امروز: شنبه 01 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 03 اسفند 1397 - 12:00
گزارش اتحاد خبر از بررسی تاثیر استفاده از ظرفیت زنان در حوزه ی اشتغال در گروه مجازی "دوستداران استان بوشهر"

اتحاد خبر: گروه مجازی "دوستداران استان بوشهر" تاثیر تقویت و استفاده از ظرفیت زنان منطقه در حوزه ی اشتغال را بررسی کرد. گزارش «اتحاد خبر»؛ از نقطه نظرات برخی فعالان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و مدیران عضو این گروه را در ادامه می خوانید: دکتر کشمیری/ دکتر زهره عالی نسب/ مهندس منتظری/ مختار پزشک/ سحر پولادی نژاد/ ناصر بوهندی/ عبدالرسول....

دلایل موافقان و مخالفان اشتغال بانوان/ نظر جمعی از فعالان اجتماعی و مدیران و مشاوران امور بانوان فرمانداری های استان بوشهر

اتحاد خبر: گروه مجازی "دوستداران استان بوشهر" با مدیریت حسن ملک زادگان پنج شنبه شب گذشته موضوع بحث هفتگی خود را به "تاثیر تقویت و استفاده از ظرفیت زنان منطقه در حوزه ی اشتغال و کاهش نرخ بیکاری" اختصاص داد. 

گزارش «اتحاد خبر»؛ از نقطه نظرات برخی فعالان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و مدیران عضو در گروه "دوستداران استان بوشهر" را در ادامه می خوانید:

 

حاج محمد حسن پور: با توجه به اینکه نیمی از جمعیت جامعه را زنان تشکیل میدهد بدیهی است که غفلت از آنان یعنی نادیده گرفتن نیمی از توانمندی جامعه. از آنجا که در سال های اخیر زمینه ادامه تحصیلات عالیه برای زنان فراهم گردیده است توانمندی آنان نیز افزایش پیدا کرده است بی شک وقتی آمار بیکاری ارائه میشود مشمول زنان تحصیل کرده که آماده کار هستند نیز میشود تردیدی نیست که بازدهی و عملکرد آنان در محیط کار نه تنها از آقایان کمتر نیست که در مواردی برتر نیز هست و همین بازدهی کارکرد است که معمولا کارفرمایان ترجیح میدهند از حداکثر توانایی زنان استفاده کنند اگر حوزه کاری را به دو دسته تقسیم کنیم محیط اداری و حوزه کارگاهی خانم ها در محیط اداری به مراتب عملکرد بهتری دارند بنابر این ایجاب میکند که استفاده از توانمندی این قشر در دستور کار قرار گیرد.
البته ذکر این نکته لازم است که اگر سازمان های مربوطه در ایجاد مشاغل خانگی از خانم ها حمایت کنند بسیار نتیجه بخش خواهد بود.


ابوذر خمش آیا: تجربه استفاده از بانوان شایسته و توانمند آثار گرانبهایی داشته است و حتی در بسیاری از موارد موثر تر از آقایان ظاهر شده اند. بی شک استفاده از ظرفیت های ایشان در اشتغال و حمایت از کسب و کارهای خانگی و حمایت و سپردن فرصت های مناسب و تسهیلات می تواند گره گشای حمایت از تولد ملی و چرخیدن چرخ تولید واشتغال این قشر سرپا انگیزه تجربه ای گرانبهایی است..‌.

مختار پزشک عضو سابق شورای شهر خورموج: من به مديريت خانم ها فقط در آموزش اعتقادي دارم در بقيه پست ها مطلقا مخالفم. كارايي ندارند ضعيفترين قشر مديريتي مي بينم. فقط در جهت تبليغات و ابعاد سياسي مديريت به آنان مي دهند. كارايي  بسيار  پايني دارند مگر در خونه داري و مشاغل خانگي خوبند.

 

احمدی فعال اجتماعی کنگان: با يك نگاه به كشورهاي توسعه يافته متوجه حضور پررنگ زنان در عرصه ي اقتصادي  خواهيم بود، بخاطر جمعيت بالاي زنان و تنوع طرح هاي اشتغال، مي توان در پيشرفت اقتصادي كشور و استان شريك باشند، بنابراين نياز به  اجراي كارگاههاي آموزشي صنايع دستي مؤثر در اقتصاد كه جاي پيشرفت و قابليت صادرات داشته باشد. و اين كارگاهها بصورت فراگير در كل استان برگزار شود.


مختار پزشک: در جامعه اي كه مبناي آن مذهب باشد جاي براي مديريتي زنها تعريف نشده. زن در جامعه ما مشكلات زيادي دارد. جايز نمي باشد در هرم سيستم باشد. اگر باشد هم مفيد نمي باشد.


 سحر پولادی عضو شورای شهر اهرم: زنان در زمان حاضر بیش از هر زمان دیگر به تدوین یک سند چشم انداز در حوزه ی خود احتیاج دارند و این نیاز مبرم تر می شود وقتی که نیاز توسعه ی جوانب اقتصادی و ... جامعه می باشد. در حوزه ی بانوان، مشاغل تولیدی که جنبه ی مهارتی در آن ها بارزتر است اگر تقویت شود قطعا با آن چه تا به حال شاهد آن بوده ایم، تحولی بزرگ در حیطه ی اقتصاد و تولید شاهد خواهیم بود.


سحر پولادی: جناب پزشک اگر با استدلال و مصداق موارد رو بفرمایند ممنون میشم.


خانم باغبانی مشاور بانوان فرمانداری کنگان: اتفاقا خانم ها ثابت کردند که در هر زمینه ای که به آنها فرصت داده شود موفق و پیروز بودن صرفا بخاط عرق کاری که دارند. اگه از لحاظ خانوادگی و تعصبات خانوده بدور و آزاد باشند بسیار فعال و موفق هستند.


سحر پولادی : آموزش مشاغل جدید (استارتاپی) به بانوان همچنین می تواند افق روشنی را ترسیم کند.

مختار پزشک: شما شوراي شهرهایی كه زن در آن است بررسي كنيد جه راهكارهايي ارايه دادن  و تا چه اندازه اي از  زمان خود مي توانند استفاده كنند 
خودشون هزار مشكل دارند. بنظرم استفاده كردن از انان متضرر كردن ان سيستم مي باشد.


خانم عابدینی مشاور فرماندار گناوه: همین دیدگاههای جنسیتی باعث شده که زنان نتونن موفق بشن. وقتی زنی رو مدیر کنی که در کنار همکاران مرد سالها نتونسته پیشرفت کنه و کار کارشناسی انجام بده، چطور ممکنه یک شبه مدیر موفقی بشه، هر چند زنان چند ساله اخیر نشون دادن که مدیران لایقتر و دقیق تری هستن.


سحر پولادی: همچنان حوزه ی مدیریتی و اجرایی فارغ از هر مسئله ی دیگری باید شایسته سالاری حاکم باشه. با توجه به توانمندی های بانوان حوزه ی مختلف رو باید پوشش داد.
ضمن اینکه هدف بهره گیری از توانمندی های بانوان در حوزه ی مختلف با لحاظ شایسته سالاری است در جهت اقتدار نظام.

 

خانم باغبانی مشاور بانوان کنگان: زنها در زمینه بازاریابی بسیار موفق بودن و کارهای تولیدی و صنایع دستی بسیاری را تولید کردن. اگر در جامعه ما به زن آزادی داده شود میتواند شگفتی های زیادی را بوجود آورد. من به جامعه زنان افتخار میکنم.

 

خانم عابدینی: یکی از معیارهای توسعه یافتگی یک کشور مشارکت زنان در عرصه های مختلف اقتصادی و اجتماعی و... است. که متاسفانه کشور ما هنوز که هنوزه از قافله توسعه عقب افتاده و یکی از دلایل اون، عدم استفاده از نیروی توانمندی به نام (زن) هست.

 

مختار پزشک: در سيستم آموزشي خوب موفق هستند. محيطي كه با نونهالان سر وكار داشته باشد عاليست. ولي مديريت سيستمي خير. بلكه نابودي آن سيستم در پي دارد. زن معذورات خاص خودشو دارد.


خانم ملكزاده مدرس دانشگاه: متاسفانه نگاه آقاي پزشك نگاهي متعصبانه و غير علمي است، تحقيقات علمي نشان مي دهد كه یکی از مهم ترین معیارها جهت سنجش درجه توسعه یافتگی یک کشور، میزان اهمیت و اعتباری است که زنان در آن کشور دارا هستند. اکنون نگاه جهان بیشتر به سوی زنان معطوف شده است؛ زیرا امروز، برای تحقق توسعه اجتماعی، تسریع فرآیند توسعه اقتصادی و محقق شدن عدالت اجتماعی، چنانچه به زن به عنوان نیروی فعال و سازنده نگریسته شود، قطعا تاثیر بسیاری بر روند توسعه و افزایش کمی و کیفی نیروی انسانی آن جامعه خواهد داشت.

لازم است اضافه گردد، نقش زنان در توسعه، مستقیما با هدف توسعه اجتماعی و اقتصادی بستگی داشته و از این رو در تحول همه جوامع انسانی،عاملی بنیادی محسوب میگردد.


خانم عالی نسب مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان: كشورهايي به توسعه وپيشرفت رسيده اند كه اهميت ارتقاء سطح فكري بانوان به نقش آنها در امور اجتماعي و مديريتي را مورد توجه قرار داده باشند.


سحر پولادی: در هر حوزه ای که به زنان فضا داده شده موفق بوده اند.

مختار پزشک: همه به زنان افتخار مي كنند؛ بحث عملكردي آنان مي باشد كه خيلي ضعيف مي باشند. همين بازار يابي؛ آيا مي دونيد چه معايب منفي دارد؟


خانم عابدینی مشاور فرماندار گناوه: از طلا گشتن پشیمان گشته ایم. مرحمت فرموده ما را مس کنید!!!


سحر پولادی: جناب آقای پزشک بزرگوار با احترام نسبت به نظر شما. اما باورهای شما به زنان نشون دهنده ی اینه که تو حوزه ی شما در این زمینه خوب کار نشده که تا حدی حوزه ی شهری آن می تونه نشان گرفته از عملکرد شما در دوران تصدیتون در شورای شهر باشه چون به استناد قانون موارد فرهنگی در حیطه ی وظایفتون بوده یا شاید نشان از عدم واقع گرایی.


دكتر كشميري: در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، معاون فرهنگی و دانشجویی خانم دکتر فرهادی PHDسالمندی. رییس دانشکده پزشکی خانم دکتر امینی فوق تخصص روماتولوژی. رییس دانشکده دندانپزشکی خانم دکتر. رییس دانشکده پرستاری مامایی خانم دکتر پولادی. رییس بیمارستان بوشهر خانم دکتر اسفندیاری. رییس بیمارستان اهرم خانم دکتر طاووسی. رییس بیمارستان اهرم خانم دکتر بجلی. رییس شبکه برازجان خانم دکتر خویش دوست. رییس بخش های مختلف و مترون بیمارستانها و رییس زایشگاهها و دهها مدیر دیگر که همگی عالی مشغول انجام وظیفه هستند.

 

خانم عربزاده: احسنت دکتر کشمیری بزرگوار. این خودش یه نمونه بارز مدیران موفق خانم ها در سطح استان هست.

جناب آقای پزشک صرفا جهت اطلاع


مختار پزشک: بعله اين موارد قابل قبول مي باشد. ولي ما داريم بحث مديريتي جامعه مي كنيم.

 

كازروني مدير كل سابق فني حرفه اي: هر وقت كارها را به زنان واگذار شده سلامت وتوانايي دقت در انجام آنها بهتر وبيشتر بوده. در استان به حمدا... بانوان بسيار توانمند و داراي مهارت وجود دارد كه مديران بايد به آنها اعتماد وكارها را به آنها بسپارند ونتايج آن را ببينند.

 

مختار پزشک: بحث كشور ها نيست. شما درست مي گوييد ما داريم بحث جامعه اي مذهبي مي كنيم. بنده اعتقادي به مديريت بانوان ندارم ادله هاي زيادي هم دارم. جامعه پذيرش آن ندارد و ايشان هم محدوديت هاي خاص خودشون را دارند.


 خانم عالی نسب: عقيده شما بدرد هيچ جامعه اي نمي خورد.


مختار پزشک: لطفا ناراحت نشويد و اجازه دهيد مثالي بزنم.خانم فلانی در شوراي شهر مي باشد. مي خواهد برود مرکز استان. يا تهران پيگيري برنامه هاش باشد. چندين روز زمان مي برد آيا توان آن را دارد؟  آيا هر روز از خونه برود بيرون مردش رضايت مي دهد؟ يا با محدوديتهايی مواجه مي شود؟ يا توان چانه زني دارد؟

 

سحر پولادی: آقای پزشک من برای نظر شما احترام قائلم چون نادر هست. اما بافت فرهنگی جامعه تغییر کرده و مطمئن باشید بانویی که در حوزه ی مدیریتی اشتغال داره قطعا خانواده ای همراه دارد و از جانب جامعه هیچ تهدیدی متوجه اش نیست.

 

خانم عالی نسب: امروزه جامعه ما باوجود ايدئولوژي مذهبي كه شما ميفرماييد به اين باور رسيده است كه زنان هرچه بيشتر به عنوان مسئول اجتماعي و عرصه هاي مديريت حضورداشته باشند. و اين باور هم ازجامعه زنان و هم آقايان تقويت مي شود. و بيشترازهردوره اي حضوري موفق دارند.


خانم عربزاده: در  سطح مدیریتی خانم ها در پست وزارت، معاونت رییس جمهور و نمایندگی مجلس نشان دادند که از مدیریت قوی برخوردارند.

حاج محمد علی احمدزاده: اتفاقا زنان هم نظم بیشتری دارند و هم سالمتر از مردان کار ها را انجام میدهند.


 سید محسن موسوی: جناب پزشک شما نمیدونم از چه سیاره ای اومدی؟

مختار پزشک: از سياره ي واقعيت ها كه با آن مواجه هستم.

خانم کنگانی مشاور فرماندار دیر: با نظر ایشون موافق نیستم. چون ثابت شده هرگاه بانوان فضای فعالیت پیدا کرده اند توانسته اند خودشان را خوب نشان دهند. در استان هم ما بانوان توانمندی در قسمت های مختلف داریم که عملکرد خوبی از خود نشان داده‌اند.


سید محسن موسوی: یکی از راههای استفاده حد اکثری از بانوان در حوزه اشتغال ایجاد و فعال سازی تعاونیهای روستایی است.


دکتر قائدي مدیر ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر: همانطور که بیان شد بیش از نیمی از پیکره جامعه  را امروزه زنان تشکیل داده اند که می توانند با کار آفرینی و ایجاد فضای کسب و کار  تثیر تاثیر مثبتی در ارتزاق و معیشت خانوارها  و نهایتا رشد اقتصادی داشته باشند.
جهت استحضار امروزه در حوزه صندوق خرد زنان روستایی  زنان روستایی کار آفرین با رویکرد نو آور و خلاق  به وفور یافت می شود.
تولید و بسته بندی کاغذ A4، بسته بندی قصب، خرما و عرقیات گیاهی،  از جمله فعالیت هایی هستند که در عرصه ملی و فرا ملی نمود دارند.
ایجاد دوره های فضای کسب و کار LNSIE  برای کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی  و بالتبع  انتقال مفاهیم و محتوای آموزشی به زنان روستایی از جمله اقدامات منحصر به فرد است.

بعنوان مثال بیش از ۵۰ صندوق خرد زنان روستایی  و تشکیل صندوق شهرستانی در شهرستان دشتستان از جمله اقدامات انگیزه مند و اثر بخش در این حوزه هست.

خانم ملكزاده: عدم تامین شرایط و یا فرصت های مناسب برای ارتقا زنان مستعد به مشاغل مدیریتی، موجب عدم استفاده حدود نیمی از ظرفیت ها و استعدادهای در دسترس میشود. از طرفی نیز زنان قابلیت های ویژه ای دارند و از مهارت های نرم در مدیریت منابع انسانی برخوردارند که در شرایط امروز بیش از گذشته مورد نیاز سازمان هاست.

 

مختار پزشک: خانم محترم آن فضاي كه مرد ها دارند زن ها ندارند. در كار هاي اجرايی با هزاران مشكل مواجه مي شويد. من كه تا حالا نديدم مردم از عملكرد يك بانويي اعلام رضايت كنند. شايد پرسنل آن اداره فقط مسخره مي كنند.  مگر در محيطي باشد كه در حيطه ي خودش باشد.


عبدالرسول كازروني: الان بانوان با توان و كارامدي با حداقل حقوق زير حقوق اداره كار بدون بيمه و تسهيلات ديگر در مشاغل و صنوف مختلف كار ميكنند و هيچ نظارتي براين توسط دستگاه متولي نيست بايد به موضوع توجه شود.

 

دکتر قائدي: بازدید های مستمر خصوصا سفر سوم استاندار محترم در حوزه اشتغال بانوان با رویکرد راهبردگرای خانم آذرشب موید این مهم میباشد.

امروزه زنان فعال صندوق خرد زنان روستایی چهار روستایی و چهار محال گناوه با همین  رویکرد تاثیر گذاری فراوانی بر فضای کسب و کار خود و روستا داشته اند.

 

 خانم ابراهیمی مشاور فرماندار جم: حاکمیت مرد سالارانه هنوز تصور غالب نسبت به توانایی مرد به زن، تصوری که زنان نسبت به خانه داری و... دارند (که اغلب برگرفته از طرز تفکر اون بزرگوار هست و القای این فکر که زن فقط برای خانه داری ساخته شده) و عدم خودباوری زنان باعث کمرنگ شدن آنها درعرصه های مدیریتی شده است.

 

 سید محسن موسوی: اگر حاکمیت طرحها و پروژهای تعریف شده متناسب با هر منطقه ای را برای جلب مشارکت زنان در دستور کار خود قرار دهد مطمئنا قسمت عمده ای از مشکلات شغلی حل خواهد شد. البته این مهم مستلزم سیاستگذاریهای هدفمند همراه با بالا بردن سطح آگاهی حمایت است.


پزشک: درود شغل هاي خانگي بعله موفق هستند ولي بيروني خير.


دکتر قائدی: همین امروز محصولات صنایع دستی و بومی محلی  صندوق خرد زنان روستایی در نمایشگاه بین المللی بوشهر  تا سوم اسفند قابل بازدید است.


خانم کنگانی مشاور فرماندار دیر: در شهرستان ما کاری که با همکاران در اداره تعاون و جهاد شروع کرده ایم گسترش تعاونی زنان در روستاها بوده که با استقبال خوبی مواجه شدیم.

خانم ملكزاده: توسعه شغلی زنان ازجمله مباحثی است که به سیاست‌گذاری بهتر، دست‌یابی به عدالت اجتماعی و رشد و شکوفایی بیشتر توانمندی‌های زنان کمک خواهد کرد. همان‌گونه که مشخص است شرایط فرهنگی حاکم بر جامعه، علایقی را در سطح جامعه به نمایش می‌گذارد که بر ارزش‌گذاری واقعی فعالیت زنان و توسعه شغلی آنان تأثیر می‌گذارد.


دکتر قائدي:مزید اطلاع در همین عرصه  صادرکنندگان موفق فراوانی داریم. در شهرستان دشتی ، استارت دو صندوق خرد زنان روستایی  با رویکرد اشتغال و کار آفرینی زده شد.

بزرگترین مشکل این زنان روستایی کار آفرین،  فرایند بسیار مشکل اخذ مجوز استاندارد محصول است.

امیدواریم با حمایت اداره کل استاندارد و مسئولین ارشد استانی ، روند تسهیل گردد.


پزشک: من خودم هم اعتقاد دارم دراين راستا خيلي موفق هستند.


رضا حیدری: تا زمانيكه كلمه زن و مرد فقط مشخص نمودن جنسيت نشه و نگاه از بالا به پايين باشه وقتي دو إنسان كه از نظر سواد و مدرك هم سطح هستند وقتي اگر شانس ياري كنه استخدام بشن و حقوق فرد مذكر از روز اول بيشتر؛ بجايي نخواهيم رسيد. خانم هاي محترم ثابت كرده كه بيشتر اوقات سر آمد بوده اند بشرط انكه بهشون فرصت داده بشه.

 

محمد علیشاهی: تخلف اداری خانمها نسبت به آقایون در ادارات تقریبا یک به صد می باشد که جای تقدیر دارد. ضمن اینکه خانمها در کار مدیریتی همیشه موفق بودند.


سید محسن موسوی: بحث امشب در حوزه اشتغال است و الا در حوزه مدیریتی هم اگه محدودیتهای کور کورانه وجود نداشته باشد زنان حرف اول را میزنند. هم از نظر توان مدیریتی و هم پاکدستی.


خانم ملكزاده: آمار بیانگر عدم استفاده از نیروی عظیم زنان در عرصه‌های مدیریتی دارد و کشور ما در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان از این نظر در وضع بسیار نامساعدی قرار دارد. روی‌هم‌رفته، تعداد مدیران زن در جامعه ما بسیار اندک بوده، مشارکت زنان در سطوح مدیریتی حالتی غیرعادی دارد.
بر اساس گزارش توسعه انسانی برنامه توسعه سازمان ملل تنها 13 درصد پست‌های مدیریتی در ایران اختصاص به زنان دارد؛ حال‌آنکه این رقم در مورد کشورهای توسعه‌یافته‌ای نظیر استرالیا، کانادا و سوئد به ترتیب 35، 34 و 31 درصد است.

 

منصور احمدي: سازمان بهزیستی استان از ظرفیت و توانمندی زنان بیش از همه ادارات در پست های کلیدی از زنان استفاده و فرصت را به بانوان داده است. معاون اموراجتماعی. معاون امور توانبخشی. ریس بهزیستی شهرستان بوشهر. ریس بهزیستی شهرستان تنگستان. ریس بهزیستی شهرستان کنگان. رییس بهزیستی شهرستان عسلویه. رییس پذیرش اداره کل استان.  شش نفر از بانوان به عنوان معاون بهزیستی شهرستانهای بوشهر، گناوه. دشتی. عسلویه. دیر و دیلم. پنج نفر از بانوان ریس مجتمع های شهری و روستایی. و در انتصاب بانوان سازمان بهزیستی استان پیشرو ترین و در آینده هم از ظرفیت این قشر استفاده خواهد شد.

 

مختار پزشک: خانم ها آخر كاري انجام نمي دهند كه بخواهند مرتكب خلاف شوند. زماني مرتكب خلاف مي شوند بخواهند كاري كنند.
فقط  نشسته اند. قانون اين مي گويد و آن. پس نه عملكردي دارند و نه تخلفي. هر جاي كليد دار اداره اي شدن جز نارضايتي مردم عملكردي ندارند.

 

دکتر قائدي: برای اولین بار در استان بوشهر کشت زعفران در قالب گلخانه ای  و چای ترش  در فضای باز  توسط زنان کار آفرین  دشتستان انجام شد.


عبدالرسول كازروني: آينده در حوزه ي گردشگري مشاغل متعددي توسعه خواهد يافت كشور ما و استان ميتواند در اين بخش مشاغل متناسب با بانوان برنامه ريزي وزمينه حضور آنها در بكارگيري و اشتغال فراهم نمايد.


سید محسن موسوی: بالا بردن کیفیت و کمیت باید با نظارت، هدایت و حمایت سازمانهای مربوطه باشد. متاسفانه دلیل عمده توسعه نیافتگی ما عدم برنامه ی مدون در جهت دادن بخش تولید است.

 

حاج محمد علی احمدزاده: در رستورانها و بیرون بر هائی که زنان مدیریت میکنند هم بهداشت بهتر رعایت میشود وهم غذاها لذید تر است هم سرویس دهی با آرامش و نظم بهتری انجام میشود.


مختار پزشک: احسنت شغل اصلي آنان همين مي باشد، نه مديريتي. آن هم در جامعه مذهبي.


خانم ملكزاده: در واقع بر اساس آمار گفته شده از انتصاب زنان در پست های مدیریتی می‌توان اذعان داشت که کشور ما با معضل سقف شیشه‌ای مواجه است. سقف شیشه‌ای، اصطلاحی است که در دهه 1970 در آمریکا برای توصیف موانع تصنعی و نامرئی ناشی از تعصبات و تبعیض‌های سازمانی و دیدگاهی ابداع شد؛ موانعی که در عمل زنان و اقلیت‌های نژادی را از رسیدن به مناصب و موقعیت‌های عالی شغلی بازمی‌دارد. سقف شیشه‌ای رواج انواع تبعیض‌های شغلی که به‌تدریج به یک مانع واقعی، اما نامرئی برای پیشرفت زنان به مواضع بالای قدرت و مقام منتهی می‌شود، تعریف می‌کنند.
دلایلی زیادی می‌توان برای وجود سقف شیشه‌ای بیان کرد، اما شاید بتوان گفت، مهم‌ترین دلیل در کشور ما، وجود تصورات قالبی جنسیتی (نگاه آقای پزشک) می‌باشد.

 

مختار پزشک: نگاه من نيست. نگاه تعصبات مذهبي است كه جامعه پذيرش آن را ندارد حتي خيلي از كشور ها ي جهان هم دچار آنند و فرهنگ ما نسبت به مديريتي زن ها ديدگاه منفي دارد.


حاج محمد علی احمدزاده: اتفاقا درجامعه اسلامی هرجا مردانی موفق بوده اند زنانی توانمند همراهشون بوده است. کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود.


دکتر قائدي: در نهایت امروزه برای ارتقای روند توسعه اقتصادی برخورداری از تمامی ظرفیت ها و پتانسیل ها  خصوصا منابع انسانی ضروری و غیر قابل کتمان است، در همین راستا شاخص تاثیر گذار ، بهره گیری از توان و پتانسیل زنان کار آفرین است. امیدواریم با حمایت بیشتر و ایجاد بازار فروش، موفقیت های روز افزون نصیب گردد.

حسن ملکزادگان: تقدیر و تشکر ویژه خدمت استاندار تلاشگر بابت انتصابات بانوان در پست های مدیریتی.


حاج محمد علی احمدزاده: پیامیر حضرت محمد ص موفق شد با سرمایه و مدیریت خدیجه دین اسلام و جامعه اسلامی را به ارمغان آورد. پس زنان درهمه ادوار‌  حضور موفق داشته اند.

 

سحر پولادی: لازم است از توجه دولت تدبیر و امید به انتصاب بانوان در حوزه ی مدیریتی تقدیر کرد. همچنین بابت تسهیلات خوبی که به بانوان شاغل در بخش های تولیدی پرداخت شد.


مختار پزشک: درود. تاثيري ندارد براي مردم  مگر آنان در فكر عملكرد آنان مي باشند.


خانم ملكزاده: ضمن تشكر ، لازم است اضافه شود  امام خمینی (ره) که رهبری نهضت را بر عهده داشتند با درایت خاص خود، متوجه پتانسیل عظیم زنان گردیدند، در نتیجه نه تنها زنان را به مشارکت در انقلاب دعوت نمودند بلکه شرکت آنان در مراسم انقلابی را واجب و لازم شمرده اند و حتی موافقت پدر و شوهر  را نیز لازم ندانستند.


حاج محمد علی احمدزاده: جامعه اسلامی هیچ کجا مدیریت زنان را نفی نکرده است.


مختار پزشک: من هم در نهج الفصاحه رساله پيامبر مطالعه كردم رفتن زن به مسجد هم جايز نمي دانند. زن ها حق رفتن به مسجد جهت نماز خواندن هم ندارند مرتكب گناه مي شوند.


عبدالرضا مظفری نژاد: بفرموده حضرت امام (ره) از دامن زن مرد به معراج میرود. پشت هر مرد موفق یک بانوی شجاع است.


حاج محمد علی احمدزاده: حضرت علی اگر در  امامت و ولایت پیروز شد حضرت فاطمه را همراه داشت این جامعه اسلامی است شما از چه جامعه اسلامی صحبت میفرماُیید؟


مختار پزشک: فاطمه هيچ وقت در جامعه ظاهر نمي شد. حتي نابينايي درب منزلش مراجعه كرد جهت كمك روي خودش پوشش داد رفت درب حياط  در صورتي که ايشون نابينا بود.

 

ناصر بوهندی: یکی از مشکلات ما فهم و درک اهمیت شایسته سالاری در سازمان ها، مدیریت ها و حتی زندگی شخصی ست. اگر شایسته ها و متخصص ها را ملاک قرار دهیم، جنسیت رنگ می بازد. ما چون می خواهیم به روند آزمایش و خطای،  بدون ملاک های علمی و تنها بر اساس انحصارگرایی حرکت کنند برای هر پست یا منزلت، شاخص های نانوشته ای دارند که اغلب سهم زنان را در پستوها می بینند. تا این دیدگاه اصلاح نشود، پیشرفت واقعی حاصل نمی شود.

 

غلامرضا منتظری مدیر کل منابع طبیعی استان: چند نکته راجع به تاثیر  حضور زنان در فعالیت های اقتصادی و تصدی پست های مدیریتی: راجع به تصدی پست های مدیریتی توسط زنان اگر بدون نگاه جنسیتی  این اصل را بپذیریم که زن انسان است و هر انسان بواسطه قدرت ذاتی که خداوند در نهاد او قرار داده است می تواند مسئولیت بپذیرد پس نتیجه می گیریم که یک زن هم می تواند مسئولیت بپذیرد البته متناسب با شرایط و توانمندی آن زن در یک جامعه ممکن است به دلیل انجام موفق پروسه توانمندسازی زنان اعم از آموزش و فرهنگ سازی و... درصد بالایی از زنان آمادگی تصدی پست های مدیریتی داشته باشند و برعکس آن در یک جامعه کمتر توسعه یافته درصد محدودی از زنان آمادگی تصدی پست های مدیریتی را داشته باشند. بنابراین نمی‌توان برای تصدی پست های مدیریتی برای زنان درصد تعیین کرد و در هر کشور هر استان هر شهرستان و هر سازمان این درصد متفاوت است تجربه مدیریتی بنده اینست که در مواردی که به خانم ها مسئولیت دادم در انجام امور محوله موفق بودند در رابطه با فعالیت زنان در امور اقتصادی هم به نظر من هیچ محدودیتی نیست و نه تنها در جوامع مدرن امروزی که در ادوار گذشته تاریخ نیز همیشه شاهد فعالیت زنان بوده ایم در گذشته در همین استان بوشهر زنان در برداشت محصول، در پرورش دام و طیور، در کارهای ساخت و ساز و .... همیشه پا به پای مردان تلاش می کرده‌اند اما ظلمی که به آنها می شده عدم وجود استقلال مالی بوده است که با آموزه های دینی ما هم تناقض دارد خوشبختانه امروز این مسئله هم حل شده است  ضمنا  اگر به توضیح المسائل مراجع دینی مراجعه کنیم می‌بینیم اسلام به زنان استقلال مالی داده است بنابراین مشارکت زنان در فعالیت های اقتصادی می تواند باعث رشد و توانمندی اقتصاد در جامعه شود.
و اما راجع به نظر جناب آقای پزشک که حضور زنان را در مجامع عمومی و فعالیت های اجتماعی و اقتصادی  را با آموزه های دینی مغایر دانستند ضمن احترام به جناب آقای پزشک که شخصیتی  صریح، صادق، بی پیرایه و دوست داشتنی دارند باید عرض کنم آنچه ما در متون دینی و تاریخ اسلام می خوانیم با دیدگاه این بزرگوار متفاوت است در تاریخ اسلام شاهد هستیم با آنکه هنوز فرهنگ جاهلی بطور کامل زدوده نشده است در کنار پیامبر شاهد حضور زنان هستیم زنان بیعت می کردند که به نوعی حق رای است در برخی جنگ ها زنان بعنوان امدادگر در لشکر پیامبر حضور داشتند پیامبر در برخی جنگها عایشه همسر خود را همراه می برد بعد از رحلت پیامبر اکرم حضرت فاطمه زهرا برای طلب حق  به مسجد میروند و با خلیفه بحث می کنند. در جنگ جمل عایشه بعنوان فرمانده جنگ از مدینه به بصره می آید و با امام علی علیه السلام می جنگند. در واقعه کربلا امام حسین علیه السلام حضرت زینب را با خود همراه می آورد تا سفیر قیام کربلا باشد و در مسجد کوفه و شام به افشاگری جنایت یزید می پردازد و دهها مورد دیگر از حضور زنان در عرصه اجتماعی در تاریخ اسلام و اما اگر همه اینها را کنار بگذاریم و بنا بر این بگذاریم که در صدر اسلام حضور زنان در خارج از خانه معنی نداشته است بازهم در فقه شیعه اصلی داریم بنام اجتهاد که احکام ثانویه متناسب با زمان و مکان می تواند متفاوت باشد شرایط صدر اسلام با امروز متفاوت است بنابراین خیلی از مسائلی که در آن زمان جزو محدودیت ها یا ممنوعیتها بوده امروز می تواند مجاز باشد البته با فتوای مراجع تقلید.
ما در صدر اسلام بیمارستان نداشتیم امروز برای مداوای بیماران زن در برخی بیماریها در بیمارستان مطمئنا خانم های دکتر حضورشان قابل توجیه تر است دانشگاه نداشتیم شهرداری و رادیو و تلویزیون و .... نبود جامعه ابتدایی آن زمان فاقد این نهادها و موسسات بود قرار نیست ما در عرصه مدیریتی و مسائل اجتماعی مشابه 1400 سال پیش زندگی کنیم اصولا پویایی دین و مذهب ما در این است که برای همه ادوار می تواند در زندگی اجتماعی و فردی  افراد راهگشا باشد و حرف برای گفتن داشته باشد.

 

حسن ملکزادگان (مدیر گروه دوستداران استان بوشهر): سپاس از همه دوستان بزرگوار كه در موضوع بحث امشب (تاثیر تقویت و استفاده از ظرفیت زنان منطقه در حوزه ی اشتغال و کاهش نرخ بیکاری) شرکت كردند و مارا از گنجینه علوم و اطلاعات خود بهرمند نمودند. همه مسئولین ارشد استان موضوع بحث امشب را رصد کردند. ان شاءالله همه دوستان بزرگوار با همت و همكاری یکدیگر، آینده ای زیبا برای استان عزيزمان بوشهر بسازیم. مردم آگاه، همیشه خواهان بهترین ها و محرومیت زدایی هستند.



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1400/11/13 - 08:53
0
2
هیچ جایی ننوشته که زنا باید تو خونه بمونن و کارای خونه رو بکنن زن هم ادمه و میتونه توی جامعه باشه نباید از منتظر کسی یا دولتی باشه که بهش اجازه بدن
اگر اینطور باشه میتونین فرض کنین همه ی زنا از کشور رفتن ...بعد میبینیم که کشور از عهده خیلی کارا بر نمیاد
1397/12/04 - 08:13
1
2
خوب چ اشکالی داره؟ از این به بعد خانم ها کار بکنند وظیفه آشپزی و خانه داری و بچه به دنیا آوردن و بچه داری هم بدین به آقایون!!!
1397/12/03 - 12:59
1
1
احسنت
بسیار عالی
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • 🎥ویدیو/طبیعت بکر و زیبای روستای خیرک دشتستان
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • .: افسری حدود 15 ساعت قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 19 ساعت قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 4 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 4 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 6 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 6 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 7 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 9 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 10 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 11 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...