندگار شده است.


وی با بیان این که جامعه متشکل ازانسان ها با سلیقه های مختلف و تفکر و نگاه های متفاوت است، اظهار داشت: باید در زمینه توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی تلاش کنیم.


استاندار هرمزگان اظهارداشت: این استان از نظر اقتصادی توانمند است اما اعتقاد داریم ریشه فرهنگی و آداب و رسوم این استان بیانگر داشتن فرهنگ غنی است که باید برای تقویت آن تلاش کنیم.


همتی تصریح کرد: باید با کمک مردم و هنرمندان و عناصر فرهنگی بعد فرهنگی که اساس جامعه است ساماندهی شود تا در کنار استعداد های اقتصادی ، استعداد فرهنگی داشته باشیم.


وی ادامه داد: ارزش های دینی در قالب فعالیت های فرهنگی و کتاب ماندگار شده اند.

** سرانه مطالعه در هرمزگان کمتر از میانگین کشوری


براساس آمارهای موجود سرانه مطالعه در ایران در خوش بینانه ترین حالت و با احتساب مطالعه کتب درسی و نشریات کمتر از 20 دقیقه و در هرمزگان کمتر از دو دقیقه است.


نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تلاش هر چه بیشتر در جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه ، گفت: در حال حاضر سرانه مطالعه در این استان کمتر از میانگین کشوری است.


حسین هاشمی تختی در مراسم گشایش شانزدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان اظهار داشت: موضوع مطالعه با توجه به نقش آن در ارتقاء آگاهی جامعه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نیازمند اقدام های کارآمد در جهت بهبود وضعیت مطالعه در کشور و استان هستیم.


وی افزود: نیازمند راه اندازی نهضت مطالعه در استان هستیم و باید با هدف نهادینه سازی فرهنگ مطالعه برنامه ریزی های لازم را برای اقشار مختلف جامعه انجام دهیم.
هاشمی تختی با بیان اینکه علم از مولفه های قدرت است، اضافه کرد: توسعه علم، فناوری و فرهنگ مهمترین اهرم ها برای توسعه جوامع هستند.


عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تقدیر از دست اندرکاران برگزاری نمایشگاه کتاب هرمزگان اضافه کرد: امروز با وجود توسعه فناوری ها نیازمند توسعه زیرساخت های کتاب و مطالعه برای رشد و پیشرفت جامعه هستیم.

**عرضه کتاب با قیمت مناسب نقش مهمی در ارتقاء سرانه مطالعه دارد
نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی آباد، بوموسی و بندرخمیر در مجلس شورای اسلامی گفت: فراهم سازی شرایط برای دسترسی آسان مردم به کتاب و عرضه آن با قیمت و تخفیف مناسب راهکاری موثر در جهت ارتقاء سرانه مطالعه در جامعه است.


احمد مرادی در مراسم گشایش شانزدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان اظهار داشت: سرمایه گذاری در حوزه فرهنگ فواید بسیاری برای جامعه به همراه دارد و باید از این حوزه به صورت ویژه حمایت کرد.


وی با اشاره به علاقمندی مردم هرمزگان به مقوله مطالعه، افزود: هرمزگان در جایگاه سوم فروش کتاب نمایشگاه های استانی است و این نشان از علاقمندی مردم هرمزگان به کتاب و کتابخوانی دارد.


مرادی ضمن قدردانی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان به جهت اهتمام جدی در برپایی این رخداد بزرگ فرهنگی، اظهار کرد: با توجه به تغییر و تحولی که در مدیریت این اداره کل صورت گرفت تصورمان این بود که مردم استان امسال از نمایشگاه کتاب بی بهره شوند اما با همت و پگیری مدیرکل، حمایت های استاندار و مشارکت همه دستگاه ها، شاهد برگزاری این رخداد هستیم.

 


نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبتهای خود بیان داشت: امروز به برکت انقلاب، جمهوری اسلامی ایران در رده کشورهای برتر دنیا در حوزه های مختلف علمی قرار دارد.


مرادی ابراز داشت: همه این موفقیت ها به دلیل آن است که مردم ما و به ویژه نسل جوان به کتاب، مطالعه و پیشرفت علاقه مند هستند.

** یار مهربان را فراموش نکنیم


به گفته کارشناسان فرهنگی بیشترین فروش کتاب در حوزه های مختلف همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب انجام می شود و مردم در طول برگزاری نمایشگاه، توجه بیشتری به مقوله کتاب دارند.
از همین رو باید بسترهایی فراهم شود که کتاب بخش مهمی در سبد خانوارها داشته باشد و خرید آن محدود به زمان مشخصی نباشد که برگزاری نمایشگاه های مختلف کتاب، تخصیص یارانه و ارایه کتاب با قیمت مناسب می تواند در تحقق این موضوع تاثیرگذار باشد.

**همه باهم در کنار یار مهربان


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان گفت: همراه با ناشران و عرضه کنندگان کتاب، انجمن‌ داستان، دیوار یار مهربان، انجمن شعر، انجمن مؤلفان و نویسندگان، حوزه هنری، اداره کل امور کتابخانه‌های عمومی، انجمن سینمای جوان ایران، موسسه های فرهنگی، باشگاه کتاب‌خوانی و انجمن سینماگران هرمزگان نیز در شانزدهمین نمایشگاه کتاب استان حضور دارند.


کمالی زرکانی اضافه کرد: ️برنامه‌ های جنبی نمایشگاه از پنجشنبه 9 اسفند شروع می‌شود که شامل برنامه روزانه قصه گویی از ساعت 9 تا 10صبح، اجرای نمایش کودک از 10تا 11صبح و اجرای موسیقی کودک از 11تا 12صبح خواهد بود.


به گفته این مسوول فرهنگی، اجرای آموزشگاه موسیقی ترانه، رونمایی ونقد و بررسی کتاب‌ها، برنامه شعر خوانی، نشست علمی اقتصاد در هنر، کارگاه‌های آموزشی، گاه‌شمار فرهنگی هنری هرمزگان، نشست علمی آشتی با کتاب و شب های فرهنگی شهرستان های استان نیز در ایام نمایشگاه در نوبت عصر و شب اجرا می شود.

 

 

 

 

 

ایرنا



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • ادعاها درباره حمله اسرائیل به ایران / ساقط کردن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • پتروشیمی پردیس حامی مهمترین رویداد بین المللی در حوزه تاب آوری انرژی
  • حضور کشتی گیران استان بوشهر در مسابقات بین المللی جام شاهد
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/01
  • حضور پنج بازیکن بوشهری در اردوی انتخابی تیم ملی فوتبال جوانان
  • سرپرست روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان بوشهر منصوب شد
  • تخصیص ۲۰ میلیارد تومان برای تجهیز هیئت‌های ورزشی بوشهر
  • نوسان قیمت در محصولات کشاورزی؛ از زمین تا بازار
  • قهرمانی دشتستانی ها در لیگ انفرادی تیراندازی استان بوشهر
  • بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین وام را در سال ۱۴۰۲ پرداخت کرد
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/01
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل (+عکس)
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • مهدی یوسفی؛ جوانِ شایسته و نخبه
  • .: علی حدود 1 ساعت قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 2 ساعت قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 14 ساعت قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 14 ساعت قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 19 ساعت قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 24 ساعت قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 4 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 5 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 6 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 6 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...