امروز: پنجشنبه 30 فروردين 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 30 دي 1397 - 15:35
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر:

اتحاد خبر: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر روز یکشنبه به مناسبت هوای پاک در نشست مطبوعاتی تاکید کرد: هیچ گونه مصوبه ای برای سهم استان های همجوار در آلایندگی عسلویه صادر نشده است.مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان اینکه کشور دارای قانون مدونی در بحث هوای پاک است، اظهار داشت: مباحثی مثل اشعه هایی که مورد سوال ...

اتحاد خبر-ثریا شیری: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان اینکه کشور دارای قانون مدونی در بحث هوای پاک است، اظهار داشت: مباحثی مثل اشعه هایی که مورد سوال شهروندان است در ماده 30 این قانون ذکر شده اند و برای دکل های مخابراتی و امواج هم می توان طبق این قانون اظهارنظر کرد.


فرهاد قلی نژاد با اشاره به اینکه سیستم جغرافیایی خاص استان بوشهر باعث شده است که جریانات بادی و هوای خاصی در استان وجود داشته باشد، افزود: در بعضی نقاط مثل شهرهای جنوبی این استان آلودگی هوا به میزان زیادی وجود دارد.

هیچ مجوزی در خصوص ادعای سهم خواهی استان های همجوار از آلایندگی عسلویه صادر نشده است


 


قلی نژاد با تاکید بر اینکه هدف از تصویب تبصره ی 1 ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده یا سهم آلایندگی سهم خواهی استان ها در جهت درآمدزایی نبوده است، گفت: هدف قانونگذار این بوده است که صنعت به احداث تصفیه خانه های فاضلاب و سیستم های کنترلی در عسلویه تشویق شود.


وی با اشاره به مصاحبه های خبری مسئولان استان فارس در روزهای اخیر مبنی بر تعیین 25 درصد از سهم آلودگی این استان از عسلویه، بیان داشت: سهم استان های همجوار از آلودگی عسلویه در حال حاضر در حد درخواست مطرح شده است و طبق این درخواست آنها مدعی هستند که شهرهای جنوبی استان فارس و شهر پارسیان از استان هرمزگان به دلیل فاصله ی کمی که با عسلویه دارند متأثر از آلودگی هوای ناشی از صنایع عسلویه هستند که در این زمینه باید مدل سازی صورت بگیرد اگر واقعا آلودگی هوای عسلویه بر شهرهای جنوبی استان فارس تأثیر دارد طبق برنامه ششم توسعه باید در جلساتی که مدیران کل استان ها و استاندارها در آن حضور دارند و در سازمان برنامه ریزی برگزار خواهد شد این تعیین سهم ها صورت بگیرد ولی در حال حاضر فعلا هیچ مصوبه ای در این خصوص صادر نشده است.


قلی نژاد با بیان اینکه پدیده ی گرد و غبار و آلودگی ناشی از صنایع دو منبع اصلی آلودگی هوا در استان بوشهر هستند، خاطرنشان کرد: پدیده ی گرد و غبار که استان را تهدید می کند از دو منشأ صورت می گیرد یکی اراضی داخل استان و دیگری که حجم بیشتری از آلودگی را در استان وارد می کند از بیابان های خوزستان وارد شهرهای شمالی و مرکز استان می شود، بخش قابل توجهی نیز از عراق و کویت و اردن وارد خوزستان و سپس وارد استان بوشهر می شود.


وی از نصب پنج ایستگاه سنجش آلودگی گرد و غبار برای اندازه گیری ذرات خبر داد و افزود: شاخص و استاندارد محیط زیست 150 میکرگرم در مترمکعب است که بالاتر از این عدد نشان دهنده ی وضعیت نگران کننده ای است.


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر تقسیم بندی هوای کشور را در 5 شاخص دانست و گفت: این تقسیم بندی به صورت هوای پاک، هوای سالم، هوای قابل قبول، هوای ناسالم برای گروه های حساس شامل سالمندان و کودکان و بیمارهای خاص، هوای ناسالم، هوای بسیار ناسالم و هوای خطرناک است.


قلی نژاد افزود: اگر دستگاه در اندازه گیری ذرات عدد را تا 50 میکروگرم نشان دهد یعنی هوا پاک است، اگر این رقم بین 50 تا 100 باشد هوای قابل قبول، 101 تا 150 هوای ناسالم برای گروه های حساس، 150 تا 200 ناسالم برای همه ی گروه ها، 200 تا 300 بسیار ناسالم که در این هوا مدارس و مراکز آموزشی و فعالیت های ورزشی تعطیل می شوند و بالای 300 هوای خطرناک است که تمامی فعالیت ها تعطیل می شوند و عدم خروج از خانه توصیه می شود.


وی با اشاره به آیین نامه ی مقاله و پدیده ی گرد و غبار مصوب هیئت دولت، گفت: در این آیین نامه وظایف دستگاه ها مشخص شده است و در استان ها کارگروه مقابله با پدیده ی گرد و غبار تشکیل شده است.


قلی نژاد با تاکید بر اینکه تمام ایستگاه های محیط زیست در سایت مرکز پایش هوای کشور بارگزاری شده است، بیان داشت: این سایت داده هایی می دهد که شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف است.



52 پروژه مشمول ارزیابی های زیست محیطی می شوند
وی با اشاره به آلودگی ناشی از صنایع به عنوان دومین منبع آلودگی هوای استان بوشهر، گفت: در خیلی از صنایع استان مثل صنایع نفت و گاز، سیستم های کنترلی اجرایی نشده است و تعداد زیادی از صنایع نفت و گاز در استان مستقر شدند بدون اینکه مطالعات زیست محیطی در این خصوص صورت بگیرد.


قلی نژاد با بیان اینکه 52 پروژه در سازمان محیط زیست مشمول ارزیابی های زیست محیطی می شوند، راه آهن، فرودگاه و احداث پتروشیمی ها و پالایشگاه ها را از جمله ی آن ها دانست و اظهار داشت: باید قبل از جانمایی و مکان یابی طرح ها یک سری مطالعات انجام شود که در این مطالعات عوارض منفی زیست محیطی، امتیازات اقتصادی و سایر موارد مهم تعیین می شود و سازمان محیط زیست از حاصل جمع بندی این اطلاعات در مطالعاتی که صورت می گیرد احداث شدن یا نشدن یک پروژه را تعیین می کند.


تغییرات مدیریتی در سطح شهرستان ها صورت می گیرد

 
مدیرکل حفاظت محیط زیست در پاسخ به سوال خبرنگار اتحاد جنوب در زمینه ی تغییرات مدیریتی نیز بیان داشت: مدیران شهرستانی، مدیران بومی هستند و استان را بهتر از یک مدیر غیربومی می شناسند و طبیعی است که تغییراتی که ایجاد می شود در بحث ارتقاء رؤسای ادارات صورت بگیرد.


قلی نژاد با تاکید بر اینکه در دو ماه آینده بعد از جلسه ی معاونین حتما تغییراتی صورت خواهد گرفت، افزود: این تغییرات با رویکرد جوان گرایی در راستای برنامه ها و پویایی سیستم و ارتقاء نیروهای توانمند صورت می گیرد.


پروسه ی مطالعاتی در خصوص صنایع موجود در عسلویه رعایت نشده است
وی با تاکید بر اینکه این پروسه ی مطالعاتی در خصوص صنایع موجود در عسلویه رعایت نشده است، بیان داشت: خیلی از صنایع بدون مطالعات و بدون مجوز در آنجا مستقر شده اند و به همین دلیل فعالیت آن ها توأم با آلودگی است.


قلی نژاد بیشترین دغدغه و درگیری را در حوزه ی آلودگی هوا با پالایشگاه های گازی منطقه ی عسلویه عنوان کرد و گفت: به عنوان شاخص اول گازهای ترکیبات سولفور یا So2 است که هم بوی نامطبوعی دارد و هم باعث آلودگی هوا می شود بعد از آن فلرینگ یا بدسوزی فلر است که گازهای هیدروکربنی متصاعد می کند به همین خاطر در حال ارائه ی راهکارهایی هستیم که میزان So2 منطقه را کاهش دهیم.


وی کمبود اطلاعات پایشی از منطقه عسلویه را مشکل دوم این صنایع عنوان کرد و اظهار داشت: طبق بررسی های انجام شده و با همکاری و حمایت استانداری به خصوص استاندار بوشهر، اولین مرکز پایش زیست محیطی مدرن کشور در عسلویه در آینده ای نزدیک احداث و مستقر می شود که سازمان محیط زیست بتواند به صورت مستقل از شرکت های منطقه عسلویه آلاینده ها را اندازه گیری و پیگیری های قضایی و حقوقی و مدیریتی را انجام دهد.


مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان بوشهر بخش دیگری از آلودگی های عسلویه را ناشی از فاضلاب دانست و بیان داشت: گازهایی که حاصل خروجی پساب ها و فاضلاب های پتروشیمی ها هستند، عامل دیگری برای آلودگی هستند البته خوشبختانه فاضلاب پتروشیمی های منطقه ی عسلویه به سیستم تصفیه خانه ی مرکزی فاضلاب در شرکت پتروشیمی مبین منتقل می شود و هیچ فاضلابی از پتروشیمی ها در دریا تخلیه نمی شود.


قلی نژاد با اشاره به اینکه راهکارهایی پیش بینی شده است که در صورت ایجاد مشکل در تصفیه خانه ی فاضلاب مبین مشکلی ایجاد نشود و فاضلاب پتروشیمی به دریا وارد نشود، افزود: راه حل این مشکل این است که هر پتروشیمی در واحد خود باید تصفیه خانه فاضلاب اجرا کند و ما تاکید کردیم که تمامی پتروشیمی ها باید در یک پروسه ی یک ساله تصفیه خانه فاضلاب خودشان را احداث کنند که اگر تصفیه خانه فاضلاب مرکزی خاموشی داشت یا از مدار خارج شد هیچ فاضلابی به دریا راه پیدا نکند.


وی روباز بودن مجاری ارسال فاضلاب به پتروشیمی مبین را دلیل دیگری در آلودگی هوا دانست و گفت: این روباز بودن موجب انتشار گازهای فرار میشود که باز تاکید کردیم که مجاری هم مجزا و هم سرپوشیده بشوند.


قلی نژاد عیب یابی نشتی را هم از دیگر اقدامات در زمینه کنترل آلودگی هوا اعلام کرد و گفت: یکی از پروژه هایی که در پتروشیمی شروع شده و در پالایشگاه ها هم داریم تاکید می کنیم این است که عیب یابی نشتی ها باید دقیق و علمی شروع شود.


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از الزام پتروشیمی های جدید منطقه به ارائه ی مطالعات زیست محیطی خبر داد و گفت: در دو سال اخیر هر مجوزی که در استان بوشهر صادر شده است منوط به مطالعات زیست محیطی بوده و اکنون پتروشیمی های جدید شهرستان کنگان همه دارای این مطالعات و در شرف گرفتن مجوز هستند، البته پالایشگاه های گازی تاکنون مجوز دریافت نکرده اند.



اتصال 60 درصد صنایع عسلویه به پایش آنلاین
قلی نژاد با اشاره به اینکه 60 درصد صنایع عسلویه به پایش آنلاین وصل شده اند، بیان داشت: در این پایش ما می توانیم روزانه از میزان خروجی و فلر و نشت یابی مطلع می شویم و تاکید کرده ایم بقیه صنایع هم به سیستم پایش آنلاین مجهز شوند.


وی با بیان اینکه انباز مکانیزه عسلویه در حال ساخت است گفت: حجم زیادی گوگرد جامد به عنوان پسماند مهم در پالایشگاه گازی تولید می شود و در این پالایشگاه ها انبارهای روباز وجود دارد که انبارهای مکانیزه در نیمه ی اول سال 98 ساخته خواهند شد.


قلی نژاد نهایی کردن مجوز برای بازیافت زباله های ویژه و صنعتی در عسلویه را از دیگر اقدامات عنوان کرد و از الزام قانونی پایش آنلاین در قانون هوای پاک خبر داد.
وی وضعیت سلامت هوا در برخی شهرهای استان بوشهر را در هشت ماه اول سال به این صورت شرح داد: در شهر بوشهر 16 روز هوای پاک، 154 روز هوای قابل قبول، 50 روز هوای حساس و ناسالم برای گروه های حساس، 22 روز هوای ناسالم برای همه ی گروه ها، سه روز هوای بسیار ناسالم و یک روز هوای خطرناک، در شهر برازجان 46 روز هوای پاک و 105 روز هوای قابل قبول و در شهر گناوه 3 روز هوای پاک وجود داشته است.


قلی نژاد با بیان اینکه در شهرستان کنگان هیچ روز هوای پاکی وجود نداشته است، گفت: در این شهر 159 روز هوای قابل قبول و دو روز هوای خطرناک وجود داشته است.



هنوز مجوز زیست محیطی منطقه ویژه اقتصادی شمال استان صادر نشده است
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در پاسخ به خبرنگار اتحاد جنوب در خصوص وضعیت مجوز زیست محیطی منطقه ویژه اقتصادی شمال استان، اظهار داشت: پرونده ی منطقه ویژه ی شمال استان یکی از پرونده های پرچالش است و تاکنون هیچ مجوزی صادر نشده است.
قلی نژاد با اشاره به انجام مطالعات زیست محیطی و برگزاری جلسات دفاعی بیان داشت: چند ایراد وجود داشت که مهمترین آن بحث حذف خوریات از طرح بود که شامل حذف 1200 هکتار از خوریات می شود.


وی تاکید کرد: فعلا در مرحله ی مکاتبات و اصلاحات است و هنوز مجوزی صادر نشده است. 

 

قلی نژاد با تاکید بر اینکه هر صنعتی باید قبل از استقرار به صورت جداگانه مجوز بگیرد، گفت: حتی احداث آبشیرین کن هم به اخذ مجوز نیاز دارد.
وی وضعیت پتروشیمی دشتستان را نیز در مرحله ی تدوین مطالعات زیست محیطی دانست و گفت: مهم ترین عاملی که در مطالعات زیست محیطی این پروژه مهم است و باید رفع شود موضوع تامین آب و مجوز آن است که باید صادر شود و جانمایی آن بررسی شود.


وی همچنین با بیان اینکه پروژه ی راه آهن بوشهر جزو پروژه های مشمول تدوین گزارش ارزیابی زیست محیطی است، افزود: اگر طرح دارای نواقصی باشد که پیامدهای نامطبوع در اکوسیستم دارند، در ارزیابی مشخص می شود و راهکارهایی برای کاهش این اثرات منفی ارائه می شود، و در حال حاضر این پروژه در حال تدوین مطالعات زیست محیطی است و با توجه به اینکه این طرح از منطقه ی شکارممنوع نیز میگذرد در مطالعات زیست محیطی یک سری الزام هایی مثل قطع کریدور ارتباطی حیات وحش قید خواهد شد.


قلی نژاد در خصوص طرح حفاظت از پلنگ ایرانی نیز با اشاره به قانون برنامه ششم توسعه بیان داشت: سازمان حفاظت محیط زیست موظف شده است که برای 30 گونه ی جانوری ایران که در خطر انقراض هستند، برنامه ی حفاظتی داشته باشد که پلنگ ایرانی یکی از این گونه ها است و متاسفانه هیچ گونه از گونه هایی که در استان بوشهر وجود دارد در این 30 گونه لحاظ نشده است.


وی با تاکید بر اینکه زیستگاه پلنگ ایرانی مختص یک نقطه ی خاص نیست، یکی از زیستگاه های پلنگ ایرانی در استان بوشهر را در منطقه ی شمال استان و شهرستان دشتستان عنوان کرد و افزود: استان بوشهر در خصوص زیستگاه پلنگ یکی از استان های دارای پتانسیل است و در راستای طرح ملی حفاظت از پلنگ با فعال سازی دبیرخانه ی پلنگ در استان بوشهر با جدیت وظایف استانی را در این خصوص انجام می دهیم.


قلی نژاد از جمله برنامه ها و راهکارهای حفاظت از پلنگ در استان بوشهر را اینگونه عنوان کرد: آموزش جوامع محلی در منطقه، شناسایی زیستگاه های امن پلنگ و بررسی غذای پلنگ از جمله ی این اقدامات است.



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • ترکیبی گیاهی برای لاغری، تقویت سیستم ایمنی و کاهش اضطراب
  • گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل (+عکس)
  • 37 خواص عالی این خوراکی و آب آن برای زیبایی و درمان بیماری ها
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/01/28
  • شگفت‌انگیزترین «دوربین‌های جاسوسی» تاریخ؛ از پاکت سیگار تا رادیو! (+عکس)
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/01/28
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/01/29
  • بارش باران باعث ورود خسارت به تاسیسات برق استان بوشهر شد
  • از اصحاب رسانه (رسانه های مجوزدار شهر برازجان) حمایت مالی میشود
  • اطلاعیه فرماندهی انتظامی بوشهر پیرامون حجاب صادر شد
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • 🎥ویدیو/طبیعت بکر و زیبای روستای خیرک دشتستان
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • نماینده دشتستان عازم روسیه شد
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تکنیک های کنترل خشم کودک و نوجوان توسط والدین
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • جسد چوپان گمشده در روستای شول گناوه پیدا شد
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • ویژه نامه نوروزی 1403 اتحاد جنوب منتشر شد/ معرفی شخصیت سال ویژه نامه
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • دکتر مهدی یوسفی در یک نگاه
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • آئین استقبال از مسافرین و مهمانان نوروزی در شهر دالکی / تصاویر
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق 1 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: اسماعیل حدود 4 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 4 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 5 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 7 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 8 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 9 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...
  • .: محمد قاسمی حدود 12 روز قبل گفت: درود وسپاس بی کران ...
  • .: محمد حدود 12 روز قبل گفت: استاد احتمالا مقاوله به ...
  • .: محبی حدود 12 روز قبل گفت: فعلا که یک هیچ ...