کد خبر: 108912 ، سرويس: گزارش و گفتگو
تاريخ انتشار: 28 بهمن 1397 - 16:16
سعیده مهدی زاده، فعال زیست محیطی دشتستانی در هفته نامه اتحاد جنوب:
مخالف تاسیس پتروشیمی در منطقه ی آبپخش بودیم/ هرجا حقوق شهروندی تضییع می شود فعال مدنی باید اعلام موضع کند

اتحاد خبر: سعیده مهدی زاده فعال محیط زیست هفتمین مهمان ما از مجموعه فعالان مدنی هستند که در دفتر اتحاد جنوب با ایشان به گفتگو نشستیم... خرید ۲۵۰۰ جلد کتاب کودک و نوجوان از محل عواید کاغذهای بازیافت/ راه توسعه ی دشتستان از مسیر رشد کشاورزی٬ گردشگری و صنایع دستی می گذرد/ برخی فعالان مدنی اغراض شخصی خود را دنبال می کنند ...

اتحاد خبر-زهره عرب: در ادامه ی سری گفتگوهای هفته نامه ی اتحاد جنوب با فعالان مدنی٬ یکی دیگر از فعالین شهرستان دشتستان را برای گفتگو دعوت کرده ایم٬ چون بر این باوریم که رسالت رسانه انعکاس مطالبات مردمی است و فعالان مدنی صدای رسای مردم می باشند همان ها که وجدان بیدار هر جامعه ای محسوب می شوند. خانم سعیده مهدی زاده فعال محیط زیست هفتمین مهمان ما از مجموعه فعالان مدنی و اجتماعی هستند که در دفتر اتحاد جنوب با ایشان به گفتگو نشستیم. وی چندین سال در حوزه ی ترویج فرهنگ زیست محیطی فعالیت های آموزشی داشته اند و کنش های مختلفی را با هدف حفظ محیط زیست انجام داده اند. «اتحادجنوب» شما را به خواندن این گفتگو دعوت می‌کند:

 

*خانم مهدی زاده خوش آمدید، برای شروع لطفا خودتان را بیشتر برای مخاطبین ما معرفی کنید.

من هم در ابتدا باید از این اقدام ارزشمند اتحاد جنوب تشکر کنم که رسانه را در اختیار فعالین مدنی می گذارد تا اهداف و دیدگاه ها بیشتر معرفی شوند. من سعیده مهدی زاده هستم، در رشته ی زیست شناسی کارشناسی ارشد دارم و از سال 83 در دبیرستان های برازجان مشغول به تدریس هستم و چهار سالی هست که به شکل جدی فعالیت هایی مدنی در حوزه ی محیط زیست دارم. از سال ۹۴ با کمک دوستانم اقدام به ثبت یک انجمن کردیم که الان با نام انجمن فرهنگ سازان سبز اندیش دشتستان فعالیت می کند و عمده فعالیت های این انجمن بر ترویج مسئولیت های شهروندی در حوزه ی محیط زیست متمرکز است.

 

٭ چرا حوزه ی محیط زیست را برای فعالیت انتخاب کردید و چه مسیری را  برای تاسیس انجمن فرهنگ سازان طی کردید؟

انتخاب محیط زیست برمی گردد به دغدغه هایی که همواره در این زمینه داشته ام و البته شغل و رشته ی تحصیلیم هم در این انتخاب موثر بود. در مورد مسیر تاسیس فرهنگ سازان باید بگویم من در بدو امر فقط دنبال یک سمن فعال در حوزه ی محیط زیست بودم تا با عضویت در آن فعالیت خودم را شروع کنم بعد از مدتی تحقیق متوجه شدم دشتستان سمنی با حوزه ی فعالیت محیط زیست ندارد و این یک خلا بود٬ ایده ی تشکیل انجمن فرهنگ سازان از همان موقع شکل گرفت. همگانی شدن فضای مجازی این امکان را به من داد که با سهولت بیشتری دیدگاه های خودم را در این زمینه با دیگران در میان بگذارم و افراد همفکر در این حوزه را گرد هم جمع کنم٬ گروهی در واتس آپ ساختم به نام فرهنگ سازان محیط زیست که گفتمان غالب این گروه دغدغه های محیط زیستی و ترویج راهکارهای عملی در این حوزه بود اعضای علاقمند جذب این گروه مجازی شدند و پس از چندین نشست حضوری٬ هسته ی اولیه ی انجمن تشکیل شد. پس از اخذ مجوز از فرمانداری دشتستان در سال 94 با نام انجمن فرهنگ سازان محیط زیست دشتستان شروع به فعالیت کردیم که بعدها طی فرآیند ثبت٬ بنا به دلایلی نام این انجمن به فرهنگ سازان سبز اندیش دشتستان تغییر یافت. این انجمن 9 نفر هیئت موسس دارد و عمده ی اعضای فعال آن معلمان می باشند. اعضای موسس این انجمن خانم ها آبادی٬ کازرونی٬ زمانی٬ کشتکار٬ بردیده و آقایان اسلام نژاد٬ قاسمی و پورعسکر هستند.

 

*مهم ترین دغدغه محیط زیستی شما در شهرستان دشتستان چه بوده است؟

محیط زیست گستره ی بسیار وسیعی دارد آب، خاک، هوا٬ گونه های زیستی و... هر کدام می تواند به تنهایی حوزه ی فعالیت تخصصی یک سمن محیط زیستی باشد٬ موضوعی که انجمن فرهنگ سازان اختصاصا بر آن تمرکز کرده است مدیریت علمی پسماند شهری است؛ موضوعی که با افزایش آگاهی و مشارکت مردمی می توان نتایج خوبی در آن کسب کرد. ما با ترویج تفکیک زباله از مبدا٬ مشارکت شهروندان را در امر بازیافت و حفظ منابع طبیعی جلب می کنیم.   

 

*تاکنون چه طرح ها و برنامه های آموزشی در حوزه ی ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست اجرا کرده اید؟ 

اولین طرح آموزشی ما طرح محیط یار دانش آموز بود که درسال تحصیلی 95-94 با همکاری اداره ی آموزش و پرورش و اداره ی حفاظت محیط زیست شهرستان دشتستان اجرا شد. در این طرح انجمن فرهنگ سازان کتابی با عنوان محیط یاران کوچک تدوین کرد که  با زبانی کودکانه به الفبای فرهنگ حفاظت از محیط زیست پرداخته است. این کتاب به تعداد دانش آموزان ابتدایی شهرستان چاپ شد و مدارس در اختیار دانش آموزان گذاردند. چندین کارگاه آموزشی٬ همایش و برنامه های فرهنگی متنوع در حاشیه ی این طرح به اجرا درآمد.

سال تحصیلی 96-95 طرح جامع گفتگوی فرهنگ شهروندی را با همکاری اداره ی آموزش و پرورش شهرستان دشتستان و شهرداری برازجان برای دانش آموزان مقطع متوسطه اجرا کردیم٬ در این طرح نیز انجمن فرهنگ سازان در تدوین کتابی به نام شهروند آگاه مشارکت کرد کتابی که به اصول اولیه ی فرهنگ شهروندی از جمله مسئولیت شهروندان در مدیریت پسماند شهری پرداخته است.

در دو سال اخیر نیز طرح ̋ بازیافت کنیم کتاب بخوانیم ̏  را در دست اجرا داریم که یک طرح بلند مدت است در این طرح مدارس هدف ضمن آموزش تفکیک زباله از مبدا به دانش آموزان٬ زباله های کاغذی را در محیط آموزشگاه تفکیک می کنند و این کاغذها با همکاری شهرداری به مبادی بازیافت هدایت می شود عواید این کاغذها توسط انجمن فرهنگ سازان صرف خرید کتاب کودک و نوجوان می شود٬ این کتاب ها در قالب یک بانک کتاب ساماندهی شده اند و مدارس مجری طرح از این کتاب ها به صورت امانی جهت اجرای هفتگی کلاس کتابخوانی در مدارس خود استفاده می کنند. خوشبختانه در این دو سال انجمن فرهنگ سازان موفق به خریداری بالغ بر ۲۵۰۰ جلد کتاب کودک و نوجوان از محل عواید کاغذهای بازیافتی شده است. در این طرح دو موضوع  ارتقای فرهنگ  مدیریت پسماند شهری و ارتقای سرانه مطالعه هدف قرار گرفته است.


*فکر می کنید فعالیت های متمرکز انجمن فرهنگ سازان در این چهار سال تاثیرات ملموسی در وضعیت مدیریت پسماند شهری و یا سطح فرهنگ شهروندان ایجاد کرده است؟

بله از نظر من تغییرات مثبت و ملموسی طی این سه چهار ساله رخ داده است گرچه این تحولات روندی کند دارد اما قطعا در مسیری درست قرار گرفته ایم و ما افتخار می کنیم که در کنار سایر فعالان مدنی٬ سهم اندکی در این ماجرا داشته ایم. یادم هست وقتی سال 94 ما فعالیت خود را شروع کردیم شهرداری حتی مدیریت پسماند نداشت ولی امروز در شهرداری برازجان صحبت از تبدیل شدن مدیریت پسماند به سازمان مدیریت پسماند هست و کارهای زیادی در این حوزه انجام گرفته و برنامه های خوبی در دست اجراست قطعا مطالبه گری فعالان مدنی و همکاری آنها با شهرداری در شتاب دهی به این سیر علمی کمک شایانی می کند.


*شما علاوه بر فعالیتهای ترویجی در زمینه ی مدیریت علمی پسماند شهری٬ کنش‌های دیگری نیز در زمینه هایی متفاوت داشته اید مثلا ابراز مخالفت با احداث پتروشیمی دشتستان. اگر ممکن است قدری بیشتر توضیح دهید. 

 من فکر می‌کنم که این وظیفه ی ذاتی یک فعال مدنی است که هر جا احساس می کند به خاطر تندروی ها یا کندروی های نهادهای خصوصی یا دولتی حقوق شهروندی تضییع می شود و یا منافع ملی-منطقه ای  به خطر می افتد اعلام موضع کند. بحث پتروشیمی دشتستان به خصوص محل احداث آن از مدت ها قبل مورد مناقشه بود و نگرانی های جدی را در بین فعالین محیط زیستی استان و کشاورزان منطقه ایجاد کرده بود. این نگرانی ها از خیلی پیشتر به شکل های مختلف به مسئولین ارشد استانی انعکاس داده شده بود علی رغم همه ی اینها ماجرا به کلنگ زنی نافرجام وزیر صنعت و مخالفت مردمی ختم شد و من فکر می کنم در این زمینه نوعی بی تدبیری از سوی مسئولین در برخورد با مطالبات بر حق مردمی اتفاق افتاد.

*اما مسئولین استانی در مورد خطرات زیست محیطی این پروژه ی صنعتی اطمینان خاطر می دادند اینکه میزان مصرف آب کمی دارد و پسماند آن به جایی دیگر منتقل خواهد شد و... چرا با همه ی این اوصاف شما و همفکرانتان متقاعد نشدید؟

عمده ی مطالبی که از قول مسئولین استانی فرمودید ادعاهایی است که به عقیده ی من در آن خطرات زیست محیطی پتروشیمی کوچک نمایی شده است بیایید از شواهد حرف بزنیم ما که تجربه ی عسلویه را داریم چرا در ورطه ی این ساده انگاری ها بیفتیم. زمانی که  مسئولین اصرار بر یک کلنگ زنی شتاب زده داشتند پتروشیمی دشتستان هنوز مجوزهای زیست محیطی لازم را اخذ نکرده بود.


*شنیده ها حاکی از این است که پتروشیمی دشتستان با حفظ نام به حوالی بندر دیلم منتقل خواهد شد٬ به نظر شما این موضوع به ضرر توسعه ی دشتستان نخواهد بود؟

بله این تصمیم عاقلانه تری است، سرنوشت واحدهای پتروشیمی در دیگر نقاط کشور را هم به همین شکل بحران آب تعیین تکلیف کرد و عمدتا به حاشیه ی دریا منتقل شدند. در جواب سئوال شما به قطعیت می گویم خیر! راه توسعه ی دشتستان از مسیر رشد کشاورزی٬ گردشگری و صنایع دستی می گذرد و به قطع یقین  تاسیس پتروشیمی در منطقه ی آبپخش لطمه ی جبران ناپذیری به کشاورزی منطقه وارد می کرد.

 

*از مسئولین استانی و یا شهرستانی چه کسانی از دید شما بیشتر دغدغه محیط زیست را داشته اند و به انجمن فرهنگ سازان در تحقق اهداف فرهنگی اش یاری رسانده اند؟

از آنجایی که عمده ی فعالیت های ما در آموزش و پرورش متمرکز است لازم می دانم نام ببرم از مدیر اندیشمند آموزش و پرورش دشتستان آقای لواسانی فرد  که در این مسیر بسیار فرهنگ سازان را حمایت کردند همچنین تشکر کنم از مساعی مهندس پورسالم، رییس اداره ی حفاظت محیط زیست شهرستان دشتستان و مهندس محمدی شهردار پرتلاش شهر برازجان.

 

*اگر گلایه و یا توصیه ای برای مدیران و مسئولین شهری دارید بفرمایید

توصیه ی مهمی که برای همه آن را لازم می دانم این هست که دست از برخوردهای نمایشی و نمادین با موضوعات محیط زیستی برداریم و به فعالیت های ریشه دار و موثر روی بیاوریم. توجه و ارزشگزاری برخی مدیران به برنامه ی مناسبتی- تقویمی محیط زیستی فعالین مدنی رو هم به سمت این دست برنامه های سطحی سوق می دهد و این موضوع کمک زیادی به حل مشکلات نخواهد کرد. منظورم از فعالیت های نمادین٬ صدها برنامه ای هست که مثلا برای ترویج فرهنگ کاهش حجم پسماند برگزار می کنیم ولی لیوان و بشقاب یکبار مصرف پای ثابت جلسات اداریمان هست٬ صدها برنامه به مناسبت هوای پاک برگزار می کنیم آنگاه روز به روز بر تعداد خودروها در خیابان افزوده می شود و ...

* فکر می‌کنید اکنون بزرگترین معضل محیط زیستی که شهرستان دشتستان رو تهدید می کند چیست؟

قطعاً بحران آب و کم آبی تهدیدی در سطح ملی است و شهرستان دشتستان هم از این موضوع مستثنی نیست. در تابستان گذشته دیدیم که فشار زیادی بر شهروندان وارد کرد و حتی جنبه ی امنیتی پیدا کرد و متاسفانه ما هنوز اصلا برای روبه رو شدن با این بحران جدی آمادگی نداریم.


*از دید شما یک فعال مدنی چه ویژگی هایی دارد و چگونه تعریف می شود؟

فعال مدنی فردی آگاه از مسائل روز و حساس به رخدادهای جامعه است. فعال مدنی شخصی دغدغه مند هست که با التزام به اخلاق٬ نفع شخصی خود را در رشد جامعه می بیند. فعال مدنی کسی است که برای بهبود شرایط اجتماعی جامعه از وقت٬ انرژی و تخصص خود داوطلبانه سرمایه گذاری می کند. فعال مدنی کسی ست که ناامید نمی شود و در بحرانی ترین شرایط جامعه را به حرکت رو به جلو تشویق می کند.


*شما به عنوان یک فعال مدنی چقدر به مولفه هایی که  در تعریف خود از فعال مدنی آوردید متعهدید و دیگر اینکه شرایط فعالان مدنی شهرستان دشتستان را چگونه ارزیابی می کنید؟

در مورد خودم تمام تلاشم این است که عضو شایسته ای از جامعه ی فعالین مدنی باشم. وضعیت فعالیت های اجتماعی در شهرستان دشتستان را در کل خوب ارزیابی می کنم البته در مواردی رفتارهایی که حکایت از عدم بلوغ در این زمینه است مشاهده می شود. اشخاصی هستند که خود را فعال مدنی معرفی می کنند ولی اغراض شخصی خود را در این مسیر دنبال می کنند آنها با فعالیت های به ظاهر مدنی به وجه ی فعالین مدنی واقعی لطمه می زنند و باعث ریزش سرمایه های اجتماعی می شوند.

 

*از اینکه دعوت اتحاد جنوب را پذیرفتید و در این گفتگو شرکت کردید سپاسگزاریم.






لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/108912