کد خبر: 109093 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 02 اسفند 1397 - 10:00
نگرخواهی اتحاد خبر در خصوص عملکرد ارسلان زارع فرماندار سابق دشتستان (6)
فرماندار شیک و مجلسی/ نقش ستودنی در برقراری امنیت/ نقاط ضعف؛ بحران آب و عدم شفاف سازی در پاره ای موارد

اتحادخبر - مهدی پایدار: اینکه فرماندر سابق شهرستان دشتستان در این مدت پنج سال چه عملکردی داشته را باید در قانون و شرح وظایف فرماندار دنبال کنیم.در شرح وظایف فرماندار اینگونه آمده است که ((فرمانداران در قلمرو ماموریت خویش به عنوان نماینده عالی دولت مسولیت اجرای سیاست های عمومی کشور در ارتباط با وزارتخانه ، موسسات و شرکت ها...

مهدی پایدار:


اینکه فرماندر سابق شهرستان دشتستان در این مدت پنج سال چه عملکردی داشته را باید در قانون و شرح وظایف فرماندار دنبال کنیم. در شرح وظایف فرماندار اینگونه آمده است که ((فرمانداران در قلمرو ماموریت خویش به عنوان نماینده عالی دولت مسئولیت اجرای سیاست های عمومی کشور در ارتباط با وزارتخانه، موسسات و شرکت های دولتی و سایر دستگاه های که به نحوی با بودجه عمومی کشور ارتزاق می شوند را به عهده خواهد داشت.))


در این بند، فرماندار را نماینده عالی دولت خوانده و مسوول سیاست های عمومی! اینکه جناب آقای فرماندار توانسته است نماینده شایسته ای برای دولت در اجرای این سیاست ها باشد را باید اینطور پاسخ دهیم که چه سیاست های در این دولت بوده که جناب آقای فرماندار توانسته است از عهده آن برآید یا  اینکه در این زمینه موفق نبوده. بهتر است سئوال را این گونه بپرسیم که کسی از سیاست های دولت در بخش های سیاسی ، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... اطلاعی دارد که در حال حاضر بتوان با توجه به این سیاست های کلان آن را از شخص فرماندار یا مجموعه فرمانداری مطالبه کرد؟

 

آیا جایی در این ساختمان مستحکم فرمانداری وجود دارد که با مراجعه به آن، مطالبات سیاست های عمومی کشور یا در قالب کوچک تر سیاست های عمومی شهرستان را مطالبه کرد تا با دو دو تا چهارتای آن بتوان به این سئوال پاسخ داد که آیا نماینده عالی دولت در شهرستان توانسته است موفق باشد یا که خیر؟ قطعا جوابی برای سئوالات فوق نداریم.

نبود روابط عمومی قوی در مجموعه فرمانداری باعث شده بسیاری از سووالات مطالبه گران و مردم بی پاسخ بماند. عیبی که نه در شهرستان دشتستان به تنهایی وجود داشت بلکه هم اکنون در استانداری و دیگر دستگاه های اجرایی هم نمود پیدا کرده است. ضعف روابط عمومی در فرمانداری باعث شده کارهای بسیار خوبی را هم که در این مدت طولانی در شهرستان دشتستان عملیاتی شده را حتی، نزدیکان دولت و حامیان ایشان از آن اطلاعی ندارند. عدم شفاف سازی در پاره ای موارد (آنهم در حوزه وظایف فرماندار) از نکات ناخوشایند این دوره مدیریتی جناب فرماندار است.


در برقراری امنیت و فضای آرام نقش جناب فرماندار ستودنی بود. ارتباط خوب شخص فرماندار با مدیران دستگاه های اجرایی، نگاه ویژه به احزاب و گروه های سیاسی موافق و مخالف، حرف شنوی بسیار زیرکانه از فعالان عرصه مختلف، توجیه سیاست مدارانه جهت حفظ آرامش و ... باعث شده بود تا فضای آرام در این چند ساله حکمفرما باشد. با توجه به احترامی که شخص فرماندار به مخالفین عقیده سیاسی خود می گذاشت این احتمال می رفت گزینه دولت بعدی هم برای فرمانداری دشتستان جناب ارسلان زارع باشد. برقراری امنیت اجتماعی و نشاط اجتماعی نتیجه و بازخورد خوب شخص فرماندار با اعضای محترم شورای تامین بود. فضایی که موجب شد خرد و کلان، چپ و راست در کنار هم به بیان دیدگاه های مثبت خود بپردازند. فضای نقد و نقد پذیری فرماندار سابق این نوید را می دهد فرماندارن آتی هم نسبت به مساله نقد پذیری دید مثبتی داشته باشند یا محکوم باشند به نقد پذیری.


در مورد مدیران دستگاه های اجرایی جناب آقای ارسلان زارع در مواردی می توانستند مدیریت بهتری نسبت به انتخاب مدیران دستگاه اجرایی داشته باشند. مدیرانی بودند که اگر اداره مورد حکمرانی شان را تا یک هفته تعطیل هم می کردند کسی از نبودشان خبر دار هم نمی شد. بطور مستند مدیرانی وجود داشتند که علاقه خاصی به دورکاری و کار اداری در منزل داشتند ولی جناب فرماندار ضمن آگاهی از این امر هیچ گاه مدیریتی در این زمینه نکردند.


در بحث کنترل و نظارت های صنفی، نظارت بر مراقبت درپیشرفت امور آموزشی و بهداشت و درمان، مراقبت در امور مربوط به اتباع بیگانه (مراتبی که در قانون برای فرماندار وضع شده) هیچ گونه گزارش جامعی برای مطالبه گری و نقد و بررسی عملکرد فرماندار وجود ندارد. اما با چشم غیر مسلح می توان دید که در حوزه بهداشت درمان تغییرات خاصی در دشتستان صورت نگرفته است. اینکه مهم ترین مرکز درمانی دشتستان از کمبود نیروی انسانی و کادر درمان رنج می برد نشان از عدم نظارت بر مراقبتی بود که در شرح وظایف جناب فرماندار ذکر شده است. در مورد اتباع بیگانه هم نا گفته بسیار است.


یکی از چالش های جناب آقای ارسلان زارع در این دوره مدیریتی، موضوع مهم آب بود. هیچ توجیهی برای این بحران حیاتی و امنیتی توسط دکتر زارع فرماندار سابق دشتستان قابل قبول نیست. نه جناب فرماندار و نه مدیران ارشد ایشان حق توجیه این موضوع را ندارند که به فلان دلیل مشکل آب هنوز حل ناشدنی است. وضعیت جغرافیایی دشتستان و گوشزد دلسوزان مطلع، خطر کمبود آب و وجود بحران را فریاد می زد. پنج سال مدیریت در عالی ترین سطح مدیریتی شهرستان زمان قابل حلی بود برای مرتفع کردن این مشکل. امنیتی شدن موضوع باعث شده بدلیل اعتراض های مدنی مردم تصمیمات عجولانه ای گرفته شود تا سالیان بعدی هم شاهد خسران در موضوع آب باشیم.


ارتباط خوب فرماندار با مردم و فعالان مدنی باعث شد براحتی مطالبی را هر چند ناقص جهت بهتر شدن اوضاع و آگاهی فرماندار آتی به رشته تحریر در آورم. بی شک تعامل با مردم و فعالان سیاسی و اجتماعی که هنر دکتر زارع بود ایشان را کمک می کرد تا پله های بعدی را بهتر و راحت تر بردارد. شخصیت ویژه و جنتملن ارسلان زارع در برخورد با مخاطب، مخاطب را ترغیب می کرد که بیشتر درددل کند و از کمبود ها بگوید.


اگر نقدی صورت می گیرد قطعا برای بهتر شدن امور است و کمک به مدیری که آینده روشن تری را برای خود رقم بزند. آرزوی موفقیت برای دکتر ارسلان زارع در استان گیلان. انشالله که منشا اثرات خیر و برکت باشند.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/109093