کد خبر: 107298 ، سرويس: جامعه
تاريخ انتشار: 20 دي 1397 - 11:47
آموزش و پرورش: لباس فرم مدرسه نباید تحمیلی باشد
اتحادخبر: لباس مناسب فصل می‌تواند یک متغیر باشد اما نه اینکه دانش‌آموزان هر فصل یک لباس بپوشند، اما نکته حائز اهمیت این است که لباس دانش آموزان باید به گونه‌ای باشد که دانش آموزان با تغییر آب و هوا دچار مشکل نشوند.
اتحادخبر: لباس مناسب فصل می‌تواند یک متغیر باشد اما نه اینکه دانش‌آموزان هر فصل یک لباس بپوشند، اما نکته حائز اهمیت این است که لباس دانش آموزان باید به گونه‌ای باشد که دانش آموزان با تغییر آب و هوا دچار مشکل نشوند.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش درباره لباس فرم مدارس گفت: برخی خانواد‌ه‌ها در زمینه خرید لباس‌های فرم گلایه‌هایی داشته‌اند که خرید این لباس‌ها برایشان دردسر است و یا بعضا می‌خواهند از لباس سال گذشته دوباره برای سال آینده استفاده کنند، چون روپوش‌ها مشکلی ندارد.

 

نورعلی عباسپور (مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش)  با اشاره به تغییر لباس فرم دانش آموزان بر اساس فصل و جغرفیا و ضرورت این اقدام گفت: کارهای مطالعاتی در خصوص لباس فرم مدارس بر اساس معیارهای سند تحول به ما محول شده است که باید متناسب با شرایط محلی، جغرافیایی، فرهنگی و ... باشد. برای رسیدگی به این امور کارگروهی را تشکیل داده ایم که تا سال آینده یک طرح منسجم ارائه خواهد داد. در این کارگروه کارشناسان، نخبگان اجرایی، دانشگاهی، اساتید هنر و همچنین از وزارت ارشاد حضور دارند و روی لباس فرم دانش‌آموزان کار می‌کنند. ضمن اینکه در سند تحول بنیادین یک تکلیف مشخص برای این امر تعریف شده است.

 

وی با بیان اینکه این کارگروه یک پیش نویس اولیه هم تهیه کرده که تا یکی یا دو هفته دیگر به ما تحویل خواهد داد، گفت: امیدوارم بتوانیم چارچوب کار را برای سال آینده و تا ماه‌های فروردین و اردیبهشت آماده کنیم و اقدامات این کارگروه در زمینه لباس فرم مدارس به اتمام برسد. ضمن اینکه لازم است یک اعتبارسنجی هم در این زمینه انجام دهیم.وقتی مراجع ذی‌صلاح هم تایید کنند، طرح مورد نظر ابلاغ خواهد شد.

 

عباسپور در پاسخ به این سوال که آیا این طرح هزینه بردار نیست؟ گفت: برای اجرایی کردن این طرح خیلی مشکلی نداریم در حال حاضر بسیاری از استان‌ها با هماهنگی نهادهای مختلف راحت این کار را می‌کنند. مثل استانهای یزد و اردبیل که گروهی با اعضای مختلف تشکیل داده‌اند و در این خصوص از آنها کمک می‌گیرند، اما سند تحول در مورد بحث عفاف و حجاب مباحثی دارد که باید در این زمینه تعیین تکلیف کنیم.

 

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: در حال حاضر این کارگروه در حال انجام یکسری اقدامات کارشناسی بر روی روپوش مدارس و مطالعات تطبیقی در این مورد با سایر کشورها است. این کارگروه دوماهی است که کارش را شروع کرده و وزارت ارشاد هم در این زمینه کمک می‌کند. در این کارگروه بررسی خواهد شد که اصلا نیاز به لباس فرم هست یا نه؟ و اگر نیاز است باید چگونه باشد؟ حتی این مساله هم مطرح است که ما لباس‌های بومی را متناسب با فرهنگ قومیت‌ها طراحی کنیم یا نه؟ همچنین نکات در نظر گرفتن متغیرهایی مثل جغرافیا، فصل، علاقه‌مندی دانش‌آموزان، یکسان بودن لباس‌ها و... نیز مد نظر کارگروه قرار دارد.

 

عباسپور درباره چرایی این موضوع که وزارت ارشاد در حوزه لباس فرم دانش‌آموزی قائل به یکسان بودن لباس فرم‌ها نیست، گفت: به هر حال وزارت ارشاد نیز در این زمینه کار می‌کند، اما ما لازم می‌دانیم که تمام متغیرها را لحاظ کنیم تا دانش آموز توسط آن لباس احساس هویت کند. پیش بینی ما این است که بتوانیم قبل از شروع سال تحصیلی آینده اقدامات این کارگروه را به یک نتیجه برسانیم و برای سال آینده احتمالا عملی شدن این کار وجود دارد.

 

او درباره تغییر لباس فرم بر اساس فصل گفت: لباس مناسب فصل می‌تواند یک متغیر باشد اما نه اینکه دانش‌آموزان هر فصل یک لباس بپوشند، اما نکته حائز اهمیت این است که لباس دانش آموزان باید به گونه‌ای باشد که دانش آموزان با تغییر آب و هوا دچار مشکل نشوند.

 

عباسپور ادامه داد: چارچوبی که برای لباس فرم مدارس در نظر گرفته شده اینگونه است که تهیه لباس‌ها نباید تحمیلی باشد و دانش آموزان باید از پوشیدن لباسشان احساس خوبی داشته باشند زیرا جزو انتخاب‌های شخصی‌شان است. برخی خانواد‌ه‌ها در زمینه خرید لباس‌های فرم گلایه‌هایی داشته‌اند که خرید این لباس‌ها برایشان دردسر است و یا گاها می‌خواهند از لباس سال گذشته مجددا برای سال آینده استفاده کنند چون روپوش‌ها مشکلی ندارد.

 

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش در پایان با اشاره به تاکید سند تحول بر لباس فرم مدارس گفت: زیرنظام‌های که در خصوص لباس فرم مدارس در سند تحول آمده ذیل بحث پوشش، حجاب و عفاف است به این صورت که باید نسبت به پوشش دانش آموزان توجه شود. برنامه‌های مصوب شده در این خصوص جزو وظایف انجمن اولیا و مربیان است و ما باید کارهای مطالعاتی‌اش را ما انجام دهیم.

 

 

ایلنا

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/107298