امروز: پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 23 دي 1397 - 15:54
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر بوشهر در دفتر اتحاد جنوب:

اتحاد خبر: رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر بوشهر، مهمان دفتر پایگاه خبری تحلیلی اتحاد خبر و هفته نامه اتحاد جنوب در شهر بوشهر شد و در گفتگویی به سئوالات خبرنگاران این نشریه پاسخ گفت... طاهره شمشیری: از مردم درخواست کردیم که ایده های خود را به ما تحویل دهند و ما بعد از پالایش کردن آن ها با بودجه و حدود اختیارات شهرداری به اجرای آن ها بپردازیم...

المان میدان انقلاب هیچ سنخیتی با فرهنگ بوشهر نداشت/ تنظیم آیین نامه برای کمک های مالی به هنرمندان و احداث سرای فرهنگ محلات/برنامه های هفته ی بوشهر+ تصاویر اختصاصی

اتحاد خبر: ثریا شیری - مهدی بکران؛ طاهره شمشیری رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر بوشهر، مهمان دفتر پایگاه خبری تحلیلی اتحاد خبر و هفته نامه اتحاد جنوب در شهر بوشهر شد و در گفتگویی به سئوالات خبرنگاران این نشریه پاسخ گفت.

به گزارش اتحاد خبر؛ شمشیری که با 9 هزار و 986 رای وارد شورای شهر بوشهر شد و پس از ادغام کمیسیون اجتماعی و فرهنگی با کمیسیون بانوان از ابتدای شهریور ماه سال جاری، ریاست کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، بانوان شورای شهر بوشهر را برعهده دارد در خصوص اولویت های این کمیسیون و وظایف آن می گوید: اولویت اول به پایان رساندن برنامه های نیمه تمام بود و بعد به دلیل غریب ماندن حوزه ی فرهنگ و هنر، عده ای معترض و معتقد بودند که واحد فرهنگی شامل شورا یا سازمان فرهنگی شهرداری در حوزه ی فرهنگ خیلی کم کار است و توقع هنرمندان و اهالی فرهنگ را برآورده نمی کند بنابراین اعضای کمیسیون فرهنگی و دیگر اعضای شورا تصمیم گرفتیم از اهالی فرهنگ و هنر بخواهیم که راجع به برنامه ها آسیب شناسی کنند و بعد آن ها را اولویت بندی کنیم، در واقع اولویت کمیسیون فرهنگی، اصلاح امور است.


تنظیم آیین نامه در زمینه ی کمک های مالی به هنرمندان
طاهره شمشیری می گوید: هیچ ساختار منسجم و از پیش تعیین شده ای برای کمک مالی نداشتیم، این کمک های موردی شایسته ی اهالی فرهنگ و هنر نبود به همین دلیل تنظیم آیین نامه ها را شروع کردیم در حالی که برخی افراد فکر می کردند ما قصد کمک نداریم در صورتی که اینگونه نبود، بلکه به دلیل اینکه ما در شورا ماندنی نیستیم، تنظیم یک آیین نامه که ماندگار باشد ضرورت داشت.


شمشیری دومین اولویت کمیسیون فرهنگی را احداث سرای فرهنگ محلات می داند و می گوید: این موضوع با انتخاب آقای امیری به عنوان شهردار بوشهر به صورت جدی تر از قبل در حال پیگیری است که بتواند با جذب مبلغی از دستگاه های علاقمند، در 10 نقطه ی شهر سرای فرهنگ محلات را راه اندازی کند. در سرای محلات آموزش های مختلف فرهنگی، هنری، مذهبی به همه ی اقشار مردم ارائه می شود.


او از مکان یابی و راه اندازی تالار شهر تحت مدیریت شهرداری هم خبر می دهد و در خصوص طرح شورایان محلات که از دیگر برنامه های کمیسیون فرهنگی است، می گوید: وعده ای که در این خصوص داده ایم به دلیل مسائل قانونی به کندی پیش می رود زیرا این طرح منع قانونی دارد و هنوز به بوشهر ابلاغ نشده است.

طرح حمایت از هنرمندان، مدال آوران و اهالی فرهنگ
با توجه به اینکه شما یکی از منتقدین پرداخت و کمک مالی به هنرمندان بودید و خواستار سامان دهی این وضعیت شدید، تاکنون چه اقداماتی در این زمینه انجام شده است؟


طاهره شمشیری: حمایت به این شیوه برای هنرمندان مثل مسکن به صورت مقطعی عمل می کند، با تصویب مصوبه ای که در صحن کمیسیون فرهنگی و در صحن شورا تصویب شد، در حوزه ی تئاتر یک مجتمع فرهنگی را از بخش خصوصی گرفتیم که بتوانیم بخش اعظمی از نیازها را برطرف کنیم و به صورت رایگان و با ثبت نام و تحت مدیریت خودشان به هنرمندان تحویل بدهیم، این طرح باعث می شود برای اجرا و تمرین تئاتر با ثبت نام و تعیین ساعت به سالن مراجعه کنند و به صورت رایگان از آن استفاده کنند.


طرح حمایت از هنرمندان، مدال آوران و اهالی فرهنگ  که شامل رسانه ها و ورزشکاران هم می شود، نوشته شده است و چون حوزه ی گسترده ای دارد در حال بازنگری، تدوین و نظرخواهی این طرح هستیم و امیدوارم بتوانیم آن را تا پایان سال در کمیسیون فرهنگی مصوب کنیم و از سال بعد به اجرا در بیاوریم.

از مردم برای مردم
چه برنامه هایی برای هفته ی بوشهر دارید؟
شمشیری: امسال، یازدهمین سال برگزاری نکوداشت روز بوشهر است، سال های ابتدایی این نکوداشت ایراداتی داشت و کم کم این برنامه از حوزه ی فرهنگ و هنر فاصله گرفت و باعث ایجاد نارضایتی هایی بین هنرمندان شد، اولین کار برای رفع ایرادات و برگزاری بهتر این نکوداشت این است که ایده ها و پیشنهادهای مردم و هنرمندان را جمع آوری کنیم و از آن ها استفاده کنیم، یعنی از مردم برای مردم، به همین دلیل فراخوانی منتشر کردیم و در آن از مردم درخواست کردیم که ایده های خود را به ما تحویل دهند و ما بعد از پالایش کردن آن ها با بودجه و حدود اختیارات شهرداری به اجرای آن ها بپردازیم، چون بعضی از ایده هایی که پیشنهاد می شود از اختیارات شهرداری خارج است و به حوزه ی دیگری مربوط است.

یک سری کارهای فرهنگی مثل مقالات و کار در حوزه ی کودک و حوزه ی سالمندان، نیازمند فراخوان است که متخصصین پیشنهادهای خود را ارائه بدهند و من نمی توانم در این زمینه ها تصمیم گیری کنم. در حوزه های مختلف موسیقی، تئاتر، رسانه ها، فیلم و عکس، آسیب های اجتماعی، کودکان و سالمندان طرح های مختلفی داریم که منتظر ورود متخصص این حوزه ها هستیم.


دو سالانه های ادبی، فیلم و عکس های مرتبط با آسیب های اجتماعی یا مرتبط با حوزه ی مدیریت شهری از دیگر برنامه های ماست، حدود قانونی به شورا اجازه نمی دهد بقیه ی کارها را انجام بدهد و نیازمند ورود دستگاه های دیگر است. 

با توجه به اینکه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، بانوان حوزه ی گسترده ای دارد و فعالیت ها و برنامه های زیادی را شامل می شود تدوین یک چشم انداز فرهنگی که برنامه ی کمیسیون فرهنگی را مشخص کند، می تواند مفید باشد.

شمشیری: پیشنهاد خوبی است، تدوین چشم انداز یکی از نیازهای کمیسیون فرهنگی است، شهرداری متولی خیلی از کارها شده است و با مراجعه ی ورزشکاران یا هیئت های ورزشی به آن ها مساعدت مالی کرده است، در این صورت جایگاه اداره ورزش و جوانان و استانداری کجاست؟ این ها یکی از مشکلات جدی در تدوین چشم انداز است.

آیا دیگر اعضای شورا در توجه به ابعاد فرهنگی و اجتماعی طرح های مهندسی که در صحن شورا مطرح می شود، با کمیسیون فرهنگی همکاری دارند؟
شمشیری: در مدت زمان چهار ماهه ی حضورم در کمیسیون فرهنگی، با وجود اختلاف نظرهایی که با دیگر اعضای شورا بر سر مسائل فنی داریم، اما در خصوص مسائل فرهنگی اختلاف نظر کمی وجود دارد و این جای امیدواری و خوشحالی است که اعضای شورا در این زمینه همراهی می کنند و این موضوع نوید دهنده ی روزهای خوبی است.

در حال حاضر به دلیل تخریب طرح هایی که در حال انجام بوده یا به اتمام رسیده اند، مثل المان میدان انقلاب و فانوس دریایی مردم به مسئولین شهر و استان بی اعتماد هستند و خواستار این هستند که بدانند تخریب این طرح ها چه خسارت هایی به بار آورده است؟ شورای شهر در خصوص تنویر افکار عمومی چه برنامه ای دارد؟
شمشیری: پروژه هایی مثل فانوس دریایی یا المان میدان انقلاب کارشناسی نشده بود و به همین دلیل متوقف شدند، از نظر من المان میدان انقلاب پیوست فرهنگی لازم را نداشت در صورتی که بارها اعلام کردیم برای پروژه های عمرانی باید پیوست فرهنگی، اجتماعی تدوین شود و این امر تاکنون در شهرداری بوشهر محقق نشده است، هر چند طی صحبت با شهردار جدید بوشهر قرار شد این موضوع مدنظر قرار داده شود.


در خصوص پروژه ی چرخ و فلک هم خواستار استانداردسازی و بهسازی این طرح شدم که با حضور کارشناسان استحکام این پروژه تایید شد و با وجود اینکه از جنبه ی حقوقی و مالی ضررهای زیادی متوجه شهرداری شد اما پروژه را تعطیل نکردیم.
المان میدان انقلاب به فرهنگ بوشهر آسیب می زد
اما پروژه ی المان میدان انقلاب با اعتراض بازاریان مواجه شد این پروژه هم از نظر فنی و هم از نظر فرهنگی و اجتماعی مشکل داشت. در حال حاضر سنگفرش میدان خراب شده است و از نظر فرهنگی هم به فرهنگ بوشهر آسیب می زد و هیچ سنخیتی با فرهنگ ما نداشت، همچنین پروژه ی فانوس دریایی هم ایراداتی داشت.


مخالفت من با این طرح مخالفت شخصی نیست بلکه به صلاح مردم و شهر است، هر کدام از پروژه هایی که ایراد دارند اگر قابل اصلاح باشند، اصلاح می کنیم و اگر قابل اصلاح نباشد حتی اگر اعتبار میلیاردی صرف آن پروژه شده باشد من مخالفت می کنم و رای نمی دهم، زندگی و جان آدم ها قابل قیاس با پول نیست.

بحث آموزش شهروندی باید در شهرداری جدی گرفته شود
با وجود مهاجرت اقوام مختلف با فرهنگ و گویش های متفاوت به مرکز استان و تاثیرگذاری این تفاوت فرهنگی بر سیاست، چه کارهایی برای نزدیکی این اقوام به همدیگر انجام شده است؟
شمشیری: یکی از درخواست های من از شهردار جدید و تاکید اولیه ی من بحث آموزش شهروندی است که باید در شهرداری جدی گرفته شود، من از هر طرحی برای نزدیک شدن اقوام ساکن در بوشهر استقبال میکنم.

در حوزه ی بانوان تاکنون چه کارهایی صورت گرفته است؟
شمشیری: نشست های متعددی برگزار شده است که بتوانیم در حوزه ی کارآفرینی، ورزش، فرهنگ و هنر برنامه هایی را اجرایی نماییم، اما امور جزئی تر از قبیل حمایت از کارآفرینی و ورزش و هنر بانوان را انجام داده ایم./ص



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • به بچه‌هایتان نودل ندهید!
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/01
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • اسرائیل را چه باید؟
  • .: لیلادانا حدود 3 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 5 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 5 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 5 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 5 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 6 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 9 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 9 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 11 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...