امروز: جمعه 31 فروردين 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 08 بهمن 1397 - 19:30

اتحاد خبر_عبدالخالق عبدالهی:شاید در این گیرو دار معضلات اقتصادی خصوصا  گرانی و افسار گسیختگی قیمتها که این روزها  تسمه از گرده ملت بینوا کشیده  و دهها مشکلات ریز و درشت نامدیریتی که مثل بختک بیخ گلوی مردم دشتستان را چسبیده ، پرداختن به موضوع کارتن خوابی  در نگاه اول چندان مهم و حیاتی به نظر نرسد ، اما چنین نیست و کارتن خوابی و بی خانمانی ...

عبدالخالق عبدالهی:


شاید در این گیرو دار معضلات اقتصادی خصوصا  گرانی و افسار گسیختگی قیمتها که این روزها  تسمه از گرده ملت بینوا کشیده  و دهها مشکلات ریز و درشت نامدیریتی که مثل بختک بیخ گلوی مردم دشتستان را چسبیده ، پرداختن به موضوع کارتن خوابی  در نگاه اول چندان مهم و حیاتی به نظر نرسد ، اما چنین نیست و کارتن خوابی و بی خانمانی و زباله گردی اخیرا به یک چالش جدی شهر ما تبدیل شده است  .

 


 کافی است یک شب کفش و کلاه کنید و سری به  زیر پل ، توی دره ها ، زباله دانی و بیغوله های شهر بزنید تا ببینید چه خبر است و کارتن خوابها به محض اینکه تاریکی به جان شهر افتاد چه می کنند و چگونه با  اعمالشان ، خود و شهروندان را در معرض چه آسیبهای اجتماعی ، بهداشتی و حتی امنیتی قرار می دهند . هیچ مسئولی که خودش را صاحب نمی کند اما اینطور که بعضی از دوستان می گویند بیش از چهل کارتن خواب متجاهر یا به کلام ساده " کارتن خواب تابلو" در شهر وجود دارد که از این تعداد متاسفانه حدود 12 نفر زن هستند که تعدادی از این زنان ، جوان و دو – سه  زن بسیار جوان هستند .
بسیاری از این افراد از سرصبح تا بوق سگ  یا سرشان توی سطل آشغال است و زباله گردی می کنند ، یا با یک دست سرنگ  را می گیرند و در بازوی چپ خود نیدل فرو می کنند تا با تزریق مواد مخدر، نشئه و کیفور شوند و ظاهر شهر را کریه و نا زیبا جلوه دهند . اینها بی خانمانهایی هستند که در سرمای لوطی کش و استخوان سوز چند شب قبل، حتی یک پتو و روانداز نداشتند  تا خود را گرم کنند و از شب تا صبح مثل کمان حلاجها  بر خود می لرزند . یکی شب در بیل لودر می خوابید دیگری  از زور سرما سگ بغل می کرد تا بلکه از حرارات نفس سگ گرم شود اما دریغا که نفسِ بعضی مسئولین این شهر همچنان سرد بود و بی روح و فریاد رس این بی خانمانها، فقط الله اکبر بود و بس .
حالا زشت و زیبایی ظاهر ومبلمان شهری بماند ، مصیبت اینجاست که گاهی  آخر شبها چند جوان مجرد و ناآگاه  به این بیغوله ها رو می آوردند و با این زنان بیچاره و ارزان قیمت، همخوابه می شوند و التذاذ  جنسی می برند  و فقط خدا می داند اینگونه تماس های  جنسی کنترل نشده و پرخطر با این جوانان غافل و از همه جا بی خبر و حتی زن و مرد این شهر چه می کند و چگونه باعث افزایش افسار گسیخته آمار بیماری های مقاربتی خصوصا هپاتیت و ایدز می گردد و این جوانان همانند بمبهای متحرک واگیردار هر لحظه و هر جا ممکن است منفجر شوند و فجایع بهداشتی و اجتماعی خلق نمایند .

 


البته معضل کارتن خوابی در همه شهرها کم و بیش وجود دارد با این تفاوت که در آنجا مسئول و دلسوز وجود دارد اما در این خراب شده انگار کسی نیست که ککش هم بگزد. واقعا مردم عادی کوچه و بازار چه گناهی کرده اند که باید با بی خیالی بعضی مسئولین در معرض ابتلا به بیماری های مهلکی همچون ایدز قرار بگیرند ؟. در یک کلام :  بعضی مسئولین انگار قماربازانی هستند که با آس نامدیریتی و بی خیالی، مردم شهر را "حاکم کوت " کرده اند . خدا بیامرز همولایتی  داشتیم که هر وقت می خواست دلیل نابسامانی یا کمبودی را توضیح  دهد اول آهی می کشید بعد می گفت : "از پلو پرسیدند چرا روغنت کمه ؟ جواب داد : چون درِ دبه محکمه " . بنده کاری به دلیل ایجاد پدیده کارتن خوابی ندارم اما به گمان بنده تداوم و استمرار معضل  کارتن خوابی در حقیقت شاهد و مدرکی است دال بر نامدیریتی و ناکارمدی مسئولین و در حقیقت این مسئولین هستند که بر روح ، روان ، سلامتی و بهداشت مردم شهر خراش می کشند و با سلامتی آنها بازی می کنند .
آیا علت ادامه این ناهنجاری اجتماعی، سستی و انفعال و بی تفاوتی مسئولین یا به قول هم ولایتی ما " دلیل چرب نبودن پلو، محکم بودن درِ دبه نیست ؟ " شهرداری به فرمانداری، فرمانداری به بهزیستی و بهزیستی دوباره به شهرداری پاس می دهد و متاسفانه این دور باطل همچنان ادامه می باید . آیا واقعا این کارتن خوابی و خطرانتقال بیماری ها ، به اندازه برهم زدن مراسمی که در آن نی انبان نواخته می شود برای دلواپسان عزیز یا برگزاری یک کمپین حمایت از برجام و شرح خدمات مشعشع دولت روحانی برای اصلاح طلبان گرامی اهمیت ندارد و در اولویت نیست ؟ چرا کمیسیون فرهنگی شورای شهر، یک قلم برای برگزاری فلان همایش یا مراسمی که هیچ نتیجه مثبت و خروجی ملموسی ندارد چند ده میلیون تومان از بودجه بیت المال حاتم بخشی می کند  اما چند میلیون خرج نمی کند ، تا هم این آوارگان سر و سامان یابند هم شهروندان در معرض خطرات گفته شده قرار نگیرند ؟ چرا اداره بهزیستی که متولی مستقیم اینگونه ناهنجاری هاست ، دست روی دست گذاشته، کاری نمی کند و اصلا اینقدر از مرحله پرت است ؟

 


چرا همینکه  یک همایش یا مراسم آنچنانی با مدعوین آنچنانی تر در یکی از سالن های شهر برگزار می شود آقایان مسئولین، کت و شلوارچند میلیونی می پوشند ، زلف شانه می کنند و بانوان گرامی وسمه کشیده ، نو نوار می کنند و  روی صندلی های ردیف اول می نشینند و با هر جمله سخنران یا مجری، نیششان تا بناگوش باز می شود و دست می زنند اما حاضر نیستند یک توک پا تا حاشیه شهر قدم رنجه کنند و این بلای مخل امنیت و بهداشت شهروندان را از نزدیک ببینند و مدیریت کنند ؟ فقط چون اینها کارتن خواب هستند و بر و لباس نویی ندارند و نمی شود با آنها  جلوی دوربین ایستاد و سلفی گرفت و رسانه ای کرد ؟
(البته شنیدم یک بانوی عضو شورای شهر تنها مسئولی بوده که چند شب قبل، از این کارتن خوابها بازدید میدانی داشته البته شاید او هم چون دوره اول است به شورا آمده هنوز دل نازک و حساس است و جانش گرم )
 در پایان این نکته را متذکر میشوم که کارتن خوابی تنها روی مقوا خوابیدن نیست ، کارتن خوابی یک ناهنجاری پیچیده اجتماعی است که ریشه در نابسامانی ها فرهنگی- تربیتی و خصوصأ وضعیت اقتصاد جامعه دارد و حل آن کار بعضی  مسئولینی که ما می شناسیم نیست پس بنده  برای حل این معضل هیچ پیشنهادی برای  مسئولین ندارم چرا که اولا آنها بهتر از من و شما می دانند باید چه کنند و نمی کنند ثانیا بعضی مسئولین عادت دارند برای از سر وا کردن و ارائه آمار به بالادستی ها  فقط صورت مساله را پاک کنند ، مثلا این فلک زده ها را از میدان گنجی برانند و به فرهنگیان کوچ دهند یا بالعکس . اما به قول شیخ اجل سعدی : این که  دفع خطر نیست ، مار و عقرب را به خانه همسایه افکندن است .
بدبختی این است که به بعضی از این مسئولین نه می توان پیشنهاد داد نه انتقاد کرد و نه حتی در ملاءعام حرف حق زد ، به قول شاعر :
با چنین بد مردم آتش سجاف
حق نشاید گفت ، جز زیر لحاف










کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1397/11/22 - 11:57
1
0
جناب عبدالهی وقتی صبح تا شب تو ستادش فعالیت داشتی که باید آقای فلان بیاد بالا تا کشور در رفاه و آرامش باشه
حالا چرا انتقاد می کنی
از ماست که بر ماست.......
زیبا می نویسی زیبا انتقاد می کنی ولی.........
موفق باشید
1397/11/10 - 23:05
2
1
درود بر عبداالخالق شهروند دلسوز و پیگیر.
1397/11/09 - 23:42
1
3
آقای عبدالهی تا حالا فکر می کردم منصف هستید. اما حالا متوجه شدم که کتمان حقیقت می کنید. از وجود ساختمان و سرپناه برای اینان در شهر برازجان خبر داشتی ولی بی انصافی کردی.
1397/11/09 - 19:41
1
3
حل این مسائل دیگه از مسولین این شهر گذشته کار از ریشه خرابه
1397/11/09 - 17:35
2
2
برجام باید بیاید تا مشکل کارتن خوابی حل بشود!
1397/11/09 - 17:14
3
3
اینکه کارتن خوابی معضل بدی است با نویسنده موافقم ولی چرا همیشه فقط مسئولین رو نکوهش میکنید اقای عبدالهی؟ اگه مسئولین در همه سطوح مدیریتی هرکدام وجدان کاری داشتن و نه بیشتر که مشکلاتی مثل کارتن خوابی اونم جایی مثل برازجان رخ نمیداد.. بهتره گاهی ما مردم عادی هم خودمون رو بازخواست کنیم کاش بجای هر کوچه و محله یه حسینیه کاش بجای ریخت و پاشهای عروسی و عزاداری ها گاهی هم به فکر بعضی هم نوع هامون بودیم... کاش اقای عبدالهی این موارد رو هم ذکر میکردند که مطلبشان کامل میشد
1397/11/09 - 14:41
0
2
احسنت آقای عبدالهی - ممنون که مردم رو راهنمایی کردید . عزیز دل این اتفاقات رو شما و دوستاتون باید پاسخگو باشید که از صبح تو ستاد انتخاباتیشون شونشینی و دورهمی داشتین ، چرا الان فقط میاین و می گین وای وای، برو یقه باقر سعادت رو بگیر بیار بالای سر اینا ، برو یقه ارسلان زارع رو بگیر بیار بالای سر اینا ، مجبورشون کن یه شب اونجا بخوابن ، شما چرا اینقدر مردم رو بازی می دین، ( طبق معمول هم که نظرات رو پاک می کنید)
1397/11/09 - 13:23
2
4
علی برکت الله جناب عبداللهی!
1397/11/09 - 10:43
8
4
با سلام مثل همیشه عاااااالی و با نگاهی دقیق که خاص شما است به این مساله مهم اجتماعی پرداختید. بازم خدا را شکر که شما را داریم که حداقل به بیان مشکلات بپردازید...
تا چه قبول افتد و چه در نظر آید...
1397/11/09 - 00:35
2
6
آیا واقعا این کارتن خوابی و خطرانتقال بیماری ها ، به اندازه برهم زدن مراسمی که در آن نی انبان نواخته می شود برای دلواپسان عزیز یا برگزاری یک کمپین حمایت از برجام و شرح خدمات مشعشع دولت روحانی برای اصلاح طلبان گرامی........ درود بر شما
1397/11/08 - 23:57
1
6
درود بر شما آقای عبدالهی که به این مسئله مهم و نادیده پرداخته اید،شکی نیست که کارتن خوابی از نشانه های اقتصاد بیمار و مدیریت ناکارآمده که تاثیرات مخربی بر امنیت سلامت روانی، جسمی و اجتماعی جامعه دارد...و حداقل کار مدیران و نهادهای مسئول سامان دهی و پیشگیری از این پدیده مخرب و البته پیچیده است.. این تعداد از کارتن خواب برای شهری مث برازجان واقعا آمار بالایی است و ننگی بر پیشانی مسئولان غیر متعهد و خودنمای این شهر
1397/11/08 - 23:38
3
4
تصاویر بسیار تکان دهنده بود, در شهر کوچکی همچون برازجان, واقعه بزرگیست. الحق و الانصاف که نویسنده حق مطلب را ادا کرده است. در برازجان چه خبر است. چرا مسئولین فکری نمیکنند. حتما باید اتفاقی بیفتد تا به فکر چاره باشیم.
1397/11/08 - 23:36
7
3
حقیقتی تاسف برانگیز
1397/11/08 - 23:36
7
2
احسنت قلمت مانا
1397/11/08 - 23:34
4
3
عالي بود به اميد گوش شنوا
1397/11/08 - 23:16
7
2
جناب عبدالهی شما همیشه حرفتون حق بود ولی متاسفانه کسی که خواب هست رو میشه بیدار کرد ولی کسی که خودش رو به خواب زده هرگز
1397/11/08 - 21:58
8
1
درد بزرگی اس. درود برعبدالخالق عزیز که وقت گذاشتید
1397/11/08 - 20:32
6
4
مرحبا بر آقای عبداللهی .متاسفانه در شهر برازجان مسئولین فقط در حال پاسکاری وظایفشون بین هم هستند فرماندار وظیفش رو به نماینده مجلس اون هم به فلان مدیرکل و الی آخر.واقعا وظیفه پیگیری ورفع این معضلات با کیه؟
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • 🎥ویدیو/طبیعت بکر و زیبای روستای خیرک دشتستان
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • آئین استقبال از مسافرین و مهمانان نوروزی در شهر دالکی / تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 3 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: اسماعیل حدود 5 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 5 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 6 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 8 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 9 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 10 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...
  • .: محمد قاسمی حدود 13 روز قبل گفت: درود وسپاس بی کران ...
  • .: محمد حدود 13 روز قبل گفت: استاد احتمالا مقاوله به ...
  • .: محبی حدود 13 روز قبل گفت: فعلا که یک هیچ ...