کد خبر: 107238 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 19 دي 1397 - 09:00
در بازدید از سد رئیسعلی دلواری مطرح شد:
سهم تامین آب شرب از سد رئیسعلی دلواری ۴ میلیون مترمکعب است /تامین آب برازجان در برنامه ریزی سد رئیسعلی نیست+تصاویر

اتحاد خبر: مدیر دفتر بهره برداری از تاسیسات آبی آب منطقه ای بوشهر روز سه شنبه در بازدید خبرنگاران از سد رئیسعلی دلواری با بیان اینکه بزرگترین کارکرد سد رئیسعلی مهار سیلاب زمستانی و تامین آب مورد نیاز نخیلات است، گفت: فقط چهار میلیون مترمکعب از آب این سد در سال برای تامین آب شرب برنامه ریزی شده است و بخشی از آبشیرین کن سعدآباد از سد رئیسعلی ...

اتحاد خبر- ثریا شیری: مدیر دفتر بهره برداری از تاسیسات آبی آب منطقه ای بوشهر روز سه شنبه در بازدید خبرنگاران از سد رئیسعلی دلواری با بیان اینکه بزرگترین کارکرد سد رئیسعلی مهار سیلاب زمستانی و تامین آب مورد نیاز نخیلات است، گفت: فقط چهار میلیون مترمکعب از آب این سد در سال برای تامین آب شرب برنامه ریزی شده است و بخشی از آبشیرین کن سعدآباد از سد رئیسعلی تامین آب می شود اما تامین آب برازجان در برنامه ریزی سد رئیسعلی نیست.

 

به گزارش اتحاد خبر؛ مدیر دفتر بهره برداری از تاسیسات آبی آب منطقه ای بوشهر با بیان اینکه بزرگترین کارکرد سد رئیسعلی دلواری مهار سیلاب زمستانی و تامین آب مورد نیاز نخیلات است، اظهار داشت: این سد به صورت به هنگام و تنظیم شده در تابستان آب نخیلات را تأمین می کند و بیشترین دبی ثبت شده ورودی آب آن در بازه ی اردیبهشت تا مهر ماه، 150 لیتر است. 


رضا چویلی با تاکید بر اینکه بیشترین حجم آبگیری سد 350 میلیون مترمکعب مربوط به سال 91 است، افزود: کمترین میزان آبگیری سد مربوط به سال 96-97 با میزان 85 میلیون مترمکعب است و با توجه به قرار گرفتن در دوره ی خشکسالی اگر مدیریت صورت نگیرد و مصرف آب در پایین دست کنترل نشود و مالکین باغات همکاری نکنند، قطعا به مشکل برمی خوریم.


چویلی با اشاره به اینکه برنامه ریزی منابع آب سد رئیسعلی دلواری از طرف وزارت نیرو 510 میلیون مترمکعب است، بیان داشت: از این میزان 10 میلیون مترمکعب مصرف شرب و صنعت، 80 میلیون مترمکعب تامین حق آبه زیست محیطی رودخانه ی شاپور و تالاب حله و 420 تا 430 میلیون مترمکعب مربوط به مصارف کشاورزی پیش بینی شده است.


وی ادامه داد: در کشور برنامه ریزی منابع آبی هر تاسیسات آبی در ابتدا متعلق به حق آبه سنتی است، هر سازه ی آبی وقتی وارد فاز اجرا میشود یک برنامه ریزی منابع آب برای آن انجام می شود گرچه ممکن است حین اجرای پروژه یا بعد از آن در خصوص برنامه ریزی بازنگری صورت بگیرد، به ترتیب اولویت اول، تامین آب محیط زیست، شرب و خدمات، حق آبه قدیمی دارای کشت دائمی باغات، زراعت و طرح های توسعه ای در این برنامه ریزی هستند.


چویلی با اشاره به کارنامه ی سد رئیسعلی دلواری، اولویت تامین آب آن را در حق آبه ی زیست محیطی رودخانه عنوان کرد و گفت: پس از آن حق آبه ی شبکه ی آبیاری نخیلات آبپخش، بخشی از تامین آب نخیلات کلل، زراعت آبپخش، حق آبه سنتی حاشیه ی رودخانه ی حله و نهایتا طرح های توسعه ای مثل شبانکاره در دستور کار هستند.


وی در خصوص شبکه آبیاری هشت هزار و 700 هکتاری شبانکاره بیان داشت: با توجه به هزینه ای که دولت متقبل شده است و سامانه ی انتقال به شبکه ای از اراضی شبانکاره را از سد انحرافی پوشش می دهد باید در قبال این هزینه، تامین آب صورت بگیرد و با وجود اینکه شبکه ی شبانکاره جزو طرح های اولویت دار و حق آبه سد رئیسعلی دلواری نیست ولی به نسبت آب موجود در سد همه ی حق آبه ها باید به نسبت خودشان سهم ببرند.


مدیر دفتر بهره برداری از تاسیسات آبی آب منطقه ای بوشهر حجم مخزن سد رئیسعلی را 700 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: در حال حاضر 79 درصد از حجم سد خالی است و فقط 21 درصد آن آب دارد.


چویلی میانگین بارش استان را حدود 250 میلیمتر در سال عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه عمده ی این بارش ها در دو فصل پاییز و زمستان اتفاق می افتد خوشبختانه امسال بارش ها زودتر از روال همیشگی استان بوشهر اتفاق افتاد و بارندگی هایی که دهه ی آخر آبان ماه و هفته ی اول آذر پیش آمد در کل استان بوشهر 184 میلیمتر بود که فاصله ی کمی با متوسط بارندگی سالانه ی استان دارد و طبق پیش بینی هایی که برای زمستان شده است، در بهمن ماه در حد معمول بارندگی داریم و اگر تغییراتی ایجاد نشود و بارندگی ها صورت بگیرد نگرانی های مربوط به سد رئیسعلی دلواری و شبکه های پایین دست تا حدودی رفع خواهد شد.


وی با اشاره به وجود شرایط مختلف تر سالی، میانسالی، خشکسالی و سناریوی بحران در برنامه ریزی منابع آب، اظهار داشت: مصرف یک سال سد با تامین حق آبه های پایین دست آن یعنی نخیلات، زراعت و محیط زیست با در نظر گرفتن کمبود بارش ها و کمبود منابع آبی که وجود دارد حداقل 200 میلیون مترمکعب است اما، از اول سال آبی تا پایان آذر ماه با وجود بارندگی هایی که در پاییز اتفاق افتاده است حدود 92 میلیون مترمکعب آب ذخیره کردیم و در حال حاضر  155 میلیون متر مکعب آب ذخیره شده داریم، یعنی 50 میلیون مترمکعب از حداقل ذخیره ی آب سالانه کمتر ذخیره شده است و امسال تقریبا سناریوی بحران با سد رئیسعلی یکسان است.


چویلی با بیان اینکه حجم مرده، حجم ایمنی پایداری، تراز موجود و تراز نرمال، ترازهای  مهم در سد هستند، گفت: امکان تخلیه ی حجم مرده به هیچ وجه وجود ندارد و وزارت نیرو اجازه ی تخلیه ی حجم ایمنی پایداری را به دلیل به خطر افتادن ایمنی سازه ی سد و تاسیسات آن نمی دهد، تراز موجود نیز براساس ورودی آب کم و زیاد می شود.


وی با اشاره به وضعیت نامطلوب ذخیره ی آب در سد رئیسعلی دلواری ادامه داد: با وجود بارندگی هایی که امسال اتفاق افتاد و علیرغم آبگیری هایی که در سد صورت گرفت از اوایل مهرماه 71 میلیون مترمکعب آب در مخزن سد وجود داشته است ولی با توجه به اینکه تا پایان آبان ماه هیچ حق آبه ی کشاورزی را تامین نکردیم و فقط حق آبه ی محیط زیستی رودخانه ی شاپور و تالاب حله را تامین کردیم این حجم آب به 67 میلیون متر مکعب رسید که از ایمنی پایداری سد 4 میلیون مترمکعب پایین تر است.


مدیر دفتر بهره برداری از تاسیسات آبی آب منطقه ای بوشهر با تاکید بر اینکه تامین آب شهرستان دشتستان از سد رئیسعلی دلواری صورت نمی گیرد، افزود: فقط بخشی از آبشیرین کن سعدآباد از سد رئیسعلی تامین آب می شود و در برنامه ریزی منابع آبی این سد فقط برنامه ریزی برای آبشیرین کن های موضعی که در منطقه ی آبپخش و سعدآباد است در دستور کار قرار گرفته است.


چویلی با بیان اینکه از سد رئیسعلی برای تامین آب کشاورزی و نیاز زیست محیطی تالاب حله استفاده می شود، اظهار داشت: در حال حاضر آبشیرین کن سعدآباد که به بهره برداری رسیده است و آبشیرین کن آبپخش که به زودی به بهره برداری می رسد، از این سد تامین آب می شوند و تامین آب شهر برازجان و شهرستان دشتستان با ایجاد تغییراتی بر روی خط کوثر اتفاق می افتد.


وی خاطرنشان کرد: حدود چهار میلیون مترمکعب از آب سد رئیسعلی دلواری در سال برای تامین آب شرب برنامه ریزی شده است و تغییر این میزان در شرایط بحرانی به وجود ظرفیت انتقال و تصفیه ی آب بستگی دارد./ص








لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/107238