کد خبر: 10844 ، سرويس: جامعه
تاريخ انتشار: 04 فروردين 1392 - 22:21
رستاخیز رنگ ها در بهار شیراز/ تصاویر

رستاخيز رنگ‌ها در بهار شيراز را آيا مي‌توان با قلم يا بيان آراست؟ اين ، سوال هر كسي است كه در فصل بهار، شيراز و گل‌هاي هزار رنگ بهار شهر گل و بلبل را براي مشاهده عظمت پروردگار انتخاب مي‌كند.

اتحاد جنوب: رستاخيز رنگ‌ها در بهار شيراز را آيا مي‌توان با قلم يا بيان آراست؟ اين ، سوال هر كسي است كه در فصل بهار، شيراز و گل‌هاي هزار رنگ بهار شهر گل و بلبل را براي مشاهده عظمت پروردگار انتخاب مي‌كند.

 

ساعت‌ها بايد لابلاي سبزه‌ها و از كنار گل‌هاي اطلسي، رز، بنفشه ومحمدي بهشت برين زمين،"ارم" يا "جهان‌نماي" شيراز از خود، اين كره خاكي و تمام تعلقات زميني غافل شوي تا بوي عطر منحصربه فرد بهار را در مشام خويش با جان دل بياويزي.


اينجا بهار، انگار رنگ و بوي ديگري دارد، رنگ و بوي بهار شيراز مخصوص شيراز است، مخصوص كوچه پس كوچه‌هاي شهر گل و بلبل، باغات زيبا و معروف اين شهر و صد البته روح بلند، خونگرم و ميهمان نواز شيرازي‌ها كه خيلي‌ها آنان را به عنوان " كاكوها " مي‌شناسند.

عفيف آباد، دلگشا، قصردشت، جهان نما، ارم و نارنجستان تنها يك از هزار گونه رنگ و آرايش زيبايي‌هاي باغات و رنگين كمان عظمت پروردگار در شيراز هستند.

 


http://upload.wikimedia.org/wikipedia/fa/5/5d/%D8%A8%D8%A7%D8%BA_%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86_%D9%86%D9%85%D8%A7_(%DB%B3)_%DB%B1%DB%B3%DB%B8%DB%B7.jpg


 

http://www.hafeznews.ir/sysnews_img/photos/89088-624.jpg

 

وقتي نسيم برخاسته از گلزار گل‌هاي بهار شيراز شانه‌هاي درختان كاج، سرو، نارنج و نخل‌هاي اين شهر را نوازش مي‌دهد، افسون بهار تو را سرمست از بودن مي‌كند و اينجاست كه با چشم دل ، قدرت خداوند را مي‌توان در ظرافت برگ برگ گل‌هاي بهاري ديد.

وقتي شميم عطر گل‌هاي بهاري با نافه بهارنارنج معروف شيراز در مي‌آميزد، كسي را ياراي توصيفش در بيان و قلم نيست، بايد فقط اينجا باشي و اين عظمت را از نزديك احساس كني.

انگار بهار زودتر از نقاط ديگر به شيراز مي‌آيد و شايد به‌همين علت‌است كه مسافران نوروزي، روزها پيش از سال‌تحويل و آمدن بهار، بار سفر به شيراز به عنوان مركز و مهد ادب، فرهنگ و هنر را مي‌بندند.

 

http://www.hafeznews.ir/sysnews_img/photos/89089-354.jpg


http://www.hafeznews.ir/sysnews_img/photos/89087-588.jpg


http://www.hafeznews.ir/sysnews_img/photos/89086-387.jpg


بهار معروف شيراز وقتي با آب و هواي مساعد و مطلوب اين شهر در اين ايام درمي‌آميزد، انگاره‌اي از زيبايي‌هاي خلقت آفريدگار را در طبيعت بكر و رنگارنگ رستاخيز زمين به تصوير مي‌كشد كه وصف ناپذير است.

بهار شيراز، نزد همگان به ويژه كساني كه به شيراز آمده باشند، آشناست ، كمتر كسي است كه يا تعريف بهار شيراز را نشنيده باشد و يا زيبايي‌هاي خاص اين خطه را تاييد ننمايد.

فضاي خيابان‌هاي سطح شيراز با توجه به ديرينه فرهنگي و ادبي اين شهر به گونه‌اي ترسيم و طراحي شده كه حتي با گذر از خيابان‌ها و در ميان ماشين‌هاي آهني نيز، عطر بهار و رنگارنگي طبيعت‌زمين دربهار را مي‌توان با مشاهده گل هاي رنگارنگ و گوناگون وسط بلوار خيابان‌ها ديد.

صد البته كه بهار شيراز در بلوارها و باغات شيراز خلاصه نمي‌شود، بوستان هاي شيراز از جمله ديگر نقاطي است كه با ورود به آنجا ، چشم هر بيننده‌اي مسحور شطرنج هزار رنگ طبيعت بهار در شهر هميشه بهار شيراز مي‌شود.

براي تصوير بهار، سخت‌است از گوشه گوشه اين شهر نقل كردن زيرا تمام فضاي شهر شيراز دربهار، رنگ و بويي خاص دارد، براي توصيف بهار نمي‌توان از عطر گل‌هاي بهاري در كوچه پس كوچه‌هاي باغات قصردشت يا تاريخ كوچه "گلخون" قصر دشت گفت اما از باغ جهان‌نما نگفت.

باغ جهان نما، از جمله باغ‌هاي زيبايي است كه در نزديكي دروازه قرآن و از سمت اين دروازه نرسيده به حافظيه قرار دارد.

اين باغ ضمن اينكه نمايي از حكومت زنديه را با عمارتي كه در دل نهفته دارد، بيان مي‌كند، بلكه با رنگ‌هاي زيبا و رنگارنگ و تركيبي از كاشت گل‌هاي مختلف در كنار هم كه پيش روي گردشگران قرارمي‌دهد، جان هر بيننده‌اي را با روح واقعي بهار و عطر سرمست‌كننده گل‌هاي بهاري در ميان درختان كهنسال اما استوار، درمي‌آميزد.

توصيف زيبايي‌هاي باغات معروف شيراز سخت است، اما عفيف آباد يا گلشن شيراز از ديگر باغ‌هاي زيباي شيراز است كه در انتهاي خياباني به همين نام جاي‌گرفته، گرچه اكنون اين باغ در اختيار ارتش جمهوري اسلامي قرار دارد و حاوي موزه‌اي زيبا از سلاح‌هاي نظامي قديمي است، اما زيبايي‌هايش را نمي‌توان در موزه محصور كرد.

نمي‌توان از بهارشيراز گفت اما زيبايي و گل‌هاي بهاري باغ عفيف آباد نهفته در لابلاي درختان سر و كاج و بلند قد اين باغ را ناديده گرفت.

http://www.hafeznews.ir/sysnews_img/photos/89085-432.jpg


 

http://www.hafeznews.ir/sysnews_img/photos/89081-732.jpg

حافظيه وسعديه كه هر ايراني يا آن را از نزديك ديده و يا نام و آوازه‌اش را شنيده است، دو يادمان فرهنگي و ادبي بزرگ كه همواره ميعادگاه عاشقان و ادب پروران وتمام شهروندان بوده است، يادمان‌هايي با نماهايي بسيار زيبا و فضايي پر از گل‌هاي بهاري كه چشم هر كسي را نوازش مي‌كند.

براي توصيف زيبايي‌هاي بهار شيراز، بسيار و بسيار ديگر بايد گفت و بيشتر بايد نوشت، شايد بايد از كوچه‌كوچه كنوني اين شهر و دالان دالان عمارت‌ها و باغات قديم و خاطرات گذشته اما به‌جا مانده اين شهر نقل كرد كه بسيار زمان مي‌طلبد.

خيلي‌ها بهار شيراز را با آثار تاريخي و قديمي‌اش مي‌شناسند، بهار در خانه هاي قديمي و تاريخي شيراز همچون خانه زينت الملوك كه وقتي بوي عطر گل‌هاري داخل اين خانه‌ها با تاريخ ميراث‌كهن گذشتگانمان قاطي مي‌شود،معجوني‌ازخاطرات و ابهت تاريخ اين سرزمين پيش رويتان قرار مي‌گيرد كه از نوشيدنش، سيراب نخواهيد شد.

ارگ كريمخاني، بازار وكيل، مسجد وكيل، موزه پارس (باغ نظر)، حمام وكيل، مسجد جامع عتيق، مسجد نصيرالملك و هفت تنان تنها بخشي‌از آثار كهن وميراثي است كه اكنون در شيراز پذيراي گردشگران است.

از همه‌مهمتر، بارگاه ملكوتي ونوراني برادر امام هشتم شيعيان حضرت احمد بن موسي (ع) كه بهار و غيربهار زيبايي، نورانيت و معرفت خاص خود را دارد و همچون نگيني در شيراز مي‌درخشد.

اما آنچه مسلم است اينكه، شيراز را دركنار تمام آثار تاريخي و مذهبي‌اش، خيلي‌ها درنقاط ديگر كشور و حتي خارج از كشور جداي از آثارتاريخي، باستاني و فرهنگي‌اش به بهارش مي‌شناسند، بهاري كه وقتي با بوي بهارنارنج مخصوص اين شهر همزمان مي‌شود، قلم را ديگر ياراي توصيفش نيست.

اكنون و در آغازين فصل سال‪ ۸۶‬نيز بهار شيراز رنگ و بويي‌خاص همچون هميشه دارد و مسافران نوروزي نيز در ايام تعطيلات نوروز بيشتر از سال‌هاي پيش به اين شهر عزيمت كرده‌اند.

بنا به پيش‌بيني مسوولان بيش‌از چهار ميليون نفر امسال در تعطيلات نوروز به فارس مسافرت مي‌كنند كه حدود دو ميليون نفر آنان از شيراز ديدن خواهند كرد.

اين حجم مسافر حداقل ‪ ۴۰‬درصد از تعداد مسافران سال گذشته بيشتر است.

شيراز ، با اقداماتي كه از سوي دست اندركاران ستادهاي تسهيلات نوروزي و دستگاههاي اجرايي مختلف صورت گرفته، اكنون از هر لحاظ به طور كاملا آماده از نظر زيباسازي، سرسبزي و ساير خدمات اسكان و... به پيشواز مسافران رفته است و خاطره‌اي به يادماندني از بودن در شهر گل و بلبل در بهار ‪ ۸۶‬را براي هر گردشگري برجاي مي‌گذارد./س

http://www.hafeznews.ir/sysnews_img/photos/89082-240.jpg


http://www.hafeznews.ir/sysnews_img/photos/89083-282.jpg


http://www.hafeznews.ir/sysnews_img/photos/89084-617.jpg

منبع: ايرنا

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/10844