امروز: شنبه 01 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 30 بهمن 1397 - 21:09

اتحاد خبر: فرج الله شولی کارشناس مسئول آسیب های اجتماعی آموزش فنی و حرفه ای استان بوشهر در یادداشتی با عنوان وظیفه اصلی نمایندگان مجلس شورای اسلامی چیست؟ به تشریح رسالت وکلای خانه ملت پرداخته است. این روزها کمتر کسی به وظیفه اصلی و قانونی یک نماینده فکر می کند و گاهی خود کاندیداها نیز برای این که آرای بیشتری...

از وظایف نمایندگان تا انتظارات مردم

فرج الله شولی*

 

این روزها کمتر کسی به وظیفه اصلی و قانونی یک نماینده فکر می کند و گاهی خود کاندیداها نیز برای این که آرای بیشتری را جذب کنند ترفندهای تبلیغاتی خاصی به کار می برند که با وظیفه های ذاتی نمایندگان فاصله زیادی دارد.

برخی از نامزدها و طرفدارانشان از مشکلات موجود جامعه بهره می گیرند و حل آن مشکلات را به مردم وعده می دهند تا بتوانند حداکثر آراء را به کسب کنند.

عده ای از مردم سخنان پر از زرق و برق این کاندیداها را باور کرده و نماینده خود را بر اساس تیزرهای تبلیغاتی انتخاب می کنند.

بسیاری از مردم از وظایف نمایندگان مجلس آگاهی ندارند و انتظار دارند که آنها وظایف مدیران دستگاه های اجرایی را انجام دهند.

هنگامی که نمایندگان مجلس در محافل عمومی حضور می یابند مردم تقاضای اشتغال، وام، تامین جهیزیه و پرداخت هزینه درمان را نشان دهنده ناآگاهی آنها از وظایف نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

برخی از مردم تمام نارسایی های منطقه را ناشی از عملکرد ضعیف نماینده می دانند، در حالی که پرداختن به برخی از کاستی ها در حیطه وظایف نمایندگان مجلس نیست.

از این رو لازم است با در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال آینده، مردم در خصوص وظایف نمایندگان و اهمیت اختیارات آنها اطلاعات بیشتری را کسب کنند.

نمایندگی منصبی است که از طریق انتخابات و رأی مردم فعلیت می یابد و دارای ویژگی های زیر است:

اول اینکه مقامی ملی است.

نمایندگان مجلس هر یک منتخب حوزه انتخابیه معینی هستند، اما نمایندگی آنان عام و از سوی همه ملت ایران است؛ چون بر اساس اصل 67 قانون اساسی، نمایندگان به گونه ای سوگند یاد می کنند که به معنای نمایندگی از طرف همه مردم کشور است نه حوزه انتخابیه ای خاص.

البته این به معنای نفی ارتباط نمایندگان با مردم حوزه انتخابیه خود نیست.

دوم اینکه نمایندگی ، امری کلی است.

اینکه نمایندگی ، امری کلی است که و نمایندگان هم در حدود اختیاراتی که به گونه فردی به آنها داده شده است و هم در حدود وظایف و اختیاراتشان به گونه گروهی تحت عنوان مجلس شورای اسلامی به وظایف خود عمل می کنند.

سوم اینکه نمایندگی غیر قابل عزل است.

اینکه نمایندگی غیر قابل عزل است، یعنی انتخاب کنندگان (بر خلاف وکالت در حقوق خصوصی)، نمی توانند هر وقت لازم بدانند، نماینده خود را عزل کنند، و نماینده می تواند تا پایان دوره نمایندگی خود، بدون اجبار برای پاسخگوی به موکلین به طور مستقل مشغول انجام وظیفه شود.

دیگر اینکه مقام نمایندگی دارای دو ویژگی زیر است:

اول اینکه قائم به شخص است.

یعنی این مقام به هیچ عنوان قابل واگذاری به دیگری نیست و نماینده منتخب مردم نمی تواند مقام خود را به دیگری واگذار کند.

بند اول اصل 85 قانون اساسی به صراحت به این موضوع اشاره کرده است.

دوم اینکه مقام نمایندگی مشارکتی است نه شخصی و مستقل.

یعنی نمایندگان به صورت مشترک در تصمیم گیری های مجلس شرکت می کنند و مصوبات با رأی اکثریت به تصویب می رسد و به نام مجلس اعتبار و شایستگی اجرا می یابد.

 

وظایف اصلی نمایندگان مجلس چیست؟

نمایندگان مجلس و به طور کلی مجلس شورای اسلامی دو وظیفه اصلی دارند:

قانون گذاری:

بر اساس اصل هفتاد و یکم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی صلاحیت عام قانون گذاری را دارا می باشد: «مجلس شورای اسلامی در عموم مسایل در حدود مقرر در قانون اساسی می تواند قانون وضع کند».

نظارت

مجلس شورای اسلامی علاوه بر وظیفه قانون گذاری، مسئولیت های نظارتی نیز بر عهده دارد:

1٫ نظارت (دخالت) مجلس در تشکیل دولت:

وزرا پس از انتخاب توسط رئیس جمهور، برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس معرفی می شوند (اصل 133 قانون اساسی) و مجلس باید نظر خود را مبنی بر اعتماد یا عدم اعتماد به فرد فرد آنها اعلام کند (اصل 87 قانون اساسی)

 با خواندن و بررسی این وظایف است که می توان فهمید جایگاه مجلس شورای اسلامی در کشور ایران جایگاه رفیع و بالایی است و این نمایندگان مردم هستند که در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های کلان جامعه از قدرت و توانایی بالایی برخوردار هستند.

همه گان باید بدانیم؛ سرمایه گذاری، ایجاد کارخانجات تولیدی، عزل و نصب مدیران دستگاه های اجرایی، رفع بیکاری و ایجاد اشتغال، ارائه خدمات از قبیل آب، جاده، برق، گاز، تلفن و غیره از وظایف قوه مجریه و نماینده عالی دولت در شهرستان یا استان است نه نمایندگان.

نماینده مجلس در مقام وکیل مردم موظف به نظارت بر اجرای این امور در منطقه و کشور است و حق دخالت در اجرای آنان را ندارد.

متاسفانه پیگیری اموری که در حیطه کاری نمایندگان نیست و کار اصلی قوه مجریه است توسط برخی نمایندگان مجلس به یک عادت معمول تبدیل شده و در انظار عمومی مردم نماینده ای را موفق تر می دانند که بتواند در ادارات کل استانی بیشتر نیرو را بگمارد و با سرکشی مدام و دیدارهای مختلف با آحاد مردم و نگارش مکاتبات و گرفتن وقت ملاقات با مسئولین به مشکلات یکایک موکلینش رسیدگی کند.

مجلس شورای اسلامی بعنوان نماد تنفیذ اختیار به نخبگان جامعه، باید همواره مورد توجه و مراقبت ویژه‌ای باشد. از این رو وظیفه مردم در قبال رای خود به نمایندگان مجلس با پایان انتخابات به پایان نمی‌رسد. نمایندگان مجلس منتخبان مردمی هستند که برای زندگی بهتر خود و دیگران از سوی آن‌ها انتخاب شده‌اند و به همین دلیل این انتخاب باید مراقبت شود تا در میان تحولات مختلف، اصالت خود را حفظ کند.

در کشورهای توسعه یافته دنیا، پرسشگری از منتخبین ملت، خواه در کسوت ریاست جمهور یا نمایندگان مجلس جزئی از فرهنگ عمومی مردم به شمار می‌رود. در این کشور‌ها، افرادی که به وعده‌های انتخاباتی خود عمل نکنند، محکوم به ترک صحنه سیاسی کشورشان هستند و تا زمانی که اعتماد از دست رفته مردم به آن‌ها بازنگردد، توفیقی در فعالیت‌ها و هماوردهای سیاسی ندارند.

اما در ایران...

به نظر می‌رسد، عدم توسعه یافتگی کافی سیاسی و فرهنگی در ایران، صحنه فعالیت‌های سیاسی را به گونه دیگری رقم می‌زند. بسیاری از نمایندگان مجلس هشتم، به رغم مماشات با دولت احمدی‌نژاد در مجلس نهم هم بعنوان نماینده انتخاب شدند و این نشان می‌دهد ما تلاش زیادی برای پیگیری عملکرد منتخبان خود نداشته و باعث شدیم تفکر مقابل نوگرایی و پیشرفت، در مجلس خودنمایی کند.

باید اینطور گفت که ما بعنوان شهروندان ایران باید یاد بگیریم مطالبات خود از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را طرح و از آن مهم‌تر پیگیری کنیم. پرسشگری امری دائمی است که در رابطه میان ملت و دولت باید نهادینه شود، پرسشگری از نمایندگان مجلس مهم‌ترین زمینه بروز این رفتار اجتماعی محسوب می‌شود.

تصور کنید اکثر مردم کشور، مشروح مذاکرات نمایندگان مجلس را دنبال کنند و در کوچه و خیابان راجع به آن با یکدیگر صحبت کنند. در این صورت نمایندگان مجلس تلاش می‌کنند بیشترین و بهترین مواضع را در قبال شرایط اتخاذ و برای حفظ منافع ملی تلاش کنند. پرسشگری مردم از نمایندگان مجلس، بیانگر پختگی سیاسی و می‌تواند یکی از نشانه‌های توسعه سیاسی کشور‌ها باشد. براساس سوگندی که نمایندگان مجلس هنگام ورود به این عرصه یاد کرده‌اند، آن‌ها باید تمام تلاش خود را برای احقاق حقوق ملت اعم از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... به کار گیرند که این مساله نیازمند مراقبت و پیگیری از سوی مردم است.

نظارت مردمی بر عملکرد دولتمردان، عرصه سیاسی کشور را تبدیل به یک رقابت می‌کند؛ رقابت بر سر جلب اعتماد مردم. این رقابت اگرچه در سطح سیاست مداران در جریان است، اما دستاوردهای آن برای عموم جامعه خواهد بود؛ به طوری که فضای سیاسی کشور از شرایط «کدخدا محوری» خارج شده و در ‌‌نهایت عملکرد افراد مورد توجه قرار می‌گیرد.

این بدان معنی است که همه افراد جامعه با دارا بودن شرایط لازم می‌توانند برای داشتن جامعه بهتر تلاش کنند. در این شرایط، افرادی که تشنه قدرت کنترل نشده هستند نیز مجبور به بازی در زمین شهروندان می‌شوند، چرا که ممکن است از نظر مردم و آحاد جامعه، انسان‌های لایقی برای سپردن امور کشور به حساب نیایند./ص

 


*کارشناس مسئول آسیب های اجتماعی آموزش فنی و حرفه ای استان بوشهر

 



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1397/12/10 - 14:58
0
5
سلام استاد
من از دانشجویان شما (علمی و کاربردی) و کلاسهای انگیزشی شما بوده ام کارگاهها و کلاس های فوق العاده ای بودند . درود
1397/12/08 - 10:15
0
5
درود استاد

موفق باشید
1397/12/07 - 08:37
0
5
ای کاش عادت کنیم از مسئولین کتباً و علناً انتقاد کنیم.درودبر شما
1397/12/05 - 22:08
0
3
ان شاالله
1397/12/03 - 15:17
1
4
خوب بود . واقعیت همین است . ولی نمایندگان محترم توجه نمی کنن به وظایف خودشان و به حاشیه می روند
1397/12/03 - 14:02
0
3
بسیار ممنون خیلی خیلی کوبنده و عالی
1397/12/02 - 22:53
0
6
Dorod bar ostad shooli aziz va bozorgvar
enshala hamishe movafagh bashid ostad
1397/12/02 - 22:40
0
5
درود بر آقای شولی ،خسته نباشید ، خواهشمند است مطالب فوق را برای نمایندگان هم ارسال کنید .
1397/12/02 - 16:32
0
7
درود بر استاد شولی
بسسار عالی
لطفا برای نمایندگان هم ارسال کنید !
1397/12/02 - 08:19
0
8
سایت محترم اتحاد خبر

لطفا نوشته فوق را برای نمایندگان استان هم بفرستید
1397/12/01 - 18:44
0
9
دست شما جناب مهندس شولی درد نکند انشا الله که مقالات حضرتعالی تداوم داشته باشد...سربلند وپیرور باشید
1397/12/01 - 14:35
0
9
درود بر آقای شولی بزرگوار
لطفا رو نوشتی از آن هم سایت محترم اتحاد خبر برای نمایندگان استان بفرستد مطالب قابل توجهی است.
1397/12/01 - 14:18
1
11
درودبرکدخدا زاده ارجمندومحترم جناب اقای شولی بزرگوارکه مانندبزرگانش همیشه گفتارش ورفتارش تحسین برانگیزاست
1397/12/01 - 10:51
1
10
درود فراوان با مهندس شولی بزرگوار انشاالله یادشت های شما تداوم داشته باشد
1397/12/01 - 10:29
1
9
دکتر شولی باعث افتخار مجموعه فنی و حرفه ای
1397/12/01 - 10:29
1
10
مهندس شولی باعث افتخار ماست
1397/12/01 - 08:27
1
11
احسنتکم الله بر جناب شولی
1397/12/01 - 08:02
1
12
درورد بر دکتر شولی.
1397/12/01 - 07:50
1
12
احسنت بر دکتر شولی
1397/12/01 - 07:24
1
9
احسنت بر جناب مهندس شولی کارشناس محترم اسیب های اجنماعی
1397/12/01 - 02:50
8
5
با سلام و احترام و یادداشت آموزنده و خوبی که برادر بزرگوار به نگارش در آورد و اتحاد عزیز آنرا منتشر نمود، عرضم خطاب به جناب آقای شولی آن است که:
که کاری به خوب یا بد احمدی نژاد ندارم ، که البته هر چه بود بهتر از دولت کنونی بود، اما بر اساس کدام فاکتور و سند دولت نهم و دهم را «تفکر مقابل نوگرایی و پیشرفت» دانسته اید؟! به نظرم گاهی، مثال های غیر ضروری، سیاسی و البته اشتباه وزن یادداشت را کاهش میدهد.
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • به بچه‌هایتان نودل ندهید!
  • بازسازی اساسی پاسگاه‌های پلیس راه استان بوشهر
  • ادعاها درباره حمله اسرائیل به ایران / ساقط کردن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان
  • ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد
  • مصرف این صیفی همه کمبودهای بدن و ویتامین ها را جبران می کند/ تنظیم آنی فشار و قند خون
  • رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور وارد استان بوشهر شد
  • پتروشیمی پردیس حامی مهمترین رویداد بین المللی در حوزه تاب آوری انرژی
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • حضور کشتی گیران استان بوشهر در مسابقات بین المللی جام شاهد
  • حضور پنج بازیکن بوشهری در اردوی انتخابی تیم ملی فوتبال جوانان
  • محموله بزرگ کالای قاچاق در گناوه کشف شد
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • .: افسری حدود 17 ساعت قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 22 ساعت قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 4 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 4 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 6 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 6 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 7 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 9 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 10 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 11 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...