امروز: پنجشنبه 30 فروردين 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 18 دي 1397 - 11:12
روسای مراکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان دشتستان در دفتر هفته نامه «اتحاد جنوب»:

اتحاد خبر: "مهدی فرامرزی"، رییس واحد برادران فنی و حرفه ای شهرستان دشتستان به همراه "شمیم برازجانی"، رییس واحد خواهران فنی و حرفه ای شهرستان دشتستان مهمان تحریریه ی «اتحاد جنوب» شدند تا از دستاوردها و چالش های پیش روی خود بگویند... کسب مقام اول مرکز آموزش دشتستان در میان 15 مرکز سطح استان بوشهر از لحاظ عملکرد....

اتحاد خبر-زهره عرب: "مهدی فرامرزی"، رییس واحد برادران فنی و حرفه ای شهرستان دشتستان به همراه "شمیم برازجانی"، رییس واحد خواهران فنی و حرفه ای شهرستان دشتستان عصر یکشنبه 16 دی ماه مهمان تحریریه اتحاد جنوب شدند تا از دستاوردها و چالش های پیش روی خود بگویند.

به گزارش «اتحاد خبر»، مهدی فرامرزی ضمن تشکر از این دعوت اظهار داشت: بسیار خوشحالم که بنده و همکارم خانم برازجانی را در جمع صمیمی هفته نامه محبوب و دوست داشتنی "اتحاد جنوب" می بینم.

وی با اشاره به اساس و اهداف سازمان فنی و حرفه ای عنوان کرد: با توجه به اینکه بحث بیکاری یکی از دغدغه های دولت و جامعه امروزی است، لذا سازمان فنی و حرفه ای شرایطی را فراهم کرده تا افراد جویای کار بتوانند به شکل رایگان آموزش های موردنیاز خود را فرا گرفته و جذب بازار کار شوند. در همین راستا مرکز ما نیز چنین امکانی را در سطح شهرستان دشتستان فراهم نموده است. مرکز دشتستان متشکل از دو حوزه خواهران و برادران می باشد که به عنوان مرکز ثابت در برازجان استقرار دارند، علاوه بر این نمایندگی هایی در بخش های آبپخش، سعدآباد و شبانکاره داریم. مرکز برادران شامل هفت کارگاه آموزشی "عمران"، "معماری"، "جوش"، "برق"، "تاسیسات"، "HSE"، و "مکانیک" بوده و در سال 1379 تاسیس شده است که در آن زمان بنده کارآموز این مرکز بودم.

برای جذب کارآموز محدودیتی از لحاظ جنسیت و مدرک تحصیلی نداریم

رییس واحد برادران فنی و حرفه ای دشتستان با اشاره به جزئیات دوره های آموزشی گفت: ما در راستای تفاهم نامه هایی که داریم آموزشهای مختلفی را ارائه می دهیم، و با دستگاه های بسیار زیادی از جمله سازمان بهزیستی، کمیته امداد، دانشگاه ها، ستاد کل نیروهای مسلح و... تفاهم نامه داریم که برنامه های آموزشی ما در طول سال طبق تعهدها اجرا می شود. برای جذب کارآموز محدودیتی از لحاظ جنسیت، و مدرک تحصیلی نداریم و هر فردی برحسب علاقه و با حداقل سن 14 سال که توانایی شرکت در برنامه های آموزشی ما را داشته باشد طبق استانداردها برنامه آموزشی خود را فرا می گیرد.
 
وی ادامه داد: تا امروز و در نه ماهه سال جاری در مرکز ثابت (برازجان) یک هزار و 200 نفر تحت آموزش ها قرار گرفته اند که پیش بینی می کنیم تا پایان سال این تعداد به 1500 نفر برسد. طبق ارزیابی هایی که پس از گذراندن دوره و برای دیدن تاثیرات آموزش ها انجام شده است، تا الان 320 نفر به اشتغال رسیده اند که ممکن است در مراکز دولتی چون منطقه ویژه اقتصادی مشغول به کار شده و یا به شکل سیار شغلی راه اندازی کرده و یا کارآفرین شده باشند. از ابتدای شروع به کار به شکل ماهانه گزارش عملکرد و نتایج آموزش های ارائه شده در مرکز را به دفتر فرماندار ارائه می دهیم.

رشد 15 درصدی جذب کارآموز در نه ماهه سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته

فرامرزی ضمن اشاره به آمار پذیرش کارآموز تصریح کرد: میزان جذب کارآموز در نه ماهه سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته 15 درصد رشد داشته است، این آمار در سال گذشته 600 هزار نفر-ساعت (تعداد نفرات ضرب در ساعاتی که آموزش دیده است) و در سال جاری 750 نفر-ساعت بوده است. البته این آمار مربوط به مراکز دولتی ما صرف نظر از آموزشگاه های آزاد است، چون بسیاری از آموزش ها طی سال های اخیر به بخش خصوصی واگذار شده است.

اعزام مربی به مناطق عشایرنشین و روستاهای محروم سطح شهرستان

رییس واحد خواهران فنی و حرفه ای شهرستان دشتستان عنوان کرد: مرکز خواهران در سال 90 تاسیس گردید و پیش از آن کلاس ها به طور مجتمع و در واحد مرکزی برگزار میشده است. بنده نیز دو سال است که به عنوان رییس واحد خواهران در خدمت این مجموعه هستم.

شمیم برازجانی افزود: علاوه بر اداراتی چون بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره)، با امور عشایر، امور بانوان و جهاد دانشگاهی نیز همکاری داریم و به طور ویژه مربی برای عشایر -خواهران و برادران- در مناطقی که به طور فصلی در آن ساکن هستند اعزام کرده و آموزش های موردنیار را ارائه می دهیم.

وی با اشاره به اهمیت دوره های آموزشی ارائه شده، خاطرنشان کرد: مرکز خواهران 5 مربی در شاخه های کشاورزی، صنایع دستی، صنایع چوب، صنایع پوشاک و معماری و عمران دارد که سعی کرده ایم مربیان خود را به ویژه در رشته های صنایع پوشاک به مناطق محروم و حوزه های روستایی نیز بفرستیم. همچنین یک مربی ویژه برای جهاد دانشگاهی در نظر گرفته شده که بر اساس درخواست آنها و نیازسنجی که خودمان انجام می دهیم دوره ها را برنامه ریزی و برگزار می کنیم.

کسب مقام اول مرکز آموزش دشتستان در میان 15 مرکز سطح استان بوشهر از لحاظ عملکرد آموزشی در سال 96

برازجانی تاکید کرد: از نظر آماری، طبق تعهدی که داشته ایم به طور تقریبی در نه ماهه اول سال جاری یک هزار و 100 نفر کارآموز تحت آموزش داشته ایم. سال گذشته مرکز آموزش فنی و حرفه ای دشتستان از لحاظ عملکرد آموزشی در میان 15 مرکز سطح استان بوشهر مقام اول را کسب کرد، در سال 97 نیز تا الان دشتستان جزو مراکز فعال بوده و از لحاظ عملکردی خوب پیش رفته است، در حقیقت مرکز دشتستان یک سوم تعهدات استان را پوشش می دهد.

رییس واحد خواهران فنی و حرفه ای شهرستان دشتستان ابراز داشت: در این مرکز سالانه به طور میانگین 15 نفر کارآفرین داریم که موفق به تاسیس کارگاه های بزرگ شده اند، و بالغ بر 70 درصد بانوانی که در فنی و حرفه ای آموزش دیده اند توانسته اند آتلیه، آموزشگاه و یا دیگر مشاغل خانگی را راه اندازی نمایند. حتی تعدادی نیز به همراه همسرشان آموزش ها را دریافت و اقدام به کارآفرینی و ایجاد اشتغال نموده اند.

تعداد بالای متقاضیان مهارت آموزی در شهرستان دشتستان

رییس واحد برادران فنی و حرفه ای شهرستان دشتستان با اشاره به راه های درآمدزایی این مرکز گفت: بنابر تفاهم نامه ها و قراردادهای آموزشی که با منطقه ویژه پارس جنوبی و نیروگاه اتمی منعقد شده است، در 45 حرفه آموزشی و در راستای همین قراردادها نیروی ماهر و موردنیاز منطقه ویژه پارس جنوبی را در رشته های HSE، لوله کشی صنعتی، جوشکاری، برقکار صنعتی تخصصی و... آموزش می دهیم. هدف قرارداد منعقد شده در سال جاری با نیروگاه اتمی، در فاز اول تربیت نیروی ماهر صنعت ساختمان (کارگر ساده) برای احداث فاز و ساختمان جدید نیروگاه اتمی است، چون سیاست و برنامه ریزی ها بر مبنای استفاده از نیروی بومی در این واحد می باشد. 

از سال 95 شاهد رشد هفت برابری اعتبارات بوده ایم

فرامرزی با بیان اینکه عملکرد فنی و حرفه ای دشتستان در حوزه آموزش نیرو و مهارت آموزی خوب ارزیابی شده است، اذعان داشت: سال گذشته مرکز برازجان از منبع قراردادهای آموزشی بالغ بر 600 میلیون تومان درآمد کسب نموده است، به لحاظ اینکه تعداد متقاضیان مهارت آموزی در دشتستان بالا و جذب کارآموز در مرکز دشتستان نسبت به مراکز دیگر در سطح استان بیشتر است.

وی با شرح چگونگی تامین مالی این مراکز گفت: ما بایستی سعی کنیم از اعتبارات شهرستانی استفاده کنیم چون میزان اعتبارات ملی خیلی کم شده است. با عنایت فرماندار محترم از سال 95 شاهد رشد هفت برابری اعتبارات بوده ایم، در سال 95 اعتبار ما 200 میلیون تومان، در سال 96 مبلغ 400 میلیون تومان و در سال 97 نیز 600 میلیون تومان بوده است که ما در سال 95 و به واسطه همین اعتبارات شهرستانی توانستیم اولین کارگاه تاسیساتی برودتی و حرارتی استان را احداث کنیم، در سطح استان تنها همین کارگاه وجود دارد و حتی از استان فارس و خشت و کازرون نیز مراجعه داریم. همچنین طی سال 96 توانستیم سالن آزمون آنلاین را با ظرفیت 25 نفر تاسیس نماییم، که با استفاده از این امکان پس از پایان دوره آموزشی دیگر به روش سنتی از کارآموزان آزمون گرفته نمی شود بلکه به صورت آنلاین در آزمون شرکت کرده و کارآموز می تواند بلافاصله پس از آزمون نمره خود را مشاهده نماید.

رییس واحد برادران فنی و حرفه ای دشتستان با اشاره به رشته های خاص و با متقاضی بالا اظهار داشت: رشته های "تعمیر و نصب کولرهای گازی و دوتکه" و "تعمیرکار دستگاه های سردکننده" زیرمجموعه شاخه تاسیسات هستند که مهارت های مربوط به این دو رشته تنها در مرکز دشتستان ارائه می شود.

مهدی فرامرزی با بیان اینکه ما در حوزه های مختلف ارائه آموزش داریم، عنوان کرد: آموزش در جوار دانشگاه مخصوص دانشگاهیان، آموزش ویژه زندانیان، آموزش ویژه سربازان که این تعهد در سال جاری و با توجه به قراردادی که با ستاد نیروهای مسلح منعقد شد، ایجاد گردیده و مرکز برازجان تا الان موفق به ارائه آموزش و مهارت ها به 800 سرباز شده است.

فنی و حرفه ای هیچ محدودیتی برای آموزش رشته های مهارتی ندارد

 

وی اضافه کرد: آموزش در ارتباط با خانواده ها و اقشار آسیب پدیر، خانواده های بدسرپرست و بی سرپرست و معتادین بهبود یافته در راستای کاهش آسیب های اجتماعی، و همچنین افراد تحت پوشش کمیته امداد نیز ارائه می شود که رشته های "تعمیر و نگهداری خودرو" و "تعمیرکار موتورسیکلت" را در کمپ ها و مناطق کمتر برخوردار ارائه داده ایم. آموزش ویژه عشایر در مناطق پشت پر و روستاهای تنگ زرد، خوش مکان، بخش بوشکان و... ، و آموزش ویژه اصناف نیز از طرح های دیگر ارائه شده توسط مرکز فنی و حرفه ای می باشد.

فرامرزی با بیان اینکه فنی و حرفه ای هیچ محدودیتی برای آموزش رشته های مهارتی ندارد، گفت: طرح آموزشی کارورزی در محیط واقعی کار" از سال 95 اجرا شده است، به این شکل که فرد به ما مراجعه کرده و درخواست آموزش و کسب مهارت در رشته تراشکاری را دارد، ما نیز طی رایزنی با اصناف، برای کارگاه های سطح شهر مجوز صادر می کنیم تا به عنوان مرکز یادگیری فنی و حرفه ای فعالیت داشته باشد. بسته های تشویقی و حمایتی نیز برای آن واحد در نظر گرفته می شود، که این واحدها را به صورت رایگان به مرکز تربیت مربی کرج برای کسب مهارت و ارتقاء سطح معرفی می کنیم. همچنین بسته های تشویقی بیمه را داریم و به نوعی نیروی کار رایگان در اختیار این واحدها قرار می دهیم؛ غیر از آن نیز اکثر این افراد و کارورزان به خوداشتغالی رسیده اند. در ارتباط با این طرح خود واحدها نیز می توانند با مراجعه به فنی و حرفه ای درخواست داده و ما مجوز فعالیت به عنوان مرکز یادگیری را برای آنها صادر می نماییم و به نوعی مجتمع های تعمیرکاری تبدیل به کارگاه های آموزشی فنی و حرفه ای می شوند.

برگزاری کارگاه ها و دوره های مشاوره و آموزشی به درخواست نهادهای مختلف

رییس واحد خواهران فنی و حرفه ای دشتستان گفت: خارج از دایره فنی و حرفه ای نیز کارگاه هایی را به تقاضای برخی از نهادها تشکیل داده ایم. به عنوان نمونه کارگاه آموزش طراحی فضای سبز برای کارگران شهرداری و یا دوره های آموزشی مهارت های مختلف به درخواست کمیسیون امور بانوان و جوانان شورای شهر، دوره های روانشناسی به واسطه همکاری با دادگستری و همچنین دوره ها و مشاوره های رایگان متنوع در زمینه های استحکام خانواده که در طول سالهای اخیر برگزار شده و با استقبال خوبی نیز همراه بوده است.

شمیم برازجانی تاکید کرد: درخواستی که ما داریم این است که حمایت بیشتری صورت بگیرد چرا که -حتی با وجود اینکه تبلیغات زیادی بر روی آموزش های ارائه شده انجام نشده است- ظرفیت جذب کارآموز بسیار بالایی داریم و قطعا اگر درآمدها و حمایت ها بیشتر شود می توانیم بازدهی بسیار بیشتر از این داشته باشیم.

وی با اشاره به سطح بالای مربیان فنی و حرفه ای ابراز داشت: مربیان ما همگی از افراد تحصیلکرده و باتجربه، با مدارک معتبر دانشگاهی هستند، همچنین مربیان فنی و حرفه ای به طور سالانه بایستی 120 ساعت دوره آموزشی به جهت ارتقاء سطح مهارت ها و بروزرسانی آموزش های خود بگذرانند که ما با این هدف مربیان خود را به شکل دوره ای به مرکز تربیت مربی کرج اعزام می نماییم.

طرح ملی ایران مهارت با هدف کارآفرینی و کمک به دانش آموزان برای شناسایی استعدادها

مهدی فرامرزی با شرح جزئیات طرح ایران مهارت خاطرنشان کرد: طرح خوبی تحت عنوان ایران مهارت که یک طرح ملی است و مابین سازمان آموزش فنی و حرفه ای و وزارتحانه آموزش و پرورش برای مقطع آموزشی متوسطه اول طراحی شده است. هدف این طرح بحث کارآفرینی و کمک به دانش آموزان برای شناسایی استعدادها و آشنا شدن آنها با رشته های درسی است تا بتوانند با یک دید باز و آگاهی انتخاب رشته نموده و آینده شغلی خود را تامین نمایند. آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای طبق این تفاهم نامه و اعلام نیاز مدارس آموزش ها را به دانش آموزان ارائه می نمایند.

رییس واحد برادران فنی و حرفه ای دشتستان گفت: مسابقات ملی مهارت با هدف شناسایی نخبگان مهارتی زیر 21 سال را داریم که هر سال در 38 رشته آموزشی شامل رباتیک، جوشکاری، طلاسازی، و... ابتدا در سطح استانی و سپس کشوری برگزار می شود و نفرات اول تا سوم کشوری به مسابقات بین المللی راه می یابند. سال گذشته در مرکز ما یک نفر در رشته جوشکاری، و یک نفر نیز در رشته طراحی دوخت موفق به کسب دیپلم افتخار شدند، در سال جاری نیز تیم رباتیک را داریم که امیدواریم بتوانیم حائز مقام برتر شویم. گفتنی است که برگزیدگان این مسابقات پس از کسب مقام در سطح کشوری به بنیاد ملی نخبگان راه می یابند.

برگزاری نمایشگاه های دوره ای با هدف ارائه دستاوردها و محصولات کارآموزان و کارآفرینان

شمیم برازجانی عنوان کرد: برگزاری نمایشگاه ها را به صورت دوره ای و هر سه ماه یک بار داریم، که در این نمایشگاه ها صنایع دستی، گل و گیاه و سایر محصولات و آثار کارآموزان نمایش می یابد. به زودی نیز نمایشگاهی با حضور کارآفرینان فنی و حرفه ای داریم که غرفه های رایگان برای ارائه صنایع دستی و دستاوردها و محصولاتشان در اختیار آنها قرار می دهیم. برای ایام دهه فجر نیز جشنواره کیک و شیرینی و ارائه دستاوردها و محصولات مهارت آموزان را به شکل گسترده تری برنامه ریزی کرده ایم.






















کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • 🎥ویدیو/طبیعت بکر و زیبای روستای خیرک دشتستان
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • تکنیک های کنترل خشم کودک و نوجوان توسط والدین
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • جسد چوپان گمشده در روستای شول گناوه پیدا شد
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • ویژه نامه نوروزی 1403 اتحاد جنوب منتشر شد/ معرفی شخصیت سال ویژه نامه
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • دکتر مهدی یوسفی در یک نگاه
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • آئین استقبال از مسافرین و مهمانان نوروزی در شهر دالکی / تصاویر
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق 1 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: اسماعیل حدود 4 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 4 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 5 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 7 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 9 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 9 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...
  • .: محمد قاسمی حدود 12 روز قبل گفت: درود وسپاس بی کران ...
  • .: محمد حدود 12 روز قبل گفت: استاد احتمالا مقاوله به ...
  • .: محبی حدود 12 روز قبل گفت: فعلا که یک هیچ ...