کد خبر: 108616 ، سرويس: جامعه
تاريخ انتشار: 18 بهمن 1397 - 09:47
قطع ۱۰۰ هزار سیم‌کارت مزاحم پیامکی

اتحادخبر؛ با گذشت ۱۸ روز از دستور رئیس جمهور مبنی برحل سریع معضل پیامکهای تبلیغاتی، شمار سیم کارتهای مسدود شده به دلیل ارسال این پیامکها، با جهشی قابل توجه به ۱۰۰ هزار سیم کارت رسید.

اتحادخبر: با گذشت ۱۸ روز از دستور رئیس جمهور مبنی برحل سریع معضل پیامکهای تبلیغاتی، شمار سیم کارتهای مسدود شده به دلیل ارسال این پیامکها، با جهشی قابل توجه به ۱۰۰ هزار سیم کارت رسید.

 

به دنبال دستور صریح رئیس جمهور مبنی بر حل مشکل پیامک های تبلیغاتی که سالهاست مشترکان تلفن همراه با آن مواجه هستند، روند پیگیری این موضوع از سوی وزارت ارتباطات سرعت بیشتری یافته است.

 

حسن روحانی اول بهمن ماه در جمع مدیران وزارت ارتباطات با تاکید براینکه دریافت پیامک های گاه و بیگاه تبلیغاتی نارضایتی مردم را به همراه دارد، از وزیر ارتباطات خواست چاره ای برای این معضل بیاندیشد.

 

پس از این دستور، وزیر ارتباطات به دفاتر خدمات ارتباطی که با شیوه‌های غیرقانونی، سیم‌کارت تلفن همراه را در اختیار ارسال کنندگان پیامک های مزاحم قرار می‌دهند، اخطار داد و اعلام کرد: موضوع جریمه «لغو مجوز» بدون اغماض و پذیرش توجیه در قبال این تخلف، به سازمان تنظیم مقررات ابلاغ شده و اجرایی می شود.

 

پس از آن در فاصله کمتر از یک هفته، محمدجواد آذری جهرمی اعلام کرد که با بی‌توجهی به اخطارهای مربوط به فروش غیرقانونی سیم کارت، مجوز ۳۰ دفتر خدمات ارتباطی از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی لغو شده و سیستم شناسایی مزاحم های پیامکی در یک روز ۸۴۰ سیم‌کارت متخلف را شناسایی و قطع کرده است.

 

چرا که به اعتقاد وزیر ارتباطات بیشترین اعتراضات از پیامکهای تبلیغاتی مربوط به پیامک هایی است که از سمت سیم کارت های شخصی و به صورت انبوه ارسال می شود و ارسال پیامک از سرشماره های پیامکی در صورت اعتراض کاربران، به راحتی قابل رسیدگی است.

 

براین اساس وزارت ارتباطات از طریق فرآیند هوش مصنوعی و نیز دریافت شکایات از کاربران، نسبت به قطع سیم کارت های ارسال کننده این پیامک های مزاحم اقدام می کند.

 

قطع ۴۰ هزار سیم کارت مزاحم در ۴۰ روز

 

آمارها نشان می دهد که تا ۸ دی ماه امسال حدود ۶۲ هزار سیم کارت ارسال کننده پیامک های تبلیغاتی از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مسدود شده بود؛ هم اکنون با گذشت نزدیک به ۴۰ روز و پس از دستور رئیس جمهور و سرعت بخشیدن به پیگیری این معضل، شمار سیم کارتهای قطع شده به رقم ۱۰۰ هزار سیم کارت نزدیک شده است.

 

آخرین آمار ارائه شده از وضعیت برخورد با سیم کارت های شخصی ارسال کننده پیامک تبلیغاتی که در پایگاه اطلاع رسانی رگولاتوری منتشر شده است، نشان می دهد که بیش از ۹۸ هزار و ۶۵۲ سیم کارت تا پایان روز ۱۷ بهمن ماه جاری به دلیل ارسال پیامک تبلیغاتی مزاحم، قطع سرویس شده اند.

 

این درحالی است که تا روز ۲۵ آذرماه شمار سیم کارت های قطع شده به دلیل مزاحمت پیامکی، ۳۰ هزار سیم کارت و تا هشتم دی ماه، ۶۲ هزار سیم کارت بود.

آخرین آمار رگولاتوری از برخورد با سیم کارت های شخصی که نسبت به ارسال تبلیغات اقدام می کنند، حاکی از آن است که روند برخورد رگولاتوری شدت بیشتری یافته و درعرض ۴۰ روز تعداد ۴۰ هزار سیم کارت مسدود شده است.

 

در این زمینه وزیر ارتباطات نیز اعلام کرد که ظرف ۳ روز مزاحمت های پیامکی ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده، سیم‌کارتهای شناسایی شده‌ ارسال کننده‌ پیامک‌های مزاحم، از ۵۸۰۰ سیم‌کارت فعال به حدود ۲۰۰ سیم‌کارت در روز کاهش یافته و میزان شکایات به سامانه ۱۹۵ هم با کاهش ۹۵درصدی روبرو شده است.

 

اذعان مشترکان به کاهش دریافت پیام های تبلیغاتی

 

در این زمینه وزیر ارتباطات در ادامه پیگیری ها برای حل معضل پیامک های تبلیغاتی، با اعلام نظرسنجی در شبکه اجتماعی توئیتر، از مشترکان تلفن همراه خواست در مورد بهبود شرایط نظر بدهند.

 

در این فرم نظرسنجی ۴ سوال برای کاربران در مورد اینکه پیامک های ارسالی از شماره های شخصی برای شما «متوقف شده است»، «کاهش قابل توجهی داشته است»، «تغییری نکرده است» و «دریافت نمی کنم»، طرح شده است.

 

با گذشت ۲ روز از طرح این نظرسنجی ۴۱ درصد پاسخ دهندگان اعلام کرده اند که دریافت پیامک های ارسالی از شماره های شخصی «کاهش قابل توجهی داشته است» و ۳۷ درصد نیز به گزینه «تغییری نکرده است»، رای داده اند.

 

سیم کارت های ارسال کننده پیامک را معرفی کنید

 

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای شناسایی سیم کارت هایی که نسبت به ارسال پیامک انبوه تبلیغاتی اقدام می کنند، از فرآیندهای هوش مصنوعی و تحلیل رفتار مشترکان استفاده کرده است. در این زمینه طبق دستورالعملی که به اپراتورهای موبایل داده شده سیم کارت های شخصی ارسال کننده پیامک های تبلیغاتی شناسایی و با آنها برخورد می شود.

 

بررسی رگولاتوری حاکی از آن است که از این سیم کارت ها تنها برای ارسال پیامک انبوه استفاده شده و سرویس دیگری از آن فعال نیست. از این رو برمبنای حجم زیادی از پیامک که فعال می شود این تخلف قابل شناسایی بوده و اپراتورها این شماره ها را به رگولاتوری گزارش می کنند.

 

از آنجایی که ارسال پیامک تبلیغاتی ناخواسته، نوعی تخلف محسوب می شود، رگولاتوری در صورت دریافت شکایت و درخواست از مردم نیز نسبت به قطع سرویس پیامک های تبلیغاتی و ارزش افزوده اقدام می کند.

 

از این رو مشترکان موبایل می توانند با شماره گیری کددستوری ستاره هشتصد مربع (*۸۰۰#) نسبت به درخواست قطع سرویس پیامک های انبوه تبلیغاتی و ارزش افزوده اقدام کنند.

 

در این سامانه علاوه بر امکان درخواست برای قطع خدمات و تبلیغات، گزینه ای نیز برای تبلیغ از خط شخصی وجود دارد که کاربر با واردکردن شماره‌ موبایلی که از آن پیامک دریافت می کند می تواند آن را گزارش داده تا رگولاتوری نسبت به مسدودکردن آن شماره اقدام کند.

 

براساس اعلام رگولاتوری، تاکنون در سامانه ستاره هشتصد مربع بالغ بر ۳۰ میلیون نفر خواستار قطع دریافت پیامک تبلیغاتی شده‌اند و این تعداد مشترک در لیست سیاه قرار داده شده اند تا برایشان پیامک تبلیغاتی ارسال نشود.

 

در این زمینه رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز از تشدید برخورد با ارسال کنندگان پیامک های تبلیغاتی پس از دستور رئیس جمهوری خبر داده و یکی از راهکارهای مقابله با پیامک های تبلیغاتی را کمک مردم به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دانست و گفت: اگر مردم پیامک تبلیغاتی را دریافت کردند شماره آن پیامک را به ۱۹۵ ارسال کنند تا در اسرع وقت نسبت به قطع آن شماره اقدام کنیم.

 

حسین فلاح جوشقانی افزود: برای حل این مشکل نیازمند همکاری همه دستگاهها و اصلاح قانون هستیم. البته به جز برخوردهای سلبی باید روش های تشویقی نیز در نظر گرفته شود و بهترین مسیر این است که کسب و کارهای کوچک برای کارهای تبلیغاتی خود با شرکت های تبلیغاتی دیجیتال همکاری کرده و هم محصول خود را تبلیغ کنند و هم باعث مزاحمت مردم نشوند.

 

برخورد با صاحبان سیم‌کارت‌های ارسال کننده پیامک تبلیغاتی

 

از سوی دیگر رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز دراین باره اعلام کرد: هرچند پیش از این نیز سامانه #۸۰۰* در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی امکان مشاهده و لغو خدمات ارزش افزوده و امکان دریافت پیامک های تبلیغاتی را از سرشماره‌های دارای مجوز فراهم می کرد اما رواج استفاده از سیم کارت های شخصی برای ارسال پیامک تبلیغاتی و فروش کالاها و خدمات موجب گلایه و شکایت تعدادی از هموطنان شده بود.

 

جمال هادیان افزود: برای جلوگیری از مزاحمت های پیامکی، سامانه خودکار تشخیص پیامک های مزاحم در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با مشورت جمعی از صاحب نظران با تنظیمات جدید آغاز به کار کرد و اصلاحاتی نیز در فرآیند دریافت شکایات مردمی از طریق سامانه ۱۹۵ اعمال شد.

 

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات ادامه داد: یک روز پس از دستور رئیس جمهور و با آغاز کار سامانه خودکار تشخیص پیامک های مزاحم در همان روز اول قریب به ۵۸۰۰ سیم کارت متخلف قطع شد و در حال حاضر هم شناسایی و قطع سیم کارت های متخلف همچنان ادامه دارد.

 

وی ادامه داد: هموطنان در صورت دریافت پیامک های تبلیغاتی مزاحم می توانند شماره مربوطه را با استفاده از سیم کارت خودشان به سرشماره ۱۹۵ پیامک کنند تا پس از بررسی و اثبات تخلف، نسبت به قطع شماره متخلف و برخورد با صاحب آن اقدام شود.

 

هادیان افزود: وزارت ارتباطات ارسال پیامک های تبلیغاتی بدون اجازه دریافت کننده را مصداق تجاوز به حق الناس می داند و پیگیری و برخورد با متخلفان را در دستور کار خود قرار داده است و در مقابله با این پدیده از همه هموطنان کمک می طلبد.

 

 

 

 

 مهر

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/108616