کد خبر: 107272 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 20 دي 1397 - 08:21
مدیر بهره برداری از تاسیسات آبی بوشهر:
حجم آب مخزن سد رئیسعلی دلواری دشتستان در شرایط بحرانی است

اتحادخبر: مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی استان بوشهر با اشاره به اینکه بخش کمی از حجم سد رئیسعلی پر شده است، گفت: حجم آب مخزن سد رئیسعلی دلواری شهرستان دشتستان در شرایط بحرانی است.

اتحادخبر: مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی استان بوشهر با اشاره به اینکه بخش کمی از حجم سد رئیسعلی پر شده است، گفت: حجم آب مخزن سد رئیسعلی دلواری شهرستان دشتستان در شرایط بحرانی است.

حجم آب مخزن سد رئیسعلی دلواری دشتستان در شرایط بحرانی است

به گزارش اتحادخبر؛ رضا چویلی عصر چهارشنبه در بازدید خبرنگاران از سد رئیسعلی دلواری اظهار داشت: استان بوشهر در یک منطقه خشک و کم بارش است و میانگین بارش ۲۵۰ هزار میلیمتر در سال است و عمده بارش‌ها دقیق در دو فصل پاییز و زمستان اتفاق افتاده است.

 

وی اضافه کرد: امسال با توجه به بارندگی خوبی که داشتیم، ۹۲ میلیون مترمکعب حجم آب پشت مخزن سد رئیسعلی دلواری ذخیره شد و این در حالی است که حداقل نیاز یک سال ۲۰۰ میلیون متر مکعب است و تا امروز ۱۸ دی ماه ۹۷ در کل ۱۵۵ میلیون متر مکعب داریم و نسبت به آب مورد نیاز حداقل ۵۰ میلیون متر مکعب پایین‌تر هستیم و آب مخزن پشت سد کاهش یافته است و در  شرایط بحرانی است.

 

مدیر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی استان بوشهر  درباره سطح نخیلات منطقه آبپخش و میزان نوبت‌دهی و سهم آب به نخیلات آبپخش بیان کرد: حدود شش هزار و ۵۰۰ هکتار نخیلات منطقه آبپخش است که به شیوه غرق آبی دارند آبیاری می‌شوند.

 

وی ادامه داد: سه ماه از سال نخل به دلیل برداشت و گرده افشانی و دیگر شرایط آب لازم ندارد و در ۹ماه از سال  سه نوبت آب دهی برای نخیلات منطقه آبپخش در نظر گرفته شده است و در طول یک دوره آبیاری نخیلات منطقه آبپخش، تقریبا ۱۲۰ میلیون متر مکعب در شبکه آبیاری توزیع می‌شود.

 

چویلی در مورد لایروبی کانال‌های آبیاری منطقه آبپخش بیان کرد: یک قرارداد داریم با شبکه بهره‌برداری که به نمایندگی آب منطقه‌ای مستقر است و هم کار توزیع آب را انجام می‌دهد و هم مدیریت شبکه را برعهده دارد و هم تعمیرات سامانه انتقال و کانال های اصلی و درجه یک، دو، سه را دارد و در برنامه‌های بلند مدت، میان مدت، سالانه به تفکیک کانال‌هایی که نیاز به لایروبی دارد انجام می‌شود.

 

 

چویلی اظهار کرد: در حال حاضر به جز سد رئیسعلی دلواری پنج سد دیگر شامل سد دالکی، سد دشت پلنگ، سد باغان، سد خاییز و سد باهوش در استان بوشهر دست ساخت است.

 

وی در مورد اولویت تأمین آب سد رئیسعلی دلواری  بیان کرد: برنامه ریزی برای هر سد یا منابع آبی از پیش تعیین شده است که بر اساس آن اولویت با تامین آب محیط زیست، شرب، خدمات محیط زیست، حقابه بران و طرح‌های توسعه‌ای است.

 

چویلی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اینکه در این برنامه ریزی چه مقدار برای آب شرب در نظر گرفته شده است گفت: برای تامین آب آبشیرین‌کن‌های سعدآباد و آبپخش از سد رئیسعلی دلواری، چهار میلیون متر مکعب آب در نظر گرفته شده است و تامین آب برای شهرستان دشتستان در برنامه ریزی سد رئیسعلی دلواری نیست.

 

مدیر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی استان بوشهر ادامه داد: آبشیرین‌کن آبپخش هنوز به بهره برداری نرسیده و سهم آبشیرین کن سعدآباد از سد رئیسعلی دلواری حدود یک تایک‌ونیم میلیون متر مکعب است.

 

وی همچنین درباره اینکه میزان حجم آبی که برنامه‌ریزی شده در شرایط بحرانی تغییر می‌کند یا خیر، بیان کرد: در شرایط خشکسالی و کمبود آب اولویت‌های وزارت نیرو بر اساس تامین نیاز زیست محیطی رودخانه، باغات و نخیلات و در نهایت حدود سه میلیون متر مکعب آب برای یک دوره کشت برای شبکه آبیاری شبانکاره در نظر گرفته شده است.

 

چویلی درباره افزایش سهمیه آبشیرین‌کن‌های سعدآباد و آبپخش گفت: برای این کار باید ظرفیت انتقال و ظرفیت تصفیه آب موجود باشد. در حال حاضر تصفیه‌کن‌ها و آبشیرین‌کن‌های بخش سعدآباد و آبپخش یک میزان مشخص آب می توانند تحویل بگیرند.

 

مدیر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت سهامی آب منطقه ‌ای بوشهر ادامه داد: از شروع بهره برداری سد رئیسعلی دلواری بیشترین حجم آب در پشت سد مربوط به سال ۹۱ در حدود ۳۵۵ میلیون مترمکعب آب و کمترین میزان آبگیری مربوط به سال آبی ۹۶-۹۷ است که مجموعا ۸۵ میلیون متر مکعب تا به امروز است.

 

وی ادامه داد: شبکه آبیاری شبانکاره هشت هزار و ۷۰۰ هزار هکتار است و در سال جاری سه میلیون متر مکعب سهمیه آب دارد و دولت برای آن هزینه کرده و نمی‌توان آن را به حال خود رها کرد.

 

چویلی با اشاره به اینکه همواره برای پرداخت آب بها با مقاومت‌هایی روبه‌رو می‌شویم گفت: هزینه تعمیر و نگهداری شبکه‌ها و تاسیساتی که داریم جوری است که اگر آب‌بها هم وصول شود باید دولت مبلغی روی آن بگذارد و دوباره در شبکه هزینه کند.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص احداث سد در استان فارس و بالادست سد رئیسعلی دلوارای اظهار کرد: اگر قرار باشد مجوز سدی در بالا دست سد رئیسعلی دلواری بدهند حق و حقوق سد پایین دست رعایت می‌شود.  

 

مدیر ایمنی و پایداری سد رئیسعلی دلواری در مورد مشخصات سد رئیسعلی دلواری گفت: سد رئیسعلی دلواری یک سد بتنی دوقوسی است و ارتفاع از روی پی ۱۰۲ متر و از روی پی سنگی ۱۱۵ متر است.

 

سید کاظم موسوی حقیقی اضافه کرد: طول تاج سد حدود  ۲۴۰متر و حجم بتن ریزی حدود ۲۲۰ هزار متر مربع که با نیازهای آن حدود ۳۰۰ هزار متر مکعب بتن ریزی شده است که یک سد مخزنی عظیم و کل حجم مخزن ۶۹۳ میلیون متر مکعب و طول دریاچه در رقوم نرمال هفت کیلومتر و حجم مفید مخزن ۵۲۰ میلیون متر مکعب و ضخامت در پی ۳۷ متر، طول تاج ۲۴۰ متر و ضخامت در تاج چهار متر است.

 

وی با اشاره به کاهش قابل توجه حجم آب در پشت سد با توجه به بارش‌های خوبی که در پاییز و ابتدای زمستان امسال داشته‌ایم گفت: عمده باران‌های امسال نفوذی و به سمت دریا بوده است و برای بالا رفتن حجم آب سد باید باران‌ها سیلابی باشد.

 

مهر

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/107272